کد خبر: ۷۲۲۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
تبلیغات

بهترین روش برای انجام تست قند چیست؟

انجام تست قند خون یا آزمایش FBS در محل کار یا منزل بهتر است، چراکه در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود، دقت تست افزایش پیدا می‌کند، بازه زمانی برای ارائه پاسخ تست بسیار کوتاه‌تر می‌شود و اگر بیمار در منزل بستری باشد شرایط استراحت برایش فراهم خواهد بود.
بهترین روش برای انجام تست قند چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

تست قند امروز به یکی از پرتکرارترین و ضروری‌ترین انواع تست‌های تشخیصی تبدیل شده است. با کنترل قند خون و زیر نظر گرفتن تغییرات قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می‌توان بهتر با این بیماری مقابله کرد و از بروز عوارض خفیف تا شدید آن جلوگیری نمود.

با پیشرفت فرآیند ارائه خدمات آزمایشگاهی امروز دیگر افراد در هر نقطه از شهر یا استانی که زندگی می‌کنند مجبور به مراجعه حضوری نیستند. تست قند و آزمایش FBS را می‌توان در منزل نیز انجام داد. کافیست از مراکز ارائه خدمات آزمایش آنلاین همچون هوم کا استفاده کنید، در منزل آزمایش بدهید و پاسخ آن را نیز در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنید.

حتما می‌دانید که کنترل منظم قند خون در افرادی که مبتلا به مرض قند هستند یا در دوره بارداری هستند و از دیابت بارداری رنج میبرند از چه اهمیت بالایی برخوردار است، اما خیلی‌ها شرایط جابجایی و دسترسی راحتی ندارند بنابراین آزمایش در منزل یک فرصت خوب برای این گروه‌ها محسوب می‌شود.

برای تست قندخون چند ساعت باید ناشتا بود؟

به کسانی که قرار است تست قند خون انجام دهنده توصیه می‌شود که ۸ تا ۱۰ ساعت پیش از آزمایش چیزی نخورند و ننوشند، چرا که در این حالت پاسخ آزمایش دقیق و استاندارد خواهد بود. یادتان باشد که پیش از انجام آزمایش در مدت ناشتایی فعالیت‌های سنگین نداشته باشید، چراکه افت قندخون را بدنبال دارد. البته در نوشیدن آب بدون شیرین کننده‌ها آزاد هستید.

بهترین روش برای انجام تست قند چیست؟

بهترین زمان برای تست قندخون

بهترین زمانی که می‌توانید تست قندخون را انجام دهید صبح‌ها پیش از خوردن غذا و نوشیدن هر نوع مایعات است. با استفاده از تست قندخون ناشتا می‌توان قندخون پایه را بدست آورد و اگر در طول روز متخصص چند بار دیگر انجام تست را تجویز کند می‌توان با بررسی آن به سطح بیماری یا عدم ابتلا آگاهی پیدا کرد.

اگر تست قند خون را پیش از غذا انجام دهید، گلوکز در این بازه زمانی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. پس اگر تست قندخون ناشتا انجام دادید و قندخون بالا بود به این معناست که اختلال قندخون وجود دارد و بدن به میزان کافی انسولین تولید نمی‌کند.

تست قندخون بعد از غذا نیز انجام می‌گیرد، زمانی که آزمایش شما دو مرحله‌ای باشد. این روش زمانی استفاده می‌شود که پزشک قصد تشخیص نوع دیابت را داشته باشد یا اینکه بخواهد بروز یا عدم بروز دیابت بارداری را تشخیص دهد.

بهترین روش برای انجام تست قند چیست؟

معنای FBS در آزمایش خون چیست؟

منظور از آزمایش FBS یا fbs در آزمایش خون قند خون ناشتاست. این سه حرف در واقع مختصر شده عبارت Fasting Blood Sugar می‌باشد. شاید بگویید که در آزمایش خون شما این عبارت وجود ندارد و یا اینکه حتی مخفف آن نیز درج نشده. در برخی از آزمایشگاه بجای fbs از عبارت FPG استفاده می‌کنند که منظور مجددا همان قند خون ناشتا می‌باشد.

البته باید یادآوری کنیم که این عبارت تفاوتی با fbs دارد، آن هم این است که FPG قند پلاسمای ناشتاست و از عبارت Fasting Plasma Glucose گرفته شده است. اما شاید سوال مطرح شود که چرا باید این آزمایش را انجام دهیم و چه زمانی افراد ملزم به انجام آن می‌شوند؟

تست قند خون ناشتا زمانی انجام می‌گیرد که متخصص بخواهد میزان گلوکز خون را بسنجد. گلوکز همان قندی است که ما با مصرف مواد غذایی گوناگون وارد بدن می‌کنیم. این ماده به خودی خود ضرری برای بدن ندارد و سطح نرمال آن منبع انرژی بدنتان خواهد بود.

سلول‌های بدن با استفاده از گلوکز که یک نوع کربوهیدرات بشمار می‌رود، می‌توانند به فعالیت‌های نرمال خود ادامه دهند، بخصوص این ماده برای فعالیت درست سلول‌های مغزی حیاتی خواهد بود. اما مصرف گلوکز جز در گلبول‌های قرمز و مغز به صورت دیگریست. تمام اندام‌ها و سلول‌ها برای اینکه بتوانند گلوکز را جذب کنند، نیاز به انسولین دارند.

هورمون انسولین در لوزالمعده یا همان پانکراس ترشح می‌شود. پانکراس دقیقا زیر معده قرار دارد و با تولید میزان نرمال انسولین به جذب گلوکز برای افزایش انرژی سلول‌ها کمک می‌کند. پس از اینکه ما غذا می‌خوریم در سیستم گوارش آنزیم‌ها، کربوهیدرات را به واحد‌های کوچکتر و منبع انرژی بدن گلوکز تبدیل می‌کنند.

به این صورت گلولز با چسبیدن به انسولین وارد دیواره روده کوچک و خون شده و به اندام‌ها و سلول‌های دیگر می‌رسند. خوب است بدانید که در بدن ما ترشح انسولین یک فرآیند دو مرحله‌ایست. این دو مرحله را ناگهانی و طولانی مدت می‌نامیم. پس از غذاخوردن قند خون ناگهان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین پانکراس سریعا مقداری انسولین تولید می‌کند که به آن ترشح منقطع یا ناگهانی می‌گویند یا قند اضافه از خون جذب شود.

ترشح طولانی مدت به فرآیند تولید انسولینی گفته می‌شود که در آن انسولین برای تقسیم و رشد سلولی و تولید پروتئین به مدت طولانی گلوکز را جذب و ذخیر می‌کند.

بهترین روش برای انجام تست قند چیست؟

تست قند خون در منزل و محل کار با هوم‌کا

امروز اگر به هر دلیلی شرایط خروج از منزل و محل کار خود را ندارید نگران نباشید، از خدمات آزمایش آنلاین استفاده کنید. برای رزرو نوبت کافیست که از طریق وب‌سایت هوم کا ثبت درخواست انجام دهید و یا اینکه با ما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان هوم کا به صورت ۲۴ ساعته آماده راهنمایی کردن شما هستند.

تست قندخون در منزل و محل کار هوم کا این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که از آلودگی‌های محیط آزمایشگاهی در امان باشید. آزمایش را در محیط استریل خانه یا محل کار انجام دهید، در مواقعی که احتیاج به تست قندخون فوری دارید حتی در محل کار نیز تست را توسط تکنسین ماهر انجام دهید.

به هرصورت انجام تست قند خون یا آزمایش FBS در محل کار یا منزل بهتر است، چراکه در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود، دقت تست افزایش پیدا می‌کند، بازه زمانی برای ارائه پاسخ تست بسیار کوتاه‌تر می‌شود و اگر بیمار در منزل بستری باشد شرایط استراحت برایش فراهم خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین