کد خبر: ۷۱۹۹۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

هشدار درباره نشست زمین در مترو و راه‌آهن

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ایران تقریباً بدون استثنا تمام آبخوان‌های بیش از ۱۵ سانت در سال نشست زمین دارد، نشست زمین در جنوب تهران به ۳۷ سانت رسیده است، همچنین در اطراف مشهد و اطراف حرم هم تقریباً به ۲۰ سانت در سال رسیده که این عدد وحشتناک است.
هشدار درباره نشست زمین در مترو و راه‌آهن
آفتاب‌‌نیوز :

«مسعود تجریشی» معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به خشکسالی‌ در خوزستان و احتمال این خطر برای دیگر استان‌های کشور، بیان کرد: با توجه به اینکه اقلیم و آب و هوای کشور ما خشک است، مردم در طول تاریخ یاد گرفته بودند که با این کم آبی و شرایط اقلیمی در طول این سالیان زندگی کنند، قنات ساختیم و از آن برای تعادل بخشی به شرایط استفاده کردیم، طبق شرایط قنات متوجه می‌شدیم امسال شرایط خشکسالی خواهیم داشت یا نه، بنابراین زندگی را مدیریت می‌کردیم، اما متاسفانه در طول این سال‌ها تنظیم‌گری ما از دست رفته است.

وی ادامه داد: مصوبه‌ی سال ۹۷ دولت گفته بود فقط در شمال کشور کشت برنج و شلتوک انجام شود و در خوزستان این کشت انجام نشود، در حالی که چند روز پیش استاندار خوزستان اعلام کرده بود آب برای کشت شلتوک نداریم، بنابراین می‌توان در این مناطق به سراغ کشت‌های پر مصرف آب نرفت.

تجریشی افزود: برای سازگاری با کم آبی اسنادی وجود دارد، اما نکته این است که اسناد در شرایطی تنظیم شده که وضع آبی ما خوب بود اما در زمانی که وضعیت آب مناسب نیست به آن نگاه می‌کنیم و در نهایت با چالش مواجه می‌شویم، ما حتی آبی را هم که داریم، نتوانستیم خوب مدیریت کنیم، پس بنابراین اول باید قبول کنیم که در یک منطقه خشک قرار گرفتیم، دوم اینکه حتماً باید مصرف‌مان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بعد از آن باید از طریق سیاست گذاری‌ها وارد شویم، ما کشورهایی را داریم که دچار خشک سالی شدند، همچون آمریکا در دهه ۷۰ میلادی و استرالیا در دهه ۸۰ میلادی که می‌توان به عنوان نمونه به این کشورها نگاه کرد، مصرف آبی که در حال حاضر دارند از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به مراتب کم‌تر شده است، یعنی برای نوسانات آبی باید حتما برنامه ریزی‌هایی را داشته باشیم تا دچار کاهش آسیب پذیری شویم مثل ترکیه و اسپانیا که به سرعت به سمت فناوری‌های جدید برای کشاورزی رفتند.

تجریشی گفت: کشورهایی که در یک مقطعی دچار مشکل آب شدند و این موضوع به تولید آنها وابسته بوده است، همه راهکارها را برای این مسئله را پیدا کردند، ما هم باید به این مسائل توجه بکنیم و باید برای آن حتماً اراده سیاسی وجود داشته باشد، اراده‌ی سیاسی هم یعنی اینکه در برنامه هفتم این مسائل را در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که مصرف آب‌های زیرزمینی ما به شکل وحشتناکی بالا است. چهار کشور در دنیا ۲۵ درصد مصرف آب‌های زیرزمینی دنیا را دارند.ایران ، هند، پاکستان، چین و آمریکا کشورهایی هستیم که آب های زیرزمینی را مصرف می کنند و هر ۵ کشور در حال مشکل هستند.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به برخی عواقب خشکسالی در کشور، بیان کرد: در ایران تقریباً بدون استثنا تمام آبخوان‌های ما بالای ۱۵ سانت نشست زمین دارد، نشست زمین در جنوب تهران به ۳۷ سانت رسیده است، در اطراف مشهد، نزدیک حرم هم تقریباً به ۲۰ سانت در سال رسیده که این عدد وحشتناک است، تصور اینکه سالی ۲۰ سانت همه چیز به سمت پایین می‌رود و وقتی در بعضی از مناطق این‌ها نامتقارن به سمت پایین برود مثل خطوط مترو، گاز، جاده‌ها و ریل راه آهن می‌تواند خسارت‌های بسیار زیادی را به زیرساخت‌های کشور بزند.

وی افزود: پس مسئله بسیار جدی است، البته تجربه بین‌المللی خوبی برای رفع این مشکلات وجود دارد، ولی هنوز به آن باور نرسیدیم که در هیچ منطقه‌ای نباید بیش از اندازه‌ی منابع آب استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
0
0
فعلا مسایل مهمتر مثل فضای مجازی در پیش داریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین