کد خبر: ۷۲۱۲۳۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد

۵ چالش اصلی پیش روی ابراهیم رئیسی

مسائل زیست محیطی ممکن است اولویت فراموش شده در ایران باشند، اما در کشور ۸۳ میلیون نفری ایران تهدیدات متوجه از جانب تغییرات اقلیمی، کمبود آب، بیابان زایی و آلودگی هوای شهری بسیار مهم هستند. معترضان نیز اخیرا در خوزستان در اعتراض به مشکل کم‌آبی به خیابان آمدند. بحران زیست محیطی در ایران یک واقعیت است اما دولت تاکنون قادر به تنظیم یک سیاست جامع برای حل آن نبوده است.
۵ چالش اصلی پیش روی ابراهیم رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به پنچ چالش اصلی پیش روی "ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری ایران پرداخته است:

بهبود و تثبیت وضعیت اقتصادی

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اولین اولویت رئیسی رفع بحران اقتصادی کشور خواهد بود. پس از حصول توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی امید زیادی به جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود داشت. با این وجود، پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی با فرمان "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آن کشور و اعمال تحریم‌ها در جریان کارزار فشار حداکثری علیه ایران، این امید از بین رفت. ایران میلیارد‌ها دلار از درآمد نفتی خود را از دست داد و از نظام مالی بین المللی جدا شد و این موضوع بر خسارات وارده بر ایران به دلیل شیوع کرونا افزود.

"سعید لیلاز" اقتصاددان اصلاح طلب می‌گوید: "وظیفه کلیدی رئیسی بازسازی معیشت محروم‌ترین اقشار جامعه ایران است".

او می‌گوید رئیسی ابتدا باید بر مشکل تورم که بزرگترین چالش اوست فائق آید. تحلیلگران معتقدند که در صورت لغو تحریم‌ها شاهد شتاب گرفتن رشد اقتصادی ایران و کاهش نرخ تورم خواهیم بود. البته از دید آنان رئیسی باید انتظارات مردم را مدیریت کند چرا که بزرگترین خطر آن است که مردم گمان کنند همه چیز بلافاصله بهبود خواهد یافت و در صورت عدم تحقق این انتظار بسیار ناامید خواهند شد.

بهبود روابط خارجی

"کلمنت ترم" پژوهشگر در انستیتو دانشگاه اروپایی ایتالیا به خبرگزاری "فرانسه" می‌گوید: "حتی در صورت مصالحه بر سر موضوع هسته‌ای احتمال آن که این گشایش به سرمایه‌گذاران غربی اجازه ورود به بازار ایران را در کوتاه مدت دهد وجود نخواهد داشت. برای کسب مجوز سرمایه‌گذاری غربی در ایران پیش‌شرط آن عادی‌سازی دیپلماتیک روابط ایران و امریکاست. با این وجود، ایران چندین دهه است که امریکا را دشمن اصلی خود می‌داند. رئیسی قصد دارد روابط ایران را با کشور‌هایی که از نظر جغرافیایی نزدیک به آن کشور هستند در اولویت قرار دهد. کارشناسان می‌گویند او عادی‌سازی دیپلماتیک روابط با عربستان، رقیب بزرگ منطقه‌ای ایران را ادامه خواهد داد. "ترم" معتقد است نزدیک شدن به ریاض یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک برای تهران خواهد بود.

مقابله با شیوع کرونا

ایران با مرگبارترین شیوع کرونا در خاورمیانه روبروست با بیش از چهار میلیون مورد ابتلا و بیش از ۹۲ هزار مورد فوتی. "لیلاز" معتقد است غلبه بر بحران بهداشتی ناشی از شیوع کرونا و مقابله با مشکلات اقتصادی با یکدیگر مرتبط هستند و رئیسی باید فرایند واکسیناسیون سراسری را به پایان رساند تا زندگی عادی در ایران جریان یابد.

جلب اعتماد مردم

انزوا و درد اقتصادی و همزمان با آن برخورد با دو موج اعتراضات در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در کنار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی آثارش را برجای گذاشته و خود را در مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران نشان داد. "احمد زیدآبادی" روزنامه نگار اصلاح طلب می‌گوید:"بحران اعتماد عمیق و گسترده است. اقداماتی، چون رفع انسداد برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و کنار گذاشتن سخت‌گیری درباره مسائل اجتماعی، چون حجاب زنان می‌تواند به دولت رئیسی برای اعتمادسازی با مردم کمک کند".

مقابله با مشکلات زیست محیطی

مسائل زیست محیطی ممکن است اولویت فراموش شده در ایران باشند، اما در کشور ۸۳ میلیون نفری ایران تهدیدات متوجه از جانب تغییرات اقلیمی، کمبود آب، بیابان زایی و آلودگی هوای شهری بسیار مهم هستند. معترضان نیز اخیرا در خوزستان در اعتراض به مشکل کم‌آبی به خیابان آمدند. بحران زیست محیطی در ایران یک واقعیت است اما دولت تاکنون قادر به تنظیم یک سیاست جامع برای حل آن نبوده است.

زیدآبادی می‌گوید: تخریب منابع طبیعی ناشی از شیوه‌های ناپایدار کشاورزی و صنعتی بوده و منابع آب ایران رو به اتمام است. متاسفانه پس از دو بار بارندگی مسئولان اصل مسئله و مشکل را فراموش می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
5
چالش ها خیلی سخت هستند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
5
0
اتحادیه اروپا نامردترین ادم ها هستند فقط به فکر منافع اقتصادی خودشان هستند یک کلمه در مورد کرونا و کمک به ایران صحبت نمیکنند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
4
چالش نیستند ابر چالش هستند.
مجيد گودرزي- فعال سياسي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
چالش اصلي دولت جناب رييسي و كشور "بحران ارزش افزوده" است.

ما صدها هزار ميليارد تومان در خانه هاي كلنگي
صدها هزار ميليارد تومان در سپرده هاي بانكي
صدها هزار ميليارد تومان در بازار طلا و فلزات گرانبها
صدها هزار ميليارد تومان در بازار ارز بخصوص رمز ارزها
و بيش از 880 هزار ميليارد تومان در طرح هاي نيمه تمام سرمايه گذاري كرده ايم كه ارزش افزوده ي تمام اين سرمايه گذاري هاي عظيم و سرسام آور «صفر مطلق»است.

دولتمردان و جامعه بايد اين بحران بزرگ را بخوبي درك كنند و بدون حل اين بحران هيچ مشكلي حل نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
2
باید جام زهر را سر بکشند و از کارهاشان دست بردارند شاید فرجی حاصل شود والا کشور به قهقرا می رود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین