کد خبر: ۷۲۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۱:۴۷
باهنر: فضا باید بازتر شود

مشروح مناظره محمدرضا خاتمی و محمدرضا باهنر

باهنر: مسأله موسویان تسویه حساب بد سیاسی بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا خاتمی نایب رییس مجلس ششم و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس هفتم در نشست مشتركی كه در محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد، به مناظره پرداختند. 

به گزارش ایسنا محمدرضا باهنر در ابتدای این نشست درباره مهندسی اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم گفت:‌ در كشور ما با توجه به ساختار سیاسی و قانون اساسی آن، همه مسوولان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و ما ناچاریم كه چند حزب پاسخگو ـ حال با سیستم دو یا چند حزبی كه كشورهای مختلف آن را تجربه كرده‌اند ـ برای مردم داشته باشیم. 

وی خاطرنشان كرد: احساس می‌كنم اتفاقی كه پس از بحث‌ها و مجادله‌های طولانی منجر به تصویب اصل ‌‌٤٤ قانون اساسی شد، یك اراده ملی بود تا سهم مردم از اقتصاد روشن شود. در سیاست راهبردی همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان موافقند. آن‌ چه در بعد اقتصادی اتفاق افتاد باید در بعد سیاسی نیز رخ دهد و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. 

نایب رییس مجلس هفتم ادامه داد: در بعد مهندسی اصولگرایی به این دلیل كه حزبی وجود ندارد،‌ هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان از طیف وسیعی از افراد برخوردارند و بسیاری جاها ممكن است مركزیت اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و این‌كه چه كسی از چه تریبونی حرف می‌زند مشخص نباشد. 

ما تلاش كردیم در این فضا مجموعه اصولگرایان را جمع كنیم و توفیقات نسبی نیز به دست آوردیم؛ چراكه به هر حال هیچ توفیقی صفر و صد نیست و توانستیم بالای ‌‌٨٥ درصد اصولگرایان را در تهران و شهرستان‌ها متحد كنیم. البته هنوز بخشی از اصولگرایان هستند كه مجموعه لیست‌ها و افراد را قبول نداشته باشند، اما با این حال بالنسبه خود را موفق می‌دانیم و احساس می‌كنیم اصلاح‌طلبان علی‌رغم اختلافات درونی النسبه به ائتلاف رسیدند. 

باهنر همچنین گفت: ما خواسته یا ناخواسته با آمریكا در یك جنگ سرد هستیم. در این زمان حضور مردم پای صندوق‌های رای بسیار موثر خواهد بود و پیام زیادی دارد. ما اطلاع داریم كه آن‌ها بر میزان حضور مردم در انتخابات توجه می‌كنند، خصوصا در جنگ سرد و این می‌تواند در اقتدار بیشتر نظام و روابط دیپلماسی اثر داشته باشد. 

وی با اشاره به فضای انتخابات در این دوره گفت: مشكلات داریم؛ قانون تبلیغات به نظر من كمی افراطی است و مخالف بودم، اما ساختار مجلس هم در دست یك فرد نیست. ‌باید فضا بازتر ‌بود. 

همچنین نزدیك شدن به شب عید و گرفتاری‌های مردم از دیگر مشكلات است، با این حال آمار نشان داده كه بیش از ‌‌٦٠ درصد مردم در انتخابات شركت می‌كنند كه این آمار خوبی است.
 
در ادامه محمدرضا خاتمی نیز طی سخنانی در مقایسه مجلس ششم و هفتم خاطرنشان كرد: به نظر من با این مقایسه‌ها ذهن مردم روشن می‌شود و مرزها به مردم نشان می‌دهد كه جناح‌های سیاسی چه مشی‌ای دارند. من در اصول با آقای باهنر موافق هستم؛ احزاب فراگیری كه بتواند پشیتبان مجلس باشد، وجود ندارد و در همه دوره‌ها به خاطر این ضعف، مجلس به خصوص از نظر كارشناسی، دچار ضعف است. 

وی ادامه داد: توجه به همان موضوعاتی كه آقای باهنر درباره پاسخگو كردن احزاب، قانون احزاب، اصلاح قانون انتخابات و غیره مطرح كردند، موجب شد مجلس ششم به سیاسی‌كاری محكوم شود. ما در این اصول مشتركیم و در واقع می‌خواستیم همان كاری را انجام دهیم كه آرزوی دوستان ما در جناح محافظه‌كار است. 

وی هم‌چنین گفت: بخش عمده و اكثریت مجلس هفتم و نیز اصلاح‌طلبان در بنیان‌های اقتصادی با هم اشتراك نظر دارند. اقتصاد كشور نیازمند جراحی عمده است و ما معتقدیم كه نباید بر موج مطالبات غیرقابل پاسخ به مردم سوار شد. بنابراین در جاهایی از جمله مسائل اقتصادی كه اشتراك نظر داریم، اگر بتوانیم هماهنگی انجام دهیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید. 

خاتمی در ادامه با بیان این‌كه «می‌خواهم به پزشكی انتخاباتی مجلس هشتم بپردازم» گفت: آن‌چه بر سر اصلاح‌طلبان آمده است را باید با آمپول، دوا و قرص‌های تقویتی پزشكی شود. متاسفانه مجالی برای حضور اصلاح‌طلبان اصلی در انتخابات باقی نمانده است. معتقدیم در ‌‌٢٠٠ حوزه امكان رقابت نداریم و در بقیه جاها نیز نیروهای دست اول ما ـ با احترامی كه برای تمام كاندیداهای اصلاح‌طلب قائلیم ـ ردصلاحیت شدند و سازماندهی‌هایی را كه كرده بودیم با یك مهندسی از بین بردند.
 
عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی در عین حال تاكید كرد: با این وجود ما برای آن‌كه جمهوری اسلامی را نظامی می‌دانیم كه متعلق به همه ماست نه تنها متعلق به شورای نگهبان و جناح محافظه‌كار، معتقدیم كه باید آن را حفظ و با همین اقلیت در انتخابات شركت ‌كنیم. درست است كه نتیجه انتخابات اهمیت دارد، اما برای ما در درجه دوم خواهد بود.
 
وی هم‌چنین با تایید اظهارات محمدرضا باهنر درباره دشمنی‌های آمریكا در عین حال گفت: باید ببینیم چه كسانی در داخل پاس‌های بلند را به آمریكا می‌دهد.
 
باهنر نیز با بیان این‌كه «مشكل اصلی ما با برخی از دوستان رادیكال اصلاح‌طلب بود» ادامه داد: معتقدیم در میان اصلاح‌طلبان نیروهای جبهه‌یی عاشق انقلاب و نظام و خط امامی زیاد وجود دارد، اما وقتی امور به دست تندروها بیفتد مشكل زیاد می‌شود. 

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین گفت: پیش از آن‌كه مساله طالبان و تروریسم را آمریكا بر سر زبان‌ها بیندازد، جمهوری اسلامی با طالبان مخالفت داشت و این در حالی است كه در دولت گذشته برخی می‌گفتند باید با طالبان مصالحه و تفاهم كنیم. در آن زمان شورای امنیت مصوبه‌ای را گذراند؛ چراكه بحث حمله احتمالی طالبان به ایران مطرح بود. این مصوبه به صورت محرمانه تصویب شد كه ما آرایش نظامی خواهیم داشت، اما حمله نمی‌كنیم و متاسفانه این خبر به گوش یكی از روزنامه‌ها در آن زمان رسید و این روزنامه آن را منتشر كرد؛ ما آماده‌ایم و حمله نمی‌كنیم. 

یا عزیزانی در مذاكرات خارجی به آمریكا می‌گفتند چگونه به ایران فشار وارد كنیم تا ایران تسلیم شود و این موضوع تبدیل به مساله اصلی نظام شود. اگر كسی به آمریكا بگوید به ایران چگونه فشار وارد كنیم تا تسلیم شود و اگر نشد لایحه سه‌فوریتی می‌دهیم تا این كار انجام شود، یعنی كسی نتواند یا نخواهد منافع ملی را تشخیص دهد و معاملاتی را با دشمنان رسمی ما انجام دهد، مسلما نمی‌تواند در مجموعه تصمیم‌گیران نظام وارد شود. 

یا برخی دوستان كه با سفرای خارجی دیدار می‌كردند، بی‌صبرانه در پی قطعنامه سوم بودند تا كاری كنند كه این داستان پیش از انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری، به ضرر ایران و یا به نفع جای دیگر تمام شود. ما می‌گوییم دوستان باید دقت داشته باشند و اگر ما در درون اختلاف نظر داریم دیگران نباید مطلع شوند. در عین حال دوستان اصلاح‌طلب نیز نباید به حرف‌های روزنامه‌یی توجه كنند، بلكه باید نوار و یا فایل صوتی را گوش دهند. 

خاتمی خطاب به باهنر گفت:‌ خوشحالم كه آقای باهنر حرف خود را اصلاح كردند. 

باهنر نیز گفت: من برداشت شما را اصلاح كردم. 

خاتمی پاسخ داد: شما حرف‌تان را اصلاح كردید و این خوب است كه برخی سوءتفاهمات برطرف شود.
 
وی ادامه داد: اصطلاح رادیكال این روزها نقل محافل شده است. 
نمی‌دانم دوستان می‌دانند كه در درون خودشان نیز رادیكال وجود دارد؟ البته كه دیدگاه ما نسبت به رادیكال متفاوت است. وقتی می‌گویند رادیكال از نظر ما یعنی كسانی كه حق‌گو و به دنبال حق هستند. آیا كسانی كه چنین سخنانی را مطرح می‌كنند در بیان نسبت به بانیان قتل‌های زنجیره‌یی و رد صلاحیت‌ها اعتراضی كرده‌اند. 

آیا دوستان اصولگرا نسبت به اتفاقاتی كه برای دانشجویان در دانشگاه می‌افتد، اعتراضی می‌كنند؟ این در حالی است كه رادیكال را كسانی می‌دانند كه سال‌ها به انقلاب و نظام خدمت كرده‌اند. اگر امروز ابوذر حضور داشت، او را نیز به عنوان رادیكال ردصلاحیت می‌كردند. 

وی افزود: متاسفانه آقای باهنر موضوعی را مطرح می‌كند كه اگر اتفاق افتاده باشد مصداق جاسوسی و خیانت است. 

در این حین باهنر پرسید: آیا شما ملاقاتی با سفیر آلمان داشتید؟ 

خاتمی پاسخ داد: بله داشتم و تمام مذاكرات مكتوب است. 

باهنر گفت: آیا نگرانی از صدور قطعنامه سوم مطرح نشد؟
 
خاتمی پاسخ داد: ما در همه ملاقات‌ها گفته‌ایم كه هر قطعنامه‌ای كه علیه ایران صادر شود به ضرر ملت ایران است و روند دموكراسی را به تعویق می‌اندازد.
 
باهنر گفت: سفیر آلمان قول داد كه قبل از انتخابات قطعنامه سوم را صادر شود؟ 

خاتمی با رد این سخن، گفت: ایشان (سفیر آلمان) می‌گفتند حتما در یك ماه آینده قطعنامه‌ای علیه ایران صادر خواهد شد، اما من می‌گفتم این كار اشتباه است و نباید اتفاق بیفتد. 

وی ادامه داد: جالب اینجاست كه این حرف‌ها را آقای باهنر با این دقت از كجا شنیده است؟ 

باهنر گفت: فكر می‌كنید كه نظام نباید این حرف‌ها را بشنود؟ 

خاتمی منتقدانه ادامه داد: متاسفانه داستان‌سرایی‌هایی می‌شود كه ریشه در سوابق جناح راست دارد. مثلا در برابر قضیه نیك‌ براون سعی می‌كنند رقیب خود را نیز درگیر این مسایل كنند. اگر واقعا فكر می‌كنید كسی جاسوس است با قدرت اطلاعاتی و امنیتی او را اعلام كنید.مساله آقای موسویان به نوعی تسویه‌حساب بد سیاسی با رقیب بود . 

باهنر گفت: اما شما اسناد مجلس را با خود بردید. 

خاتمی پاسخ داد: هرچه در اداره قوانین بود، بیرون نیامده است. 
ممكن است مقالات خودم را از مجلس بیرون برده باشم، اما به عنوان نایب رییس مجلس ششم صریحا اعلام می‌كنم كه حرف یك نفر یا دو نفر با اكثریت مجلس فرق می‌كند.
 
وی افزود: ما راجع به مساله هسته‌یی ‌نظر خاص خود را داریم اما این‌كه گفته شود لایحه سه فوریتی و امثال این‌ها، تبلیغات سیاسی است و خواهش می‌كنم اگر كسی اسرار مملكت را فاش كرده و به آمریكا خط داده است، محاكمه‌اش كنید، اما علنی. ما هم حمایت می‌كنیم. 

باهنر در پاسخ به سوالی درباره عملكرد مجلس هفتم گفت: ما از روز اول كه وارد مجلس هفتم شدیم در كنار ارتقای اقتدار ایران در سطح بین‌الملل، بحث‌مان اقتصادی بود؛ گفتیم كه مردم مشكل بیكاری، تورم و گرانی دارند، ما وارد میدان شدیم تا توسعه سیاسی را كه دوستان آن را پررنگ كرده بودند، كمرنگ كرده و توسعه اقتصادی را پررنگ كنیم. البته دوستانی امروز به این نتیجه رسیده‌اند و شعارهای انتخاباتی‌شان با محور توسعه اقتصادی است. 

وی افزود: ما اولین مصوبه مجلس هفتم را با عنوان لایحه نظام جامع پرداخت، تقدیم آقای خاتمی كردیم، البته مقداری تاخیر صورت گرفت و یادم هست كه تعدادی از نمایندگان حدود ‌‌٧٠ یا ‌‌٨٠ نفر نامه‌ای را تحت عنوان سوال از رییس‌جمهور به دلیل عدم اجرای این لایحه امضا كردند، اما من همانجا خواهش كردم كه این كار انجام نشود؛ چراكه در كشور ما هنوز پرسش از رییس‌جمهور اتفاق نیفتاده و گفتم كه می‌دانم ایشان (خاتمی) هم تلاش می‌كند تا این لایحه اجرا شود. 

پیغام فرستادیم تا در فرصت كوتاهی لایحه ارایه شود و در طول مجلس هفتم در تمام دوران درگیر این لایحه بودیم كه البته در جامعه هم مشهور شد به لایحه نظام جامع پرداخت در حالی كه اصل آن لایحه جامع خدمات كشوری بود. 

وی افزود: معتقدم در دولت مهندس موسوی، آقای هاشمی، آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد مدیریت مصرف انرژی در كشور آرزو بود و ضرورت داشت كه قیمت‌ها ‌‌٢ الی ‌‌٥ / ‌‌٢ برابر افزایش یابد، اما دیدیم كه جامعه نمی‌تواند این شوك را تحمل كند و دولت نهم نیز بعضا زیر بار این قضیه نمی‌رفت اما توانستیم سالی ‌‌١٠ میلیارد دلار از قبل این مدیریت سود ببریم. 

من یادم هست كه دولت آقای خاتمی هم علاقه‌مند بود كه این كار انجام شود. بنابراین باید گفت كه ما در بحث‌های كلان اقتصادی با اصلاح‌طلبان اختلافی نداریم و اگر ان‌شاءالله دولت پیگیر شود، می‌توانیم ‌‌٧٥ درصد از قوانین را اجرا كنیم و انقلاب اقتصادی در كشور صورت خواهد گرفت. 

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر طرفداری مجلس از دولت و تاثیرگذاری مذاكرات گفت: معتقدم اختلافات و گرایش‌های سیاسی نباید باعث شود مجلس و دولت با هم در انجام امور كاری دچار مشكل شوند و نتوانند با هم كار كنند. آقای محمدرضا خاتمی به احتمال زیاد یادشان هست كه وقتی بحث استیضاح آقای حاجی مطرح بود من چقدر مذاكره و لابی كردم كه این كار انجام نشود و شاید دوستان دیگر نخواستند و یا نتوانستند. .
 
نائب رییس دوره هفتم مجلس خاطرنشان كرد: ارتباط دولت و مجلس ربطی به گرایش‌ها ندارد و معتقدم مدیریت مجلس نباید چوب لای چرخ دولت بگذارد یا برعكس. البته در دولت آقای خاتمی، در مجلس پنجم ما برخی اوقات اختلافات اساسی داشتیم؛ مثلا در مورد استیضاح آقای مهاجرانی. 

ما با آقای مهاجرانی اختلافات استراتژیك داشتیم و این مساله را گفته بودیم. من در مجلس پنجم بیشترین حمایت‌ها را - حتی شاید بیش از حمایتی كه از دولت فعلی كردم - از دولت خاتمی كردم و ما وظیفه خود را در هیات رییسه‌ مجلس انجام می‌دادیم. 

خاتمی خاطرنشان كرد: علت این‌كه نتیجه در درجه‌ دوم اهمیت برای ما قرار دارد، این است كه امكان رقابت نداریم ولی كیفیت برای ما مهم است و فكر می‌كنیم علی‌رغم سخت‌گیری‌های صورت گرفته، تنوعی كه در مجلس هشتم پدید خواهد آمد، بیشتر از مجلس هفتم خواهد بود و در آن تضارب آراء وجود خواهد داشت و ما می‌توانیم از آن بستر برای انتخابات بعدی استفاده كنیم.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره عملكرد اقتصادی مجلس گفت: یكی از ایرادات مجالس ما این است كه كارخانه تولید قانون هستند و ما نمی‌دانیم كه این قانون‌ها اجرا می‌شود یا نه. همین قانونی كه آقای باهنر درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق مطرح كرده و گفتند باعث ایجاد انقلاب اداری می‌شود، در مجلس پنجم نیز تصویب شده بود. 

باهنر هم گفت: باید بگویم مصوبه‌ای كه مجلس هفتم تصویب كرد، لایحه خدمات كشوری است كه ‌‌١٠ فصل دارد و دو فصل آن مربوط به نظام هماهنگ حقوق است و ‌‌٨ اصل دیگر آن در راستای ایجاد یك انقلاب اداری در ساختار اداری كشور است. آن‌چه در مجلس پنجم تصویب شد، فقط نظام هماهنگ پرداخت‌ها بود و با آن‌چه امروز در مجلس هفتم تصویب شده، متفاوت است. دولت خاتمی نیز برای این مصوبه زحمت زیادی كشید. 

خاتمی سپس ادامه داد: همه ما قبول داریم كه یكی از راه‌های اساسی اصلاح اداری كشور كوچك كردن دولت است ولی این اتفاق در طول تاریخ جمهوری اسلامی رخ نداده است؛ نه دولت خاتمی، نه دولت احمدی‌نژاد، نه دولت میرحسین موسوی و نه دولت هاشمی. برای این‌كه این امر تبعاتی داشت و ما می‌بینیم كه دولت مرتب رشد می‌كند. در این دولت و مجلس نیز حجم دولت زیادتر شد و صحبت از انقلاب اداری یك صحبت آرمانی است. 

وی در بررسی عملكرد اقتصادی مجلس هفتم خطاب به باهنر گفت: آقای باهنر شما وقتی مجلس هفتم را در دست گرفتید تورم چقدر بود؟ جواب دهید. 

باهنر گفت: شما صحبت‌تان را ادامه دهید. 

خاتمی بار دیگر از باهنر پرسید: آقای باهنر تورم چقدر بود؟
 
باهنر گفت: عددی كه شما می‌گویید را قبول دارم. 

خاتمی هم گفت: پس شما قبول دارید بعد از این‌كه مجلس را در دست گرفتید تورم رشد داشت؟ آقای باهنر زمانی كه شما مجلس را در دست گرفتید رشد نقدینگی چقدر بود؟ اكنون چقدر است؟ مردم گوشت را به چه قیمتی می‌خریدند و اكنون به چه قیمتی می‌خرند؟ 

وی در ادامه به طرح تثبیت قیمت‌ها اشاره كرد و گفت: شاید شما اساسا تثبیت قیمت‌ها را قبول نداشتید، ولی آن ‌را تصویب كردید. یكی از نمایندگان مجلس هفتم گفت كه تصویب تثبیت قیمت‌ها حربه‌ای بود برای زدن رقیب و اكنون نیز می‌گوییم كه در این زمینه اشتباه كردیم. یك آقای وزیر هم می‌گوید تثبیت قیمت‌ها باعث شد كه صنعت ما بخوابد. 

وی هم‌چنین به وجود یارانه در بحث انرژی اشاره كرد و گفت: شما می‌بینید كه چقدر در كشور در مورد انرژی یارانه داده می‌شود و این یكی از بلایایی است كه باید رفع شود. آقای باهنر آمارها بیانگر این است كه تورم زمانی كه شما امور را در دست گرفتید چقدر بود و اكنون چقدر است؟ شمایی كه شعار معیشت را مطرح كردید. آقای خاتمی چه شاخصه‌هایی را تحویل گرفت و چه شاخصه‌هایی را در سال ‌‌٨٤ تحویل داد و اكنون این شاخص‌ها چگونه است؟ تردید نكنید كه از نظر تورم وضعیت بدتر شده است. 

وی با اشاره به نگرشی كه آن را «‌كمیته امدادی حمایتی» خواند افزود: شما در زمینه دفاع از تولید چه اقدامی انجام داده‌اید؟ هر روز ورزشگاه و كارخانه‌هایی به بركت سرمایه‌گذاری‌های دولت قبل افتتاح می‌شود، آیا برای دولت‌های بعد چیزی برای افتتاح مانده است؟ برای حمایت از سرمایه‌گذاری چه اقدامی انجام داده‌اید؟ آیا سیاست‌های شما حمایت از سرمایه‌گذاری بوده است؟ شما اكنون وضعیت عسلویه را ببینید چه وضعیتی دارد؟ 

نایب رییس دوره ششم مجلس با انتقاد از عملكرد اقتصادی مجلس هفتم هم‌چنین به اقدامات اقتصادی مجلس ششم اشاره كرد و گفت: ما قانون تجمیع عوارض، حمایت از سرمایه‌گذاری را تصویب كردیم و این‌ها تحولات عظیمی را در عرصه‌ اقتصاد كشور ایجاد كرد و چرخه‌ تولید را به گردش انداخت. 

در ادامه باهنر نیز گفت: در بحث‌های اقتصادی اصولا روندها مهم هستند و اعداد مطلق در شرایط مختلف پاسخگو نیستند. 

وی ادامه داد: در اوایل دولت اول آقای خاتمی، وی جلساتی طولانی مدت و چند ساعته را به عنوان سازماندهی اقتصادی برگزار كرد كه در آن جلسات كارشناسان مختلف اقتصادی حضور داشتند و حرف‌های خوبی را می‌زدند. جناب آقای خاتمی نیز با دقت مسائل را گوش می‌داد و یادداشت می‌كرد؛ آقای خاتمی گویی شما حضور نداشتید؟ 

خاتمی پاسخ داد: نه، من از اقتصاد چیز زیادی نمی‌فهمم. ما آن موقع دنبال توسعه سیاسی بودیم. 

باهنر نیز گفت: تشكر می‌كنم كه گفتید آن موقع دنبال توسعه‌ سیاسی بودید و اقتصاد را متوجه نمی‌شوید. 

خاتمی گفت: آن‌هایی كه اقتصاد را می‌فهمند وضعیت را این ریختی كردند.
 
باهنر ادامه داد: من در جلسات آخر پیش آقای خاتمی رفتم و به ایشان گفتم ممكن است كه شما یك سوال در ذهن‌تان داشته باشید كه من آن را زودتر به شما جواب می‌دهم. شاید شما سوال داشته باشید كه چرا با توجه به صحبت‌های خوبی كه در این جلسه مطرح شد من و امثال من یادداشت‌برداری نمی‌كردیم. پاسخ من این است كه ما این حرف‌ها را در برنامه‌های اول و دوم و بودجه‌های سالیانه شنیده‌ایم و چندین بودجه تصویب كرده‌ایم. كارشناسان اقتصادی وقتی یك بسته‌ اقتصادی تحویل سیاست‌مداران می‌دهند باید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بگویند ولی متاسفانه بعضا نقاط قوت گفته و نقاط ضعف كتمان می‌شود. 

وی افزود: هر تصمیم اقتصادی كه گرفته می‌شود نقاط ضعف و مثبتی دارد و تصمیم‌گیرنده باید آگاه باشد كه این تصمیمی كه می‌گیرد چه عوارضی دارد. اگر منافع آن بیش از مضرات است، با شجاعت وارد عرصه شود و تصمیم‌گیری كند. ولی متاسفانه این اراده در كشور ما نیست. 

باهنر در ادامه با اشاره به تركیب تیم اقتصادی دولت گذشته گفت: یادم هست در آن زمان آقای نجفی، آقای نمازی و آقای نوربخش نظرات متفاوتی را داشتند و من بعد از انتخابات ریاست جمهوری هفتم ـ به عنوان رییس ستاد رقیب ـ پیش خاتمی رفتم و ضمن تبریك به او گفتم نمی‌دانم اقتصاد را می‌خواهید چپ یا راست اداره كنید، ولی تلاش كنید كه تیم اقتصادی‌تان را هماهنگ كنید. این ضعفی كبود كه خاتمی نتوانست در طول هشت سال آن را سامان دهد و تیم اقتصادی‌اش را هماهنگ كند. یادم هست وقتی كه در آن جلسه این مباحث نتیجه‌گیری شد و بحث ساماندهی اقتصادی پیش آمد، آقای رییس دانا گفت این مانند غذایی شده است كه سالاد آن روسی است، خود غذا چلوكباب ایرانی است و غذای آن اروپایی است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس هفتم مدیریت مصرف انرژی را سامان دادیم علی‌رغم این‌كه امكان داشت با توجه به این مساله، مقداری از آرای ما ریزش كند، ما گفتیم مشكلی ندارد و آخرش این است كه مردم به ما رای نمی‌دهند، باید این كار را انجام دهیم و این كار انجام شد. 

وی با بیان این‌كه « ما در طول سده اخیر با سه شوك اقتصادی در زمینه‌ی نفتی مواجه شدیم» گفت: اولین شوك اقتصادی در سال ‌‌٥٤ بود، دومین شوك اقتصادی در سال ‌‌٧٠ و سومین شوك اقتصادی نیز در دو سال اخیر از بابت افزایش قیمت نفت بوده است. هر موقع این شوك‌ها ایجاد شده است، ما مساله بیماری هلندی را مطرح كرده‌ایم.
وی ادامه داد: در سال ‌‌٧٢ اقتصاد در دست كارگزاران بود. اقتصاد دولت خاتمی نیز در دست همین افراد بود و ما دیدیم كه بر اثر این شوك اقتصادی، تورم به ‌‌٥ / ‌‌٤٩ درصد رسید ولی امروز این تورم ‌‌٢٠ درصد است. شاید مردم تورم صد در صد را احساس كنند ولی طبق آمار و ارقام تورم ‌‌٢٠ درصد است و اگر مجلس هفتم كار نمی‌كرد بر اساس این شوك اقتصادی امروز نیز تورم به مرز ‌‌٥٠ درصد می‌رسید ولی با اقداماتی كه انجام شد این تورم به مرز ‌‌٢٠ درصد رسید. البته من نمی‌گویم ‌‌٢٠ درصد خوب است. معتقدم كه دولت و مجلس می‌توانستند با اقداماتی این تورم را روی مرز ‌‌١٦ یا ‌‌٥ / ‌‌١٦ قرار دهند كه متاسفانه این اقدامات انجام نشد. تردیدی ندارم اگر سیاست‌های اقتصادی مجلس ششم اكنون حاكم بود، ما تورم ‌‌٥٠ درصدی را شاهد بودیم. 

باهنر هم‌چنین به اقدامات مجلس هفتم در زمینه‌ بازنشستگان و معلمان اشاره كرد و گفت: در این ارتباط مجلس هفتم اقدامات خوبی انجام داده است.
 
وی ادامه داد: در مستندات برنامه‌ چهارم كه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر شده آمده كه برخی گفتند ما برای این‌كه به رشد ‌‌٨ درصدی برسیم، باید مشكل‌مان را با آمریكا را حل كنیم و باید هنجارهای سیاسی را بپذیریم.
 
خاتمی از باهنر خواست در این ارتباط سندی ارائه دهد.
باهنر گفت: توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت كتابی منتشر شده است و سند آن هم هست. 

وی بار دیگر با حمایت از سیاست‌های اقتصادی مجلس هفتم گفت: در زمانی كه شوك اقتصادی ایجاد شد، دیدیم كه تورم در زمان آقای هاشمی چقدر شد. دولت آقای خاتمی نیز نتوانست تیمش را هماهنگ كند و البته آقای نوربخش فوت كردند، آقای نمازی هم كه كنار گذاشته شدند ولی بازهم این تیم اقتصادی هماهنگ نشد.
خاتمی با تاكید بر این‌كه «مطالبی كه بیان می‌شود باید مستندات داشته باشد»به اقدامات دولت گذشته در زمینه‌ كاهش نرخ بیكاری اشاره كرد و گفت: نرخ بیكاری و نرخ تورم در دولت آقای خاتمی كاهش پیدا كرد.
وی با اشاره به نرخ واردات در سال ‌‌٨٥ و اقلام وارداتی و با طرح این سوال كه« مجلس چه اقدامی در مورد این مسائل انجام داده است؟ »خطاب به باهنر ادامه داد: شما رشد نقدینگی را قبول دارید و می‌دانید كه مهمترین عامل آن بی‌انضباطی است؟ شما چه اقدامی برای جلوگیری از این بی‌انضباطی انجام دادید؟ 

وی هم چنین نسبت به كاهش نرخ سود بانكی و نتایج آن انتقاد كرد.
این عضو جبهه مشاركت ایران اسلامی با اشاره به آمار در اختیار خود به میزان فاصله بین طبقات پایین و بالای جامعه و فاصله‌ دهك‌های پایین و بالا ـ چه در جامعه شهری و چه در جامعه روستایی ـ و هم‌چنین شوك اقتصادی مطرح شده از سوی باهنر اشاره و از سخنان خود نتیجه‌گیری كرد: عملكرد اقتصادی مجلس هفتم شكست خورده است؛ چراكه ما این روزها شاهد افزایش تورم هستیم. 

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دیدار وی با سفیر آلمان و اظهاراتش در آن دیدار درباره كروبی، و تاثیرات پیروزی هسته‌یی برای دولت با تاكید بر این‌كه " مطالب شنیده شده باید درست انتقال داده شود" گفت: من آن‌قدر عقل دارم كه وقتی با یك سفیر خارجی ملاقات می‌كنم مواضع انقلابی‌ام را حفظ و بر اساس مصالح و منافع ملی حركت كنم. مصالح ملی را نیز می‌شناسم و می‌دانم كه در این ملاقات‌ها باید چگونه برخورد كرد. وقتی سفرا به یك كشوری می‌روند این آزادی را دارند كه با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آن كشورها ملاقات كنند. البته منابع امنیتی نیز این‌ مسائل را زیر نظر دارند و ما در این ملاقات منافع ملی را دنبال كردیم. بحثی در مورد آقای كروبی و فشار به دولت نشد.
وی خاطرنشان كرد: فرق ما با برخی از دوستان این است كه آن‌ها در خلوت یك چیزی می‌گویند و در جاهای دیگر یك چیز دیگر، ولی ما حرف‌مان پشت و رو ندارد و این روش را نمی‌پسندیم. ما انتقادات خود را در روزنامه‌هایی كه نداریم، سایت‌های نیمه بسته‌ای كه داریم و سخنرانی‌هایی كه داریم بیان می‌كنیم. دیشب من یك سخنرانی داشتم كه اتفاقا در آن‌جا گازهای اشك‌آور نیز پخش شد ولی ما حرف‌مان را می‌زنیم و اگر انتقادی داریم رسما اعلام می‌كنیم و الحمدالله در جلسات خصوصی و بسته نیز خیلی محافظه‌كارتر هستیم. این بداخلاقی‌هایی كه بعضا وجود دارد را نمی‌پذیریم.
باهنر نیز در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی دولت نهم گفت: در مورد سیاست خارجی ما یك حرف بیشتر نداریم و آن این است كه همه جا دیپلماسی لبخند جواب نمی‌دهد و ما دیپلماسی لبخند و اخم را با هم استفاده می‌كنیم و مصادیقش را می‌توانیم در بخش‌های مختلف بگوییم.
وی در این ارتباط به موضوع هسته‌یی گفت: در واقع دشمنان می‌خواستند كه ما در این ارتباط قدمی برنداریم ولی ما بعد از تعلیقی كه صورت گرفت و تصمیماتی كه گرفته شد، كارمان را شروع و فعالیت‌های‌مان را آغاز كردیم و دیپلماسی را نیز به كار گرفتیم. اكنون وضعیت ترازوی ایران تغییر كرده و به كشوری دارای فن‌آوری هسته‌یی تبدیل شده است و صحبت‌های آقای البرادعی و گزارشات مراكز اطلاعاتی آمریكا نیز حقانیت ما را اثبات می‌كند. البته جنگ سرد همچنان وجود دارد. آمریكا برای پیشبرد مقاصد خود فشار می‌آورد و دنیا نیز دنیای بده و بستان است.
وی با بیان این‌كه " ما می‌دانیم قطعنامه صادر می‌شود و ما شبیه این دوران را در دوران دفاع مقدس نیز گذرانده‌ایم" گفت: ببینید اگر موضوع هسته‌یی آن‌طور كه دشمنان می‌خواهند تمام شود، آن‌ها مساله‌ حقوق بشر و مسائل مرتبط با آن را مطرح می‌كنند.
باهنر با بیان این‌كه " داستان جنگ سرد هم‌چنان ادامه دارد و منافع ما با منافع هیات حاكمه در آمریكا در تضاد است و ما هر قدمی كه به جلو برمی‌داریم فضا برای آمریكا تنگ‌تر می‌شود" گفت: ما باید چیزهایی كه گرفتیم و چیزهایی كه دادیم را با همدیگر مقایسه كنیم؛ ما چیزهایی را كه گرفتیم خیلی بیشتر از چیزهایی است كه فرضا ممكن است از دست داده باشیم. یك زمانی در این كشور عده‌ای می‌گفتند كه با طالبان نیز باید ساخت و با آن‌ها رابطه اقتصادی و بده و بستان داشت، ولی ما معتقدیم كه در منافع اقتصادی نیز باید روی حرف خود بایستیم و من همیشه این را گفته‌ام كه مردم هزینه مقاومت را می‌پردازند و قبول دارند كه بپردازند ولی با عجله، شتاب‌زدگی و كم‌تدبیری نباید هزینه‌ها را افزایش داد و نباید هزینه‌ اضافی را به مردم تحمیل كرد، مردم این را نمی‌پذیرند.
باهنر درباره نگرانی مطرح شده از سلامت انتخابات گفت: داستان تقلب سازمان‌یافته و تاثیرگذار در انتخابات از آن حرف‌هایی است كه عوام جامعه ما از آن عبور كرده‌اند.
خاتمی هم به چند انتخابات اخیر اشاره كرد.
مجری خطاب به خاتمی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری خود مجری بودید و انتخابات را برگزار كردید.
خاتمی گفت: منظورم در جایی دیگر است. در ضمن شما باید اصل بی‌طرفی را رعایت كنید.
مجری نیز گفت: من سعی كردم اصل بی‌طرفی را رعایت كنم.
باهنر نیز خطاب به خاتمی گفت: من وقتی این‌جا می‌آمدم دوستان می‌گفتند كه آقای خاتمی زود عصبانی می‌شود.
خاتمی گفت: این‌گونه نیست.
باهنر گفت: عرض من این است كه مساله‌ تقلب سازمان‌یافته و موثر را در جامعه حتی عوام جامعه نیز نمی‌پذیرند و مردم سلامت انتخابات را بارها به چشم دیده‌اند و در این قضیه تردیدی وجود ندارد و طرح این مسایل نخ‌نماست و دیگر آن دوران گذشته كه مثلا مردم بنشینند آبگوشت بخورند و بی‌بی‌سی گوش بدهند و آن‌ها مسایلی كه می‌خواهند را بیان كنند. اكنون رقابت انتخاباتی وجود دارد و سرلیست شما می‌آید و می‌گوید اكثریت مجلس هشتم از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود. البته آرزو بر آن‌ها عیب نیست. به هر حال ممكن است كه این امكان عقلی وجود داشته باشد كه این امر محقق شود و در انتخابات ما این‌گونه نیست كه مثلا چند نفر یا گروه دور هم بنشینند و بگویند مثلا در این انتخابات چه كسی برنده شود. مردم ما در كشور، انتخابات را باور دارند و موثر می‌دانند و نظام نیز به آرای مردم نیازمند است.
خاتمی گفت: همه‌ نیروهای اصلی ما رد شده‌اند و این از نخ‌نما نیز آن‌طرف‌تر است. در جریان بررسی صلاحیت‌ها تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌اند. من فكر می‌كنم شما نیز مخالف این هستید كه تكلیف از قبل مشخص شود. چشم‌مان را چه‌قدر ببندیم. یكی دو مورد نیست و ما این مسایل را می‌بینیم و می‌گوییم نگرانی وجود دارد. موقعی كه هیات نظارت و اجرایی دوگانه بودند این دو نظارت‌هایی را بر هم انجام می‌دادند ولی اكنون چگونه است؟
در ادامه خبرنگاری با استناد به اخبار روزنامه كیهان سوالی را درباره بخشی از عملكرد انتخاباتی وزارت كشور دولت گذشته مطرح كرد كه خاتمی گفت: خبر ندارم و در ضمن كیهان نیز نمی‌خوانم.
خبرنگار گفت: برای كسب اطلاعات عمومی، كیهان را بخوانید.
سپس باهنر با ارایه نمونه‌هایی از عملكرد مجلس ششم گفت: فردای هفتم تیر سالی كه قضیه شهدای ‌٧٢ تن رخ داد و دشمنان این انفجار را انجام دادند تا مجلس را از رسمیت بیاندازند، مجلس تشكیل جلسه داد و برای این‌كه رسمیت داشته باشد آمد و تعدادی از جانبازان آن حادثه را با برانكارد به صحن مجلس آورد تا جلسه‌ علنی تشكیل شود. ولی ما می‌بینیم كه در این نظام عده‌ای آمدند و بحث خروج از حاكمیت و بحث خروج از سه قوه را مطرح كردند كه آغازگر آن استعفای امام جمعه‌ اصفهان بود. بعد از آن تحصنی در مجلس انجام دادند برای این‌كه مجلس از رسمیت بیافتد و جمهوری اسلامی مجلس نداشته باشد.
وی هم‌چنین به قتل‌های زنجیره‌یی اشاره كرد و گفت: قتل‌های زنجیره‌یی چیز خیلی كثیفی بود ولی كسانی كه قرار شده بود این قتل‌ها را پی‌گیری كنند اقداماتی انجام دادند كه خود آقای كروبی نیز دادش درآمده بود.
باهنر گفت: می‌گویید نمی‌دانیم كه چه كسانی از صندوق‌ها در می‌آیند
خاتمی هم گفت: می‌دانیم چه كسانی در می‌آیند.
باهنر ادامه داد: می‌گویند این افراد از قبل انتخاب شده‌اند. ولی نباید عده‌ای كه منویات خود را می‌خواستند به نظام تحمیل كنند و ناموفق شده‌اند این‌گونه با نظام برخورد كنند. آن‌ها باید خودشان را متعادل كنند. من بارها گفته‌ام كه اصولگرا و اصلاح‌طلب نباید صحنه را به رادیكال‌ها واگذار كنند. همین رادیكال‌ها بودند كه قضیه‌ عبور از خاتمی كه خود معمار اصلاح‌طلبی بود را مطرح كردند و گفتند باید عبور كنیم. معتقدم كه باید هر دو جریان، افراطی‌ها را از دور خود كنار بگذارند.با مذاكرات می‌توان مسایل را حل كرد و دوستانه جلو برد. 

خاتمی گفت: همان كسانی كه در قضیه‌ هفتم تیر با برانكارد آمدند در مجلس حضور پیدا كردند تا مجلس از رسمیت نیافتد، اكنون ردصلاحیت شده‌اند و استدلال این است كه وضع فعلی افراد ملاك است.
 
باهنر تاكید كرد: بله وضع فعلی افراد ملاك است. 

وی پرسید: آیا دوستان شما نبودند كه بحث عبور از خاتمی را مطرح كردند؟ 

خاتمی گفت: در مجلس بحث عبور از خاتمی مطرح نشد. 

باهنر گفت: دفتر تحكیم وحدت دوست شما نبود كه مساله‌ عبور از خاتمی را مطرح كرد؟ 

خاتمی گفت: دوستان شما نیز كه با شما در یك لیست بودند و رای آوردند می‌گویند اكنون نمایندگان مجلس وكیل‌الدوله هستند. 

وی هم‌چنین به ارتباط جبهه مشاركت و دفتر تحكیم وحدت اشاره كرد و گفت: معتقدیم كه می‌توانیم با دفتر تحكیم وحدت كار كنیم. البته اختلافاتی وجود دارد و شما می‌دانید كه آن‌ها بیشترین نقدها را به ما داشتند. 

وی هم‌چنین درباره بحث قتل‌های زنجیره‌یی گفت: چرا تلاش می‌شود قصه واژگون جلوه داده شود؟ مگر نه این‌كه بررسی این مساله از وزارت اطلاعات دولت خاتمی گرفته شد؟ بگویید كه متهمین در دست چه كسانی بودند. در دست افرادی خارج از قوه‌ مقننه و مجریه.
باهنر گفت: اختیارات این قضیه به آقای خاتمی داده شده بود.
خاتمی گفت: آقای خاتمی(سیدمحمد خاتمی) یك فرد قانون‌گرا بودند و می‌گفتند كه جنایتی رخ داده است و برای رسیدگی به پرونده، قضیه به یك نهاد بی‌طرف واگذار شد. ولی آقای باهنر! الان شما بگویید كه آن‌ها كه گفتید الان كجا هستند؟ فیلم و عكس‌های آن‌ها وجود دارد. متهمان وقتی كه آزاد شدند ما سعی كردیم اتفاقاتی كه بر آن‌ها افتاده است را پی‌گیری كنیم ولی ما را در آن زمان متهم به تندروی كردند و گفتند این مجلس چه می‌كند؟ ما در كمیسیون اصل ‌٩٠ مساله را پی‌گیری كردیم كه آن‌ها محاكمه شوند.
 
وی اظهار كرد: من از شما می‌خواهم كه در این‌جا بیاییم و با هم متعهد شویم و پی‌گیری كنیم تا آن‌ها محاكمه شوند. قبول دارم كه جریانی كه در این موضوع رخ داد ربطی به هیچ جریان كشور نداشت و همه‌ ما عقلانیت داشتیم كه از این اتفاقی كه افتاد بهره‌برداری سیاسی نكنیم. آقای باهنر! من از شما می‌خواهم در این‌جا اعلام كنید كه خواهان افشای آن محاكمات و پی‌گیری عاملان هستید.
 
باهنر گفت: ببینید! اشكالی كه من به شما وارد می‌كنم در همین جاست. وقتی كه یك اتفاق نامیمون در كشور رخ می‌دهد باید همه بررسی كنند كه چرا این اتفاق افتاده است. وقتی كه خبرنگار خارجی كشته می‌شود شما تاكید می‌كنید كه قاتل آن باید شناسایی شود ولی در همان كشور یك دانشجوی ایرانی مورد ضرب پلیس قرار می‌گیرد. شما برای آن دانشجو چه كردید؟ شما در این‌جا به من می‌گویید بیاییم هم‌قسم شویم تا افشا كنیم. ببینید! من معتقدم كه اگر جرمی رخ داده باید مجرم شناسایی و به اشد مجازات محكوم شود. شما می‌گویید باید افشا كرد. من می‌گویم درست نیست. به هر حال حادثه‌ای پیش آمده، باید پی‌گیری شود ولی با مساله‌ای كه شما می‌گویید موافق نیستم. حرف ما این است كه رادیكال‌ها در آن مدت كه این اتفاقات افتاد یك اتهام بزرگ به وزارت اطلاعات، ناجا و دستگاه‌های امنیتی ما وارد كردند، دستگاه‌هایی كه باید اقتدار كشور را تامین كنند. آن اتهامات بزرگ به وزارت اطلاعات باعث شد كه این وزاتخانه بپكد، ولی هنوز نتوانسته جان بگیرد. ببینید! اگر در بدن انسان میكروبی نفوذ می‌كند باید میكروب را دفع كرد نه این‌كه بدن را داغان كرد. 

خاتمی هم با تاكید بر این‌كه " بحث ما بر روی مساله‌ پی‌گیری است و در مجلس ششم نیز اطلاعاتی را به دست آوردیم" گفت: شما نیز باید در نظر بگیرید كه ما منافع ملی را می‌شناسیم و بر این اساس پیش می‌رویم و در آن ماجرا نیز تلاش كردیم جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. موافق افشا نیستیم ولی باید این مساله را دنبال كرد. آیا شما پی‌گیری كردید كه قاتل آن خبرنگار محاكمه شود؟ نه نكردید. 

باهنر نیز گفت: شما وقتی پی‌گیر ماجرای آن قتل بودید، پی‌گیر وضعیت آن دانشجو نیز بودید كه در آن كشور مورد ضرب پلیس قرار گرفته بود؟
 
خاتمی گفت: معتقدیم كه باید ماهیت مسایل روشن شود و بر اساس آن پیش رفت. 

وی هم‌چنین از تحصن نمایندگان مجلس ششم دفاع كرد و گفت: نمایندگان مجلس ششم وقتی كه با ردصلاحیت‌ها مواجه شدند اقدامات زیادی انجام دادند ولی وقتی به نتیجه نرسیدند این اقدام را انجام دادند و این آخرین اقدام قانونی نمایندگان بود كه در آن راستا انجام دادند و در آن زمان از سوی آقای كروبی و آقای خاتمی گفته شد كه ‌١٩٠ كرسی مجلس از قبل مشخص شده است كه البته سیاست‌شان این بود كه هم‌چنان در انتخابات شركت كنند ولی سیاست ما این نبود. ما حتی در آن قضیه گفتیم نمایندگان مجلس را ردصلاحیت كرده‌اید، چرا رقبای جدی‌تان را در حوزه‌های انتخابیه نیز رد كرده‌اید؟ می‌گفتیم چرا آدم‌های محترمی كه در شهرستان‌ها رقیب جدی شما هستند را رد كرده‌اید؟ آن زمان كه بحث تحصن نبود كه آن‌ها را این‌گونه رد كردید. 

این مناظره به مدت ‌١٢٠ دقیقه طول كشید و محمدرضا باهنر و محمدرضا خاتمی در طول این مناظره از سخنان یكدیگر نت‌برداری می‌كردند و مجری برنامه نیز در ابتدا به اشتراكات و اختلافات این دو فرد اشاره كرد از جمله این‌كه باهنر اصولگرا است، مهندس است و محمدرضا خاتمی دكتر است و اصلاح‌طلب. و وجه اشتراك هردو این است كه زمانی نایب رییس مجلس ششم و هفتم بوده‌اند و هر دو از منطقه كویر، یكی از كرمان و یكی از یزد هستند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین