کد خبر: ۷۱۹۴۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

نخست وزیر تونس برکنار شد

شبکه خبری الجزیره از تعلیق فعالیت پارلمان،لغو مصونیت نمایندگان و برکناری نخست وزیر تونس توسط رییس جمهوری این کشور خبر داد.
نخست وزیر تونس برکنار شد
آفتاب‌‌نیوز :

الجزیره بامداد دوشنبه گزارش داد که قیس السعید رییس جمهوری تونس تعلیق فعالیت پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان آن را اعلام کرد.

رییس جمهوری تونس گفت که تصمیم گرفتم قوه مجریه را با کمک نخست وزیری که خودم تعیین می کنم، اداره کنم.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد: در پی اعتراض های روز یکشنبه تونس، قیس سعید رییس جمهوری این کشور در نشستی اضطراری با فرماندهان نظامی و امنتیی تصمیم به برکناری هشام المشیشی نخست وزیر و تصدی اداره قوه مجریه، تعلیق اختیارات پارلمان و لغو مصونیت اعضای آن، گرفت.

وی تاکید کرد که تصمیماتش به معنای تعلیق قانون اساسی یا خروج از آن نیست.

رییس جمهوری تونس افزود: آنچه را اکنون انجام می دهم در چارچوب قانون اساسی است و نمی توانم (در قبال حوادث) ساکت بمانم.

این در حالی است که جنبش النهضه تونس در اعتراضات روز یکشنبه، کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد و علی العریض یکی از رهبران این جنبش گفت: ما خود را کنترل کردیم تا خشونت را با خشونت پاسخ ندهیم. ما روی نهادهای کشور حساب می کنیم.

وی گفت: به ما اطلاع داده شده کسانی که به خشونت دست می زنند از سوی طرف های سیاسی هدایت می شوند. تحرکات امروز از اولویت رویارویی با ویروس کرونا منحرف شد.

رفیق عبدالسلام از دیگر رهبران جنبش النهضه نیز رییس جمهوری این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: قیس سیعد رییس جمهوری قصد ایجاد آشوب و فتنه دارد.

وی آتش زدن مقرهای النهضه و تخریب آنها را کار افراد و گروه های وابسته به قیس سعید دانست.

عبدالسلام خاطرنشان کرد: یک اتاق تاریک در قرطاج به همراه اراذل و اوباش مزدور، عملیات آتش زدن و تخریب این مقرها را هدایت می کند.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد: صدها نفر روز یکشنبه در تونس در اعتراض به اوضاع بهداشتی و سیاسی تظاهرات کردند.

از صبح روز یکشنبه همه راه‌ها و معابر منتهی به خیابان های اصلی پایتخت تونس مسدود و شمار زیادی از نیروهای امنیتی در خیابان‌های اصلی تونس مستقر شدند.

بر اساس این گزارش، تونس در حال عبور از یک بحران سیاسی است، پارلمان این کشور به کابینه هشام مشیشی، نخست وزیر رای تایید داده اما قیس سعید، رییس جمهوری گزینه های دولت را شکست خورده می داند وآن را تحت فشار لابی ها می بیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین