کد خبر: ۷۱۶۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
سخنگوی دولت خبر داد

آغاز گفتگو‌های ایران و عربستان/ خرابکاری هسته‌ای در کرج تایید شد

سخنگوی دولت درباره اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران واقع در اطراف کرج در روز بیست و سوم ژوئن گفت: اصل خرابکاری تایید می‌کنم، ولی منجر به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی نشده است. آسیب مختصری به سقف یکی از سوله‌ها وارد شده که در حال تعویض آن هستند.
آغاز گفتگو‌های ایران و عربستان/ خرابکاری هسته‌ای در کرج تایید شد
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت اعلام کرد که مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی با اعتقاد راسخ ما در اولویت دادن به همسایگان آغاز شد.

علی ربیعی در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها درباره ارزیابی از مذاکرات ایران وعربستان گفت:. ما همچنان معتقدیم که گفتگو به ویژه بین جوامع درون امت مسلمان تنها رچاه شایسته برای حل و فصل اختلافات میان آنهاست.


وی افزود: در گفتگو‌هایی که تا کنون بین دو طرف انجام شده مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است.

ربیعی تأکید کرد:ما درک می‌کنیم که در برخی موارد ممکن است اختلافات، پیچیدگی‌هایی داشته باشد که حل آن‌ها به زمان نیاز دارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: ما این گفتگو‌ها و ادامه آن تا به حداقل رساندن اختلاف نظر‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنیم و همواره آمادگی داریم که با تکیه بر حسن نیت متقابل و تامین منافع و رفع نگرانی‌های دو طرف این گفتگو را با جدیت ادامه بدهیم.

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست مشخص تحت عنوان سیاست همسایگی و منطقه گرایی است. امنیت منطقه و عدم سوء استفاده از کشور‌ها به بهانه‌های امنیتی حضور همه کشور‌های منطقه در کنار هم است.

سخنگوی دولت درباره اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران واقع در اطراف کرج در روز بیست و سوم ژوئن گفت: اصل خرابکاری تایید می‌کنم، ولی منجر به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی نشده است. آسیب مختصری به سقف یکی از سوله‌ها وارد شده که در حال تعویض آن هستند.

وی ادامه داد: عکس هوایی که در برخی رسانه‌ها از آسیب وارده به این سایت منتشر شده، در واقع تصویری است که بعد از برداشتن سقف جهت تعمیر، به صورت عکس هوایی گرفته اند و تفاسیر انجام گرفته در فضای رسانه‌ای دقیق نیست.

ربیعی تاکید کرد: کنون همه شاهد بودند هر خرابکاری صورت گرفت توان ایران افزایش یافت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره محور دیدار‌های وزیران دولت دوازدهم در روز‌های گذشته با رئیس جمهور منتخب گفت: دولت از اولین روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، خود را مکلف دانسته که کمال همکاری را با رئیس جمهور منتخب به منظور آماده شدن برای تکمیل فرایند انتقال قدرت صورت دهد و در این راستا، رئیس جمهور دستور داد که همه وزرا نهایت همکاری را از جمله در انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود به تیم رئیس جمهور منتخب به عمل آورند.

ربیعی اظهار کرد: دیدار‌های اخیر وزرا که با هماهنگی آقای رئیسی انجام گرفته در همین راستا و برای انتقال داده‌ها و اطلاعات مهم به رئیس جمهور منتخب بود.

وی گفت: دولت کماکان به وظیفه خود و مطابق با نیاز‌های دولت آینده متعهد است و از هیچ سطحی از همکاری با آقای رئیسی و نمایندگانی که ایشان در زمینه‌های مختلف معرفی کرده اند، دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر از بین بردن اسناد تجاری ارز‌های ۴۲۰۰ در نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: من بنای پاسخ به ادعا‌هایی که بار‌ها بی اساس بودن آن‌ها به اثبات رسیده، ندارم. متاسفانه این روز‌ها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، ولی دچار پرگویی شده اند.

ربیعی ادامه داد:، اما در مورد سوال خاص شما در مورد معاونت اقتصادی و ارز ۴۲۰۰ تومانی متاسفانه از آن روزنامه قدیمی این انتظار می‌رفت که سوال با پختگی بیشتری صورت می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مگر معاونت اقتصادی رییس جمهوری جای تخصیص ارز است، یادآور شد: در مورد اینکه معاونت اقتصادی شرکتی را معرفی کند برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، معلوم است که طراح سوال فاقد هر گونه دانشی در مورد چگونگی تخصیص ارز و فرآیند‌های آن بوده است و نباید سوال‌هایی که هم فاقد صحت بوده و با یک بررسی ساده معلوم می‌شود و هم با روح و روان جامعه بازی می‌کند را، مطرح ساخت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: فارغ از اینکه سوال شما فاقد هر گونه مبنایی است الحمدالله آنچه که به وفور داریم دستگا‌های نظارتی و اطلاعاتی است که به همه جزییات اشراف دارند و بنابراین جایی برای چنین نگرانی‌ها و اینگونه شایعه پراکنی‌های بی اساس نیست و موضوع مطرح شده را از اساس تکذیب می‌کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه این روز‌ها از ۸ نوع واکسن در کشور رونمایی شده، اما وارد پیک پنجم کرونا شده ایم، چرا هیچکدام از این واکسن‌ها تزریق نمی‌شود و زمان تزریق واکسن برکت چه زمانی است؟ گفت: تاکنون درباره آغاز به کار مراحل تحقیقات یا مراحل تولید هشت واکسن، صحبت شده است؛ و صرفا تاکنون فقط از دو واکسن پاستور و برکت رونمایی شده هستند. بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند لذا جزو سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند.

وی افزود: برکت هم تاکنون ۲ میلیون دوز واکسن تولید کرده و این تعداد واکسن هم، در مرحله طی‌کردن تست پایداری و تست فنی است. بعد از این مراحل نیز، باید برچسب گذاری شده و بعد از آن اماده تزریق می‌شوند. تعداد واکسن برکت که این مراحل را طی کرده باشند، تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار دوز بوده که آن هم توزیع شده، اما ورود محموله‌های بیشتر، نیازمند طی کردن مراحلی است که الان خدمتتان بیان کردم.

ربیعی یادآور شد: امیدواریم که در روز‌های آتی این فرایند‌ها نیز با موفقیت طی شده و این میزان واکسن نیز وارد سبد واکسن‌های کرونا در کشور بشود.

وی گفت: ما مردم را در جریان مشکلات و موانع خرید واکسن قرار دادیم. عنوان کردیم که دلایل برخی تاخیر‌های در واردات واکسن تصمیم کشور‌های واردکننده بود که مشکلاتی در این زمینه داشتند. برخی عنوان کردند که واردات واکسن خلاف حمایت از تولید است. اما واردات ضروری بود و اگر تحریم نبود بیشتر وارد می‌کردیم. آقای دکتر ظریف نیز پیگیر این مساله هستند و تولید و واردات واکسن همزمان ادامه دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از کابینه دولت فعلی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت شده؟ اظهار کرد: تاکنون از مجاری رسمی دولت هیچ پیشنهادی دریافت و منتقل نشده است و اگر هم احیاناً چنین پیشنهاداتی بوده بطور شخصی به وزرا و شاید برخی مدیران ارائه شده که من از آن بی اطلاع هستم.

وی افزود: همانطور که قبلا هم گفته ام اگر رئیس جمهور منتخب دولت را به عنوان یک شخصیت حقوقی مورد مشورت قرار دهند، دولت خود را مکلف می‌داند که برادرانه و دلسوزانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کند، اما تاکنون دولت مستقلاً وارد این فرایند نشده و چنین قصدی هم ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت احیای برجام در مذاکرات وزارت خارجه با تیم آقای رییسی از سوی دولت آتی پذیرفته شده و آیا دولت کنار گذاشته شده است؟ گفت:تصمیم گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی است. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می‌توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است.

ربیعی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت‌های پیشین سپرده اند، پایبند است.

سخنگوی دولت گفت: به این ترتیب، اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق‌ها و تعهد‌های بین المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت. امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست ناپذیری تعهدات بین المللی خود به رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
28
خوب چرا عادت دارید که همه چیز را در ابتدا تکذیب می کنید و بعد تایید می کنید مدتهاست که دیگه ملت تکذیبیه های شما را باور نمیکنند و دقیقا هر چیزی را که تکذیب می‌کنید اعتقاد دارند که واقعیت دارد و تکذیببه شما کذب است . بابا دست بردارید از این اخلاق
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین