کد خبر: ۷۱۷۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رییس جمهور منتخب می داند

توضیح سخنگوی دولت درباره مبادله زندانیان ایران و آمریکا و حادثه پارک ملت

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی در خصوص امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است.
توضیح سخنگوی دولت درباره مبادله زندانیان ایران و آمریکا و حادثه پارک ملت
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب به کار گرفته است و بر اساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیات دولت جلسات منظمی با جناب آقای رییسی رییس جمهور محترم منتخب داشته اند و همچنان ادامه دارد و گزارش های لازم را ارائه کرده اند و دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رییس جمهور منتخب می داند. همچنین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری دولت تا روز آخر که دارای مسئولیت هست به وظایف خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: در همین راستا دولت برای رفع نگرانی ها در خصوص وجود کالاهای اساسی در ماه های اولیه فعالیت دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است.

این عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: فردا ۲۳ تیر مصادف با سالروز تصویب برجام را روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامیده ایم؛ روزی که نماد اراده ملت ما برای اثبات صلح خواهی و همکاری جویی با همه ملت ها و دوری از تنش و عداوت است.

وی گفت: هشت سال پیش دولت یازدهم نه تنها با شعار بلکه با خواست حقیقی و برآمده از ریشه های فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام و به هدف رساندن صدای ایرانیان به جهان، رویکرد تعامل سازنده با جهان را انتخاب کرد. دولت یازدهم در ابتدای ماموریت خود و با ارزیابی از پایان عصر تک قطبی و ناگزیری همکاری های بین المللی در حل و فصل اختلافات میان ملت ها، به این فلسفه و جهان بینی دست پیدا کرد که هیچ راهی جز تعامل و مذاکره در کنار زدن اختلاف ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بدخواهان ملت ما که به هدفی جز انسداد زندگی مردم ما رضایت نمی دادند سالها کوشیده بودند که با ارائه تصویری خشن و قانون شکن از ایران، انزوای ما را از ترتیبات مالی و سیاسی جهانی واقعیت ببخشند. همان ها بودند که بعد از دستیابی به توافق برجام که یکی از نمادها و نتایج این رویکرد بود، یکبار دیگر کوشیدند که انتقام خود را نسبت به خردورزی دولت ایران که چیزی جز انعکاس خواست اکثریت قاطع مردم و مقام معظم رهبری نبود، بگیرند و با فریب رئیس جمهور پیشین آمریکا به خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه نه تنها زندگی را بر مردم ما سخت کردند، بلکه ضمن خالی گذاشتن دستان آمریکا، این کشور را توأم با بی آبرویی کم نظیری به ورشکستگی در سیاست خارجی آن کشاندند.

ربیعی با اشاره به مشکلات اقتصادی دو دولت تدبیر و امید گفت: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی‌سابقه و انزوای مطلق در عرصه‌ی بین‌المللی همراه بود، به‌طوری‌که رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۷.۷- و ۰.۳- درصد و نرخ تورّم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورّم باشد، به‌طوری‌که در آن سال، نرخ تورّم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود و هنوز توافق هسته‌ای به سامان نرسیده بود.

وی افزود: در حالی که کشور پس از چند سال توفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوّم سال ۱۳۹۳ جهان با افت شدید و به نوعی بی‌سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم‌ شدید شدند.

وی به تلاش دولت برای کنترل تورم اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود؛ با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی از این بحران جدید نیز عبور کنیم و عملاً این فشار سنگین در سال ۱۳۹۴ را فقط دولت احساس کرد. در مجموع، علی‌رغم همه‌ی تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم‌قرن اخیر را رقم بزند.

وی ادامه داد: متوسط تورم در بازه‌ی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، ۱۱.۵ درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک‌رقمی در کشور تجربه شد. در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که نرخ تورم در یک دوره‌ی چهارساله تا این حد پایین باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد که بعد از خروج دیوانه وار آمریکا از برجام، اعتقاد راسخ دولت به گفتگو و تعامل سازنده بود.

وی ادامه: این روند باعث نقش بر آب شدن نقشه بدخواهان ایران و امتناع ما برای خروج متقابل از برجام شد. این ما بودیم که با ایستادگی در برابر این قانون شکنی بزرگ، از نابودی برجام جلوگیری کردیم و با ترکیب کردن مقاومتی بی نظیر از یک طرف و پیگیری یک دیپلماسی زنده و پویا از طرف دیگر، برای آمریکا چاره ای جز بازگشت به میز مذاکره و عقب نشینی از آن اقدام بی مبنا باقی نگذاشتیم.

مردم به رویکرد گفتگو و تعامل سازنده نمره قابل قبولی خواهند داد

وی با اشاره به مذاکرات برجام ۲ گفت: امروز که یکبار دیگر در آستانه احیای برجام قرار داریم و یکبار دیگر ملت ما به مشاهده آثار مثبت این توافق نزدیک تر از هر زمان دیگری هستند، اطمینان داریم که تاریخ منصفانه قضاوت خواهد کرد و یقین داریم که مردم به رویکرد گفتگو و تعامل سازنده نمره قابل قبولی خواهند داد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با همه فراز و فرودهای سالهای اخیر نه تنها از اعتقاد به درستی اصل گفتگو و تعامل عقب ننشسته ایم، بلکه اصالت و حقانیت این نگاه را در روابط منطقه ای به نمایش گذاشتیم و در کوران تهاجمات داعش و دیگر گروه های تروریستی که در موازات مداخله های مخرب خارجی، آتش بزرگی در خانه مردم بی گناه منطقه به پا کردند، امید به حل اختلاف را زنده نگه داشتیم.

در بخش دیگری از این نشست ربیعی گفت: جمعه پیش رو ۲۵ تیر، روز تامین اجتماعی است. نظام تامین اجتماعی، بخش جدایی‌ناپذیری از شیوه‌های حکمرانی صحیح است. نحوه پرداختن به نظام تامین اجتماعی و سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند متضمن امنیت اجتماعی، ‌امنیت روانی و زندگی سالم برای نیروهای کار یک جامعه و همچنین گذراندن دوره سالمندی بدون دغدغه برای همه شهروندان باشد.

وی تصریح کرد: دولت در ۸ سال گذشته تلاش داشته تا ضمن گسترش نظام تامین اجتماعی و پیگیری نظام چند لایه،‌ از گروه‌های اجتماعی مختلف از جمله افرادی که دچار فرصت‌های نابرابر اجتماعی بوده و نیازمند انواع حمایت های اقتصادی، روانی و اجتماعی هستند، پشتیبانی کند و نیز ترتیبی اتخاذ شود تا جامعه کار و تولید، با کرامت و امنیت روانی همراه باشد.

این عضو هیات دولت گفت: گسترش خدمات درمانی از طریق طرح تحول سلامت و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای سلامت و نیز اقدام پرافتخار مبنی بر این که امروز هیچ ایرانی بدون بیمه سلامت نیست، از جمله اقدامات دولت در این زمینه بوده است. همچنین گسترده شدن افراد تحت پوشش بیمه بازنشستگی به خصوص در میان روستاییان و عشایر، به بیش از ۲ میلیون و سیصدهزار نفر رسیده اند، از دیگر خدماتی است که توسط دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

ربیعی به بدهی دولت ها به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش شد تا بدهی‌های خود را به این سازمان پرداخت کند؛ به همین دلیل با تلاش‌های صورت گرفته، سازمان تامین اجتماعی ‌امروز از یک تعادل نسبی برخوردار می‌باشد. همچنین به خواست دو دهه جامعه کارگری و بازنشستگان مبنی بر همسان سازی حقوق بازنشستگی، عمل شده است. امروز در بحث درمان نیز این سازمان موفق به گسترش خدمات درمانی در قالب الکترونیک و حذف نسخه شده است.

وی با تبریک این روز گفت: این روز را به همه مدیران، کارکنان شریف سازمان و همه دینفعان و مخاطبان اعم از کارگران و بازنشستگان تبریک می‌گویم.

سخنگوی دولت با اشاره به ۲۵ تیر روز سازمان بهزیستی اظهار کرد: بهزیستی وظایف متعدد و مهمی را بر عهده دارد. توانمندترکردن افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های هدف با ایجاد اشتغال و مهارت‌افزایی، موفقیت مهمی بوده که سازمان بهزیستی در این سالها به آن دست یافته است.

وی ادامه داد: از طرفی افزایش مستمری‌بگیران از ۸۲ هزارتومان برای خانواده ۴ نفره در سال ۹۲ به ۵۴۰ هزارتومان در سال ۹۹ رسیده است که از جمله اقدامات دولت برای بهبود شرایط افراد تحت پوشش بهزیستی بوده است. خوشبختانه بهزیستی در تشریک مساعی با جامعه موفق عمل کرده و نهادهای مدنی مرتبط با خیر جمعی، در این هشت سال به بیش از دو برابر تمام سالهای گذشته افزایش یافته است.

وی یادآور شد: بهزیستی از سوی دیگر متکفل فرزندانی از این سرزمین است که فاقد حمایت نهاد خانواده هستند و این سازمان باید نقش والدین را ایفا کند. مجموعه این فعالیتها، بهزیستی را به محیطی پر از مهر و فداکاری تبدیل کرده است. این روز بهانه‌ای است که همه، خیر جمعی را به یاد بیاوریم.

ربیعی در همین راستا گفت: پایداری جامعه ما منوط به گسترش خیر جمعی است. برای زیست بهتر، همه ما باید به یک مددکار تبدیل شویم . برای اینکه خیر جمعی، در ایران تبدیل به جنبش اجتماعی گردد، هر ایرانی باید یک مددکار و یک نیکوکار بشود.

وی ادامه داد: این روز را به همه همکارانمان در سازمان بهزیستی و نیز به همه ذینفعان خانواده بزرگ بهزیستی تبریک میگویم و از خدای بزرگ برای مدیران و همکارانم توفیقِ توان بیشتر برای خدمت و برای جامعه هدف بهزیستی نیز، آرزوی سلامتی زندگی بهتر موفقیت را آرزو دارم. به امید زندگی پر از آرامش برای همه هم‌وطنانمان به ویژه مشمولان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی.

سخنگوی دولت در ادامه به خشکسالی آبی در کشور اشاره کرد و گفت: همچنین امسال با خشکسالی کم نظیری روبرو شده ایم. افزایش دما و کاهش ذخایر آبی علاوه بر زندگی روزمره شهروندان، معیشت و اقتصاد در بخش کشاورزی را با مشکل و چالش روبرو کرده است. ما با کمی آب به دلیل کاهش بارندگی ها و کم آبی روبر شده ایم و پیش بینی می شود در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: این کم آبی و خشکسالی باید همراه با الزاماتی در سیاستگذاری ها و نیز فرهنگ سازی و تغییر سبک مصرف و سازگاری مردم با کم آبی باشد.

این عضو هیات دولت در همین راستا به تشریح اقدامات دولت برای حمایت از بخش کشاورزی در بحث خشکسالی پرداخت و گفت: دولت با توجه به کاهش چشمگیر ریزش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه گذشته و در راستای مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزان در تمام نقاط کشور و جلوگیری از بروز بحران‌های اجتماعی، با اختصاص اعتبار، امهال و اعطای تسهیلات برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی موافقت کرد.

وی افزود: بر این اساس، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور تامین آب کشاورزی اضطراری از طریق لایروبی، مرمت و بازسازی قنوات، تاسیسات و تجهیزات آبی شبکه‌های آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ، بندهای انحرافی، مرمت و بازسازی کانال‌های عمومی و سردهنه‌های کشاورزی، چشمه‌سارها، استخرهای ذخیره آب و آب بندان ها، پوشش انهار، انتقال آب با لوله و... اختصاص یافت.

ربیعی اضافه کرد: به موجب مصوبه مذکور، کارگروه مربوط به بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه موظف است صرفاً در شهرستان‌هایی که در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و توسط سازمان مدیریت بحران کشور به استانداری‌ها اعلام شده‌اند، مشمولین واجد بهره مندی از امهال تسهیلات موضوع تصویب نامه را به بانک‌های عامل معرفی کند و بانک‌های عامل موظفند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دچار خشکسالی شده‌اند و سررسید بدهی آنها درسال ۱۴۰۰ است، اصل تسهیلات دریافتی را به مدت سه سال امهال نمایند.

وی تصریح کرد: دولت همچنین با پرداخت مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی (با کارمزد ۴ درصد) به آسیب دیدگان بخش کشاورزی با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل با معرفی وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها) و با ضمانت زنجیره‌ای برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی سال آبی جاری موافقت کرد.

سخنگوی دولت سپس خاطرنشان کرد: روز یکشنبه نیز پس از جلسات متعدد با حضور نهادهای مدنی و کارشناسان حقوقی دولت با هدف حمایت از حقوق بشر و شهروندی براساس اصول قانون اساسی، موازین اسلامی، تعهدات بین‌المللی و سایر قوانین، تقویت، هماهنگ، همگرا و هم افزا کردن تلاش‌ها و ابتکارات ملی در حمایت از حقوق بشر و شهروندی، «لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» را تصویب کرد.

وی افزود: همچنین هیات دولت نظر به ضرورت گذار از وابستگی اقتصاد به نفت به اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری، ایجاد شغل پایدار و افزایش درآمد سرانه ملی، اعضای دولت با هدف تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو را تصویب کرد.

ربیعی تاکید کرد: بر این اساس، کارآفرینان پیشرو به مدت سه سال از مشوق‌های این مصوبه بهره‌مند خواهند شد و بعد از آن لازم است تا دوباره ارزیابی شوند.

وی ادامه داد: در بخشی از حمایت ها دانشگاه ها می توانند به کارآفرینان پیشرو مدرک دکتری افتخاری اعطا نمایند. وزارت علوم نیز موظف است چارچوب‌های لازم برای همکاری و حضور کارآفرینان پیشرو در دانشگاه ها، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی آنان، به عنوان مدرس یا استاد مدعو در حوزه‌های مرتبط با فعالیت کاری آنان یا حوزه‌های کارآفرینی را فراهم نماید. همچنین معاونت علمی و فناوری موظف است با هدف رفع نیازهای فناورانه کارآفرینان پیشرو، مشوق‌های لازم جهت ارتقای همکاری آنها با شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان را طراحی و اجرا کند.

سخنگوی دولت در همین راستا خبر داد که کارآفرینان پیشرو بعد از احراز شرایط، جزء فعالان اقتصادی مجاز گمرک شناخته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ربیعی در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره تدابیر دولت برای حفاظت از مرزهای شرقی در پی حضور طالبان در این قسمت گفت: دستگاه‌های مرتبط فرایند جدید تغییرات در عرصه‌های سیاسی افغانستان را بررسی و مطالعه کردند. با محوریت وزارت کشور کمیته‌ای هم در این زمینه رصد مستمر و ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با این تغییرات را طراحی و برنامه ریزی می‌کند. در مجموع با اقدامات انجام شده آمادگی‌های لازم وجود دارد و سناریوهای مختلف هم متناسب با روند تحولات پیش بینی شده و در صورت نیاز اقدام هم خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر این تحولات بر مبادلات تجاری با افغانستان گفت: با توجه به تحولات روی داده در گمرکات مرزی افغانستان، گمرک اسلام قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهی رود به کنترل طالبان درآمد؛ لذا عملاً تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم، اما گمرک میلک که از گمرکات اصلی است در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته از این مسیر مبادلات تجاری با افغانستان انجام می شود.

برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است

ربیعی همچنین درباره تدابیر دولت در زمینه ورود مهاجران غیر قانونی گفت: برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که در حال پیگیری این موضوع هستیم؛ در عین حال برای تقویت نیروهای مرزبانی و نظارتی در مرز افغانستان و آمادگی کامل درباره پذیرش رسمی نیروهای افغانستان هم تصمیماتی اتخاذ شده و بخشی از نیروهای ورودی به ایران هم با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان بازگردانده شدند.

وی تاکید کرد: در صورت ورود مهاجران جدید در جوار مناطق مرزی اردوگاه هایی برای آنان مهیا می‌کنیم؛ البته تاکنون با ورود مهاجران جدید به ویژه خانوادگی مواجه نبودیم.

امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است

این عضو هیات دولت گفت: مسائل مرزی، امنیتی و اقتصادی و مسائل سیاسی موضوع افغانستان را با حساسیت دنبال می‌کنیم، همواره گفتیم امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است. علاوه بر این خشونت توسط هر گروه در افغانستان را محکوم کردیم. جنگ و خشونت و نزاع داخلی در افغانستان را همیشه محکوم کرده و تلاش کردیم در افغانستان، دولتی مقتدر متکی بر آرای مردم بتواند مردم خود را از چالش‌ها بیرون بیاورد.

ربیعی یادآور شد که موضوعات افغانستان در دولت با جدیت بررسی می شود و گفت: مسائل افغانستان چه در بحث سیاست خارجی و چه در بخش سیاست داخلی ما از مسائلی است که این روزها با حساسیت در وزارت امور خارجه و در بخش مرزی با وزارت کشور در حال پیگیری است.

حادثه انفجار در پارک ملت به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت و عوامل صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی درخصوص امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است؛ البته دستگاه های ذیربط برای شناسایی اقدام کنندگان، اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند. طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست. با این حال، به محض دریافت اطلاعات جدید ، حتما به افکار عمومی توضیح داده خواهد شد.

حتی یک مورد اعزام خارج از قاعده معلمان به خارج از کشور نداشتیم

این عضو هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره اعزام خارج از قانون برخی معلمان آموزش و پرورش در روزهای پایانی دولت دوازدهم به عنوان مدیران مدارس خارج از کشور گفت: حتی یک مورد اعزام خارج از قاعده معلمان به خارج از کشور نداشتیم. من سوال دارم آیا شما تایید می‌کنید یا شایعه است خواهش می‌کنم همکاران رسانه‌ای دقت کنند یک شائبه تبدیل به موج نشود. در روند اعزام معلمان به خارج از کشور هیچ تغییری ایجاد نشده و دقیقا بر اساس شرکت در آزمون و پذیرش براساس ضوابط قانونی انجام می شود و حتی یک مورد اعزام خارج از قاعده و قوانین نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سرپرستان هم باید بگویم که پس از پایان دوره سرپرستی آنها، سرپرستان جدید منصوب می‌شوند که انتصاب آنها از حوزه اختیارات وزیر است و در همین خصوص در ماه‌های پایان دولت هیچ رفتار غیرمتعارف و خارج از ضابطه‌ای انجام نشده است چرا که فرآیند انتخاب و اعزام سرپرستان به دلیل طی مراحل اجرایی از حدود یک سال قبل آغاز می‌شود و براساس تجربه حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارد و امکان اقدام‌های عجولانه وجود ندار؛ بنابراین هیچ تصمیمی یکباره و غیرمتعارف انجام نشده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی که به ابراز نگرانی های کشورهای غربی و روسیه نسبت به افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی اشاره داشت، گفت: تمام این اقدامات بر اساس نیازهای صلح آمیز در فعالیت‌های هسته ای ایران و بر مبنای حقوق مندرج جمهوری اسلامی ایران در برجام با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌گیرد و مطابق اعلامیه‌های متعدد در چارچوب بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام به سرعت بازگشت پذیر هستند. از نظر ما با توجه به مقاصد مطلقاً صلح آمیز، هیچ جایی برای نگرانی از این اقدامات وجود ندارد، با این حال، اگر مشارکت کنندگان در برجام نگران این فعالیت‌ها هستند، توصیه می‌کنیم که به جای گله‌گذاری از اقدامات ایران که نتیجه طبیعی بی‌تفاوتی نسبت به انجام تعهدات دیگر طرف هاست، سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر دیگر طرف‌های برجام به وظایف قانونی خود عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز هرچه سریعتر انتظارات قانونی مبتنی بر محدودیت‌ها در توافق برجام را محقق خواهد کرد.

ربیعی گفت که برخی از کشورهای اروپایی در حالی اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی‌ می دانند که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچگاه از مرحله حرف فراتر نرفته اند.

وی در همین راستا یادآورشد: مواضع سخنگوی ‌وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می‌کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام، ناشی از اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است.

وی تصریح کرد: سوخت راکتورهای تحقیقاتی و قدرت آنها بطور مستمر شاهد تحول کیفی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌باشد. سوخت ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی،‌ نسبت به سوخت ۲۰ درصدی معمول، موجب ارتقای راندمان و کارآمدی راکتور تحقیقات تهران می‌شود؛ به گونه‌ای که هم بتوانیم کمیت رادیوداروها را افزایش بدهیم و از نظر زمانی نیز فرایند تولید،‌ سریع‌تر می‌شود. علاوه بر آن، می‌توانیم به تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی جدیدی که در شرایط حاضر امان تولید آن نیست، اقدام کنیم.

ربیعی یادآور شد: ما انتظار داریم حال که به این تکنولوژی پیشرفته دست یافته‌ایم،‌ برای توقف این فرایند، سوخت جدیدی را برای ما تامین کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست سه روزه اخیر گروهک تروریستی منافقین و حضور تعدادی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا گفت: گردهمایی فرقه یا گروهک تروریستی منافقین فرصتی برای شناسایی و رسوایی سیاستمداران ریاکار آمریکایی است که برخلاف شعارهای تکراری، کمترین اعتنایی به مبانی و تاریخچه تروریسم و نقض حقوق بشر در سایر کشورها ندارند.

وی ادامه داد: البته ما هیچ وقت از آنهایی که طی سالیان اخیر با طراحی و پشتیبانی از تحریم، جنگ و ترور علیه مردم ایران که نام سیاست فشار حداکثری بر آن نهاده بودند، انتظار نداشتیم که راه خود را از گروهک های تروریستی منافقین جدا کنند. اما این مایه شرمساری آمریکا و اروپاست که وزیر امور خارجه سابق و بدنام آمریکا و چندین مقام رسمی دیگر آمریکایی و اروپایی، بخاطر نفرت پراکنی و البته بخاطر مشتی دلار، نه تنها خرید و فروش می شوند بلکه دوشادوش یک فرقه ورشکسته تروریستی و عاملان قتل عام هزاران ایرانی بی‌گناه می‌ایستند و بی شرمانه به این جنایت‌ها افتخار می کنند.

وی اضافه کرد: نشست های این فرقه مطرود، نمایشی بی نقاب از بدخواهی و کینه توزی علیه ملت ایران است. طبیعتاً آنهایی که وقیحانه در کنار تروریست ها می ایستند کمترین صلاحیتی برای سخن گفتن از ابتدایی ترین مبانی حقوق بشر و تظاهر به صلح جویی و نیک خواهی برای مردم ایران و هیچ مردم آزاده دیگری را در جهان ندارند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از پیشرفت در مذاکرات برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران خبر داده بود، گفت: ما قبلا و مکرراً اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران به خاطر نیات انسان دوستانه آماده تبادل همه زندانیان در ازای آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده اند. ما حتی در دولت پیشین آمریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی خبر داده بودیم اما این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرده بود.

مذاکرات درباره مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی در جریان است

وی ادامه داد: آقای ظریف از مدت ها پیش طرح مبادله همه زندانیان ایرانی و آمریکایی با یکدیگر را مطرح کردند و دولت بایدن نیز از روزهای ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاکرات در این زمینه در جریان است و در صورت آزادی زندانیان ایرانی و تامین منافع کشورمان و نیز به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در برابر اعتراضات مردم به قطعی برق و اعتراضات در اصفهان به خاطر عدم دریافت حق آبه نیز اظهار کرد: خاموشی‌های برق، باعث ایجاد مشکلاتی برای زندگی مردم شد، ضمن احترام به نگرانی و اعتراض‌های مردم، از این خاموشی‌ها و مسائل پیش آمده متاسفیم. امروز قطعی برق خانگی کاهش یافته است و وزارت نیرو به سمت عدم قطع برق خانگی حرکت کرده است. گرما و خشکسالی، عدم سرمایه‌گذاری ناشی از تحریم برای تولید بیشتر برق از علل قطعی‌های اخیر برق است. علیرغم این مسائل ما بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کردیم.

وی ادامه داد: خشکسالی موضوع مهمی است که باید سازگاری با خشکسالی نه تنها در پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی قویتر دیده شود بلکه در سبک مصرف انرژی هم باید مورد توجه قرار گیرد. بنابر پیش بینی‌ها، دولت آینده نیز با این پدیده روبرو خواهد بود و همگان باید به نوعی در مواجهه با این پدیده همکاری و مشارکت داشته باشند و لازم است در سبک مصارف کشاورزی، صنعتی و خانگی تجدید نظر شود. تجدید نظر در سبک مصرف و سیاستگذاری دولت در مورد چگونگی سازگاری مصارف کشاورزی، ‌صنعتی و خانگی با میزان تولید برق یک سیاست اجتناب ناپذیر از دو سو است که متاسفانه کمتر در این زمینه بحث و گفت و گو شده است.

ربیعی در ادامه این بحث گفت: این خاموشی یک علامت از سیاست‌های یارانه‌ای پنهان در انرژی است که همواره به سود طبقه ثروتمند بوده نیاز به تامل و بررسی دارد که برای آغاز تصمیم‌گیری‌های سخت لازم است همگان با آن همراهی داشته باشند. روند سرمایه گذاری و احداث نیروگاه‌های‌ جدید ادامه دارد. میزان طرح‌های نیمه تمامی که سال ۹۲ گرفتیم و طرحهای نیمه تمامی به دولت بعد انتقال خواهیم داد منتشر خواهد شد. اما بخشی از خاموشی‌های اخیر نشان دهنده آثار تحریم‌ها بر سرمایه گذاری‌ها از جمله در صنعت برق است و دولت علیرغم همه مشکلات تلاش‌های ارزنده ای در خصوص احداث نیروگاه ها انجام داده است.

این عضو هیئت دولت خبر داد که بیش از ۵ هزار مگاوات در زمینه برق سرمایه گذاری شده بود که به بحث تحریم خورد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم ۷۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲۱۰۱ مگاوات و جمعا به میزان ۲۰۰۲۷ مگاوات طرح‌های نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده است و ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح‌های نیروگاه حرارتی در حال احداث است. همچنین ۱۷۹۲۵ طرح های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تامین مالی خارجی قرار دارند. برخی‌ها متاسفانه برشی از جایی می‌زنند و آماری را منتشر می‌کنند و قضاوت ناسالمی را بارها تکرار می کنند.

وی خطاب به منتقدین دولت گفت: یک ابهام در خصوص تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه مطرح می‌کنند که قابل ذکر است که طبق بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منافع داخلی شرکت‌های تابعه یا به صورت روشهای متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تصرف اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: طی برنامه ششم توسعه ۱۲۱۲۶ مگاوات طرح‌های نیروگاهی راه اندازی شده و ۱۹۶۶ مگاوات طرح‌های نیروگاهی آماده راه اندازی تا پایان برنامه ششم است. ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح‌های نیروگاهی حرارتی در حال احداث طی برنامه ششم است؛ بنابراین در برنامه ششم کارها به درستی جلو رفته است. اما متاسفانه خیلی از دوستان آمادگی گفتن اثرات تحریم‌ها را ندارند.

تمام سیاست گذاری‌ها برای عادلانه بودن حق آبه است

ربیعی همچنین در پاسخ به بخش دوم سوال ذکر شده درباره اعتراضات به قطعی آب در اصفهان نیز گفت: در مورد آب اصفهان هم همین رویه است یعنی خشکسالی و کم آبی است. منتها دولت درباره آب منطقه باید تدبیر کند. همه استانها با مسئله آب مواجه هستند و این موضوع باید به نحوی مدیریت شود. البته اختلافاتی هم درباره میزان حق آبه وجود دارد که دولت تصویر کلانی از آب‌های روزمینی و زیرزمینی دارد. مجموعه به هر حال حق آبه و سهم هایی که باید استانها داشته باشد طبق آن عمل می کند؛ امیدواریم که از خشکسالی بیرون بیاییم که این نگرانی ها رفع شود. اما تمام سیاست گذاری‌ها برای عادلانه بودن حق آبه است.

بیش از این اعتماد عمومی را با هدف های کوتاه مدت سیاسی از بین نبریم

سخنگوی دولت در پاسخ به اتهاماتی به دولت و معدن فروشی دولت که این روزها مطرح شده است گفت: متاسفانه نمی خواهم بگویم سوء نیت دارند اما اگر هم بدون سوء نیت بگویند اما خود آنها متوجه می شوند چه اثری روی روان مردم دارد که می گویند یکسری دارند از دولت فرار می کنند؟ کجا فرار می کنند. ای کاش آزمایشی پیش می‌آمد جایگاه ما و شما مشخص می‌شد. این نوع حرف‌ها دل شکننده و آزاردهنده روح و روان مردم است. قطعا این نوع حرف زدن ها به زیان اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی است. بیش از این اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی را با هدف های کوتاه مدت سیاسی از بین نبریم. آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور و برگزاری مزایده از ترتیباب اداری و وظایف جاری وزارت صمت بوده و اتفاقا آزادسازی و فعال کردن معادن و عدم خام فروشی معادن از مطالبات و خواسته های مهم رهبر معظم انقلاب بوده است.

ربیعی ادامه داد:‌ این موضوع از مدت‌ها قبل در وزارت صمت بررسی و فرایند این طرح از مهر ماه سال گذشته آغاز شد. بحث این که عده ای این معادن را گرفته بودند و فقط خرید و فروش می کنند و کاری انجام نمی شود و تملکی صورت گرفته است بنابراین تصمیم درستی اتخاذ شد و در نهایت پس از اطلاع رسانی مناسب از طریق شبکه‌های مختلف صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها مزایده عمومی از تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۹ آغاز و در تاریخ ۲۷ خرداد ماه به پایان رسید و در این مزایده سه هزار متقاضی شرکت کرده‌اند. به نظر من شیوه بیان در خصوص این مزایده از سوی همکاران در سایر قوا می‌توانست بسیار مناسبتر صورت گیرد که موجب نگرانی در جامعه نشود. اقداماتی از نظیر تماس قبلی، مذاکره با وزیر، بررسی‌های دقیق صورت گرفته و تصمیم لازم اتخاذ شود. من نقدی بر این نوع شیوه بیان و تصمیم گیری هم دارم.

وی توضیح داد: مزایده و واگذاری‌ محدوده‌های معدنی کشور جزء تکالیف قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در طول سال‌های مختلف همواره فرایندی کاملاً تخصصی، فنی و کارشناسی را طی کرده که در طول ۳ دهه گذشته این برنامه توسط وزارت صمت در استان‌های مختلف انجام شده است و تنها تفاوت آن در این مرحله، گستردگی این واگذاری و نیز تغییر برخی شرایط ورود به مزایده شامل افزایش ضمانت حضور در مزایده و بیشتر شدن امتیازات برای سنجش اهلیت و صلاحیت حرفه‌ای و مالی متقاضیان است که برای جلوگیری از حبس دوباره این معادن و غیر فعال ماندن ظرفیت معدنی کشور، بر اساس تجربیات حاصل از واگذاری‌های پیشین، برقرار شده است.

ربیعی تاکید کرد: طی ماه‌های گذشته اطلاع رسانی لازم برای واگذاری این محدوده های معدنی از طریق رسانه ملی، مطبوعات و جراید و همچنین رسانه‌های مجازی کشور در سطوح ملی و استانی انجام شد و همگان باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که در این شیوه واگذاری به صورت مزایده که به صورت تمام الکترونیکی و صرفا از طریق سامانه ستاد دولت انجام می‌گیرد. امکان استفاده از هیچ گونه رانتی وجود ندارد، لذا این وزارتخانه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در ثبت و اجرای مزایده نداشته و احتمال استفاده از هرگونه رانتی در این زمینه از بین رفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه معادن جزء انفال محسوب می‌شوند در مزایده معادن، هیچ معدنی به فروش نرسیده و هیچ پولی در این مزایده رد و بدل نشده است و صرفا یک ضمانت نامه جهت شرکت در مزایده از متقاضی دریافت گردیده و حقوق دولتی اجرای این طرح پس از بهره‌برداری و استخراج در دولت بعد به حساب خزانه واریز خواهد شد و در حقیقت اجرای طرح آزادسازی محدوده ها و معادن غیرفعال کشور، ریل گذاری بخش معدن برای دولت آینده است و آثار و پیامدهای مثبت آن قابل مشاهده است؛ بنابراین مباحث و شبهاتی را که در این خصوص وجود دارد، تماماً مبتنی بر عدم علم و آگاهی است.

ربیعی تاکید کرد: تاکید می کنم مزایده شش هزار معدن، معدن فروشی نیست و پولی دریافت نمی‌شود بلکه ریل گذاری برای آینده است. وزارت صمت بنگاه سیاسی نیست بلکه بنگاه اقتصادی و کارشناسی است و در همه این مزایده‌ها نیز پیش بینی حضور نماینده دادستان شده است.

ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره لغو مصوبه سقف افزایش ۲.۵ میلیونی حقوق و مزایای کارکنان دولت بدون طی کردن روال معمولی، گفت: در زمان تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ دولت نگران برخی تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه بود.

وی افزود: پس از تصویب و اجرایی شدن بودجه به دلیل برخی مشکلات ناشی از نبود جامع‌نگری در برخی سطوح کارکنان دولت به خصوص مناطق نفت‌خیز، آنان را فاقد انگیزه کرده بود.

وی یادآور شد: دولت به موجب بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه، نحوه اعمال افزایش حقوق‌ها را تنظیم و افزایش حقوق گروه‌های مختلف کارمندی را تعیین کرد و اخیرا نیز با الحاق یک تبصره به بند ۶ تصویب‌نامه قبلی، اصلاحاتی در آن انجام داد. نه تنها کاری خلاف رویه انجام نشده است بلکه تصمیم عاقلانه‌ای به نفع کادر و ساختار دولت است و ربطی به هیچ دولتی ندارد. تصمیم درستی نسبت به ساختار میانی دولت و افرادی بود که در مناطق نفت خیز کار می کردند.

این عضو هیات دولت تشریح کرد: به موجب اصل ۱۳۸ قانون اساسی مرجع اعلام مغایرت مصوبات هیات وزیران با قانون رییس مجلس است که پس از بررسی هیات تطبیق مصوبات مجلس با قوانین نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. طبیعی است که مصوبه دولت اگر مغایر قانون باشد باید از سوی هیات تطبیق و رییس مجلس به دولت ابلاغ شود که تاکنون در این مورد نظری به دولت ابلاغ نشده است.

وی یادآور شد: اطلاعی ندارم که نامه‌ای از مجلس به دولت آمده باشد البته در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با انتشار شایعاتی مدعی شدند که دولت دوازدهم با اصلاح این مصوبه شرایط را برای افزایش مجدد حقوق مدیران فراهم کرده است که این اصلا درست نیست و این ترمیم صرفا برای مدیران حرفه‌ای انجام شده و مقامات در شمول این مصوبه قرار ندارند. ضمیر این مصوبه مدیران حرفه‌ای و افرادی است که در مناطق نفت‌خیز خدمت می‌کنند.

ربیعی گفت: ماجرا از این قرار است که تغییرات ایجاد شده در جدول امتیاز فوق العاده مدیریت مدیران حرفه‌ای مانند روسای ادارات و معاونان آنان و همچنین مدیران کل و معاونان آنان که به موجب مصوبه یکم تیرماه ۱۴۰۰ هیات وزیران صورت گرفته است، به تبع رایی بود که اسفند ماه سال ۱۳۹۹ از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده است.

سخنگوی دولت در همین راستا گفت: بر اساس این رای، امتیازات فوق العاده مدیریت که از زمان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری (۱۳۸۸) به این طرف، بنا به برداشت مجریان قانون و همچنین مصوبه سال ۱۳۹۵ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در تعیین سقف حق شاغل، محاسبه می‌شده است، حذف و به تبع موجب کاهش حقوق مشاغل مدیریت شد. در حقیقت دولت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و با تغییر مبانی محاسبه امتیازات جدول فوق العاده مدیران، نسبت به ترمیم این بخش از حقوق مدیران حرفه‌ای که سال‌های گذشته مدیران از آن بهرمند بوده‌اند و به موجب رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری کاهش یافته بود، اقدام کرده و از این طریق حقوق مدیران حرفه‌ای به میزان کاهش اعمال شده، ترمیم شد.

وی با بیان اینکه "افزایش جدیدی به موجب این مصوبه در حقوق مدیران وجود ندارد: توضیح داد: بنابراین این استنباط نادرست است که به‌واسطه این مصوبه و تغییر امتیازات فوق العاده مدیریت، حقوق مدیران افزایش می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین