کد خبر: ۷۱۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
در همایش الزامات سیاست خارجی توسعه گرا مطرح شد

انتقاد نهاوندیان از سیاست تقابل جویانه در عرصه دیپلماسی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتاق بازرگانی ایران، سیاست خارجی توسعه گرا را سیاستی دانست که طی آن یک فعال اقتصادی احساس کند با حمایت دولت خود می تواند در بازارهای جهانی کسب و کار و فعالیت کند. 

به گزارش آفتاب، دکتر محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و صاحب نظر در اقتصاد بین الملل صبح امروز در کنفرانس ملی چشم انداز بیست ساله و الزامات سیاست خارجی توسعه گرا، گفت: تعریف و شاخص های توسعه نسبت به بیست سال قبل کاملا متحول شده است. امروز کسی نیست که با اصل توسعه مخالف باشد، توسعه و رشد لازمه تحقق همه اهداف کیفی و اساسی کشور است.

وی افزود: توسعه در عرض ارزش هایی چون عدالت، استقلال، امنیت ملی نیست. باید به این واقعیت برسیم که توسعه عزت آفرین، استقلال آفرین و حافظ امنیت ملی است.

این صاحب نظر امور اقتصادی، گفت: رفع مشکل بیکاری چاره‌ای جز جذب سرمایه و صادرات ندارد و پیام اصلی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی سکاندار شدن بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران ادامه داد: لازمه تحقق اصل 44 باز شدن میدان عمل برای فعالان بخش خصوصی است.

وی با انتقاد از سیاست تقابل جویانه درعرصه دیپلماسی، گفت: باید منافع بلند مدت خود را با سایر کشورهای جهان شناسایی کنیم. این منافع را به رسمیت بشناسیم و در مورد آن تعامل کنیم.

نهاوندیان یکی از این موارد را حفظ امنیت انرژی توصیف کرد و گفت: ایران می تواند در این مسئله پیشتاز باشد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با اشاره به پیوستگی و هماهنگی سیاست های اقتصادی و سیاست های رسمی دولت ها، گفت: در بسیاری از کشورها فعالان اقتصادی راهگشای سیاست های رسمی هستند و بالعکس و در شرایط فعلی برای اینکه غرب متوجه بی نتیجه بودن تحریم ها شود باید از این راهکار استفاده کنیم. 

وی در پایان بر لزوم جذب منابع بین المللی برای توسعه، ایجاد حفظ و ثبات در محیط بین الملل، تسهیل سازی مناسب از کشور به عنوان یک فرصت جمعی و تعامل با کشورهای منطقه و بین الملل تاکید کرد و گفت: تحریم یک بازی باخت - باخت برای ایران و غرب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین