کد خبر: ۷۱۷۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

چه کسانی خطر سرطان روده بزرگ را جدی بگیرند؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: خونریزی از ناحیه مقعد، کم‌خونی فقر آهن خصوصاً در آقایان، یبوست جدید، کاهش وزن و درد شکم می‌تواند از علائم اولیه سرطان روده بزرگ یا کولون باشد و نیاز است که افراد با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنند. به همه افراد بالای ۵۰ سال انجام کلونوسکوپی توصیه می‌شود.
چه کسانی خطر سرطان روده بزرگ را جدی بگیرند؟
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی علی‌مددی گفت: روده بزرگ به طول ۸۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر در قسمت انتهایی دستگاه گوارش قرار دارد. در این نقطه نیز همانند سایر نقاط بدن، ریسک ابتلا به سرطان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا به حساب می‌آید، افزود: پولیپ‌هایی که درون روده بزرگ شکل می‌گیرند، زمینه‌ساز این سرطان هستند. پلیپ‌ها برجستگی‌ها و بیرون زدگی‌هایی همانند زگیل هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه هر فرد در زندگی عادی ۵ درصد احتمال دارد به سرطان روده بزرگ مبتلا شود، تصریح کرد: کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند، احتمال درگیر شدن با این بیماری در آنها بیشتر است.

علی‌مددی خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ می‌تواند کاملاً بدون علامت باشد و طی بررسی‌های غربالگری که برای این بیماری انجام می‌دهیم، پی به آن ببریم. البته گاهی اوقات نیز می‌تواند با علائمی همچون خونریزی، یبوست جدید، درد شکم و کم‌خونی فقر آهن همراه باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص فاکتورهای خطر این بیماری، گفت: به‌تدریج که سبک زندگی به سمت زندگی غربی‌ها گرایش پیدا می‌کند، سرطان روده بزرگ هم افزایش پیدا می‌کند. کم‌تحرکی، افزایش وزن، سیگار و مصرف گوشت‌های فراوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و ژامبون از جمله مواردی است که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مصرف منظم میوه‌جات و سبزیجات احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، بیان کرد: مهم‌ترین عامل در پیشگیری از این بیماری اصلاح سبک زندگی است.

علی‌مددی با بیان اینکه یکی از بهترین و دقیق‌ترین راه‌ها برای شناسایی سرطان روده بزرگ، انجام کلونوسکوپی است، گفت: برای غربالگری سرطان روده بزرگ، انجام کلونوسکوپی به‌تمامی افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود. کسانی که دارای فاکتورهای خطر هستند باید زودتر به سراغ کلونوسکوپی بروند. با انجام این کار اگر در روده بزرگ فرد پولیپ وجود داشته باشد، شناسایی می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: ۱۰ سال طول می‌کشد تا یک پلیپ تبدیل به سرطان شود؛ لذا اگر پلیپ با کلونوسکوپی شناسایی و از بدن خارج شود، در جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار مؤثر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین