کد خبر: ۷۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸
آذر:

دولتمردان یکماه دیر به هشدار نمایندگان رسیدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم گفت:‌« سخنان اخیر دولتمردان در مورد بودجه تایید کننده هشدار نمایندگان مجلس است با این تفاوت که آنها با یک تاخیر یکماهه به چنین آسیب‌هایی دست یافتند».

نماینده دهلران در مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب در خصوص انتقاد اخیر احمدی‌نژاد و سخنگوی دولت به عملکرد مجلس در بررسی بودجه و احتمال تورمی بودن آن گفت: «فرایند بودجه نویسی یک فرایند قانونی است که براساس آن دولت وظیفه تهیه و تنظیم لایحه بودجه و تقدیم آن به مجلس را دارد».

آذر تصریح کرد: «مجلس می‌تواند هرگونه تغییری از نظر ترکیب، ساختار و محتوی به عمل آورد زیرا لایحه بودجه تنها لایحه‌ای است که مجلس می‌تواند از نظر سقف ریالی آنرا افزایش دهد و مغایرتی با اصل 75 قانون اساسی هم نداشته باشد».

وی اظهار داشت: «اتفاقا در لایحه بودجه سال 87 دولت مجلس از نظر ساختار ده درصد و از نظر ترکیب ریالی کمتر از یک درصد تغییر ایجاد کرده است و تغییر عمده مجلس در لایحه دولت صرفا در راستای شفاف‌سازی لایحه بودجه 87 بوده است».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: «دولت در بودجه سال 87 بسیاری از دستگاه‌های اجرایی که طبق قانون باید ردیف بودجه مستقل داشته باشند را حذف کرده بود و مجلس به منظور اجرای قانون و حسن اجرای آن به احیای ردیف‌های مربوط دستگاه اجرایی که قانونا باید ردیف مستقل بودجه‌ای داشته باشند اقدام کرد».

نماینده دهلران در مجلس هفتم گفت: «از نظر مبلغ مجلس تنها کمتر از دو هزار و یکصد میلیارد تومان به بودجه 295 هزار میلیارد تومانی دولت افزوده است که در مقیاس بودجه کل کشور یک عدد بسیار ناچیز است».

آذر با اشاره به اینکه دولت مبالغی در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود که در سقف بودجه آنرا نشان نداده بود، افزود: «مجلس به منظور شفاف‌سازی در بودجه سال 87 آن مبالغی که دولت علنی نکرده بود را علنی کرده است به عنوان مثال می‌توان به شفاف‌سازی یارانه حامل‌های انرژی به مبلغ 12 هزار و 200 میلیارد تومان اشاره کرد».

وی اظهار داشت: «پس مجلس نه تنها تغییر محتوای و ساختاری در لایحه دولت در راستای اهداف خود ایجاد نکرده است بلکه این تغییرات را صرفا در جهت شفاف‌سازی بودجه اجرای قانون و بهینه‌سازی تخصیص بودجه سال 87 گام برداشته است».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «اگر بودجه دولت به ادعای دولتیان انقباضی بوده است پس همچنان انقباضی است اگر در راستای انضباط مالی بوده است. پس همچنان این بودجه که تغییرات مجلس در آن کمتر از 5 درصد بوده است همچنان منجر به انضباط اقتصادی خواهد شد».

نماینده مردم دهلران افزود:‌ «ممکن است دولتمردان ما به تازگی کشف کرده باشند که لایحه تنظیمی آنها ایرادات وارد شده توسط نمایندگان را داراست، نمایندگان مجلس در مخالفت کلیات بودجه به وضوح بیان کردند که لایحه نقدینگی دولت برای بودجه سال 87 منجر به تورم بالای 20 درصدی تشدید رشد نقدینگی در سال 87 گسترش بیماری هلندی در اقتصاد ایران و عدم بهره‌وری در مدیریت هزینه و رکود تولید و همچنین کند شدن رشد اقتصادی خواهد شد».

آذر گفت: «سخنان اخیر دولتمردان تاییدکننده هشدار نمایندگان مجلس در زمان بررسی کلیات بودجه است با این تفاوت که آنها با یک تاخیر یک ماهه به چنین آسیب‌هایی دست یافتند و مشکل را ناشی از تغییرات کمتر از 5 درصدی مجلس می‌دانند نه اقدام 95 درصد خود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین