کد خبر: ۷۱۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

لندن گزارش‌ها درباره سفیر شدن اوباما را رد کرد

وزارت امور خارجه انگلیس ادعاها درباره اینکه جو بایدن، باراک اوباما را به عنوان گزینه سفیری آمریکا در این کشور مطرح کرده رد کرد.
لندن گزارش‌ها درباره سفیر شدن اوباما را رد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، از زمانی که دولت جدید آمریکا قدرت را در ماه ژانویه به دست گرفت، گمانه زنی ها بر سر تاخیر در انتصاب یک نماینده دائم آمریکا در لندن بالا گرفته است.

ساندی اکسپرس به نقل از منبعی در وزارت خارجه انگلیس نوشته بود: در حالی که جو بایدن برای انتخاب گزینه‌ای به عنوان سفیر آمریکا در انگلیس تلاش می‌کند و موقتا فیلیپ رکر، دستیار وزیر خارجه در امور اروپایی و اوراسیا را عازم کرده است، گمان می‌رود تاخیر ایجاد شده به علت مخالف لندن با گزینه اول رئیس جمهوری آمریکا باشد؛ باراک اوباما.

یک منبع ارشد در خصوص احتمال انتصاب اوباما به عنوان سفیر آمریکا گفت: اوباما غیرقابل پذیرش است. اظهارات او درباره "انتهای صف" به تنهایی کافیست تا او را غیر قابل قبول کند.

با این حال این نشریه در گزارش خود این ادعا را مطرح کرد که بوریس جانسون این ایده را در پی مداخله چشمگیر این رئیس جمهور اسبق آمریکا در زمان مبارزه بر سر همه پرسی بریگزیت رد کرده است. از زمان به جریان افتادن کمپین مربوط به بریگزیت در سال 2016 تنشهایی بین اوباما و جانسون وجود داشته است. در آن زمان اوباما طی سفر به لندن هشدار داده بود انگلیس در صورتی که اتحادیه اروپا را ترک کند برای انعقاد توافق تجاری با آمریکا "در آخر صف" خواهد بود.

این اظهارات موجب خشم بوریس جانسون شد که در آن زمان رهبری کمپین "خروج" را بر عهده داشت. جانسون که آن زمان شهردار لندن بود، از مداخله بی‌سابقه رئیس جمهوری وقت آمریکا در امور داخلی انگلیس به سختی انتقاد کرده و در مطلبی برای روزنامه "سان" به حذف مجسمه وینستون چرچیل، نخست‌وزیر اسبق انگلیس از دفتر بیضی کاخ سفید توسط دولت اوباما اشاره کرد.

بوریس جانسون نوشت: برخی می‌گویند این نادیده گرفتن بریتانیاست. برخی می‌گویند این سمبل ناخشنودی اجدادی این رئیس جمهور کنیایی از امپراتوری بریتانیاست که چرچیل مدافع سرسخت آن بود.

اتفاقاً واشنگتن پست این ادعا را رد کرد و نتیجه گرفت که نیم‌تنه چرچیل قبل از روی کار آمدن اوباما به سفارت انگلیس در واشنگتن بازگردانده شده است. با این حال، اظهارات جانسون موجب شد تا او به نژادپرستی متهم شود.

یک منبع ارشد در دولت انگلیس به ساندی اکسپرس گفت: این کاملا درست است که دولت انگلیس به شکل خصوصی به انتصاب اوباما اعتراض کرده است. این همچنین درست است که به همین دلیل در این انتصاب تاخیر به وجود آمده است.

اما وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد این ادعا "قطعا نادرست" است.

یک سخنگوی این وزارتخانه بیان داشت: این گزارشها نادرست هستند. پرسشها درباره انتصابات آمریکا به عهده خود آمریکاست.

او این گزارش‌ها را "غیر واقعی" خواند. این سخنگو گفت: مسائلی درباره انتصاب‌های آمریکا، کاملا مرتبط با آمریکاست. با این حال، معمول است که دولت‌های جدید آمریکا اندکی زمان برای تعیین گزینه‌هایشان به عنوان سفیر نیاز داشته باشند. هنوز تعدادی از دیپلمات‌های ارشد منتظر تایید هستند و این فقط شامل حال انگلیس نمی‌شود.

این در حالی است که گمان برده نمیشود در تاریخ مدرن نمونه از انتصاب یک رئیس جمهور اسبق به عنوان سفیر وجود داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین