کد خبر: ۷۱۶۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کارشناس جمعیت هلال احمر مطرح کرد؛

برای جلوگیری از گرما زدگی چه کنیم؟

کارشناس آموزش جمعیت هلال‌احمر استان همدان بر مصرف آب هم‌دمای بدن در شرایط گرمازدگی تأکید کرد.
برای جلوگیری از گرما زدگی چه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا اعتصام با بیان اینکه در صورت مواجهه با فرد گرمازده باید از دادن آب یخ خودداری کرد و آب هم‌دما با بدن به وی بنوشانیم،اظهار کرد: بهتر است هنگام مواجهه با فرد گرمازده با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و منتظر حضور نیروهای امدادی باشیم، همچنین در مدت انتظار حضور آنها نباید مصدوم را سریع خنک کرد.

وی بر اهمیت تأمین آب از دست‌رفته بدن مصدوم تأکید کرد و افزود: یکی از اشتباهات رایج نوشاندن آب یخ به فرد گرمازده است در حالیکه به‌هیچ عنوان نباید به فرد گرمازده آب خنک بنوشانیم چرا که باعث ایجاد شوک در بدن فرد گرما زده می‌شود.

وی با تأکید براینکه باید به تدریج دمای بدن فرد مصدوم را کاهش داد و به‌طور مرتب علائم حیاتی بدن وی را چک کرده و مراقب هوشیاری فرد باشیم، به امور تأثیرگذار در بهبود حال فرد گرمازده اشاره و اضافه کرد: باید پارچه یا ملحفه‌ای را به دور بدن فرد مصدوم پوشانده و پارچه را مرطوب کنیم، همچنین به وسیله باد بزن از راه دور، محیط را برای وی خنک کنیم.

این کارشناس آموزش در ادامه افزود: آفتاب‌زدگی، گرمازدگی و حمله گرمایی در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد که هر یک با یکدیگر متفاوت است، به گونه‌ای که آفتاب‌زدگی هنگامی به وقوع می‌پیوندد که فرد به مدت طولانی در زیر نور آفتاب قرار گیرد و به دنبال آن درصد آب بدن به شدت کاهش می‌یابد و یا فرد دچار سوختگی پوست می‌شود که از جمله علائم آن می‌توان به سرخی پوست یا افزایش دمای بدن اشاره کرد.

اعتصام به تعریف گرمازدگی پرداخت و گفت: گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که فرد به مدت طولانی در فضای گرم فعالیت می‌کند که بیشتر کارگران و افرادی که مجبور به فعالیت در فضای بیرون هستند با این موضوع درگیر می‌شوند.

وی به تعریف حمله گرمایی پرداخت و تصریح کرد: برخی محیط‌ها گرم و مرطوب بوده و از تهویه مناسبی برخودار نیستند، بنابراین با قرارگیری در این محیط‌ها، گرما در داخل بدن ذخیره شده و به این ترتیب دمای بدن افزایش پیدا کرده و آسیب‌هایی را به بدن وارد می‌کند.

این کارشناس به علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: تعریق بدن، افزایش دمای بدن، گرفتگی عضلات به‌دلیل از دست دادن مایعات بدن، سردرد، تهوع و سرگیجه از جمله علائم شایع در گرمازدگی است.

اعتصام به علائم حمله گرمایی اشاره و اضافه کرد: آسیب‌های عصبی مانند گیجی یا رفتارهای غیر عادی از جمله علائم حمله گرمایی هستند که به علت بالا رفتن حرارت بدن و عدم تهویه کافی به هسته عصبی آسیب وارد می‌شود.

وی ادامه داد: به علت مرطوب بودن محیط، تعریق انجام نمی‌شود و هنگامی که تعریق صورت نگیرد به دلیل حرارت بالا بدن دچار آسیب عصبی می‌شود که به دنبال آن فرد دچار گیجی، حالت تهوع، سردرد، استفراغ، رفتار غیر عادی و در برخی موارد از دست دادن هوشیاری می‌شود.

اعتصام با بیان اینکه در حمله گرمایی ممکن است فرد قدرت نوشیدن را از دست بدهند و یا این کار به سختی انجام شود، اظهارکرد: شهروندان باید از کلاه‌های لبه‌دار و چترهای روشن برای جلوگیری از جذب گرما استفاده کنند، همچنین از حضور در محیط‌های گرم و بدون تهویه دوری کنند.

وی برای پیشگیری از گرمازدگی به پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آزاد تأکید کرد و گفت: پوشیدن لباس‌های تیره و تنگ موجب جذب گرما شده، بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از گرمازدگی لباس‌های آزاد و دارای رنگ روشن استفاده شود.

این کارشناس آموزش در پایان استفاده ازمحلول ORS برای درمان گرفتگی عضلانی ناشی از گرمازدگی را مفید ارزیابی کرد و گفت: این امر الکترولیته بدن را تأمین می‌کند، همچنین در صورت در دسترس نبودن ORS می‌توان از مخلوط آب، یک قاشق چایخوری نمک و دو قاشق شکر استفاده کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین