کد خبر: ۷۱۸۳۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
تا پایان دولت به وعده خود در واکسیناسیون عمل خواهیم کرد

روحانی: ۱۰ میلیون واکسن کرونا طی دو هفته آینده تزریق می‌شود / رعایت پروتکل‌ها پایین است

رییس جمهوری گفت: بیش از ۷ میلیون واکسن دُز تزریق شده و دو میلیون دیگر هم توزیع شده است که اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد.
روحانی: ۱۰ میلیون واکسن کرونا طی دو هفته آینده تزریق می‌شود / رعایت پروتکل‌ها پایین است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک ایام پیش رو، عید سعید قربان و عید سعید غدیر اظهار کرد: در مجموع حدود ۱۷ ماه از ورود ویروس کرونا در کشور و فعال شدن آن می‌گذرد. این ویروس به شکل‌های مختلف ظاهر شده است. اول به صورت ویروس ووهانی، بعد به صورت ویروس انگلیسی و اخیرا به صورت ویروس هندی وارد شده است.

وی اضافه کرد: ویروس انگلیسی در شرایط عید نوروز از غرب کشور وارد و بعد گسترش پیدا کرد. ویروس هندی هم مربوط به ماه‌های اخیر است که از شرق و جنوب وارد کشور شد و مرزهای جنوبی و شرقی ما را فرا گرفت و به سمت عمق کشور پیش می‌آید.

رییس جمهوری ادامه داد: متاسفانه درگزارش‌هایی که داده شد مشاهده شد که برخی استان‌ها مانند کرمان، مازندران،‌ هرمزگان،‌ گلستان و سیستان و بلوچستان و حتی تا در تهران در زمینه بستری، شرایط مناسبی ندارند و تعداد بستری‌ها رو به افزایش است. بنابراین برخی استان‌ها در مسیر خیز هستند که باید مراقبت بیشتری کنیم.

روحانی ادامه داد: ویروس کرونا در این ۱۷ ماه فشار زیادی بر مردم و جامعه وارد کرد. غیر از بحث سلامت مردم، آثار روانی که این ویروس در جامعه داشت، چالش‌ها و خسارت های فراوان اقتصادی و فرهنگی بر ما وارد کرد. در زمینه معیشت و خدمات مردم و در برخی مشاغل مانند حمل و نقل و گردشگری و در زمینه ورزشی و اماکن ورزشی دچار خسارت شدیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در آموزش از شرایط ایده آل فاصله گرفتیم. گرچه آموزش در فضای مجازی بود اما به هر حال هم در دبستان و دبیرستان و دانشگاه مقداری از مساله آموزش فاصله گرفتیم. در کنار آن در بحث مناسک دینی فاصله گرفتیم.

رییس جمهوری گفت: متاسفانه در حالی که فکر می شد شرایط به سمت آرامش است همزمان با بحث انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی همه دست به دست هم داد و از آنها مهمتر ورود ویروس هندی بود که از مرزهای شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت تر کرد و امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

روحانی افزود: اساسا حضور طولانی ویروس در بخشی از کشور و انتقال به بخش دیگر به طور طبیعی با یک جهشی مواجه است. ویروس در استانی می‌ماند و به استان دیگر منتقل می شود که خود آن به معنی جهش داخلی است. اگر بخواهیم به طور کلی از این ویروس فاصله بگیریم باید در داخل کشور در استان‌های مختلف کاملا باید از این ویروس جدا شده باشیم و از طرف دیگر کشورهای همسایه و جهان هم باید شرایط مناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما همه تلاش خود را انجام می دهیم، مرز را کنترل می کنیم که اینها در سرعت ورود موثر است اما به هر حال از جایی وارد می شود. در استان‌ها تلاش می‌کنیم که سفری انجام نشود اما با فاصله زمانی از استانی به استان دیگر دومرتبه منتقل می‌شود. همه تلاش ها انتشار را به تعویق می اندازد اما اصل انتشار و انتقال و حتی جهش را متاسفانه در سراسر کشور به صورتی شاهد هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل عمل می‌شود که این رقم خیلی پایین است. توقع این است پروتکل ۸۵ درصدی ۹۰ درصدی در کشور عمل شود.

وی افزود: رعایت پروتکل‌ها پایین است، ویروس هندی هم وارد شده، تابستان هم هست. در این شرایط اگر اجتماعات و دور همی‌ها هم باشد و در رستوران‌ها مراعات نشود، پیداست چه مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آید.راه حل اصلی برای اینکه از جان مردم حفاظت شود، فاصله گرفتن از ویروس است و این موضوع همیشه باید به عنوان یک دستور مهم مراعات شود.

رییس جمهوری یادآورشد: واکسن را هر چه بیشتر وارد کنیم می‌تواند موثر باشد. بیش از ۷ میلیون واکسن تزریق شده دو میلیون دیگر هم توزیع شده است که اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در این هفته شش الی هفت میلیون دز دیگر وارد کشور می‌شود، گفت: در مرداد ماه مقداری تولید دز داخلی هم می‌توانیم استاده کنیم. بدین ترتیب در یکی دو هفته‌ آینده حدود ده میلیون دز در دسترس داشته و تزریق کنیم و اگر در اختیار باشد تزریق آن هم در ظرف دو سه هفته می‌تواند انجام شود و انشاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد ۶۵ سال به بالا و آنهایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند از واکسن استفاده کنند، این کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون حتی در برخی از استان‌ها ۶۰ سال‌ به بالا و در برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند، در برخی از نقاط مرزی و جزایر حتی بیشتر از ۱۸ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند.

رییس جمهوری گفت: برای بحث مدارس هم امیدواریم شرایطی باشد که در مهرماه گشایش صورت گیرد، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمین هم مدنظر قرار دادند، برای اساتید دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروه‌هایی که اعلام شده آنها هم از واکسن استفاده خواهند کرد.

روحانی با بیان اینکه ما براساس وعده‌مان در بخش واکسن تا پایان دولت عمل خواهیم کرد، گفت: یکی از واکسن‌های داخلی ما که به بازار آمده و امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم قرار بگیرند. بنابر این به غیر از بحث پروتکل مسئله واکسن را هم ما انجام می‌دهیم.

وی بیان اینکه تزریق واکسن نباید عاملی باشد که مردم فکر کنند پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند، اظهار کرد: اگر ۲ دز واکسن تزریق شود، در کاهش مرگ و میر بسیار موثر است اما اینچنین نیست که حتما جلوی ابتلا را بگیرد. برای اینکه این ویروس مرتب جهش پیدا می‌کند، ابتلا و مشکل خواهد بود و ما حتماً باید از وسایل بهداشتی استفاده کرده و پروتکل‌ها را مراعات کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها، بعد از واکسیناسیون پروتکل‌ها را کنار گذاشتند، پشیمان شدند و الان دوباره به مردم توصیه می‌کنند از واکسن استفاده کنند و از اجتماعات پرهیز ‌کنند.

روحانی تاکید کرد: اگر در آینده قادر باشیم تمام مردم را واکسینه کنیم، اگر کشورهای اطراف ما و منطقه یا حتی در جهان کشورهایی باشند در آنجا کرونا باشد، باز هم ممکن است که به کشور سرایت کند. مصونیت کافی زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام بگیرد. به همین دلیل کشورهای اروپایی در سطح وسیعی از واکسن استفاده کردند. اما چون کشورهای دیگر در اطراف آنها یا کشورهای آفریقایی یا کشورهای آمریکای لاتین استفاده نکردند دومرتبه این ویروس جهش یافته وارد این کشورها شده است. البته شاید مرگ و میر به صورت قبل نیست اما ابتلا و اشغال تخت هست و مشکلاتی به وجود می آورد.

رییس جمهوری گفت: باید همه توان خود را به کار بگیریم که جلوی عادی انگاری در جامعه گرفته شود. مردم احساس کنند که این ویروس و چرخه انتقال و سرایت وجود دارد. این بیماری همچنان می‌تواند برای مردم خطرناک باشد بنابراین همه باید به پروتکل‌ها عمل کنیم.

وی گفت: زمان مصونیت از این ویروس زمانی است که کل مردم جهان بتوانند از واکسن استفاده کنند که چون تا آن زمان فاصله زیادی است باید خود را برای زندگی طولانی مدت در شرایط کرونایی و اجرای همه پروتکل‌ها آماده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
3
وعده دوشنبه يعني چي؟ امروز چقدر تزريق مي شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
7
من نمیدونم چه اجباری در بازگشایی مدارس است. ترکیه 60 درصد مردمش را واکسینه کرده حتی دانشگاهها را را هم باز نمی کنه و کلا مجازی است اما ما هنوز واکسن نزده ایم نمی دونم چه اصراری بر بازگشایی مدارس داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
4
در جریان کرونا باید ایران را با افغانستان مقایسه کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
4
این روحانی یکروز میگه پیک تمام شد یکروز میگه روبه بالاست.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
3
باز کردن مدارس با دولت بعدی است عمر دولت روحانی ۱۵ مرداد تمام هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
1
روحانی: میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است.
مردم: میزان واکسیناسیون پایین تر!!!
روحانی: ده میلیون دوز در دوهفته.
مردم: ده میلیون وعده در چند سال!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
1
سرعت واکسیناسیون چطور؟؟؟
واکسن کرونای وعده داده شما نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.90000 نفر تلفات
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین