کد خبر: ۷۱۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

جهانپور: اثر بخشی واکسن پاستوکووک فراتر از انتظار است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پیامی توئیتری درباره اثربخشی ۶۲ درصدی واکسن کرونای کوبا توضیحاتی داد.
جهانپور: اثر بخشی واکسن پاستوکووک فراتر از انتظار است
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پیامی در حساب توئیتری خود درباره اثر بخشی ۶۲ درصدی واکسن پاستوکووک در مقابل واریانت‌های مختلف ویروس کرونا در کوبا، نوشت:

«واریانت‌های کرونای فعلی در کوبا، ۵۰ درصد واریانت آفریقای جنوبی و نیم دیگر واریانت نیویورکی است که تاثیر واکسن‌ها بر آن‌ها کم است چنانکه واکسن آسترازنکا در مقابل این ۲ واریانت، حدود ۱۰ درصد تاثیر دارد؛ لذا اثر بخشی واکسن پاستوکووک، فراتر از انتظار، مطلوب و حتی قابل توجه است.»

رویترز نیز در مطلبی در نوشت شرکت دولتی زیست دارویی بیوکوبافارما (BioCubaFarma) روز شنبه با استناد به داده‌های اولیه آزمایش‌های مرحله آخر اعلام کرد واکسن کاندید Soberana ۲ کوبا، ۶۲ درصد کارآیی و اثربخشی را نشان داده است.

کوبا که بخش بیوتکنولوژی آن برای دهه‌ها واکسن صادر کرده است، پنج واکسن کاندید دارد که از این تعداد دو مورد یعنی Soberana ۲ و Abdala، در مراحل فاز بالینی هستند.

ویسنته ورز، مدیر موسسه دولتی واکسن فینلای که Soberana ۲ را توسعه داده است، گفت: طی چند هفته ما باید نتایج مربوط به اثربخشی را با سه نوبت دریافت کنیم.

این کشور تصمیم گرفته است به جای وارد کردن واکسن‌های خارجی، به خود اعتماد کند. کارشناسان می‌گویند این یک شرط خطرناک است، اما اگر نتیجه بدهد، کوبا می‌تواند اعتبار علمی خود را به دست آورده و ارز مورد نیازش را از طریق صادرات تولید و انگیزه واکسیناسیون را در سراسر جهان تقویت کند.

چندین کشور از آرژانتین و جامائیکا گرفته تا مکزیک و ونزوئلا برای خرید واکسن‌های کوبا ابراز تمایل کرده‌اند. ایران تولید Soberana ۲ را اوایل امسال آغاز کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین