کد خبر: ۷۱۶۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵

احیای خاص ترین چشمه ایران + تصاویر

چشمه بی نظیر سورت تا حدودی احیا شده و با ادامه این روند کاملا احیا خواهد شد.
احیای خاص ترین چشمه ایران + تصاویر
آفتاب‌‌نیوز :

تا همین چند وقت پیش هر موقع نام چشمه سورت بر زبان می‌آمد با آه و هزار افسوس همراه بود، اما اکنون اقدامات انجام شده در این چشمه دریچه‌های امید را برای احیای این میراث کهن گشوده است.

چشمه خداساخت سورت، چشمه‌های پلکانی با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب هستند که در جنوبی‌ترین و محروم‌ترین بخش مرکز استان واقع شدند، اما حضور در منطقه و مشاهده از نزدیک این چشمه، در نگاه هر بیننده‌ای کم‌نظیر است.

احیای خاص ترین چشمه ایران + تصاویر

گردشگران برای رسیدن به چشمه سورت باید مسافتی را به‌صورت پیاده طی کنند، ولی طی سال‌های اخیر حضور جامعه محلی با تراکتور و خودروی نیسان و انتقال مسافران به این چشمه موجب بروز مشکلاتی برای این چشمه شده است.

حضور گردشگران و مسافران از طرف دیگر روی چشمه‌های پلگانی موجب شده در سال‌های اخیر حالت پلکانی این چشمه از بین رود، ولی با اقدامات پیمانکار و جلوگیری از خودرو‌ها و همچنین تردد مسافران در کنار چشمه اکنون این چشمه تاحدودی احیا شده است.

احیای خاص ترین چشمه ایران + تصاویر

بحث انتخاب سرمایه‌گذار و واگذاری این چشمه بی‌نظیر سؤالات بسیاری را به دنبال داشت و بالاخره واگذاری چشمه سورت پس از فراز و نشیب‌های بسیار مصوب شده و کتابچه چشمه سورت تدوین شد و اکنون می‌توان شاهد شنیده شدن خبر‌های خوب از چشمه سورت بود.

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری گفت: با توجه به بازدید‌های انجام شده تمامی اقدامات برای احیای چشمه سورت توسط مجری طرح و بر اساس کتابچه در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه چشمه سورت هم جزو منابع طبیعی هم ثبت میراثی است، افزود: با توجه به این مهم تمامی اقدامات باید براساس ضوابط میراثی انجام شود که یکی از مسائل این است که میراث فرهنگی با ساخت سازه و تجهیزات مخالف است.

احیای خاص ترین چشمه ایران + تصاویر

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با بیان اینکه از ورود خودرو‌ها به عرصه چشمه خودداری شده که این موضوع به احیای چشمه کمک کرد، گفت: این چشمه تاحدی احیا شده و با ادامه روند احیا خواهد شد که قدری زمان می‌برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین