کد خبر: ۷۱۵۱۴۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱

دلیل تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ وزارت نفت چه می‌گوید؟

چند روزی است که کارکنان پایانه خارک دست به اعتصاب و اعتراض کاری و غذایی زده‌اند و این اعتصاب هنوز ادامه دارد و هر روز گسترده‌تر می‌شود. یکی از این کارکنان می‌گوید دلیل این اتفاق نارضایتی این کارکنان از شرایط کاری‌ و حقوق ناچیزشان است. اما وزارت نفت معتقد است پیگیری این اعتراضات، مربوط به این وزارت‌خانه نیست.
دلیل تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ وزارت نفت چه می‌گوید؟
آفتاب‌‌نیوز :

حدود یک هفته است کارکنان پایانه خارک، در اعتصاب غذایی به سر می‌برند و از وضعیت حقوقی خود ناراضی‌اند.

یوسف‌زاده، کارشناس ارشد نمودارگیری از سیال حفاری درباره اعتصاب کارکنان توضیح می‌دهد: کارکنان سکوی پایانه خارک نسبت به حقوق و دستمزد خود معترض‌اند.

او ادامه می‌دهد: چند سالی است که به صورت ناعادلانه از حقوق بچه‌ها کم می‌کنند. این ماه فشار کمبود حقوق و وضعیت معیشتی به حدی به کارکنان فشار آورده بود که شروع به اعتصاب کرده‌اند.

گزارش‌های واصله از تداوم این اعتصاب خبر می‌دهد و یوسفی می‌گوید: کارکنان اکنون در اعتصاب به سر می‌برند و از تحویل گرفتن نفت‌کش‌ها خودداری می‌کنند و اکنون دو سه روزی است که هم در اعتصاب غذا هستند و هم در اعتصاب کاری.

شرایط کاری سخت این کارکنان مانند ساعت کاری زیاد، دوری از خانواده، ریسک خطرهای احتمالی باعث اعتراض و اعتصاب این کارکنان شده است.

۱۹ اردیبهشت ماه سال، ۹۱ مجلس با هدف نگهداشت نیروی انسانی متخصص، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت را در ماده ۱۰ تصویب کرد. بر اساس این ماده، سازوکارهای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده است و کارکنان هم با استناد به همین قانون نسبت به وضعیت فعلی‌شان اعتراض دارند.

یکی دیگر از این کارکنان، درباره دلیل این تجمع توضیح می‌دهد: سال ۹۰، کارکنان مطالبه افزایش حقوق داشتند که این درخواست هم تایید شده است اما با شروع کار دولت یازدهم، ماده ۱۰ قانون و مطالبات این کارکنان هم نادیده گرفته شد.

سختی کار و حقوق کم
یوسف‌زاده هم در این باره می‌‌گوید: رتبه حقوق کارکنان نفت بین مشاغل دولتی، سیزدهم یا چهاردهم است با این حال، نمایندگان مجلس گزارش داده بودند که هیچ یک کارکنان نفت کمتر از ۲۵ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرند. تجمعات پیوسته سال پیش هم به همین دلیل شروع شده بود اما امسال سقف حقوق را ۳۳ میلیون تومان تعیین کرده‌اند و اردیبهشت و خرداد امسال رقم حقوق کارکنان بسیار کم شده است و کارکنان خارک اولین کارکنانی بودند که حقوق را دریافت و اعتراض کردند.

این کارکن حفاری اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: هر سال مخازن عمیق‌تر می‌شود و به همین دلیل هم استخراج نفت از آنان سخت‌تر می‌شود. با توجه به وضعیت فیزیکی سخت این کارکنان، فشار کار، شیفت‌های بالای ۱۲ ساعت و همچنین کمبود و گاهی نبود برخی از قطعات، اعتراضات این کارکنان به حق است.

قبلا هم عده زیادی از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران روز چهارشنبه، پنجم خردادماه، در عسلویه، لاوان و بهرگان و یک سکوی نفتی در خلیج‌فارس دست به اعتصاب و تجمع زده بودند البته این اعتراضات در پی فراخوان کارگران رسمی نفت انجام شده بود.

پیش از این، خبرگزاری ایلنا نوشته بود که «این کارگران خواستار اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰، اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت، جدول بدو استخدام سال ۹۳ و تسری آن به تمامی پرسنل استخدامی قبل از این تاریخ» هستند.

وزارت نفت چه می‌گوید؟
کسری نوری، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت پاسخ درستی درباره وضعیت کارکنان پیمانی و مطالاتشان به خبرنگار تجارت‌نیوز نمی‌دهد و صرفا می‌گوید: اصلا این شرکت‌ها به وزارت نفت ارتباطی ندارند و جزو بخش خصوصی هستند. برای پیگری وضعیت هر دشته از کارگران معترض، باید با سازمان خصوصی خودشان تماس گرفت نه وزارت نفت.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در همین باره توضیح می‌دهد: این اعتصابات مربوط به کارگران پیمان‌کار وزارت نفت هستند؛ بنابراین، پیگیری وضعیت آنان هم بر عهده وزارت نفت است و در حال حاضر باید اطلاعات اصلی را منحصرا از وزارت نفت گرفت.

خدایی اضافه می‌کند: برابر قانون کار، این‌ها همه تعهدات پیمان‌کار است اما در هر صورت وزارت نفت باید پاسخگو باشد.

بیانیه کارگران چه می‌گوید؟
بر اساس اخباری که از کارکنان رسیده، اعتصاب کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، هنوز هم ادامه دارد و هر روز هم گسترده‌تر می‌شود. بیانیه آنان به این شرح است:

«برای پیگیری خواست‌هایمان وارد اعتصاب سراسری می‌شویم! ما کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در اعتراض به سطح نازل حقوق‌ها و کاهش هر روزه قدرت خرید خود و عدم اجرای وعده های داده شده همانطور که اعلام کرده بودیم اعتصابات خود را از سر می‌گیریم.»

این کارگران اعلام کرده‌اند که تا زمانیکه به خواسته‌های آنان پاسخ داده نشود به نیروگاه بازنخواهند گشت.

اما خواسته‌های آنها چیست؟
– مزد هیچ کارگر شاغل در نفت نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد و باید فورا سطح دستمزدها افزایش یابد و به نسبتی که قیمت اجناس افزایش می یابد سطح مزد کارگران نیز بالا رود. به‌علاوه سایر سطوح مزدی کارگران باید بر اساس توافق با نمایندگان منتخب کارگران صورت گیرد.

– تعویق پرداخت دستمزدها جرم و یک دزدی آشکار است. حقوقها باید هر ماه بموقع پرداخت شود.

– ما به کار موقت و پیمانی اعتراض داریم و خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران و داشتن امنیت شغلی و دایٔمی شدن قراردادهای کاری مان هستیم. اخراج کارگر ممنوع.

– قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی که حصاری بین ما و بخش های دیگر کارگری در سطح جامعه است و بر اساس آن کارفرمایان مفتخور دستشان برای هرگونه تعرضی به زندگی و معیشت ما باز گذاشته شده است، باید فورا لغو شوند.

– ما خواستار ایمن شدن محیط کارمان هستیم. محیط های کار ما مثل یک بمب انفجاری است و حریق های مهیب، سقوط از ارتفاع، آلودگی های صوتی در اثر انفجار مواد نفتی، استشمام مواد سمی و شیمیایی در کنار غیر استاندار بودن وضع بهداشت و درمانگاهها، دارد هر روز از ما قرمانی می‌گیرد.

– ما کارگران نفت از امنیتی بودن محیط‌های کارمان به ستوه آمده‌ایم و باید به این وضعیت خاتمه داده شود. تشکل و تجمع و اعتراض حق مسلم ماست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
5
مشکل فقط پرداخت حقوق نیست تجهیزات حفاظت فردی مناسب و کامل هم در اختیار کارگران نفت نمی گذارند با توجه به این شرایط سخت محیط کار تجهیزات حفاظت فردی هم بسیار مهم هستند که متاسفانه پیمانکاران از توزیع البسه استحفاظی مناسب طفره می روند مشکلات یکی دوتا نیست نه غذای خوب نه تسهیلات خوب نه شرایط بهداشتی خوب نه سرویس بهداشتی مناسب نه کاروان مناسب برای استراحت و... اوضاع خراب تر از اون چیزیه که بقیه از بیرون بهش نگاه می کنند
دهقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
9
سلام لطفاً وزارت نفت پیگیری فرماید . واقعا تمام کسانی که در مناطق نفتی کار می کنند جزایثارگران هستند و رعایت حقوق عادلانه و شرایط خوب کمترین خدمت به این عزیزان است . با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
7
واقعآ همینطور هم هست با حقوق ۸میلیون تومان چه باید کرد قسط بانک را بدهیم شهریه اجاره خانه رابدهیم ملزومات خانه یا مایحتاج فرزندانمان وبعد هیچ امنیت شغلی هم نداریم .که الان خود من به علت سقوط از ارتفاع در محل کار دستم اسیب دیده ودرست نمی توانم آن حرکت دهم که معلوم نیست فردای من چه می‌شود به یک بار ه عدم نیاز دهند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
1
5
درعوض حقوق معلم ها که چند ساله در خانه هستن اضافه شده
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
توهم دیواری کوتاه ترازمعلم هاپیدانکردی؟ تازه اضافه شده نصف حقوق شماشده. بعدهم معلمهاازخداشونه مدرسه هابازبشه وازفضای مجازی خلاص شن
پدرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
7
با سلام
بنده سالها کارمند همین صنعت بوده ام و در تمام مدت خدمتم شاهد مکیده شدن خون این قشر زحمتکش و محروم توسط پیمانکاران بوده ام ، پیمانکاران هرماه بابت هر کارگر تحت پیمان خود مبالغ هنگفتی از صنعت نفت میگیرند اما مبلغی ناچیز و البته با تأخیر چندماهه به کارگران میپردازند!! تنها راه رفع این مشکل برخورد قاطعانه با پیمانکاران سنگدلی است که کارگران مظلوم را با غیرانسانی ترین شیوه ممکن استثمار میکنند .
پرسنل اقماری نفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
6
آقای زنگنه دشمن شماره یک پرسنل نفت است هرچی که وزارت نفت داشت واگذار کرد از فرودگاه فروشگاه تعاونی دانشگاه نفت آموزشگاه نفت که پرسنل از همون سن کم بصورت اصولی آموزش داده میشدن وله تریلینگیا معروف بودن تیمهای نفتی که امید یک استان یا شهر بودن را نابود کرد تمام نخبه های نفتی از کشور مهاجرت کردند ملی حفاری داره به نابودی میکشه جبهه اول اقتصاد کشور که ملی حفاری می‌باشد نابود کرد چون تا استخراج نفت نباشه جاهای دیگه نمیتونن کار کنن الان ملی حفاری کمپ استراحت لنگ کولر و آشپزخونه هاش تمام فر واجاق پخت پزشون خرابه زمستان با آب سرد حمام میکن و رو دکل ها هم نبود وسایل و استاندارد نبودن آنها دردسر برای پرسنل درست کرده کم بودن حقوق وشرایط بد آب هوایی در گرمای ۶۰ درجه جنوب هم مشکل بزرگی شده انشالله با آمدن دولت جدید و وزیر کاربلد و دلسوز پرسنل این مشکلات حل شود
قدرت طهماسبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
5
سلام
کارکنان وزارت نفت از بیرون ملت را سوزانده اند و از داخل خودشان را ،لطفا وزارت نفت طبق قانون و شرع مقدس عمل کند و به کارکنان خود برسد و تحت عنوان کاهش هزینه ها از حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران خود نزند و از آنها که موتور صنعت عظیم نفت هستند دفاع کند و از هجوم انتقادات دیگران ارگانها به این وزارت خانه جلوگیری کند .ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
7
من کارگر پیمانکاری نفت هستم.پسرم معلول ذهنی حرکتی خیلی شدید ۲۰ ساله است.موقع کار ما شرکت نفتی هستیم ولی موقع حقوق و مزایا ما اصلا نفتی نیستیم.خدمات پزشکی و رفاهی نفت به پسرم داده نمیشود ولی یک رسمی با همین مشکل من کلی خدمات دارد.تبعیض در نفت بیداد میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
6
تبعیض حقوق و مزایا بین کارگر پیمانکاری و رسمی باید از بین برود وبس.
سلمان داودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
1
حقوقشان را مثله ماها در اداره کارمکنیم بکنید ماالان شده ۴۷ملیون پایه حقوقی اینها هم اینجور شوند وسلام
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
4
من کارگر قراردادی نفت هستم توی جزیره خارگ شرکت فلات قاره کار میکنم دور خانواده هستم حقوقم ۸ملیون هست،تا کی تبعیض،خسته شدیم دیگه
زحمت کش بی مزد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
3
خدایاهمانطور که زنگنه و دار دسته اش این مشکلات را برای حدود۱۵۰هزار ادم زجرکشیده در مناطق سخت بد اب هوا و سعب العبور بودن راه و محیط کاری به وجود اورده انشاالله .برای خودش و تمام نزدیکانش به وجود بیار

بنده از قاضی القضات ایران می خواهم بعنوان یه شاکی که ایشان را در دادگاه صالحه و بصورت پخش مستقیم محاکمه کنند..


ایشان واقعا توی دوران صدارت واقعا ثروت مملکت را به تاراج بده..
علی از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
2
با سلام ما از پرسنل حراست شرکت ملی حفاری ایران (اهواز) هستیم زیر مجموعه شرکت نفت . اما متاسفانه با پیمانکار هستیم و روزمزد حقوقمان هنوز زیر ۵ میلیون هست شماره پرسنلی ما غیرفعال است امنیت شغلی نداریم اصلا شرایط کار ما خوب نیست تبعیض کاری و حقوقی در ملی حفاری بیداد میکنه . لطفا به داد ما نیروهای حراست حجمی شرکت ملی حفاری برسید اکثرا بالای ۱۰ سال سابقه داریم اما هنوز روزمزد هستیم . حقوق کم و به موقع پرداخت نمیکنن . اوضاع خیلی بدی داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
0
یکماه هست کارگرای بدبخت نشستن تو خونه اصلا پیگیری نشدع کی دیگه خاهشا پیگیری کنید تواین تورم گرانی میشه بیکار نشست خداکنه تایکم درست بشه برن سرکار
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین