کد خبر: ۷۱۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

محاکمه رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی به تعویق افتاد

جلسه دادگاه رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی در پرونده فساد و رشوه به تاریخ ۱۰ اوت موکول شد.
محاکمه رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی به تعویق افتاد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه پیترمارتزبرگ در یک نشست کوتاه آنلاین اعلام کرد که محاکمه جاکوب زوما، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی در پرونده فساد و رشوه مربوط به بیش از ۲۰ سال قبل، از دهم اوت (۱۹ مرداد) ازسرگرفته خواهد شد.

قاضی این پرونده در توییتی اعلام کرد که محاکمه جاکوب به تاریخ دهم اوت موکول می‌شود و این دادگاه تا ۱۳ اوت ادامه خواهد داشت.

محاکمه جاکوب عصر دوشنبه ازسرگرفته شد اما وکلای او خواستار تعویق چند هفته‌ای محاکمه شده و تاکید کردند که در این شیوه محاکمه حقوق موکلشان به ویژه حق او برای رایزنی با تیم دفاعی‌اش در جلسه دادرسی نقض می‌شود.

قاضی این پرونده گفت: از همه طرف‌ها خواسته شده دلایل و مدارک خود در ارتباط با این پرونده را پیش از آغاز مجدد جلسات دادگاه ارائه دهند.

موسسه زوما از این تعویق استقبال و تاکید کردند: قانون اساسی سرانجام پیروز شد.

این موسسه توییت کرد: در نبود متهمی که طبعا نمی‌تواند با وکلایش مشورت کند، امکان برگزاری هیچ جلسه دادرسی کیفری مجازی وجود ندارد.

در هفته‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونا، جلسات متعددی در آفریقای جنوبی به صورت مجازی برگزار شدند.

طبق اعلام دادستانی کل آفریقای جنوبی، هدف از برگزاری مجازی جلسه دادگاه، اجتناب از تنش‌های بیشتر است؛ چرا که یک هفته قبل تنش‌هایی در این کشور به دلیل پیگرد حقوقی رئیس جمهور سابق در پرونده دیگری شکل گرفتند که ۲۱۵ کشته برجای گذاشتند.

حامیان زوما متهم هستند در چند روز گذشته آشوب ایجاد کرده‌اند و سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی این اقدامات را تلاشی برنامه‌ریزی شده برای بر هم زدن ثبات این کشور خواند.

رسیدگی به این پرونده در پی اعتراضات زوما تا به حال چند بار به تعویق افتاده است.

زوما با ۱۶ اتهام کلاهبرداری، فساد و اخاذی در رابطه با خری تجهیزاتی نظامی از پنج شرکت اسحله‌سازی اروپایی در سال ۱۹۹۹ زمانی که معاون رئیس جمهور بود، مواجه است.

او به دریافت بیش از ۴ میلیون راند (معادل ۲۳۵ هزار یورو به قیمت امروز) به ویژه از گروه فرانسوی تالیس، یکی از شرکت‌هایی که قراردادی بزرک به ارزش حدودا ۲.۸ میلیارد یورو بست، متهم است.

همچنین از زوما در مورد یک شرکت هلدینگ فرانسوی به اتهام فساد و پولشویی شکایت شده که او همانند شرکت تالیس همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین