کد خبر: ۷۱۶۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

۱۰ اشتباه در کاهش وزن ورزشکاران

‌اشتباهات مختلفی در زمینه کاهش وزن برای افراد و به ویژه ورزشکاران وجود دارد، اما در این بین ۱۰ اشتباه بیشترین رواج را دارد.
۱۰ اشتباه در کاهش وزن ورزشکاران
آفتاب‌‌نیوز :

محدود کردن شدید میزان کالری دریافتی یکی از اشتباهات رایج در کاهش وزن ورزشکاران است؛ یک رژیم غذایی گرسنگی (به عنوان مثال کاهش کالری دریافتی شما به کمتر از ۵۰ درصد از آنچه بدن شما نیاز دارد) مشکلات زیادی را برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند ایجاد می کند و اولین و مهمترین نکته این است که فرایند مربوطه نتیجه بخش نیست و هر وزنی که از دست رود متعاقبا دوباره بدست می آید، زیرا بیشتر افراد نمی توانند چنین برنامه غذایی محدودی را در طولانی مدت حفظ کنند.

دیدگاه محدود از نحوه کاهش وزن

بر اساس این مطلب که از سوی محمد مهرتاش متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است: دومین مورد، دیدگاه محدود از نحوه کاهش وزن است. بسیاری از افراد کاهش وزن را صرفا کاهش مصرف آنچه می خورند، می دانند. در حقیقت این مسئله تعادل انرژی در بحث فیزیک است که با انرژی مصرفی کامل می شود و به همین ترتیب اگر واقعا می خواهید وزن خود را کاهش دهید باید سطح فعالیت بدنی خود را افزایش داده و در حد متوسط ‌غذا بخورید.

نادیده گرفتن توده بدون چربی

یک تمایل رایج در بین افرادی که ورزش می کنند این است که تلاش های خود را صرفا روی تمرینات هوازی متمرکز کنند. در این فرآیند آن ها توده عضلانی خود را از دست می دهند و هر وزنی که از دست می دهند، چربی جایگزین می شود و میزان متابولیسم و ‌همچنین تعداد کالری مورد نیاز آن ها برای حفظ وزن فعلی کاهش می یابد. این تنظیم، چرخه ای ایجاد می کند که برای کاهش مداوم وزن عوارض دارد.

برداشت غلط از برچسب های ارزش غذایی

برای افرادی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند، بسیار مهم است که باید از این واقعیت آگاهی داشته باشند که برچسب هایی که عنوان می کنند یک ماده غذایی خاص یا "بدون چربی" است یا "بدون قند" در واقع به معنای "بدون کالری" بودن آن ماده غذایی نیست.

کاهش وزن بیش از حد و خیلی سریع

تحقیقات نشان می دهد که یک برنامه کاهش وزن که شامل کاهش تدریجی و مداوم (یعنی تقریبا ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم در هفته) است، بیشترین شانس موفقیت را دارد، به ویژه هنگامی که با تلاش برای تغییر عادات نامناسب سبک زندگی باشد.

کاهش وزن و چربی موضعی

مفهوم کاهش موضعی یک افسانه کامل است. هیچ ورزشی باعث از بین رفتن چربی در ناحیه خاصی از بدن نمی شود، همان طور که هیچ تغییری در میزان کالری دریافتی شما تضمین نمی کند که چربی در ناحیه ای از بدن که بیشتر می خواهید به آن بپردازید، تجزیه شود. به عنوان یک قاعده، الگویی که در آن چربی بدن خود را از دست می دهید از نظر ژنتیکی از پیش تعیین شده است.

کاهش آب بدن به جای چربی

بدن شما دارای میلیون ها غده عرق است که پوست شما را پوشانده و آب و الکترولیت را دفع می کند. هنگام ورزش، مقدار آبی که تبدیل به عرق شده در اثر تلاش بدن برای کمک به خنک نگه داشتن و تنظیم دمای بدن افزایش می یابد. آبی که در اثر تعریق از دست می دهید می تواند شما را گمراه کند و تصور کند که شما چربی و وزن بدن خود را بیش از حد واقعی کاهش داده اید و وقتی متعاقبا مایعات مصرف می کنید، چنین وزنی جایگزین می شود.

تئوری "لوبیای جادویی"

فروش مکمل ها و قرص ها، پودرها و معجون های مربوطه که گویا به نوعی تلاش فرد برای کاهش وزن را تسهیل می کند، یک صنعت چند میلیارد دلاری است، این موارد علاوه بر هدر دادن پول و تامین کننده امید کاذب برای افرادی که به دنبال یک روش آسان و سریع برای کاهش وزن هستند، می تواند پیامدهای منفی بر سلامتی داشته باشد.

دنبال کردن توصیه های رژیم غذایی ثابت نشده و جعلی

به نظر می رسد تعداد رژیم های غذایی نامناسب که افراد بی خبر را با ادعاهای غیر مستند و اقدامات ناسالم هدف قرار می دهد، هر ساله به طور تصاعدی رشد می کند.

استفاده از روش های جراحی بدون تاییدیه پزشک

برخی افراد گزینه جراحی را برای لاغری در نظر می گیرند. در این راستا، دو روش جراحی لیپوساکشن و بای پس معده، بیشترین آمار را دارند. لیپوساکشن شامل برداشتن چربی از مناطق خاص بدن است. از طرف دیگر، عمل بای پس معده روشی است که معده را کوچک می کند و به غذا اجازه می دهد بخشی از روده کوچک را دور بزند و در نتیجه کالری کمتری جذب می شود. اگرچه دستورالعمل ها متفاوت است، اما عمل جراحی بای پس معده فقط به افراد دارای چاقی بیش از حد اختصاص دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین