کد خبر: ۷۱۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
اهتمام دولت برای توسعه هیرکان تا دقیقه ۹۰

حضور نوبخت در گلستان+تصاویر

اختصاص اعتبار برای خرید توافقی سیب زمینی، تکمیل اعتبار احیای خلیج گرگان، توسعه صنعت میگو و تاکید بر آب‌گیری سد نرماب تا پایان تیر ۱۴۰۰ از جمله مصوبات سفر ۲ روزه محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به گلستان و نشانه اهتمام دولت برای توسعه سرزمین هیرکان تا آخرین روز فعالیت است
حضور نوبخت در گلستان+تصاویر
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه عصر چهارشنبه برای شرکت در شورای برنامه‌ریزی گلستان و بازدید از چند طرح عمرانی و افتتاح پروژه‌های اقتصادی به گرگان‌سفر کرد.

نوبخت قبل از ترک گرگان گفت : اختصاص اعتبار ویژه برای خرید توافقی سیب زمینی کشاورزان گلستانی، تکمیل اعتبارات برای اجرای مطالعات پهنه آبی خلیج گرگان و اختصاص اعتبار برای استمرار تسطیح و زهکشی اراضی زراعی استان از جمله مصوبات شورای برنامه ریزی گلستان برای توسعه روز افزون این استان بود .

حضور نوبخت در گلستان+تصاویر

وی همچنین بررسی پیشرفت پروژه هایی که اعتبارات آنها به گلستان اختصاص داده شده را از دیگر اهداف و برنامه‌های سفر خود به این استان خواند و ادامه داد: در بازدید از سد نرماب مشخص شد که این سازی آبی در حال آماده شدن برای آبگیری است.

هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل سد نرماب

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت هزینه شده که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن به عنوان مطالبات پیمانکار به‌زودی پرداخت می‌شود.

حضور نوبخت در گلستان+تصاویر

نوبخت افزود: باتوجه به اهمیت این سد برای جمع آوری و تنظیم آب به‌ویژه سیلاب‌هایی فصلی که استان گلستان با آن مواجه است، اجرای آن در اولویت برنامه‌های دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در چند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این پروژه سرمایه‌گذاری شد به طوری که امکان آبگیری این سد از نظر فنی تا پایان ماه جاری وجود دارد.

نوبخت اضافه کرد: این پروژه یک کار بزرگ است که غیر از تنظیم آب و جمع آوری سیلاب‌ها، اجرای آن چگونگی انتقال آب برای شرب مردم منطقه را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

حضور نوبخت در گلستان+تصاویر

تلاش دنباله‌دار برای احیای خلیج گرگان

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: خلیج گرگان که در سال‌های اخیر گرفتار مشکلاتی از جمله کم‎آبی و خشکی است با صرف اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی احیا می‌شود.

نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گلستان از پرداخت بخشی از اعتبار هزار میلیارد ریالی نجات خلیج گرگان از خشک شدن تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت : این اقدام در راستای حل مشکلات زیست محیطی استان‌های گلستان و مازندران و رونق معیشت ساکنان منطقه انجام می شود.

حضور نوبخت در گلستان+تصاویر

خلیج گرگان که در سده‌های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و این پهنه آبی با مرگ تدریجی و نیستی دست و پنجه نرم می کند.

نوبخت همچنین در این جلسه گفت: در مدت زمان باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم تلاش می کنیم با نظارت دقیق طرح های نیمه تمام را تا حد امکان به بهره برداری برسانیم تا دولت جدید کار خود را با مشکلات کمتری آغاز کند.

وی بیان کرد: در این راستا در ۴۰ روز آینده بدهی پاداش بازنشستگان، کارکنان دولت، مطالبات گندمکاران و پیمانکاران طرح ‌های ملی طرف قرارداد با دولت پرداخت خواهدشد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: امیدواریم در این مدت بار جدیدی بر دوش دولت سیزدهم نگذاریم تا آنان برای پاسخ دادن به مطالبات مردم مشکلی نداشته باشند.

نوبخت به سفر پیشین خودبه گلستان اشاره کرد و گفت: در سفر سال ۹۸ اجرای ۳۹ طرح با هشت هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار تعهد شد که تاکنون ۱۳هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آن پرداخت گردید.

حضور نوبخت در گلستان+تصاویر

دیدار با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، دیگر برنامه اولین روز سفر نوبخت به گلستان بود.

زهکشی قره سو برای کاهش خطر سیل

پس از سیل مرگبار سال ۹۸ گلستان با ۱۱ جان باخته و هزاران میلیارد ریال خسارت، پیشگیری از تکرار دوباره این حادثه قهری در دستور کار قرار گرفت که لایروبی رودخانه ها از جمله قره سو - زرین گل یکی از آن‌ها بود.

معاون رییس جمهوری در جریان سفر ۲ روزه به گلستان از روند اجرای طرح شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو - زرین‌گل دیدن کرد و در جریان آن با پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام طرح زهکشی رودخانه قره‌سو - زرین گل در شهرستان علی‌آباد کتول استان گلستان موافقت کرد.

برای اجرای پروژه شبکه آبیاری و زهکشی قره سو - زرین‌گل تخصیص بخشی از آب تنظیمی سد کبودوال علی‌آبادکتول برای آبیاری اراضی کشاورزی روستاهای واقع در پایاب سد مورد توجه قرار گرفته و مقرر گردید در ۱۰ هزار هکتار از شبکه قره‌سو - زرین‌گل، تشکل‌های آب بران ایجاد و جلسات مشارکتی و توانمندسازی با بهره‌برداران در راستای استقرار سیستم مدیریت مشارکتی جوامع هدف برگزار شود.

از جمله اهداف اجرای شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو - زرین‌گل، بالابردن بازده آبیاری اراضی، کاهش مصرف آب، افزایش محصولات، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار، بهبود شبکه های انتقال آب و رضایت حقابه بران با احداث سازه‌های مربوط، ایجاد سیستم تله متری سد و شبکه و مدیریت منابع در حوضه‌های آبریز محدوده طرح است.

افتتاح ساختمان پزشکی قانونی گنبد

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه سفر خود به گلستان ساختمان اداره پزشکی قانونی گنبدکاووس را ۱۰۷ میلیارد و ۴۴۹ میلیون ریال هزینه افتتاح کرد.

نوبخت در حاشیه افتتاح این پروژه به خبرنگاران گفت که دولت برای تجهیز پزشکی قانونی گنبدکاووس که شامل سه بخش اداری، سالن تسریح و سردخانه است، طی ماه جاری افزون بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص خواهد داد.

به گزارش ایرنا، عملیات احداث ساختمان پزشکی قانونی گنبدکاووس در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۱۵ مترمربع با زیربنای هزار و ۳۷۲ مترمربع با سازه اسکلت بُتنی در ۲ طبقه از سال ۸۹ آغاز شده بود که پس از چند سال توقف در دولت یازدهم و دوازدهم با اعتباری افزون بر ۱۰۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

معاون رییس جمهوری همچنین در ادامه از پروژه بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی رامیان و مجتمع فرهنگی اداره ارشاد اسلامی آزادشهر بازدید کرد.

فرماندار رامیان درباره بازدید معاون رییس جمهوری از پروژه بیمارستان درحال ساخت شهدای مدافع سلامت این شهرستان به ایرنا گفت که رییس سازمان برنامه و بودجه در این بازدید سرزده وعده داد که اعتبار مصوب امسال این بیمارستان به طور کامل تخصیص یابد.

افتتاح مدرسه ۱۶ کلاسه خیرساز زنده‌یاد ام‌البنین شفقت در گرگان دیگر برنامه معاون رییس جهوری در گلستان بود.

تغییر ریل گذاری اقتصاد ایران از خام فروشی نفت به صادرات فناوی نوین

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در مراسم افتتاح مجتمع فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت که با کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت که طی هشت سال اخیر رخ داد کشور از خام‌فروشی نفت رها شده و به سمت صادرات فولاد و فناوری نوین در حال حرکت است.

نوبخت اظهار داشت: طی این مدت، نگاه به توسعه در کشور تغییر یافته و به سمت صادرات محصولاتی مانند واکسن در حال حرکت است.

وی اظهار داشت: مسیر ریل‌گذاری کشور عوض‌ شده و به سمت توسعه یافتگی مطلوب در حال حرکت است.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ایران جایگاه مطلوب و مناسبی در رتبه‌بندی توسعه کشورها دارد و با سرعت به حرکت در این مسیر ادامه خواهد داد.

نوبخت ادامه داد: برای رسیدن به اهداف سند ۱۴۰۴ روش‌های متعددی مورد مطالعه قرار گرفت که رشد اقتصادی مبتنی بر علوم دانش بنیان تحت عنوان رشد اقتصادی دانش محور مورد تایید قرار گرفت و در نتیجه آن تاکنون ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور به فعالیت مشغول هستند.

تکمیل فعالیت مجتمع فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سال ۹۵ با زیربنای سه هزار و ۶۴۷ مترمربع شروع شده و تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه و حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هزینه شده است.

پایان طرح ساخت خانه برای اقشار روستایی و محروم گلستان

یکی از طرح های وعده داده شده دولت دوازدهم در گلستان، ساخت سه هزار و ۱۰۰ خانه برای محرومان و اقشار روستایی گلستان بود که با افتتاح آخرین خانه از این طرح در روستای چین سبیلی آق‌قلا با حضور معاون رییس جمهوری، این طرح به طور رسمی در گلستان به پایان رسید.

ساخت خانه برای محرومان گلستان از اردیبهشت ماه ۹۹ براساس تفاهم نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آغاز شده بود و در آن هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت پانزده ساله (هر واحد ۴۰۰ میلیون ریال) و ۷۴۱ میلیارد ریال کمک بلاعوض (هر واحد ۲۵۰ میلیون ریال) و مجموع هزارو ۹۸۱ میلیارد ریال برای این طرح‌ها اعتبار در نظر گرفته شده بود.

این واحدها به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای مدنی همچون کمیته امداد و بهزیستی و سایر بخش‌ها و اقشار کم‌درآمد و محروم روستایی فاقد مسکن یا ساکن در واحدهای فرسوده و غیرمقاوم اهدا شده است.

ارائه رایگان کلیه خدمات فنی و مهندس در مراحل صدور پروانه ساختمانی، تهیه نقشه‌های اجرایی و نظارت فنی بر ساخت توسط بنیاد مسکن استان از مزیت‌های این طرح بوده و مساحت متوسط هر واحد مسکونی ۵۶ مترمربع و مجموع کل واحدها ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع است.

تعداد خانوار تحت پوشش کمیته امداد در این طرح هزار و ۲۴۱ خانوار معادل ۴۱ درصد مشمولین و ۳۲۸ خانوار تحت پوشش بهزیستی معادل ۱۱ درصد از این واحدها بهره‌مند شدند.

افتتاح طرح هادی روستای سقریلقی آق قلا

رییس سازمان برنامه و بودجه، بعد از ظهر پنجشنبه با حضور در روستای سقریلقی شهرستان آق‌قلا از توابع گلستان ششصد و هفتاد و دومین طرح هادی روستایی این استان را افتتاح کرد.

برای اجرای کامل طرح هادی روستای سقریلقی آق قلا، ۱۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه شده است.

در این طرح ۲ کیلومتر شبکه معابر، پنج هزار و ۳۰۰ متر زیرسازی و آسفالت و هزار و ۷۰۰ متر طول کانیو انجام شد.

روستای سقریلقی که جزو املاک بنیاد علوی است، ۲۹۶ خانوار با هزار و ۱۳۲ نفر جمعیت دارد که طرح هادی آن سال ۹۶ اجرا شده و سال گذشته نیز در این طرح بازنگری گردید.

افتتاح و آغاز ساخت چند پروژه شیلاتی در گمیشان

نوبخت در آخرین برنامه سفر خود به گلستان پنج طرح در بخش پرورش میگوی استان گلستان را با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.

بهره برداری و تعریض کانال های آبرسانی شماره ۲ و خط ۳ و ۴ کانال شماره سه سایت میگو به طول تقریبی ۲۴ کیلومتر از دریای خزر به مزارع پرورش میگو با حجم عملیات خاکبرداری حدود ۳میلیون و ۷۵۰ هزار متر مکعب و بهره برداری از ۲۵ مزرعه پرورش میگو به مساحت ۵۰۰ هکتار از جمله این طرح ها بود.

با افتتاح این طرح ها علاوه بر افزایش تولید سالانه هزار و ۲۰۰ تن میگو، بهبود ۵۰ درصدی تامین آب مورد نیاز بیش از ۵۰ مزرعه این مجتمع میگو نیز محقق شد.

همچنین عملیات ساخت چهار مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی شهرستان مرزی گمیشان با حضور معاون رییس جمهوری و جمعی از مدیران استان گلستان آغاز شد .

هریک از این مزارع بتنی سرپوشیده دارای ۱۳ هزار متر مربع مساحت هستند و در هر دوره پرورش ۲۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱.۵ تن خاویار تولید می‌کنند.

برای ایجاد این مزارع، بخش خصوصی ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده و موجب ایجاد ۴۸ شغل پایدار شده است.

در ادامه با حضور نوبخت و با اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد ریال عملیات خاکبرداری برای ساخت کانال آبرسان فاز ۲ مجتمع میگوی گمیشان به طول هزار و ۵۷۰ متر آغاز شد.

با بهره برداری از این کانال، آبگیری ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع واقع در فاز ۲ میگوی گمیشان و مزارع پرورش ماهیان خاویاری شتاب می گیرد .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین