کد خبر: ۷۱۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

وزیر ارتباطات: پرتاب ناموفق ماهواره پارس 1 و ناهید صحت ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخبار مربوط به پرواز ناموفق ماهواره‌های ناهید و پارس 1 را رد کرد و گفت: خبرهای خوبی درباره پرتاب ماهواره‌ها داریم که به زودی به گوش مردم خواهد رسید.
وزیر ارتباطات: پرتاب ناموفق ماهواره پارس 1 و ناهید صحت ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد آذری جهرمی» امروز در حاشیه دولت و در جمع خبرنگاران درباره خبر پرتاب ناموفق ماهواره در کشور گفت: ماهواره‌های وزارت ارتباطات (ناهید و پارس) اکنون در سازمان فضایی قرار دارند. من نیز صبح خبری دیدم مبنی بر این‌که ۱۰ روز قبل ماهواره‌ای پرتاب شده است. پس از تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا به صورت ظالمانه و یکجانبه علیه برنامه فضایی ایران اعمال کرد، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تاکیدات رئیس جمهوری حول سه محور برای پاسخ به این تحریم‌ها پیگیری شد.

وزیر ارتباطات افزود: موضوع اول این بود که ما ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متر بسازیم. الان مجموعه دانشگاهی به شدت مشغول انجام این کار هستند و قراردادهای مورد نیاز منعقد شده است. به صورت ماهانه کنترل پروژه را انجام می‌دهم و گزارش‌های مربوطه را بررسی می‌کنم. تحقیقات ساخت این ماهواره به طور جدی در حال پیشرفت است و در آینده نزدیک وارد مرحله ساخت خواهد شد و ما ماهواره سنجشی یک متری ساخت جمهوری اسلامی ایران را تولید خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: نکته بعدی دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری مدار ژئو است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند. تحقیقات برای تولید ماهواره‌بری که بتواند ماهواره ایران را در مدار ۳۶ هزار کیلومتری قرار بدهد توسط وزارت دفاع در حال انجام است. مدتی قبل من و وزیر دفاع بازدید میدانی از موتور این ماهواره‌بر داشتیم و تست عملیاتی آن‌را مشاهده کردیم که تست کاملا موفقیت‌آمیز بود. فکر می‌کنم با آزمایش‌هایی که وزارت دفاع انجام می‌دهد کمتر از یک سال آینده پرتابگر مدار ۳۶ هزار کیلومتری را در کشور خواهیم داشت.

جهرمی درباره سومین موضوع مهم گفت: اعزام موجود زنده به فضا مورد دیگری است که برای دستیابی به آن قرارداد ما با پژوهشگاه هوافضا منعقد شده است. قراردادهای مربوط به طراحی و تولید کپسول زیستی و پرتاب زیرمداری منعقد شده و کار در حال انجام است. بنابراین اگر بقیه علاقمند هستند که بدانند برنامه فضایی ایران به چه صورت است باید بگویم ما هر لحظه و هر ساعت در حال تست کردن هستیم و یک لحظه و یک ثانیه را نیز از دست نمی‌دهیم و کار با جدیت دنبال می‌شود. خبرهای خوب و خوشحال کننده‌ای در آینده به گوش خواهد رسید. به زودی خبرهای واقعی از ماهواره و پرتاب آن به مدار را خودمان منتشر می‌کنیم.

وزیر ارتباطات درباره حکم توقف کار برخی شبکه‌ها مانند العالم، پرس تی‌وی و الکوثر از سوی آمریکا گفت: این اقدام نشان می‌دهد که جبهه مقاومت اثرگذاری گسترده دارد چرا که باعث شده رژیم آمریکا بر ارزش‌های مورد ادعای خود پا بگذارد. این اقدام برای اولین مرتبه نیست که انجام شده و در چند سال گذشته اقدامات متعددی برای توقف حرکت قطار پرسرعت پیشرفت جمهوری اسلامی در عرصه فضای مجازی داشتیم. از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه که اقدام بسیار نادر و مخالف تمام قواعد حقوق بین‌الملل بود گرفته تا وضع تحریم بر شرکت‌های ایرانی برای دسترسی به سکوهای توزیع نرم‌افزار و تحریم گسترده روی خدمات ابری، همگی جزو کارهایی است که در این چند سال انجام داده‌اند.

جهرمی خاطرنشان کرد: در مقابل اقدامات بازدارنده‌ای مانند طراحی و توسعه سیستم عامل اختصاصی ایران، همکاری با چین برای سیستم عاملی که پایه آن گوگل نیست، استقلال در حوزه خدمات ابری در کشور، اقدامات موثر در حوزه DNS که در کشور صورت گرفت باعث شد بسیاری از مواضعی که علیه جمهوری اسلامی در حوزه فضای مجازی داشتند کوتاه بیایند. اقداماتی که اکنون انجام می‌دهند ناشی از بیچارگی آن‌ها در برابر جبهه مقاومت است. ما در برابر هر گروهی که در دنیا علیه مواضع صهیونیزم و استکبار جهانی با این تحریم‌ها مواجه شود آمادگی ارائه خدمات لازم بر اساس زیرساخت‌هایی که در کشور توسعه داده شده را داریم. آن‌ها خدمت‌رسانی به دامنه خبرگزاری فارس را نیز تحریم کردند اما در داخل کشور زیرساخت برای آن ایجاد شد تا کار خود را ادامه دادند.

وی تاکید کرد: ما باید به این فرآیند چالش‌برانگیز ادامه بدهیم. حضور جبهه مقاومت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه رسانه‌های بین‌الملل باید تقویت شود و ما نیز زیرساخت‌های لازم برای این کار را در دسترس‌شان قرار خواهیم داد.

او درباره سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی که قرار است برای آموزش مجازی بین دانش‌آموزان توزیع و بسته‌های اینترنت روی آن فعال شود گفت: اپراتورهای تلفن همراه در آغاز شیوع کرونا تصمیم داشتند سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی را توزیع کنند. ما به دلیل مسائل تجاری با این کار مخالفت کردیم. پس از آن شورای عالی فضای مجازی سندی در خصوص سیم‌کارت‌های مخصوص کودکان ارائه داد و در آن تاکید شده که این اتفاق رخ دهد.

وی تصریح کرد: سیم‌کارت‌هایی که قرار است واگذار شود، رایگان است و تجارتی برای هیچ‌کس ایجاد نخواهد کرد. آموزش مجازی به صورت رایگان انجام خواهد شد همان‌طور که تا الان بسته‌های اینترنت رایگان به دانشجویان، معلمان، دانش‌آموزان و اساتید اختصاص دادیم، سیم‌کارت هم به شکل رایگان توزیع خواهد شد.

جهرمی گفت: در خصوص آموزش مجازی دانشگاه‌ها ابتدا سامانه‌های دانشگاه‌ها را رایگان کردیم اما شکایت‌های زیادی داشتیم. بعد از آن بسته را به سیم‌کارت دانشجویان تخصیص دادیم که از این کار خیلی راضی‌تر بودند. اکنون نیز ماجرا این است که شاد را رایگان نگه داریم یا بسته‌های رایگان را به دانش‌آموزان تحویل دهند. نکته مهم این است که بسیار از مدارس از پلتفرم‌هایی غیر از شاد استفاده می‌کنند و سیستم‌های آموزشی خود را با استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرده‌اند. بسته پیشنهادی ما این است که ضمن استمرار رایگان بودن شبکه دانش‌آموزی شاد، اگر مدارس از پلتفرم‌های دیگر نیز استفاده کنند، رایگان باشد.

او درباره خبر برداشته شدن تحریم‌هایی که در وین نهایی شده و اثر آن بر حوزه ارتباطات گفت: مباحثی درباره برجام و برنامه هسته‌ای است که طبق گزارش تیم مذاکره کننده، برطرف خواهند شد. برخی موضوعات فراتر از برجام است و در حوزه ارتباطات ما چند بحث داریم. یکی تحریم‌های گسترده که بر برنامه فضایی ایران تحمیل شده و دیگری دستور اجرایی رئیس جمهوری آمریکا برای منع همکاری شرکت‌های فناوری اطلاعات با جمهوری اسلامی برای بحث تعاملات حاکمیتی صادر شد. این‌ها موانعی است که سر راه همکاری‌های بین‌المللی ما بود که هر دو موضوع خارج از برجام است.

وی تاکید کرد: ما این موضوعات را به وزارت خارجه منعکس کردیم و آن‌ها نیز در حال مذاکره هستند و دستاوردهای این حوزه حتما از طریق مذاکره‌کنندگان تشریح خواهد شد. باید بگویم ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم چرا که مانعی برای پیشبرد کارها ایجاد می‌کند. حالا یا این سختی باعث توقف می‌شود یا این‌که از آن عبور کنیم. طبیعتا تا زمانی که تحریم‌ها وجود داشته باشد ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا از آن عبور کنیم. فعالیت در فضای بین المللی را جزو حقوق خودمان می‌دانیم و این‌که هیچ ظالمی علیه ما محدودیت ایجاد نکند. تلاش برای رفع محدودیت‌ها وجود دارد اما ما پشت در محدودیت‌ها نمانده‌ایم.

جهرمی درباره اینترنت ملی که این روزها بسیار درباره آن صحبت می‌شود، گفت: اینترنت ملی یک واژه جعلی است و کسانی که آن را به کار می‌برند دنبال خیانت کردن در کشور است. اگر اینترنت نباشد نمی‌توانیم هیچ سرویسی ارائه دهیم. عده‌ای در کشور دنبال این مسئله هستند اما آدم‌های اثر گذار نیستند. نظام حکمرانی کشور سندهایی دارد که بر اساس آن‌ها توسعه انجام می‌شود، بنابراین به این واژه‌های جعلی و بی‌مبنا نباید توجه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین