کد خبر: ۷۱۷۶۲۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
دولت باید وام و زمین در اختیار مردم بگذارد

روحانی: در تهران برج‌هایی را روی گسل‌ها ساخته‌اند

رییس جمهوری با تاکید بر اجرای تعهدات دولت در بخش مسکن مهر، گفت: در این دولت در مجموع ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شده است.
روحانی: در تهران برج‌هایی را روی گسل‌ها ساخته‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هشتادمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی برای بهره‌برداری از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی با تبریک فرارسیدن اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ازدواج، گفت: در مجموع ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی در سراسر کشور افتتاح شد و بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم تلاش مضاعفی برای مساله مسکن به وجود آمد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اهمیت مسکن برای این است که مردم ما و جهان بتوانند زندگی آرامی داشته باشند چون بعد از اشتغال و بعد از ازدواج یا قبل از ازدواج، مسکن موضوع دارای اهمیتی است.

روحانی ادامه داد: در این زمینه دولت مسوولیت سنگینی بر دوش دارد تا تسهیلات مسکن را برای مردم فراهم کند. وقتی کار دولت دوازدهم را شروع کردیم تعهدی که دولت قبل انجام داده بود را ناچار بودیم ادامه دهیم که یک سوم آن تعهد انجام شده بود و دو سوم آن باقی ماند.

وی با اشاره تعهد دولت برای ساخت ۲ میلیون و سیصد هزار واحد مسکن مهر، اظهار کرد: ۷۷۰ هزار واحد در دولت دهم تکمیل شد که در بخش خدمات ناقص بود. تکمیل کردن این تعهد در محله‌های مسکونی بسیار سخت بود و باید خدمات آن که برق، گاز، جاده، مدرسه و سایر خدمات مورد نیاز زندگی روزمره مردم بود را به انجام برسانیم.

رییس دولت دوازدهم گفت: یکی از وعده‌های وزیر راه به مردم، تحویل مسکن مهر بود که تکمیل شد و رو به پایان است. امیدوارم در روزهای پایانی پرونده را جمع شود و مردم بتوانند بر مبنای وعده‌هایی که به آنها داده شده و پول‌هایی که داده‌اند به مسکن برسند.
احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری از تاکیدات این دولت بود

روحانی ادامه داد: یکی از تاکیدات دولت درکنار این برنامه، احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بود که در این زمینه تلاش زیادی انجام شد و مجموعاً ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شده است. یعنی در کنار رقم ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی تکمیل شده، ۳۷۵ هزار در بافت فرسوده در اختیار مردم قرار گرفته است.

رییس جمهوری اضافه کرد: همچنین ۵۳۴ هزار واحد تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن انجام گرفته که از این تعداد برخی زمین‌ها واگذار شده و برخی هم خدمات آن در حال تکمیل است.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه ۴۰ هزار واحد از این ۵۳۴ هزار واحد تکمیل و بهره برداری شده و بقیه در حال تکمیل است، گفت: این پروژه مهمی بود که آغاز شده و از امروز به بعد این واحدها به طور منظم ماهانه به افتتاح می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که برای مسکن اقدامات زیادی لازم است، افزود: اولین اقدام شورای عالی شهرسازی و معماری این است که طرح بسیار خوبی برای ساخت واحدهای مسکونی و شهرک‌ و شهرهای جدید داشته باشد. هرچه معماری و طرح، دقیق‌تر و کامل‌تر باشد، مسکن زودتر و بهتر ساخته و موجب می‌شود که مصرف انرژی در آنها کمتر شود.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که ایرانیان در سالیان دور از لحاظ معماری خلاق بودند و محاسبات بسیار دقیق ریاضی برای ساختمان سازی داشتند، گفت: با نگاهی به تخت جمشید که ۲۵۰۰ سال قبل ساخته شده، می‌بینید طراحی آن طوری است که آب به همه واحدهای مسکونی می‌رسد و فاضلاب دفع می‌شود؛ بنابراین بیش از ۲ هزار سال پیش کار بسیار دقیق و زیبایی در ایران انجام شده است.

روحانی ادامه داد: در اصفهان ۵۰۰ سال پیش معماری حساب شده و دقیق انجام شده است که هنوز هم کمتر معماری به این زیبایی داریم که یک طرف مسجد و یک طرف بازار و یک طرف حکومت است که همه این‌ها را در یک میدان بزرگ دور خود جمع کرده است. همه اثری که در اصفهان و در این میدان بزرگ می‌بینیم در سایه معماری خوب است. اگر شهرسازی و طراحی خوب و محاسبات دقیق نبود چنین اثری باقی نمی‌ماند و این آثار نشان می‌دهد که معماری تا چه حد اهمیت دارد و مهم است.

معماری و شهرسازی از بزرگترین مسوولیت دولت است

رییس جمهوری گفت: گذشتگان ما با وجود در معرض سیل و توفان بودن ایران، ساختمان‌های بسیار عظیم را در جایی ساخته‌اند و مکان‌یابی به حدی دقیق بود که ساختمان سالم می‌ماند. ۸۰۰ سال قبل مسجدی بزرگ طوری ساخته شد که با وجود باران، زلزله و توفان سالم مانده یا در مکانی ساخته شد که آنجا کمتر زلزله می‌آمد و این محاسبات، دقیق انجام شده است.

وی افزود: اینکه اصفهان پایتخت ایران شد، دقیقا همه چیز محاسبه شده بود که مرکز کشور باشد، از حیث دفاعی بهتر باشد و از نظر آب و هوا، آب به اندازه کافی داشته باشد و حتی از نظر زلزله هم محاسبه شده است. درحالی که الان در تهران بیشتر برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در جاهایی ساخته شد که اگر از قبل روی آن فکر می شد و روی گسل ساخته نمی‌شد، بسیاری از این طرح‌ها تغییر می‌کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین مساله معماری و شهرسازی بسیار اهمیت دارد و این بزرگترین مسئولیت دولت است که باید در این زمینه انجام دهد.

رییس جمهوری با اشاره به سرمایه در اختیار دولت ادامه داد: مسئله دیگر زمین مناسب است. دولت باید بتواند زمین مناسب در جای مناسب و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد. باید زمین رایگان یا با قیمت کم در اختیار مردمی که در عسرت هستند، قرار بگیرد و خدمات لازم به آنان ارائه شود.

مکان یابی و معماری دو اصل مهم ساختمان‌سازی است

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اجازه ندهیم زمین‌های زراعی و باغات، جنگل‌ها و مراتع که غذای مردم را تامین می‌کند، تصرف شود و از بین برود و از زمین مناسب برای مسکن استفاده کنیم.

روحانی مکان‌یابی و معماری را دو اصل مهم برای مساله ساختمان عنوان کرد و گفت: مسئله بعدی مالی است که بانک‌ها باید یاری کنند. بانک‌ها باید جوانان ما که تازه ازدواج کردند و از نظر مالی در مشکلات هستند را یاری کند و وزارت مسکن باید تلاش کند تا این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب و ارزان در اختیار نسل جوان ما قرار بگیرد.

رییس‌جمهوری با اشاره به محاسبات وزیر راه و شهرسازی که هر سال به ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم، گفت: اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری یک واحد برای یک خانواده در نظر بگیریم، حداقل باید سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و این خیلی زیاد است. این یعنی در یک دولت ۲ میلیون واحد مسکونی و در ۲ دولت چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود که هیچ دولتی تا کنون چنین کاری نکرده است.

وظیفه دولت ارائه تسهیلات است نه مسکن‌سازی

رییس دولت دوازدهم یادآورشد: دولت وظیفه‌ای برای مسکن‌سازی ندارد اما تسهیلات برعهده دولت است. دولت باید زمین را مهیا و در اعطای وام کمک کند. البته در دولت یازدهم و دوازدهم هم در زمینه روستایی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تلاش‌های زیادی انجام شد و هم در سیل و زلزله همه واحدهای تخریب شده، تقریبا تکمیل شد و در اختیار مردم قرار گرفت که عدد آن قابل ملاحظه است.

وی افزود: با مجموع بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های ساخته شده در سیل و زلزله و ساخت مسکن مهر، اگر چه دولت یازدهم و دوازدهم ۴ میلیون واحد مسکن تحویل نداده اما با این تعداد هم خیلی فاصله نداشته است.

روحانی گفت: خود مردم باید واحدهای مسکونی را بسازند و این اشتباه است که دولت واحد مسکونی بسازد و به مردم بدهد. مردم باید مسکن بسازند و دولت زمین مناسب و ارزان در اختیار بگذارد و وام دهد و در طراحی و معماری کمک و خدمات را آماده کند.

رییس جمهوری ادامه داد: دولت باید قدم‌های مهمی در زمینه مسکن بردارد و قدم‌هایی هم برعهده مردم است. امیدوارم این روند تا پایان این دولت ادامه یابد و دولت سیزدهم هم این مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد و مردم بتوانند صاحب مسکن مناسب برای زندگی خود باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
وطن پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
3
وای یعنی بیچاره اونایی که این همه سرمایه گذاشتن برج های مجلل و شیخ نشین پول دادن با این خبر استرس که هر لحظه باهاشون..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
6
حالا زوده چند روز دیگه این حرفها را بفرمایید
الان دیگه وقت این حرفاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
9
كدام سازمان مجوز داده ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
3
تا قبل اقای احمد نژاد دولت در مسکن دلالتی نداشت و مسکن رویه منوال طبیعی خود را تمام می کرد و تورم این چنینی نداشتیم در مسکن و ساخت ساز چون با انبوه سازان تعاونی کارمند کارگری بود خوب بود ساخت مسکن به راحتی از زمانی که دولت مسکن مهر را شروع کرد و انبوه سازان و تعاونی ها را به خاک سیا نشاند بدبختی مسکن شروع شد حالا هم درست می گویند اقای روحانی دولت باید امکانات مانند زمین مصالح را تهیه کند قبل مسکن مهر خیلی ساختمان در کشور توسط خود مردم ساخته شد با کمال و محکم...
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
3
در تهران بیشتر برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در جاهایی ساخته شد که اگر از قبل روی آن فکر می شد و روی گسل ساخته نمی‌شد، بسیاری از این طرح‌ها تغییر می‌کرد.

از زمان کرباسچی تراکم فروشی شروع شد . در زمان قالیباف به اوج رسید .
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
3
0
آقا این داستان گسل و زلزله ای که قراره تهران رو نابود کنه دیگه داستان کهنه ایه . هرچند وقت یکبار مسئولین در زمانهای خاصی یهو داستان گسل و زلزله رو مجددا" مطرح میکنن. اصلا واقعا میدونن که مردم اهمیتی به گسل و زلزله نمیدن ؟! مشکلات اونقدر کشنده هست که اصلا اون موضوع در اهمیت درجه چندمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
3
همان رو گسلی ها متری خداد تومن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
1
آقای روحانی جون هر کسی دوست دارید شما گسل و زلزله رو ول کنید اون با ما . شما کاری رو که به عهده دارید خوب انجام بدید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
2
1
اینهایی که مرتب از گسل و زلزله دم می زنند نمی دانند که ایران روی گسل است مگر ژاپن مجمع الجزایر نیست و هر روز زلزله هایچند ریشتری دارد اما با علم و تلاش خود خطر ویرانی را از بین برده اند هر کشور مشکلاتی دارد مگر کشور آمریکا هر ساله دچار آتش سوزی های مهیب نمی شود مگر باطوفانها و گردبادهای ویرانگر روبرو نمی شود اما آید مسئولینش بهانه می آورند چون می دانند طبیعت را نمی توان تغییر داد بلکه باید با طبیعت خوگرفت و خود را تطبیق داد و مشکلات آنرا حل کرد
آقای روحانی وقت شما هم تمام است آخرین روزهای سخنرانیهای هفته ای خود را سپری می کنی اینها را در دفتر خاطراتت بنویس چون فقط به عنو.ان خاطره باقی می ماند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
2
چرا ساخته اند؟ اگر مناطق قرمز ساخت وساز را مشخص می کردید نباید اجازه می دادید ساخت وساز کنند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
0
زمانیکه این برج های بلند و ساختمان های بلند را ساختن چه سازمانی مجوز داده آست. جهت اطلاع طبق مطالعات زمین شناسی منطقه تهران. چندین گسل بزرگ وجود دارد و امیدوارم هرگز فعال نشوند من دعا می‌کنم که هرگز این این گسل ها فعال نشوند شما هم دعا کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین