کد خبر: ۷۱۵۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

هیجانی‌ترین تجربه‌های تاریخ؛ از دره مرگ در آمریکا تا دری به جهنم در ترکمنستان + تصاویر

با ورود تکنولوژی و امکان ثبت، عطش رسیدن به شهرت باعث شد در هر گوشه از جهان، اتفاقی نادر رقم خورده و به ثبت برسد.
آفتاب‌‌نیوز :

از ابتدای تاریخ، بشر در کنار فراهم آوردن نیاز‌های اولیه خود به دنبال ماجراجویی بود. مدت‌ها به طول انجامید که کار‌های پرخطر انسان فرصت ثبت شدن را پیدا کنند چرا که پیش از پدید آمدن خط و تمدن، چنین امکانی وجود نداشت. با ورود تکنولوژی و امکان ثبت، عطش رسیدن به شهرت باعث گردید، در هر گوشه‌ای از جهان، اتفاقی نادر رقم خورده و به ثبت تصویری برسد.

شاید آنچه اکنون به عنوان افراطی‌ترین به ثبت رسیده، لحظاتی بعد و توسط فرد با اتفاق دیگری در نقطه‌ای حتی دورافتاده از جهان شکسته شود؛ بنابراین احتمال دارد آنچه در ادامه به عنوان افراطی‌ترین‌های روی زمین مطالعه می‌کنید، در زمان خواندن این مطلب نیز کهنه و با افراطی‌ترین جدیدی جایگزین شده باشند. با این حال دیدن و آگاهی پیدا کردن از آن‌ها خالی از لطف نیست. با هم فهرست افراطی‌ترین حوادث زمین را مرور می‌کنیم:

افراطی‌ترین تجربه انسان با حیوانات

جشنواره گاو‌های وحشی: اسپانیا

سالانه در «پامپلونا» و در مرکز استان نابارای اسپانیا، مراسم گاوبازی انجام می‌پذیرد که اگرچه تخمین زده می‌شد که در طول صد‌ها سال تنها به مرگ ۱۳ نفر بیانجامد با این حال در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.
افراطی‌ترین تجربه انسان با حیوانات جشنواره گاو‌های وحشی: اسپانیا سالانه در «پامپلونا» و در مرکز استان نابارای اسپانیا، مراسم گاوبازی انجام می‌پذیرد که اگرچه تخمین زده می‌شد که در طول صد‌ها سال تنها به مرگ ۱۳ نفر بیانجامد با این حال در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.
افراطی‌ترین دوستی انسان

مسابقه سورتمه سگ: آلاسکای ایالت متحده آمریکا

این مسابقه در دمای منفی ۵۰ درجه سانتیگراد و در مسافتی در حدود ۱۶۱۰ متری برگزار می‌شود.
افراطی‌ترین دوستی انسان مسابقه سورتمه سگ: آلاسکای ایالت متحده آمریکا این مسابقه در دمای منفی ۵۰ درجه سانتیگراد و در مسافتی در حدود ۱۶۱۰ متری برگزار می‌شود.
افراطی‌ترین تجربه اشعه رادیواکیتو

چرنبیل: اکراین

حادثه چرنبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ شمسی)، به طرز ناباورانه، گردشگری در این منقطه را با رکود همراه ساخت. با این حال دیدن حیوانات وحشی، بدون درنظر گرفتن آسیب‌های حاصل از تراژدی چرنبیل در این مکان ادامه دارد.

جایگزینی بهتر: بازدید از کارخانه انرژی هسته‌ای باتان در فیلیپین که حدود ۳۰ سال پیش ساخته شده، اما تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته است. می‌توانید بدون آسیب احتمالی اشعه‌های رادیواکیتو از این مکان دیدن کنید.
افراطی‌ترین تجربه اشعه رادیواکیتو چرنبیل: اکراین حادثه چرنبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ شمسی)، به طرز ناباورانه، گردشگری در این منقطه را با رکود همراه ساخت. با این حال دیدن حیوانات وحشی، بدون درنظر گرفتن آسیب‌های حاصل از تراژدی چرنبیل در این مکان ادامه دارد. جایگزینی بهتر: بازدید از کارخانه انرژی هسته‌ای باتان در فیلیپین که حدود ۳۰ سال پیش ساخته شده، اما تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته است. می‌توانید بدون آسیب احتمالی اشعه‌های رادیواکیتو از این مکان دیدن کنید.
جهنمی‌ترین تجربه

دری به جهنم: ترکمنستان

این در که از آن به «دروازه» نیز یاد می‌شود، به دری به سوی جهنم شهرت دارد. برای یافتن چنین مکانی هیچ جایی بهتر از آسیای مرکزی نیست. بیش از ۴۰ سال پیش و در جریان تغییراتی که در شوروی سابق اتفاق افتاد، این مکان فرونشسته و به کویری بدل گردید. اکنون و بعد از گذشت سال ها، هنوز نیز در حال سوختن است.

جایگزینی بهتر: از دهانه آتشفشان دایموند در پارک ایالتی آرکانزاز دیدن کنید که می‌تواند گزینه دیدنی تری باشد.
جهنمی‌ترین تجربه دری به جهنم: ترکمنستان این در که از آن به «دروازه» نیز یاد می‌شود، به دری به سوی جهنم شهرت دارد. برای یافتن چنین مکانی هیچ جایی بهتر از آسیای مرکزی نیست. بیش از ۴۰ سال پیش و در جریان تغییراتی که در شوروی سابق اتفاق افتاد، این مکان فرونشسته و به کویری بدل گردید. اکنون و بعد از گذشت سال ها، هنوز نیز در حال سوختن است. جایگزینی بهتر: از دهانه آتشفشان دایموند در پارک ایالتی آرکانزاز دیدن کنید که می‌تواند گزینه دیدنی تری باشد.
ماجراجویانه‌ترین تجربه موج نوردی

موج‌های Teahupo’o: تاهیتی

این مکان محل شکل گیری سنگین‌ترین و کشنده‌ترین موج‌های جهان به شمار می‌آید که برای موج نوردی مکان بسیار خطرناکی است.

جایگزینی بهتر: اگر علاقه فراوانی به موج نوردی دارید می‌توانید به Surf Snowdonia در ویلز سفر کنید.
ماجراجویانه‌ترین تجربه موج نوردی موج‌های Teahupo’o: تاهیتی این مکان محل شکل گیری سنگین‌ترین و کشنده‌ترین موج‌های جهان به شمار می‌آید که برای موج نوردی مکان بسیار خطرناکی است. جایگزینی بهتر: اگر علاقه فراوانی به موج نوردی دارید می‌توانید به Surf Snowdonia در ویلز سفر کنید.
گرم‌ترین دمای هوا

دره مرگ: ایالات متحده آمریکا

اگر تصورتان از دمای بالای هوا، رطوبت فراوان و قابل تحمل است بدانید که «دره مرگ» در ایالت کالیفرنیای آمریکا با دمای ۵۶.۷ درجه سانتیگراد، بالاترین دما بر روی زمین را دارد که تقریبا غیرقابل تحمل است.

جایگزینی بهتر: اگر آنقدر به گرما علاقه دارید که به دنبال یک جای بسیار گرم هستید، می‌توانید در فصل‌های خاص سونا به هسینکی فنلاند سفر کنید. با خروج از این سونا‌ها و ورود به سرمای هوای بیرون و برعکس قادر به برقراری تعادل در دمای هوا نیز خواهید بود.
گرم‌ترین دمای هوا دره مرگ: ایالات متحده آمریکا اگر تصورتان از دمای بالای هوا، رطوبت فراوان و قابل تحمل است بدانید که «دره مرگ» در ایالت کالیفرنیای آمریکا با دمای ۵۶.۷ درجه سانتیگراد، بالاترین دما بر روی زمین را دارد که تقریبا غیرقابل تحمل است. جایگزینی بهتر: اگر آنقدر به گرما علاقه دارید که به دنبال یک جای بسیار گرم هستید، می‌توانید در فصل‌های خاص سونا به هسینکی فنلاند سفر کنید. با خروج از این سونا‌ها و ورود به سرمای هوای بیرون و برعکس قادر به برقراری تعادل در دمای هوا نیز خواهید بود.
ورزش با موجودی ۵۴۵ کیلوگرمی

The King’s Cup elephant polo: تایلند

فیل یکی از شناخته شده‌ترین المان‌ها و سمبل‌های کشور تایوان به شمار می‌رود. در انجام این ورزش مناقشاتی وجود دارد و حقیقت آن است که نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سوارکاری باشد.

جایگزینی بهتر: کمپ اقامتی luxury tented می‌تواند فضای مناسبی را برای دوست شدن با یکی از فیل‌های این اقامتگاه فراهم آورد.
ورزش با موجودی ۵۴۵ کیلوگرمی The King’s Cup elephant polo: تایلند فیل یکی از شناخته شده‌ترین المان‌ها و سمبل‌های کشور تایوان به شمار می‌رود. در انجام این ورزش مناقشاتی وجود دارد و حقیقت آن است که نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سوارکاری باشد. جایگزینی بهتر: کمپ اقامتی luxury tented می‌تواند فضای مناسبی را برای دوست شدن با یکی از فیل‌های این اقامتگاه فراهم آورد.
سردترین دمای هوای

اویمیاکن: روسیه

در حدود ۵۰۰ نفر در سیبری که سردترین نقطه جهان به شمار می‌رود زندگی می‌کنند. متوسط دما در زمستان منفی ۵۰ درجه است و در مواقعی نیز به منفی ۶۷.۸ درجه می‌رسد.

جایگزینی بهتر: یکی از بهترین مناطقی که می‌توان برای مشاهده مناطق یخ زده به آنجا سفر کرد هتل‌های یخی در Jukkasjärvi سوئد است.
سردترین دمای هوای اویمیاکن: روسیه در حدود ۵۰۰ نفر در سیبری که سردترین نقطه جهان به شمار می‌رود زندگی می‌کنند. متوسط دما در زمستان منفی ۵۰ درجه است و در مواقعی نیز به منفی ۶۷.۸ درجه می‌رسد. جایگزینی بهتر: یکی از بهترین مناطقی که می‌توان برای مشاهده مناطق یخ زده به آنجا سفر کرد هتل‌های یخی در Jukkasjärvi سوئد است.
خطرناک‌ترین تجربه قایق سواری

رودخانه‌های کنگو: جمهوری دموکراتیک کنگو

یکی از سریع ترین، اما خطرناک‌ترین مناطق برای قایق سواری رودخانه کنگو است. «استیو فیشر» قایق سواری بود که لقب ماجراجوترین قایق سوار «نشنال جئوگرافیک» سال را با پارو زدن در این رودخانه به خود اختصاص داد.

جایگزینی بهتر‌: می‌توان سایر آب‌های جهان را که آرام‌تر هستند و خروش کمتری دارند را آزمود.
خطرناک‌ترین تجربه قایق سواری رودخانه‌های کنگو: جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از سریع ترین، اما خطرناک‌ترین مناطق برای قایق سواری رودخانه کنگو است. «استیو فیشر» قایق سواری بود که لقب ماجراجوترین قایق سوار «نشنال جئوگرافیک» سال را با پارو زدن در این رودخانه به خود اختصاص داد. جایگزینی بهتر‌: می‌توان سایر آب‌های جهان را که آرام‌تر هستند و خروش کمتری دارند را آزمود.
بالاترین میزان رطوبت

ماوسیندرام (Mawsynram): هند

این روستا در «مگالایا» هند واقع شده و عنوان مرطوب‌ترین نقطه جهان را داراست که سالانه حدود ۱۲ متر بارندگی دارد. در واقع بارندگی بخش جدایی ناپذیر از این منطقه بوده و مردمان این روستا گاهی در هر ساعت حدود ۷ متر بارندگی را تجربه می‌کنند.

جایگزینی بهتر‌: می‌توان آب‌های نیلگون «مرداب آبی» در ایسلند را آزمود.
بالاترین میزان رطوبت ماوسیندرام (Mawsynram): هند این روستا در «مگالایا» هند واقع شده و عنوان مرطوب‌ترین نقطه جهان را داراست که سالانه حدود ۱۲ متر بارندگی دارد. در واقع بارندگی بخش جدایی ناپذیر از این منطقه بوده و مردمان این روستا گاهی در هر ساعت حدود ۷ متر بارندگی را تجربه می‌کنند. جایگزینی بهتر‌: می‌توان آب‌های نیلگون «مرداب آبی» در ایسلند را آزمود.
افراطی‌ترین علاقه به غارشناسی

غار Chevé: مکزیک

این غار که در «اوآخاکا» واقع شده و هنوز نیز مراحل کاوش در آن انجام می‌پذیرد در عمق ۲۴۱۴ متری از سطح زمین قرار گرفته است.

جایگزینی بهتر: اگرچه رفتن به غار «سون دونگ» نیز کار چندان آسانی نیست، اما بزرگ‌ترین غار جهان به شمار می‌رود.
افراطی‌ترین علاقه به غارشناسی غار Chevé: مکزیک این غار که در «اوآخاکا» واقع شده و هنوز نیز مراحل کاوش در آن انجام می‌پذیرد در عمق ۲۴۱۴ متری از سطح زمین قرار گرفته است. جایگزینی بهتر: اگرچه رفتن به غار «سون دونگ» نیز کار چندان آسانی نیست، اما بزرگ‌ترین غار جهان به شمار می‌رود.
سریع‌ترین قطار هوایی جهان

قطار هوایی (Formula Rossa roller coaster): ابوظبی

این قطار مسافت ۱۵۰ متر را در ساعت را می‌پیماید. مسافران این قطار مسافتی حدود ۲۰۹۲ متر را در ۹۲ ثانیه می‌پیمایند.

جایگزینی بهتر: شاید سوار شدن بر روی فنجان‌های پرنده در دیزنی لند گزینه مناسب تری برای سرگیجه کمتر باشد.
سریع‌ترین قطار هوایی جهان قطار هوایی (Formula Rossa roller coaster): ابوظبی این قطار مسافت ۱۵۰ متر را در ساعت را می‌پیماید. مسافران این قطار مسافتی حدود ۲۰۹۲ متر را در ۹۲ ثانیه می‌پیمایند. جایگزینی بهتر: شاید سوار شدن بر روی فنجان‌های پرنده در دیزنی لند گزینه مناسب تری برای سرگیجه کمتر باشد.
افراطی‌ترین تجربه بشر با محصولات لبنی

رول پنیر Coopers Hill گلاسترشر: انگلستان

این مراسم که قدمتی در حدود ۲۰۰ سال دارد، سالانه تماشاگران فراوانی دارند. عده‌ای از بالای یک تپه به سمت پایین سر می‌خورند و هر فردی زودتر به نقطه پایان برسد آن پنیر را از آن خود خواهد کرد. این رقابت هیجان انگیز و در عین حال بسیار خطرناک است. به دلیل همین مخاطرات، حدود ۷ سال است که انجام آن متوقف شده.

جایگزینی بهتر: واقعا لازم نیست که برای بدست آوردن یک تکه پنیر «پنیر پارمیجانو» گردن خود را بشکنید.
افراطی‌ترین تجربه بشر با محصولات لبنی رول پنیر Coopers Hill گلاسترشر: انگلستان این مراسم که قدمتی در حدود ۲۰۰ سال دارد، سالانه تماشاگران فراوانی دارند. عده‌ای از بالای یک تپه به سمت پایین سر می‌خورند و هر فردی زودتر به نقطه پایان برسد آن پنیر را از آن خود خواهد کرد. این رقابت هیجان انگیز و در عین حال بسیار خطرناک است. به دلیل همین مخاطرات، حدود ۷ سال است که انجام آن متوقف شده. جایگزینی بهتر: واقعا لازم نیست که برای بدست آوردن یک تکه پنیر «پنیر پارمیجانو» گردن خود را بشکنید.
افراطی‌ترین مسابقه ربات‌های ورزشکار

مسابقات شترسواری Al Marmoom: دبی

یکی از تجارت‌های خاص خاورمیانه، مسابقات شترسواری است که برنده آن میلیون‌ها دلار را از آن خود می‌کند. یکی از این مسابقات از طریق کنترل ربات‌هایی بر روی شتر انجام می‌شود که از راه دور کنترل می‌شوند. حتی در انواعی از آن که با شتر واقعی و توسط انسان هدایت می‌شود با فریاد‌هایی برای بالابردن سرعت شتر و مجبور کردن او به سریع‌تر رفتن همراه است.

جایگزینی بهتر: در بازار شتر العین ابوظبی نیز می‌توان به خرید و فروش و تجارت شتر پرداخت.
افراطی‌ترین مسابقه ربات‌های ورزشکار مسابقات شترسواری Al Marmoom: دبی یکی از تجارت‌های خاص خاورمیانه، مسابقات شترسواری است که برنده آن میلیون‌ها دلار را از آن خود می‌کند. یکی از این مسابقات از طریق کنترل ربات‌هایی بر روی شتر انجام می‌شود که از راه دور کنترل می‌شوند. حتی در انواعی از آن که با شتر واقعی و توسط انسان هدایت می‌شود با فریاد‌هایی برای بالابردن سرعت شتر و مجبور کردن او به سریع‌تر رفتن همراه است. جایگزینی بهتر: در بازار شتر العین ابوظبی نیز می‌توان به خرید و فروش و تجارت شتر پرداخت.
افراطی تری مسابقه فوتبال جهان

Superclásico: آرژانتین

زمانی که دو تیم «بوکا جونیور» و ««ریور پلاته» با هم مسابقه دارند، آنچه اتفاق می‌افتد بیش از یک بازی معمولی فوتبال است. («دیگو مارادونا» و «آلفردو دی استفانو» از شاخص‌ترین‌های این دو تیم بودند.)

حوادثی که در این مسابقه اتفاق می‌افتد سبب می‌شود نتوانید به خوبی بازی زنده را ملاحظه کنید. در واقع این تماشاگران با اسپری‌های فلفل هستند که بیش از آنچه در زمین اتفاق می‌افتد ماجراجویی می‌کنند. یکی از افرادی که در این مسابقه حضور پیدا کرده شاهد ادرار کردن طرفداران یکی از دو تیم بر طرفداران تیم مقابل بود.

جایگزینی بهتر: تنها با رفتن و مشاهده استادیوم‌های هر دو تیم می‌توانید هیجان رقابت را درک کنید.
افراطی تری مسابقه فوتبال جهان Superclásico: آرژانتین زمانی که دو تیم «بوکا جونیور» و ««ریور پلاته» با هم مسابقه دارند، آنچه اتفاق می‌افتد بیش از یک بازی معمولی فوتبال است. («دیگو مارادونا» و «آلفردو دی استفانو» از شاخص‌ترین‌های این دو تیم بودند.) حوادثی که در این مسابقه اتفاق می‌افتد سبب می‌شود نتوانید به خوبی بازی زنده را ملاحظه کنید. در واقع این تماشاگران با اسپری‌های فلفل هستند که بیش از آنچه در زمین اتفاق می‌افتد ماجراجویی می‌کنند. یکی از افرادی که در این مسابقه حضور پیدا کرده شاهد ادرار کردن طرفداران یکی از دو تیم بر طرفداران تیم مقابل بود. جایگزینی بهتر: تنها با رفتن و مشاهده استادیوم‌های هر دو تیم می‌توانید هیجان رقابت را درک کنید.
افراطی‌ترین پرش

سد ۰۰۷ کنترا به منظور بانجی جامپینگ: سوئیس

در «کانتون تیچینو» سوئیس، می‌توان پرشی مانند آنچه «جیمر باند» در فیلم «گولدن آی» را در ارتفاع ۲۲۰ متری تجربه کرد که قطعا نتیجه آن رسیدن به «فامکه یانسن» نخواهد بود.

جایگزینی بهتر‌: می‌توانید در برج «شانگهای» که دومین برج بلند جهان است، پرش ۲۰.۵ متر در ثانیه را تجربه کنید.
افراطی‌ترین پرش سد ۰۰۷ کنترا به منظور بانجی جامپینگ: سوئیس در «کانتون تیچینو» سوئیس، می‌توان پرشی مانند آنچه «جیمر باند» در فیلم «گولدن آی» را در ارتفاع ۲۲۰ متری تجربه کرد که قطعا نتیجه آن رسیدن به «فامکه یانسن» نخواهد بود. جایگزینی بهتر‌: می‌توانید در برج «شانگهای» که دومین برج بلند جهان است، پرش ۲۰.۵ متر در ثانیه را تجربه کنید.
دیدنی‌ترین منظره

گلایدینگ در ریودژنیرو: برزیل

نگاه کردن به منظره زیبای «تندیس مسیح» از فراز شهر بسیار زیبا، اما پرمخاطره است.

جایگزینی بهتر: با یک تور معمولی و بی خطرتر از این منظره دیدن کنید.
دیدنی‌ترین منظره گلایدینگ در ریودژنیرو: برزیل نگاه کردن به منظره زیبای «تندیس مسیح» از فراز شهر بسیار زیبا، اما پرمخاطره است. جایگزینی بهتر: با یک تور معمولی و بی خطرتر از این منظره دیدن کنید.
ورزش با موجودی ۵۴۵ کیلوگرمی

The King’s Cup elephant polo: تایلند

فیل یکی از شناخته شده‌ترین المان‌ها و سمبل‌های کشور تایوان به شمار می‌رود. در انجام این ورزش مناقشاتی وجود دارد و حقیقت آن است که نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سوارکاری باشد.

جایگزینی بهتر: کمپ اقامتی luxury tented می‌تواند فضای مناسبی را برای دوست شدن با یکی از فیل‌های این اقامتگاه فراهم آورد.
ورزش با موجودی ۵۴۵ کیلوگرمی The King’s Cup elephant polo: تایلند فیل یکی از شناخته شده‌ترین المان‌ها و سمبل‌های کشور تایوان به شمار می‌رود. در انجام این ورزش مناقشاتی وجود دارد و حقیقت آن است که نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سوارکاری باشد. جایگزینی بهتر: کمپ اقامتی luxury tented می‌تواند فضای مناسبی را برای دوست شدن با یکی از فیل‌های این اقامتگاه فراهم آورد.
افراطی‌ترین ماسه نوردی

ماسه نوردی: قطر

بدلکاران مجموعه فیلم‌های «سریع و خشمگین» نیز چنین مارجراجویی را به نمایش گذاشتند. زمانی که با سرعت بر روی ماسه‌ها می‌رانند، انبوهی از ماسه‌ها را همانند موجی به هوا پرواز می‌دهند.
‌
می‌توان این کار پر خطر را در Inland Sea آزمود، اما بهتر است که لااقل در نخستین بار انجام آن تنها به عنوان یک بیننده با رانندگان همراه شد.

جایگزینی بهتر: فستیوال Sun & Sea در کالیفرنیا و هلند از بزرگ‌ترین و هیجان برانگیزترین فستیوال‌های ماسه نوردی جهان به شمار می‌رود که می‌توان شاهد مسابقات آن بود و یا در آن‌ها شرکت کرد.
افراطی‌ترین ماسه نوردی ماسه نوردی: قطر بدلکاران مجموعه فیلم‌های «سریع و خشمگین» نیز چنین مارجراجویی را به نمایش گذاشتند. زمانی که با سرعت بر روی ماسه‌ها می‌رانند، انبوهی از ماسه‌ها را همانند موجی به هوا پرواز می‌دهند. ‌ می‌توان این کار پر خطر را در Inland Sea آزمود، اما بهتر است که لااقل در نخستین بار انجام آن تنها به عنوان یک بیننده با رانندگان همراه شد. جایگزینی بهتر: فستیوال Sun & Sea در کالیفرنیا و هلند از بزرگ‌ترین و هیجان برانگیزترین فستیوال‌های ماسه نوردی جهان به شمار می‌رود که می‌توان شاهد مسابقات آن بود و یا در آن‌ها شرکت کرد.

روزیاتو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
2
البته هیچ کدوم از اینها به پای هیجان زندگی کردن در این کهن دیار نمی رسه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین