کد خبر: ۷۱۶۷۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

عصبانیت از سر و روی مردم می‌بارد؛پشت این آزار بی‌پایان بی‌برقی کیست؟

«عصبانیت از سر و روی مرد می بارد و لحظه ای از لعن و نفرین مسببان بی برقی آرام و قرار ندارد، با شیلنگ آب می کوشد خود و سه کودک عریانش را از گرمای طاقت فرسای عراق برهاند»، این حال و روز میلیون ها عراقی است که این روزها دنبال مقصر می گردند و از هم می پرسند پشت این آزار بی پایان کیست؟
عصبانیت از سر و روی مردم می‌بارد؛پشت این آزار بی‌پایان بی‌برقی کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

هر سال که فصل گرمای تبدار عراق از راه می رسد، داستان کمبود برق، بهانه ای برای هنرنمایی رنج های عراقی ها در شبکه های اجتماعی می شود و جدیدترین شیوه های اعتراض امسال، ویدئوی مردی میان سال است که در یکی از مناطق حومه بغداد گرفته شده و در سطح فضای مجازی و رسانه ای این کشور بازتاب گسترده ای داشته است.

دمای هوا این روزها به نصف درجه جوش(۵۰ درجه و بالاتر) رسیده، این وضعیت گرما با اندکی تغییرات در درجه دما تا دو ماه دیگر (جولای و اوت) در سایه کمبود برق سراسری، در عراق ادامه خواهد یافت.

گر گرفتن دما، نبود برق، از کار افتادن دستگاه های خنک کننده و آب های تا نصف درجه دما جوشیده در تانکرهای بالای پشت بام ها که به خاطر کم آبی، ذخیره شده اند، تن گرمازده را نقره داغ می کنند، همه این مشکلات دست به دست هم داده اند تا عراقی ها به خاطر بی برقی به زمین و زمان ناسزا بگویند.

طبیعتا چون قوه مجریه به عنوان مهمترین پست کلان کشور، سهمیه شیعیان است و جریان های سیاسی شیعی بیشترین کرسی را در پارلمان دارند و وزارت برق، در این دوره، سهمیه یکی از احزاب بزرگ شیعه (جریان صدر) است، بخش اعظم لعن و نفرین های عمومی متوجه دولت، جریان های سیاسی به خصوص جریان صدر شده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها صادرکننده برق به عراق و همچنین تنها تامین کننده گاز نیروگاه های گازی تولید برق عراق، هر سال به خاطر افت احتمالی در تامین گاز یا صادرات برق در این کشور مورد ملامت و سرزنش قرار می گیرد.

سوال این است که آیا مسبب بحران برق عراق، جریان های سیاسی شیعی یا جمهوری اسلامی ایران هستند یا اینکه یک طرف سوم وجود دارد که عده ای - خواسته یا ناخواسته - می کوشند اذهان را از او دور کنند و برای همین آدرس های غلط می دهند!؟

آمریکا متهم بحران برق عراق

انتشار یک ویدئو از «احمد چلبی» رهبر فقید کنگره ملی عراق در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که آمریکا از همان آغاز شکل گیری نخستین دولت منتخب این کشور بعد از سقوط رژیم صدام، متهم اول بحران برق است.

الچلبی مشاور پیشین نخست وزیر عراق در امور اقتصادی در این ویدئو که تاریخچه ضبط آن به قبل از ۲۰۱۵ برمی گردد، تصریح دارد که عامل اصلی مشکل برق عراق، آمریکا است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی که این روزها انتشار گسترده ای در رسانه ها و فضای مجازی پیدا کرده به صراحت می گوید: آمریکا به دلیل مسائل سیاسی نمی خواهد معضل برق عراق حل شود.

چلبی در این خصوص خاطره ای را یاد می کند که در ۲۰۰۶ به همراه نخست وزیر وقت (نوری المالکی) با «جرج کیسی» فرمانده آمریکایی نیروهای چند ملیتی در عراق، دیدار کرده و از او خواستند که مشکل برق عراق را حل کند اما فرمانده آمریکایی با قاطعیت به المالکی و چلبی پاسخ می دهد که معضل برق در عراق حل نمی شود و اصرار نکنید!

در همین ویدئو «وائل عبداللطیف» نماینده سابق پارلمان و وزیر سابق عراقی می گوید که به آقای «حیدر العبادی» نخست وزیر وقت (۲۰۱۴ – ۲۰۱۸) گفتیم که شرکت «زیمنس» آلمان تعهد داده ظرف دو سال مشکل برق عراق را به طور کامل حل کند، اما العبادی گفت که نمی تواند درخواست عقد قرار داد را امضا کند، چون آمریکایی ها اجازه نمی دهند.

جدا از همه اینها، سفیر آلمان در عراق در ژولای ۲۰۲۰(دو سال قبل) در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد با ناخرسندی تمام اعلام کرد که آمریکا در مسیر ورود شرکت زیمنس به داخل عراق مانع تراشی می کند.

«اوله دییل» تاکید کرد که دولت آمریکا بر سر راه فعالیت شرکت زیمنس آلمان برای پایان دادن به بحران برق در عراق مانع تراشی می کند.

در دوره «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق نیز وقتی به رغم مخالفت آمریکایی ها در ۲۰۱۹ عراق با زیمنس قرار داد ۱۴ میلیارد دلاری امضا کرد، «دونالد ترامپ» رییس جمهور وقت آمریکا راسا در این قضیه دخالت و عقد قرارداد با زیمنس را منوط به قرار داد مشابه با ژنرال الکتریک آمریکا کرد.

دولت عراق ناچار شد برای حل معضل برق کشورش، قرارداد مشابهی با ژنرال الکتریک امضا کند هرچند این شرکت آمریکایی از اول سقوط رژیم صدام، بر همه قراردادهای مهم حوزه انرژی عراق خیمه زده اما تا به امروز هیچ خدمت قابل ذکری به عراقی ها ارائه نکرده است.

شواهد و قرائن حاکی است که آمریکا نه تنها در حل بحران برق عراق مانع تراشی کرده بلکه یکی از عوامل فساد پروری در این وزارتخانه و تخریب سامانه برق این کشور به شمار می رود که بارزترین نمود آن در فراری دادن «ایهم السامرایی» وزیر وقت برق عراق از زندان در دولت اول «نوری المالکی (۲۰۰۶ – ۲۰۱۰) است.

«عزت الشابندر» شخصیت برجسته سیاسی عراق، به همین مناسبت در توئیتی در دو روز گذشته نوشته است: «وقتی آمریکا نخستین وزیر برق عراقی متهم به پرونده فساد را از زندان فراری داد و دولت عراق را تحت فشار گذاشت تا مانع ورود شرکت زیمنس آلمان برای حل مشکل برق کشور شود و همچنین مانع پرداخت مطالبات مالی ایران به خاطر صادرات برق و گاز به عراق می شود، بنابراین شناخت عامل اصلی بر افروختگی عراق دیگر معما نیست.»

به همین دلیل است که هادی العامری رئیس ائتلاف سیاسی فتح عراق می گوید «تا زمانی که اشغالگران آمریکایی در عراق باشند مشکل برق این کشور حل نخواهد شد.»

شناخت عامل اصلی مشکل برق عراق، معما نیست اما همچنان عده ای می کوشند که برای رمز گشایی از معمای برق این کشور، کدهای خطا بدهند و به دادن آدرس های غلط متوسل شوند.

در این میان نقش هوچی گری همیشگی رسانه های سعودی و اماراتی که همسو با سیاست های آمریکا درصدد دادن آدرس های غلط به خاطر تامین بخش قابل توجهی از برق عراق توسط ایران هستند، جالب توجه است.

این رسانه ها در حالی که از توجیه علت عدم حضور سعودی ها و اماراتی ها و پول های کلان آنها در بازسازی عراق و حل مشکل برق این کشور طفره می روند، ایران را به خاطر تامین بخشی از برق عراق و صادرات گاز ملامت می کنند.

در این چارچوب واکنش «احمد عبدالساده» روزنامه نگار برجسته عراقی به این هوچی گری سعودی ها و اماراتی ها قابل توجه است.

او در توئیتی نوشته است: «ایران با وجود مانع تراشی های آمریکا در اصلاح سامانه برق عراق، ۱۶۰ مگاوات انرژی برق از طریق خط انتقال برق «مرصاد به دیاله» به عراق صادر می کند و آمادگی خود را برای صدور ۱۰۰ مگاوات از طریق «خط کرخه به العماره» اعلام کرده و سعودی ها و اماراتی ها فقط تماشاچی هستند.»

عبدالساده با انتقاد شدید از سیاست خبری رسانه های این دو کشور عربی در قبال مشکل برق عراق نوشته است: سعودی ها و اماراتی ها، مزدوران رسانه ای خود را به حمله تبلیغاتی علیه ایران فراخوانده اند تا او را در قبال بحران برق عراق مقصر بدانند.

این در حالی است که با وجود آمادگی عراق برای خرید برق از عربستان سعودی و ارتباط شبکه برق خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و استقبال از امارات برای اجرای پروژه های انرژی تجدید شونده، تاکنون این کشورها هیچ گونه گام مثبتی در قبال بهبود وضعیت این کشور برنداشته اند.

چرا آمریکا ائتلاف بین المللی برای حل معضل برق عراق ایجاد نمی کند!؟

آمریکایی در دهه ۹۱ قرن گذشته، ائتلاف بین المللی از ۳۰ کشور دنیا در جنگ دوم خلیج فارس تشکیل داد و در ۲۰۰۳ ائتلاف چند ملیتی را برای سقوط رژیم صدام ایجاد و بعد از چهار ماه از حمله گروه تروریستی داعش در تابستان ۲۰۱۴ ادعا دارد ائتلاف بین المللی با مشارکت ۸۰ کشور دنیا برای مبارزه با تروریسم تشکیل داده است. ناظران امر متفق القولند که تروریسم در بستر محرومیت و تبعیض، رشد تصاعدی می یابد و اساسا یکی از فلسفه های تاسیس صندوق های توسعه بین المللی مقابله با فقر و محرومیت و توسعه با هدف خشکاندن بستر رشد بذرهای تروریسم است. با این درک، چرا آمریکا بیش از ۱۷ سال است که برای بازسازی عراق و حل معضل برق این کشور دست به اینگونه ائتلاف های بین المللی نزده است!؟

در ائتلاف بین المللی ادعایی ضد تروریستی به سرکردگی آمریکا اغلب کشورهای بزرگ صنعتی اعم از اروپایی ها مانند فرانسه، آلمان و انگلیس و کشورهای ثروتمند عربی مانند سعودی ها و اماراتی ها عضو هستند، اگر هدف این ائتلاف مبارزه با تروریسم است چرا تاکنون این ائتلاف بین المللی برای بازسازی عراق فعال نشده است؟

چرا این ائتلاف بین المللی بیش از اینکه داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشد، با ترور فرماندهان و پرچمداران مبارزه با تروریسم و در راس آنها سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، بحران سازی را در منطقه می پراکند؟

شرکت بزرگ ژنرال الکتریک آمریکا که از اول سقوط رژیم صدام - به گفته خود عراقی ها - بر برق عراق خیمه زده و عامل اصلی عدم توسعه صنعت برق در این کشور است، چرا تاکنون اقدامی برای بهبود برق عراق نکرده است؟

در عراق این اعتقاد وجود دارد که آمریکا هرگز به ائتلاف های بین المللی با صبغه اقتصادی تن نمی دهد زیرا نمی خواهد کشورهای دیگر را در ثروت ها و منابع ملت های تحت اشغال سهیم کند اما برای ائتلاف های جنگ به عنوان پوششی با هدف اشغال دیگر کشورهای جهان و توسعه نفوذ نظامی خود است، حاضر و آماده است.

از این رو، دادن آدرس های غلط، هرگز نمی تواند گناه نابخشودنی آمریکایی ها را در نابودی و توسعه نیافتگی صنعت برق عراق به محاق بکشاند، به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران و حتی مردم عادی در عراق این روزها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به صورت خودجوش فعال شده تا به هموطنان غافل خود، آدرس دقیق عامل همه بدبختی های کشورشان را بشناسانند.

تازه ترین گزارش ها از معضل برق عراق حاکی است آمریکایی ها با حملات سایبری به سامانه توزیع برق عراق، برق را به طور کامل در روزهای گذشته از استان های جنوب که خاستگاه تاریخی شیعیان عراق است، قطع کرده اند.

طبق گزارش کانال خبری «صابرین نیوز» نزدیک به گروه های مقاومت عراقی، این حملات سایبری سامانه برق عراق، این پیام را القا می کند که تولید برق بیش از حد استاندارد است و از این رو سامانه به صورت خودکار، اقدام به خاموش کردن توربین ها و خارج شدن سیستم برق از دسترس می کند.

این درحالی است که وزارت برق عراق پیش از شروع فصل گرما میزان تولید برق را ۱۸ هزار مگاوات عنوان کرده بود در حالی که سامانه ها در روزهای گذشته در نتیجه این حمله سایبری با ۱۰ هزار مگاوات از دسترس خارج شدند.

در کنار این معضل، گسترش حملات به دکل های انتقال برق یکی از اتفاقات جدید بوده که بر توزیع برق در مناطق مختلف عراق به ویژه استان های شمالی این کشور اثر منفی گذاشت.

براساس اعلام وزارت برق عراق حملات تروریستی به دکل های برق عراق تاکنون بیش از ۷۰ دکل را تخریب و تنها در ۱۰ روز با تخریب ۱۵ دکل بالغ بر ۴۰۰ میلیون دینار عراقی (نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار) خسارت مادی بر جای گذاشته است.

این درحالی است که ائتلاف بین المللی ضد تروریستی آمریکا در این خصوص نه تنها هیچ گونه اقدامی نکرده، بلکه با فشارهای سیاسی و نظامی به نیروهای مقاومت و الحشدالشعبی، کار را به جایی رسانده که تروریست های داعشی جسارت یافته و به سه نیروگاه در استان های دیاله و صلاح الدین نیز حمله کردند.

گرچه خود عراقی ها اذعان دارند که بخشی از مشکلات برق کشورشان داخلی است اما واقعیت ها نشان می دهد که مسوول اول و متهم اصلی و عمدی بحران برق عراق، آمریکا است که به خاطر پاره ای معذوریت ها، مقامات مسوول عراقی از ذکر نام آمریکا و شرارت هایی که ممکن است در کشورشان مرتکب شود، بیمناکند.

در مقابل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق شنبه گذشته ۱۲ تیرماه در نشست تیم ویژه حل بحران برق عراق تاکید کرد: «برادران ما در جمهوری اسلامی ایران با وجود دشوراری هایی که در دریافت مطالبات مالی خود به دلیل تحریم های تحمیلی (آمریکا) داشتند اما در تزریق گاز به عراق کم نگذاشتند.»

جمهوری اسلامی ایران همچنین علاوه بر تامین گاز نیروگاه های گازی تولید برق عراق و صدور مستقیم برق به این کشور، چندین نیروگاه تولید برق در عراق ایجاد کرده و در وقت حاضر بزرگترین نیروگاه تولید برق عراق با ظرفیت سه هزار مگاوات در استان بصره در دست ساخت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
3
حال روز ما بهتر از عراقی ها نیست
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
3
بچسب به مردم خودمون لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
3
خودمونم بهتراز اونها نیستیم ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
3
خب پس مشخص شد که دلیل بی برقی ما چیه؟؟؟؟
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
3
عمو جان عراقو بی خیال یه فکری به حال مردم خودمون بکنید. مردمی که نه برق دارند و نه آب. یارو بیت کوین استخراج میکنه پس بی خیال مردم. برق صادی میشه بی خیال مردم. دختر بچه بلوچ برای بی آبی مردم گریه میکنه بی خیال پول عشقه. با جون مردم شوخی کردن .....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین