کد خبر: ۷۱۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تبلیغات

MCH و MCV در آزمایش خون چیست؟

وقتی آزمایش CBC انجام می‎‌شود جزییاتی در مورد تعداد سلول‎های خونی، اندازه و شکل آن‌ها در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت. شاخص MCH به مقدار متوسط هموگلوبین در گلبول قرمز اشاره می‎‌کند.   
MCH و MCV در آزمایش خون چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

آزمایش MCH از زیرشاخه‎‌های تست CBC به‎ شمار می‌‎آید. تست CBC یکی از رایج‎ترین انواع آزمایش خون است. این آزمایش به شمارش و بررسی تمامی سلول‎‌های خونی می‎‌پردازد. برای انجام تست MCH به نمونه خون نیاز است که از ورید بازویی گرفته می‎‌شود. MCH به بررسی میزان غلظت هموگلوبین می‎پردازد. میزان هموگلوبین در انسان‎ها براساس سن و جنسیت با یکدیگر تفاوت دارد. به طور کلی گفته می‎‌شود میزان هموگلوبین در مردان بیش از زنان است. همچنین نوزادان تازه متولد شده بیش از بزرگسالان دارای هموگلوبین هستند. زمانی که میزان گلبول‎های خون افزایش می‌‎یابد، فرد با غلظت خون مواجه خواهد شد. در این حالت اندام‎‌های بدن خون کافی دریافت نخواهند کرد. همچنین غلظت خون بالا می‎تواند منجر به لخته شدن خون نیز شود.

با استفاده از خدمت آزمایش خون در منزل هوم‌کا، نمونه خون در منزل یا محل مورد نظر شما گرفته خواهد شد. همچنین نتیجه تست به طور آنلاین در اختیار شما قرار داده می‎شود. چنانچه مایل باشید می‎توانید از خدمت تفسیر آنلاین آزمایش خون هوم‌کا نیز بهره ببرید.

MCH در آزمایش خون

برای درک بهتر مفهوم MCH شاید بهتر باشد کمی با ساختار خون آشنا شوید. خون انسان ترکیبی  از گلبول‎های سفید، قرمز و پلاکت‎ها هستند. گلبول سفید بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن است و نقش اساسی در از بین بردن عوامل بیماری‎زا مانند انواع ویروس و باکتری را دارد. پلاکت‎ها در لخته شدن و انعقاد خون دخالت دارند. هموگلوبین نوعی پروتئین است که  وظیفه انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن را برعهده دارد. هموگلوبین به مقدار قابل توجهی دارای ماده معدنی آهن است. زمانی که هموگلوبین با اکسیژن ترکیب می‎شود، رنگ قرمز خون شکل می‎گیرد.

وقتی آزمایش CBC انجام می‎‌شود جزییاتی در مورد تعداد سلول‎های خونی، اندازه و شکل آن‌ها در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت. شاخص MCH به مقدار متوسط هموگلوبین در گلبول قرمز اشاره می‎کند.   

آزمایش MCH با تست MCHC بسیار شبیه است، اما نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. شاخص MCHC به میانگین وزن هموگلوبین نسبت به حجم گلبول‎های قرمز خون اشاره دارد. هر دو شاخص به منظور بررسی سلامتی هموگلوبین خون تجویز می‎شوند.

سطح نرمال آزمایش MCH

MCH و MCV در آزمایش خون چیست؟

سطح طبیعی شاخص MCH  بین ۲۷.۵ تا ۳۳.۲ پیکوگرام در نظر گرفته شده است.

پایین بودن سطح MCH یعنی چی؟

پایین بودن این شاخص معمولا نشان‎دهنده آنمی یا همان کم خونی است. بیماری‎های زیر نیز می‎توانند باعث بروز این مشکل شوند:

کمبود ماده معدنی آهن
کمبود مواد مغذی مانند اسید فولیک یا ویتامین B۱۲

خونریزی‎های داخلی یا خارجی. خونریزی می‎‌تواند مربوط به جراحات و انواع آسیب‎‌ها باشد. همچنین خونریزی‌‎های قاعدگی و دستگاه گوارش نیز زمینه را برای کاهش این شاخص فراهم می‎کنند.

ناراحتی‎های کلیوی
سرطان
بیماری‎های خود ایمنی
ضعف عمومی بدنی

نشانه‌های پایین بودن شاخص MCH

ضعف عمومی و خستگی مداوم در بدن
احساس تنگی نفس
سرگیجه

بالا بودن سطح MCH یعنی چی؟

سطح بالای این شاخص نشانه‎ایی از کم خونی ماکروسیتیک است. در این حالت سلول‎های خونی بیش از حد بزرگ خواهند شد. این اختلال در اثر کمبود اسید فولیک و ویتامین B۱۲ رخ خواهد داد. علاوه‎بر این عوامل زیر نیز می‎توانند باعث بالا رفتن این شاخص شوند:

اختلالات کبدی
پرکاری تیروئید
نوشیدن مشروبات الکلی
برخی از انواع سرطان و عفونت‎ها
مصرف بیش از حد دارو‌هایی که دارای استروژن هستند.

نشانه‌های بالا بودن سطح MCH

زردی پوست
ناخن‎های شکننده
خستگی بی‎دلیل
از دست دادن حافظه
سرگیجه
ضربان قلب بالا
تنگی نفس بدون داشتن بیماری زمینه‎ایی
احساس درد در ناحیه قفسه سینه

MCH و MCV در آزمایش خون چیست؟

MCV در آزمایش خون

آزمایش MCV، حجم متوسط هموگلوبین خون را نشان می‎‌دهد. این آزمایش نیز زیر شاخه تست CBC است و در کنار آزمایش MCH به بررسی وضعیت سلول‎های قرمز خون می‎‌پردازد. این آزمایش گلبول‎های قرمز را از نظر حجم به سه دسته اصلی تقسیم می‎‌کند:

Microcyte: گلبول‎های قرمز با حجم کمتر از ۸۰ متعلق به این گروه هستند.
Normocyte: حجم گلبول‎های قرمزی که در این گروه قرار دارند به ۹۶ -۸۰ می‎رسد.
Macrocyte: گلبول‎های قرمز بالای ۱۰۰ در این گروه قرار می‎گیرند.

محدود نرمال آزمایش MCV

محدوده نرمال این شاخص بین ۸۰ تا ۹۶ فمتولیتر است.

هدف از انجام آزمایش MCV چیست؟

این آزمایش با اهداف زیر از سوی پزشک تجویز می‎‌شود:

بررسی علائم کم خونی که می‎تواند شامل زردی پوست، بیحالی و سرگیجه باشد.
بررسی تشخیص انواع مختلف آنمی
بررسی ناهنجاری‎های سلول‎های خونی مانند تعداد غیر طبیعی پلاکت‎ها یا گلبول‎های سفید خون
به عنوان تست مکمل برای تشخیص بیماری‎های مختلف مانند سرطان، اختلالات مزمن کلیوی و ....

MCH و MCV در آزمایش خون چیست؟

روش‌های انجام آزمایش خون

آزمایش خون با استفاده از دستگاه‎های پیشرفته در بخش و پنل‎های زیر انجام می‎‌شود:

آزمایش‌‎های خون در بخش خون شناسی شامل CBC است که خود دارای شاخص‎های متعددی است.

در بخش میکروب‎شناسی کشت نمونه‎های مختلف انجام می‎شود. در این حالت هدف بررسی میکروارگانیسم‎ها و شناسایی دقیق آن‌ها است. در این واحد عواملی مانند باکتری، انگل و قارچ مورد توجه قرار می‎‌گیرند.

در بخش هورمون شناسی نیز به بررسی هورمون‎های مختلف بدن پرداخته می‎‌شود که از رایج‎ترین آن‌ها می‎توان به آزمایش‌‎های تیروئید و هورمون‌‎های جنسی اشاره کرد.

در بخش بیوشیمی بر روی نمونه‌‎های مایع مغزی نخاعی، سرم، پلاسما، مایع پریکارد، ادرار و ... کار می‎شود. این علم به مطالعه  و بررسی فرآیند‌های شیمیایی در ارگانیسم‎های زیستی می‎پردازد. از این بخش به عنوان یکی از مهمترین بخش‎های آزمایشگاه یاد می‎شود که خود دارای سه بخش است: بیوشیمی خون، مایعات بدن و ادرار.

از جمله آزمایش‎های بیوشیمی خون می‎توان به آزمایش کلسترول، تری گلیسرید، قند خون ناشتا، بررسی سطح کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم اشاره کرد.

در بخش سرولوژی سرم خون و سایر مایعات بدن مورد بررسی قرار می‎گیرند. در واقع باید گفت آزمایش‎هایی که در این بخش انجام می‎شوند، به بررسی عملکرد سیستم ایمنی بدن می‎پردازند. از نتایج این تست برای تشخیص و بررسی بیماری‎های عفونی استفاده خواهد شد. تست کرونا از جمله آن‌ها است.

از دیگر بخش‎های آزمایش خون می‎‌توان به بخش پاتولوژی و تست‎های غربالگری دوران بارداری و نوزادی اشاره کرد.

آزمایش خون در منزل با هوم‌کا

انجام آزمایش خون در منزل هیچ تفاوتی با آزمایشگاه ندارد، اگر به یک مجموعه متخصص و متعهد مراجعه کنید. چنانچه تاکنون از خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی در منزل هوم کا استفاده نکرده‎اید، زمان آن فرا رسیده است که حداقل برای یکبار هم که شده به این مجموعه اعتماد کنید. مطمئن باشید ما را به دوستان و عزیزان خود معرفی خواهید کرد. این مجموعه برای حفظ سلامتی مخاطبان خود برنامه‎ریزی دقیقی دارد. در همین راستا با آزمایشگاه‎های معتبر همکاری داشته و از متخصصان کارآزموده برای ارائه خدمات خود کمک می‎گیرد. ما تمام تلاش خود را کرده‎ایم تا با قیمتی متعادل، کیفیتی مطلوب را در اختیار شما قرار دهیم. طیف وسیعی از خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی در هوم‌کا ارائه می‎شود. برای برخورداری از آن‌ها کافی است همین حالا به سایت هوم‌کا مراجعه کنید.

با استفاده از خدمت آزمایش خون در منزل هوم‌کا، نمونه خون در منزل یا محل مورد نظر شما گرفته خواهد شد. همچنین نتیجه تست به طور آنلاین در اختیار شما قرار داده می‎شود. چنانچه مایل باشید می‎توانید از خدمت تفسیر آنلاین آزمایش خون هوم‌کا نیز بهره ببرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین