کد خبر: ۷۱۵۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

حقایقی پنهان از نقاط شناخته شده جهان+تصاویر

حقایقی عجیب را از نقاط معروف جهان در این گزارش بخوانید.
حقایقی پنهان از نقاط شناخته شده جهان+تصاویر
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از لیست ورس، مناطقی که در این گزارش معرفی می‌کنیم از شناخته شده‌ترین اماکن جهان هستند.

دلیل شهرت آن‌ها هم این است که از نظر تاریخی و زیبایی‌های طبیعی غنی هستند و یا رازآلود بودن آن‌ها در طی صد‌ها یا حتی هزاران سال توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده است. این نقاط علاوه برای اینکه چشم نواز هستند، راز‌هایی‌ها از زمان‌های گذشته را در خود پنهان کرده اند. در اینجا با تعدادی از این اماکن آشنا می‌شوید.

گودال آبی بزرگ

ثبت علمی طوفان‌ها فقط به حدود یک قرن قبل بر می‌گردد، اما طبیعت سوابق رخداد‌های خود را با ماندگاری طولانی‌تر، در سنگ‌ها و خاک حفظ و ثبت می‌کند. برخی از این سوابق در پایین گودال آبی معروف در ساحل بلیز نگهداری می‌شوند. این گودال به همراه غرقاب‌های آبی مشابه، رسوباتی را حبس می‌کنند که به پایین شناور شده و به صورت لایه‌ای ته نشین می‌شوند. در هنگام طوفان، این رسوبات به صورت درشت پراکنده می‌شوند.

محققان به قلب این گودال آبی فرو رفتند و هسته‌ای به طول ۲۸ فوت را که نزدیک به ۲ هزار سال تاریخ جغرافیایی را نشان می‌دهد، خارج کردند. این کشف نشان می‌دهد که فعالیت طوفان در حدود سال ۹۰۰ میلادی، در زمان نابودی مایا، شدت گرفته است.
گودال آبی بزرگ ثبت علمی طوفان‌ها فقط به حدود یک قرن قبل بر می‌گردد، اما طبیعت سوابق رخداد‌های خود را با ماندگاری طولانی‌تر، در سنگ‌ها و خاک حفظ و ثبت می‌کند. برخی از این سوابق در پایین گودال آبی معروف در ساحل بلیز نگهداری می‌شوند. این گودال به همراه غرقاب‌های آبی مشابه، رسوباتی را حبس می‌کنند که به پایین شناور شده و به صورت لایه‌ای ته نشین می‌شوند. در هنگام طوفان، این رسوبات به صورت درشت پراکنده می‌شوند. محققان به قلب این گودال آبی فرو رفتند و هسته‌ای به طول ۲۸ فوت را که نزدیک به ۲ هزار سال تاریخ جغرافیایی را نشان می‌دهد، خارج کردند. این کشف نشان می‌دهد که فعالیت طوفان در حدود سال ۹۰۰ میلادی، در زمان نابودی مایا، شدت گرفته است.
کاخ الحمرا

الحمرا یک بنای یادبود در گرانادای اسپانیا است. این بنا در سال ۸۸۹ بر فراز ویرانه‌های روم ساخته شد، به وسیله مورو‌ها فتح شد و سپس در سال ۱۴۹۲ توسط اسپانیا بازسازی شد. بسیاری از ستون‌ها، تزئینات هندسی و چشمه‌های این کاخ نمونه عالی‌ترین آثار هنری هستند، اما در سراسر این کاخ ۱۰ هزار کتیبه عربی پنهان شده است. حدود ۱۰ درصد از آن‌ها آیاتی از قرآن است. بقیه موارد شعار‌ها، انتساب‌ها، شعر‌ها و پند‌هایی از زندگی هستند.

بیشتر نقش‌های رایج در این مکان ستایش از دودمان نصریان، آخرین سلسله مسلمان در اسپانیا است. دودمان نصریان بیش از ۲۶۰ بر مسند بودند. شعار آن‌ها که «هیچ پیروزی جز الله نیست» رایج‌ترین کتیبه در این کاخ است.
کاخ الحمرا الحمرا یک بنای یادبود در گرانادای اسپانیا است. این بنا در سال ۸۸۹ بر فراز ویرانه‌های روم ساخته شد، به وسیله مورو‌ها فتح شد و سپس در سال ۱۴۹۲ توسط اسپانیا بازسازی شد. بسیاری از ستون‌ها، تزئینات هندسی و چشمه‌های این کاخ نمونه عالی‌ترین آثار هنری هستند، اما در سراسر این کاخ ۱۰ هزار کتیبه عربی پنهان شده است. حدود ۱۰ درصد از آن‌ها آیاتی از قرآن است. بقیه موارد شعار‌ها، انتساب‌ها، شعر‌ها و پند‌هایی از زندگی هستند. بیشتر نقش‌های رایج در این مکان ستایش از دودمان نصریان، آخرین سلسله مسلمان در اسپانیا است. دودمان نصریان بیش از ۲۶۰ بر مسند بودند. شعار آن‌ها که «هیچ پیروزی جز الله نیست» رایج‌ترین کتیبه در این کاخ است.
خطوط نازکا

خطوط نازکا در پرو آثاری هستند که هزار سال زودتر شکل گرفتن هنر ایجاد شدند. بررسی‌های اخیر هواپیما‌های بدون سرنشین، صد‌ها ژئوگلیف باستانی را در تپه‌های پالپا، که در فاصله ۳۰ مایلی نازکا قرار دارد، نشان می‌دهد.

این خطوط بین ۵۰۰ سال قبل از میلاد و سال ۲۰۰ میلادی ایجاد شده اند و هنر و ایدئولوژی در حال تکامل مردم آن زمان را بازگو می‌کند. برخلاف بیشتر خطوط معروف در فلات نازکا، برخی از خطوط نیز کوچک در دامنه یک تپه قرار گرفته اند و از دره پرجمعیت زیر آن قابل مشاهده بودند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که از این خطوط برای جدا کردن محدودهه ا استفاده شده است.
خطوط نازکا خطوط نازکا در پرو آثاری هستند که هزار سال زودتر شکل گرفتن هنر ایجاد شدند. بررسی‌های اخیر هواپیما‌های بدون سرنشین، صد‌ها ژئوگلیف باستانی را در تپه‌های پالپا، که در فاصله ۳۰ مایلی نازکا قرار دارد، نشان می‌دهد. این خطوط بین ۵۰۰ سال قبل از میلاد و سال ۲۰۰ میلادی ایجاد شده اند و هنر و ایدئولوژی در حال تکامل مردم آن زمان را بازگو می‌کند. برخلاف بیشتر خطوط معروف در فلات نازکا، برخی از خطوط نیز کوچک در دامنه یک تپه قرار گرفته اند و از دره پرجمعیت زیر آن قابل مشاهده بودند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که از این خطوط برای جدا کردن محدودهه ا استفاده شده است.
پارتنون

پارتنون که در حدود سال ۴۳۰ قبل از میلاد ساخته شده و به الهه حامی آتن به نام آتنا اختصاص یافته است، یکی از مشهورترین بنا‌های جهان محسوب می‌شود، اما ممکن است ما آن را با نام اشتباهی صدا کرده باشیم. طبق متون باستان و منابع تاریخی، یونانیان بنای یادبود خود را Hekatompedon یا «معبد صدای پا» می‌خوانده اند. از این اصطلاح در کشف‌های مرتبط به ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش استفاده شده است.

این مکان به عنوان انبار یا خزانه داری برای تمام اشیا طلایی ساخته شده برای آتنا، از جمله یک مجسمه طلایی به طول ۱۰ متر، توصیف شده است. البته نام پارتنون نیز چندین بار ذکر شده است، اما به نظر می‌رسد این عنوان برای اشاره به خزانه جداگانه و کوچکتری استفاده می‌شده که در داخل مجموعه آکروپولیس واقع شده است.
پارتنون پارتنون که در حدود سال ۴۳۰ قبل از میلاد ساخته شده و به الهه حامی آتن به نام آتنا اختصاص یافته است، یکی از مشهورترین بنا‌های جهان محسوب می‌شود، اما ممکن است ما آن را با نام اشتباهی صدا کرده باشیم. طبق متون باستان و منابع تاریخی، یونانیان بنای یادبود خود را Hekatompedon یا «معبد صدای پا» می‌خوانده اند. از این اصطلاح در کشف‌های مرتبط به ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش استفاده شده است. این مکان به عنوان انبار یا خزانه داری برای تمام اشیا طلایی ساخته شده برای آتنا، از جمله یک مجسمه طلایی به طول ۱۰ متر، توصیف شده است. البته نام پارتنون نیز چندین بار ذکر شده است، اما به نظر می‌رسد این عنوان برای اشاره به خزانه جداگانه و کوچکتری استفاده می‌شده که در داخل مجموعه آکروپولیس واقع شده است.
استون هنج انگلیس

خرسنگ‌های استون هنج ۳۰ تن وزن دارند و از ۱۸ مایل دورتر آورده شده اند. سنگ‌های کبودی که کوچکتر هستند بین ۲ تا ۵ تن وزن دارند و تقریبا ۹۰ مایل از تپه‌های پریسلی در ولز به استون هنج آورده شده اند. احتمال داده می‌شود که این کار با کمک یک جانور غیرمنتظره یعنی خوک‌ها صورت گرفته باشد. طبق گلدان‌های سرامیکی یافت شده در فاصله دو مایلی دیوار‌های دورینگتون، احتمال داده می‌شود از چربی خوک‌ها برای جابه جایی سنگ‌های عظیم استون هنج استفاده شده است.
استون هنج انگلیس خرسنگ‌های استون هنج ۳۰ تن وزن دارند و از ۱۸ مایل دورتر آورده شده اند. سنگ‌های کبودی که کوچکتر هستند بین ۲ تا ۵ تن وزن دارند و تقریبا ۹۰ مایل از تپه‌های پریسلی در ولز به استون هنج آورده شده اند. احتمال داده می‌شود که این کار با کمک یک جانور غیرمنتظره یعنی خوک‌ها صورت گرفته باشد. طبق گلدان‌های سرامیکی یافت شده در فاصله دو مایلی دیوار‌های دورینگتون، احتمال داده می‌شود از چربی خوک‌ها برای جابه جایی سنگ‌های عظیم استون هنج استفاده شده است.
دیوار بزرگ چین

سازندگان دیوار‌های بزرگ همیشه این دیوار‌ها را برای اهداف دفاعی نمی‌ساختند. محققان معتقدند که در خط شمالی چین، بخشی به طول تقریبا ۵۰۰ مایل به نام دیوار چنگیز خان، ساخته شده که البته هدف آن جلوگیری از حملات بی‌رحمانه چنگیز خان نبوده است.

در ابتدا باید گفت که ارتفاع دیوار خیلی کم است. دیواری به ارتفاع ۲ متر و با خندقی به عمق ۶ فوت، به اندازه کافی قابل پیشگیری نیست که بتواند مانع ارتشی وحشی و خونریز شود. از طرفی قسمت مذکور مانند بخش‌ها دیگر دیوار از آجر‌های مقاوم ساخته نشده تا دلیلی بر این باشد که تمامی بخش‌های این دیوار برای دفع حملات مغول‌ها ساخته نشده است.
دیوار بزرگ چین سازندگان دیوار‌های بزرگ همیشه این دیوار‌ها را برای اهداف دفاعی نمی‌ساختند. محققان معتقدند که در خط شمالی چین، بخشی به طول تقریبا ۵۰۰ مایل به نام دیوار چنگیز خان، ساخته شده که البته هدف آن جلوگیری از حملات بی‌رحمانه چنگیز خان نبوده است. در ابتدا باید گفت که ارتفاع دیوار خیلی کم است. دیواری به ارتفاع ۲ متر و با خندقی به عمق ۶ فوت، به اندازه کافی قابل پیشگیری نیست که بتواند مانع ارتشی وحشی و خونریز شود. از طرفی قسمت مذکور مانند بخش‌ها دیگر دیوار از آجر‌های مقاوم ساخته نشده تا دلیلی بر این باشد که تمامی بخش‌های این دیوار برای دفع حملات مغول‌ها ساخته نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین