آفتابنیوز : آفتاب: دبیر انجمن خودروسازان یكی از ضعفهای صنعت خودرو را نارضایتی مشتری از خدمات پس از فروش عنوان كرد و افزود: در این زمینه خودروسازان نتوانستهاند نمره بالایی را كسب كنند؛ در حالی كه انتظار میرفت بیشتر از 70 درصد نمره رضایتمندی مشتری را امسال كسب كنند.
وی در خصوص عملكرد خودروسازان در بحث حمل ونقل عمومی توضیح داد: در این زمینه فعالیتهای خوبی انجام شده و حتی 900 اتوبوس شهری نیز آماده تحویل است، ولی مانند تاكسیهای تولیدی، این اتوبوسها روی دست خودروسازان مانده است.
به گفته نعمتبخش، وزارت كشور و ستاد تبصره 13 قرارداد خود برای خرید اتوبوس در سال آینده را تمدید نكردند و از ظرفیت تولید سالانه 10 هزار دستگاهی اتوبوس فقط 35 درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است.
وی درباره آخرین وضعیت نصب برچسب مصرف سوخت از سوی خودروسازان با بیان اینكه خودروسازان تاكنون باتوجه به این كه برای نصب این برچسب روی خودروها مشكلاتی داشتند به این كار اقدام نكرده اند، افزود: از بهمن ماه باید این كار انجام میشد، ولی در معیارهای لحاظ شده در برچسب، عدالت رعایت نشده است.
به گفته وی استاندارد آلایندگی مصرف سوخت در سال 1388 براساس مصوبه دولت یورو 2 است. خودروسازان برای اعمال این استاندارد آمادگی داشتند، ولی سوخت كشور برای این كار شرایط لازم را نداشت.
نعمتبخش تصریح كرد: به موسسه استاندارد پیشنهاد دادیم كه براساس حجم موتور، میانگین مصرف سوخت خودرو در اروپا را برای ما لحاظ كنند، ولی در هفت معیاری كه از A تا G مشخص شده، میانگین معیار روی آخرین گروه مصرف گذاشته شده است.
وی توضیح داد: حتی ما در خصوص استاندارد یورو 2 به علاوه 12.5 درصد پشنهاد دادیم كه ارفاق 12.5 درصدی برداشته شود و به جای آن معیار مصرف سوخت خودروهای اروپایی را لحاظ كنند. در حال حاضر هیچ كجای دنیا معیار مصرف سوخت نداریم، ولی به جای آن استاندارد آلایندگی خروجی اگزوز مطرح است.