کد خبر: ۷۱۶۰۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در زاهدان/ در سیستان و بلوچستان چه می‌گذرد؟

مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت گفت: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز با هدف ارزیابی دقیق تر اوضاع و به اشتراک گذاری تجارب قبلی در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرده است.
حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در زاهدان/ در سیستان و بلوچستان چه می‌گذرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سوری در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: در بازدیدی که از سطح شهر داشتم، هیچ نشانی از وضعیت قرمز ندیدم و در یک نگاه سر انگشتی از هر ۱۰۰ نفر کمتر از نیمی از افراد ماسک زده بودند.

مشاور وزیر بهداشت افزود: از ابتدای بحران کرونا تا کنون تجربه همه گیری سنگینی در استان سیستان و بلوچستان نداشته ایم و موج های قبلی به خوبی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: ویروس های جهش یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از ۳ برابر موج های قبلی رسانده است.

سوری گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان شرایط را در بخش های تشخیص، مراقبت و درمان بیماران کرونا تحت کنترل دارند و تجربه های خوبی هم مانند تجربه استان خوزستان را داریم.

مشاور وزیر بهداشت افزود: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز با هدف ارزیابی دقیق تر اوضاع و به اشتراک گذاری تجارب قبلی در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرده است.

مشاور وزیر بهداشت گفت:در شرایط فعلی، واقع بینی و نگاه عالمانه به شرایط، پرهیز از سیاسی بازی و استفاده از همه ظرفیت ها برای ثمر بخش شدن اقدامات نظام بهداشت و. درمان ضرورت دارد.

انجام تست سریع تشخیص کرونا در فرودگاه بین المللی زاهدان

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان‌ و بلوچستان نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع دلتا در استان با پیگیری‌های به عمل آمده کارکنان فرودگاه بین‌المللی شهدای زاهدان مورد تست آزمایش سریع PCR قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه‌های استان، جزینی‌زاده اظهارکرد: اقدامات پیشگیرانه فرودگاه‌های سیستان‌ و بلوچستان در مقابله با ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه بین‌المللی شهدای زاهدان انجام می‌شود.

وی افزود: تست PCR توسط مرکز بهداشت شهرستان زاهدان، از کارکنان عملیات هوانوردی، فرودگاهی و دیگربخش‌های فرودگاه بین‌المللی زاهدان با نظارت نماینده دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل انجام شد.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان‌ و بلوچستان با اشاره به اقدامات این اداره کل به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا خاطرنشان کرد: ضدعفونی و میکروب‌زدایی محیط کار، ترمینال‌ها و تمامی فضاهای موجود در فرودگاه به طور مستمر، توزیع مستمر و مداوم وسایل حفاظت فردی بهداشتی همچون ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده به تمامی کارکنان عملیاتی وغیر عملیاتی در محیط کار از جمله این موارد است.

وی خاطرنشان کرد:اطلاع رسانی و اعلام مستمر توسط کارکنان اطلاعات پرواز در محیط ترمینال مبنی بر ضرورت استفاده از ماسک توسط تمامی حاضران(مسافران، کارکنان و مشایعت کنندگان) در زمان حضور در سالن فرودگاه و در تمامی مراحل سفر نیز جزو اقدامات مقابله‌ای با ویروس کرونا در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان است.

جزینی‌زاده ادامه داد: جلوگیری از ورود مسافران فاقد ماسک به محیط ترمینال‌ها و هواپیما، نظارت مستمر ناظران سلامت بر مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی از بدو ورود مسافر به ترمینال ورودی، صف‌های بازرسی، کانتر پذیرش مسافر گیت خروج، علامت‌گذاری بر روی صندلی‌های مستقر در ترمینال فرودگاه در راستای فاصله‌گذاری فیزیکی و نظارت بر این امر، علامت‌گذاری در محل ایستایی مسافران ازقبیل گیت‌های بازرسی، کانترهای پذیرش مسافر، گیت‌های خروج تسمه نقاله بار، نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری در نقاط ایستایی و غربالگری و پایش مسافران ورودی به ترمینال فرودگاه از سایر اقدامات مقابله ای به منظور مقابله با ویروس کرونا در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان است.

تعداد مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان ۳ تا ۴ برابر موج قبلی

حسینعلی شهریاری ۱۰ تیرماه در بازدید از بیمارستان‌های خاتم الانبیا (ص) و علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان اظهار کرد: علاوه‌بر موارد مثبت سرپایی، افزایش تعداد بیماران بستری فشار زیادی را بر کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داد: با وجود آنچه در برخی شبکه‌های اجتماعی در مورد کمبود تجهیزات و عدم پذیرش بیماران اعلام می‌شود، مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که تاکنون بیمارانی که نیازمند بستری هستند بستری شدند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجموعه بهداشت و درمان کشور و کمیسیون بهداشت و درمان وضعیت ارائه خدمات درمانی در سیستان و بلوچستان را به صورت مستمر تحت نظر دارد و با مسوولان استان در ارتباط هستند تا نیازهای احتمالی بعدی هم با استفاده از ظرفیت‌های استانی و کشوری تامین شود. با همه این اقدامات، چاره اصلی برای برگشتن سیستان و بلوچستان به وضعیت عادی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و مراجعه به موقع بیماران به مراکز غربالگری است. شاید استمرار واکسیناسیون کرونا در خواباندن موج فعلی نقش مهمی نداشته باشد ولی با توجه به تاثیر بلند مدت واکسیناسیون عمومی بر کاهش موارد مبتلایان در آینده، از مسوولان استان می‌خواهم تا دامنه سنی افراد تحت پوشش واکسن را افزایش دهند.

میزان بستری کرونا در سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۱۰ تیرماه در سفر به زاهدن افزود: در سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و فاصله گذاری اجتماعی در اوج گیری‌های قبلی کرونا میزان آمار بستری و مرگ و میر حتی به متوسط کشوری نرسیده بود، باید توجه داشت ایمنی اکتسابی چندانی نسبت به سایر استان‌ها در این استان وجود ندارد.

وی افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین شاهد افزایش موارد بستری در سیستان و بلوچستان هستیم و هم‌اینک ٧٢٠ بیمار کرونایی بستری در این استان داریم.

وی با درخواست از مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزود: می‌دانیم مردم در فشار قرار دارند و از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند، اما خواهش می‌کنیم مردم بویژه در استان‌های جنوبی همکاری کنند تا با رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون سریع و گسترده در آینده نزدیک بتوانیم از بیماری رهایی پیدا کنیم.

فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۵۵۹ نفر رسید

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با فوت ۱۸ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۵۵۹ نفر رسید.

سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت کرد: با افزوده شدن ۱۱۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۵ هزار و ۹۲۰ نفر رسید. ۶۲۰ بیمار حاد تنفسی و ۳۴۶ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

۲۲۰ واحد صنفی پلمب شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: تمامی استان به لحاظ رنگ بندی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و در این شرایط تمامی ترددهای جاده‌ای ممنوع است.

علیرضا شهرکی اظهارکرد: مردم در روزهای تعطیل سیستان و بلوچستان در نهم و ۱۰ تیر به منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا در خانه بمانند زیرا در غیر این‌صورت و با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمارها و شرایط نگران‌کننده‌ی در این استان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد تاکید کرد: در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

شهرکی با بیان اینکه در زاهدان افزون بر ۲۲۰ واحد صنفی در ۲ روز گذشته پلمب شده است خاطرنشان کرد: تجمع‌های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان است.

مردم سیستان و بلوچستان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند

حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا سیستان وبلوچستان اظهار کرد: در چند ماه گذشته این استان از نظر بستری و مرگ بیماران مبتلا به کرونا از متوسط کشوری پایین تر بوده است، شاید آن زمان ویروس قدرت زیادی نداشته است.

وی افزود: به دلیل ورود ویروس های جهش یافته به سیستان و بلوچستان، کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان و برگزاری تجمعات در قبل از برگزاری انتخابات، تعداد مبتلایان به کرونا در استان از متوسط کشوری فراتر رفته است متاسفانه سیستان و بلوچستان پایین ترین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در سطح کشور دارد. دست همه مردم سیستان و بلوچستان را می بوسم، از آنان تقاضا دارم تا دو هفته آینده دستورالعمل های بهداشتی را با حداکثر میزان رعایت نمایند و به توصیه های مقامات استانی و بهداشتی گوش فرا دهند تا این بحران عبور کنیم. مراکز ۱۶ ساعته با شدت و جدیت در حال ارائه خدمات به مردم هستند، بالای ۳۰۰۰ تست از امروز در مراکز غربالگری کرونا صورت می گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۰ تخت برای بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان فعال است، گفت: ۱۰۰ تخت بیمارستان جدید و آماده افتتاح علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تجهیز شده است و در صورتی که نیاز باشد به تخت های بستری کووید ۱۹ اضافه خواهد شد.مرزهای رسمی استان به صورت کامل بسته شده است، متاسفانه در مرزهای غیررسمی ترددهایی صورت می گرفته که با دستور مقامات استانی محدودیت تردد آن به حداکثر رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
0
2
تاواکسن نزنین به مردم این کارها الکیه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین