کد خبر: ۷۱۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

اعتراضات آفریقای جنوبی/ ۱۱۷ نفر کشته شدند

مقامات روز جمعه اعلام کردند در جریان اعتراضات یک هفته گذشته بیش از ۱۱۷ نفر کشته شده و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند.
اعتراضات آفریقای جنوبی/ ۱۱۷ نفر کشته شدند
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش آفریقای جنوبی بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی را به مناطق مختلف اعزام کرده است تا به پلیس در کنترل ناآرامی‌ها کمک کند.

به گزارش "الجزیره"، این بزرگ‌ترین استقرار نیروهای امنیتی و نظامی در آفریقای جنوبی از زمان سقوط رژیم آپارتاید در این کشور در سال ۱۹۹۴ است.

دولت آفریقای جنوبی گفت: ۱۰ هزار سرباز در خیابان‌ها حضور دارند و ۱۲ هزار نیروی دفاع ملی نیز به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

کمبودزو شاوهنی نخست وزیر جایگزین آفریقای جنوبی گفت: در جریان اعتراضات بیش ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

ناآرامی‌های در آفریقای جنوبی همچنین فعالیت بیمارستان‌های این کشور که با موج سوم کرونا مواجه هستند را به چالش کشانده است.

تعدادی از مراکز واکسناسیون تعطیل شده‌اند. زنجیره عرضه و شبکه حمل و نقل به ویژه در استان «کوازولو ناتال» در جنوب شرقی آفریقای جنوبی مورد غارت قرار گرفته و بر عرضه کالاها و خدمات در سراسر کشور تاثیر گذاشته است. دولت آفریقای جنوبی گفته است که ۲۰۸ فقره غارت و خرابکاری به ثبت رسیده است.

این اعتراضات تنش‌های نژادی میان اقوام مختلف ساکن در این کشور را افزایش داده است.

ناآرامی‌ها در آفریقای جنوبی به دنبال اجرای حکم حبس ۱۵ ماهه برای «جاکوب زوما» رئیس جمهوری سابق‌ای کشور آغاز شد و اعتراضات بسرعت به خشونت گرایید.

زوما که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بود، هفته پیش خود را به پلیس معرفی کرد تا محکومیت ۱۵ ماهه را آغاز کند.

رئیس پیشین «حزب کنگره ملی آفریقا» که در ۶ می‌ سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی توسط اعضای پارلمان این کشور انتخاب شده بود، در ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ تحت فشارهای سیاسی به دلیل اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی و جنسی از مقام خود استعفا کرد.

دادگاه قانون اساسی آفریقا جنوبی در تیر ماه زومای ۷۹ ساله را به دلیل اهانت به دستگاه قضایی از طریق عدم حضور برای دفاع از اتهام فساد، به ۱۵ ماه حبس محکوم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین