کد خبر: ۷۲۲۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

۵ شرط فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان

فرانسه برای به رسمیت شناختن احتمالی رژیم طالبان در افغانستان پنج پیش‌شرط تعیین کرد.
۵ شرط فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان
آفتاب‌‌نیوز :

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه روز چهارشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) در این باره گفت: «من می‌دانم که آن‌ها تلاش‌های زیادی برای کسب مشروعیت از سوی جامعه جهانی از خود نشان می‌دهند، اما اظهارنظر کردن اینجا و آن‌جا درباره احترام به حقوق زنان کافی نیست، باید اقدام عملی در این راستا صورت بگیرد.»

وزیر امور خارجه فرانسه درباره شروط تعیین شده گفت: «ابتدا طالبان باید اجازه خروج به افغان‌هایی بدهند که می‌خواهند از ترس این کشور را ترک کنند. قدم دوم این است که نباید بگذارند افغانستان به پناهگاه تروریسم تبدیل شود و لازم است که این کار را به نحوی بسیار ملموس انجام دهند. آن‌ها باید همچنین بپذیرند که کمک‌های بشردوستانه می‌تواند وارد خاک افغانستان شود، به حقوق شهروندان به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند و در نهایت با یک دولت انتقالی موافقت کنند.»

وی گفت این شرایط لازمه به رسمیت شناخته‌شدن شدن حکومت آنان از سوی جامعه بین‌المللی است و پس از آن‌که این موارد تحقق یافتند، فرانسه بررسی خواهد کرد که چه گامی برخواهد داشت، اما به هر روی «این اقدامات باید انجام شوند و تا الان هم که انجام نشده‌اند».

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که اگر طالبان شروط را برآورده نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: «در آن صورت آنان از جامعه جهانی طرد خواهند شد و باید در همان موقعیت مطرود سر کنند.»

پیشتر بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز در جریان یک سخنرانی تلویزیونی خواستار اتخاذ موضعی واحد در قبال تحولات افغانستان شده و اعلام کرده بود «نمی‌خواهیم کسی به‌طور دو جانبه طالبان را به رسمیت بشناسد». وی گفته بود که به رسمیت شناختن طالبان «منوط به رعایت حقوق بشر خواهد بود».

پس از دو دهه تلاش برای شکست طالبان، قدرت‌های غربی اکنون بر سر دوراهی برای ارتباط با دولت بنیادگرای مستقر در کابل قرار دارند.

به نظر می‌رسد طالبان نسبت به حکمرانی دفعه پیشین خود، در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، با اقبال جهانی بیشتری مواجه است. روسیه، چین و ترکیه در نخستین موضع‌گیری‌های خود از اظهار نظرهای مقامات طالبان استقبال کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین