کد خبر: ۷۲۰۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

حقایقی جالب و خواندنی درباره مغز انسان که نمی دانستید

در این گزارش با دانستنی های جالب و خواندنی در مورد مغز انسان آشنا شوید.
حقایقی جالب و خواندنی درباره مغز انسان که نمی دانستید
آفتاب‌‌نیوز :

مغز انسان پر از شگفتی است و عملکرد آن همچنان توسط دانشمندان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. دانستنی‌های جالب و خواندنی در مورد مغز انسان را بخوانید.

آیا می‌دانستید که در مغز ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر رگ‌خونی وجود دارد

این به این معنی است که اگر تمام رگ‌های خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم شما می‌توانید آن را ۴ بار دور کره زمین بپیچانید یا اینکه کره ماه را با رگ‌های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.

آیا می‌دانستید که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است

با استفاده از غذا‌های سالم می‌توان هوش را افزایش داد. طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم‌دهنده مصنوعی نداشته باشد، ۱۴ درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.

آیا می‌دانستید که بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد مغز عمدتا از جنس چربی است

بیشتر مردم تصور می‌کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می‌کنند. ۷۵ درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد مغز را تشکیل می‌دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.

آیا می‌دانستید که مغز شما بین ۱۰ تا ۲۳ وات برق تولید می‌کند

این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده‌ای از این قدرت تولید شده توسط مغز به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می‌شود.

آیا می‌دانستید که تردستی و یادگیری کار‌های پیچیده موجب تغییرات سریع در مغز می‌شود

تردستی و یادگیری کار‌های پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می‌شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می‌شود. همچنین کار‌ها و مسائل پیچیده می‌تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.

آیا می‌دانستید که هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند

مغز از آن چیزی که تصور می‌کنید انعطاف‌پذیر‌تر است و به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.

آیا می‌دانستید که یک فرد معمولی روزانه ۷۰ هزار فکر انجام می‌دهد

شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می‌توانید به طور کل سیم‌کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.

آیا می‌دانستید که هنگام خندیدن از ۵ بخش مغز استفاده می‌شود

خندیدن موضوع خنده‌داری نیست، این فرایند بخش‌های زیادی از مغز را درگیر می‌کند. خندیدن برای فعالسازی مغز بسیار موثر است و مواد شیمیای تقویت‌کننده‌ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می‌شود.

آیا می‌دانستید که مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد

مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می‌تواند درد بخش‌های دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.

آیا می‌دانستید که مغز انسان ۹.۳ سانتی متر ارتفاع دارد

مغز از آن چیزی که مردم تصور می‌کنند کوچکتر است. اندازه مغز ۱۶ در ۱۴ در ۹.۳ سانتی متر و وزن آن ۱.۳ کیلوگرم است. در همین ۱.۳ کیلوگرم ۲۰۰ میلیون سلول عصبی (نورون) وجود دارد.

منبع:تالاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین