کد خبر: ۷۲۳۳۱۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت رئیسی؛

افشاگری علیه برخی وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از مخالفت با واردات واکسن تا پارتی‌بازی برای داماد!

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم امروز برگزار شد.
افشاگری علیه برخی وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از مخالفت با واردات واکسن تا پارتی‌بازی برای داماد!
آفتاب‌‌نیوز :

صحن علنی امروز دوشنبه یکم شهریورماه مجلس شورای اسلامی با ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور ۲۰۵ نفر از نمایندگان راس ساعت ۸ و ۴ دقیقه صبح آغاز شد.

حسین علی حاجی دلیگانی، نایب رئیس مجلس در ابتدای این جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به شرح زیر قرائت کرد:

جواد اوجی: وزارت نفت

احمد وحیدی: وزارت کشور

سید احسان خاندوزی: وزارت امور اقتصادی و دارایی

حجت الاسلام خطیب: وزارت اطلاعات

محمد مهدی اسماعیلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید جواد ساداتی‌نژاد: وزارت جهاد کشاورزی

سید عزت الله ضرغامی: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی

حمید سجادی: وزارت ورزش و جوانان

رضا فاطمی امین:وزارت صنعت، معدن و تجارت

امین حسین رحیمی: وزارت دادگستری

علی اکبر محرابیان: وزارت نیرو

حسین امیرعبداللهیان: وزارت امور خارجه

حسین باغ‌گلی: وزارت آموزش و پرورش

حجت عبدالملکی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بهرام عین‌اللهی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رستم قاسمی: وزارت راه و شهرسازی

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمد علی زلفی گل: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

عیسی زارع‌پور: ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیریت کرونا و مقابله با آن، نشان‌دهنده قدرت هر کشور است/ پزشکان عمومی انگیزه کار در مناطق محروم را ندارند

«رضا آریان‌پور» نماینده مردم مینودشت و مراوه‌تپه در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان به عنوان موافق او سخن گفت.

او در ابتدای صحبت‌های خود گفت:‌ دیروز در مورد دکتر عین الهی به عنوان مخالف صحبت کردند و امروز به عنوان موافق نکاتی را می‌گویم. من به عنوان پزشک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم دغدغه‌هایی را دارم، چرا که بیشترین مراجعات به نمایندگان شاید به مباحث پزشکی و درمانی باز می گردد.

او با بیان اینکه نظام سلامت کشور یکی از پرافتخارترین حوزه‌های کشور است و در سطح بین المللی هم حرف برای گفتن دارد، گفت:‌ حاصل 40 سال نظام جمهوری اسلامی امروز نظام سلامتی است که در حوزه بهداشت و درمانی در دورترین روستاها نیز امکانات وجود دارد. امروز در تهران و کلانشهرها بیمارستان هایی داریم که از نظر سطح خدمات و کیفیت حرف برای گفتن دارند.

نماینده مردم مینودشت و مراوه تپه اضافه کرد: شاید بسیاری از حرف ها مبتنی بر توریسم درمانی و حضور اروپایی ها برای درمان در ایران بخشی برای وجود چنین امکاناتی است. شاید وجود این بیمارستان ها بیشتر در بخش خصوصی معطوف باشد و مردم نتواند از آنها استفاده کند اما واقعا چنین بیمارستان هایی داریم. در نقاط محروم نیز بیمارستان هایی داریم که ممکن است حداقل امکانات و نیروی انسانی را نداشته باشند.

آریان‌پور گفت: البته نظام سلامت که در غرب آسیا و خاورمیانه برای کشور در سطح بین المللی افتخار کسب کرده با چالش هایی نیز روبرو است. امروز بزرگترین چالش نظام سلامت کشور ما و دنیا کرونا است و وزیری منتخب به عنوان محور مدیریت کرونا باید فردی باشد که توانمندی ها و شاخص های لازم را داشته باشد.

او تاکید کرد: کرونا امروز نه تنها یک چالش بهداشتی بلکه چالش امنیتی، اجتماعی و اقتصادی است و قدرت مدیریت کرونا و مقابله با آن قطعا نشان دهنده قدرت آن کشور و حاکمیت و سیاست آن کشور است و باید وزیری را در این محور قرار بدهیم که در آینده حرفی برای گفتن داشته باشد و بتوانیم به مدیریت آینده کرونا در این کشور امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: چالش دیگری که در سیستم بهداشت داریم، مساله نیرو است. دوستان درباره کمبود نیرو در مناطق محروم و کاهش ظرفیت ها سخن گفتند و این درست است که کمبود پزشک داریم اما آنچه این کمبود را تشدید می‌کند نبود برنامه مناسب برای حفظ و نگهداری این پرستاران و پزشکان است. امروز پزشکان عمومی انگیزه کار در مناطق محروم و اورژانس ها را ندارند. پرستاران ما توسط کشورهای همسایه و اروپایی جذب می شوند.

آریانپور گفت: آیا فقط با افزایش ظرفیت می‌توان تعداد نیروها را زیاد کرد؟ با افزایش ظرفیت و هزینه میلیاردی جز شناسایی و آموزش نخبگان و دو دستی تقدیم کردن آنها به کشورهای دیگر شاید کار دیگری نکرده باشیم و باید برنامه هایی برای حفظ و نگهداری نیروها داشته باشیم.

او با اشاره به دیگر چالش‌ نظام سلامت کشور گفت: چالش دیگر نظام سلامت بحث پرداختی از جیب مردم است. امروز پدیده‌ای به اسم زیرمیزی که نصیب درصد بسیار اندکی از پزشکان می شود، آبروریزی کل جامعه پزشکی را در پیش دارد چرا که برای مردم مشکل ایجاد کرده و ما وزیری می‌خواهیم که برای این موضوعات برنامه داشته باشند.

آریانپور با بیان اینکه عین اللهی هم براساس شاخص‌های فردی و هم تجارب کاری و شاخصه های علمی فردی است که ما نمایندگان موافق ایشان هستیم و کمیسیون بهداشت و درمان به این نتیجه رسیده که توانایی مدیریت سیستم بهداشت ودرمان و مقابله با این چالش ها را دارد، گفت: به همه عزیزانی که توسط آقای رئیس جمهور معرفی شده اند احترام می گذارم اما اگر در نظر بگیریم که 50 درصد وزاری معرفی شده سوابق اجرایی و رشته تحصیلی آنها با حوزه ماموریت همخوانی دارد و یکی از آنها دکتر عین اللهی است.

او افزود: او سال ها معاون وزیر و رئیس بیمارستان بوده است. کسی که در میدان نبوده و کار میدانی نکرده و عرصه بهداشت و درمان را از نزدیک نمی شناشند توانایی مدیریت چنین وزارتخانه ای را ندارد. ایشان با توجه به سوابق علمی و تجربی توانایی مدیریت این حوزه را نیز دارد.

وزیر بهداشت بعدی باید دارای «اخلاقِ اسلامی» باشد/ بالاترین رأی را به عین‌اللهی بدهید

«محمد علی بندپی» عضو کمیسیون بهداشت در مجلس اسلامی ضمن تبریک روز پزشک، بیان کرد: لازم می‌دانم از زحمات دکتر نمکی در این ۱۸ ماه گذشته تشکر کنم.

وی ادامه داد: همکاران و حاضران عزیز همانطور که می‌دانید سلامت یکی از مهم‌ترین مولفه‌‌های کشور است و ما در نیم قرن گذشته هیچ پدیده‌ایی را نداشتیم این تعداد از افراد را از بین ببرد، پدیده‌ای نبوده که اقتصاد و معیشت مردم و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را این چنین درگیر کند.

بندپی افزود: بنابراین در این شرایط خاص نیاز است، فردی با اخلاق اسلامی که تمرکزش بر سلامت و مناطق محروم است را انتخاب کنیم.

وی گفت: مهم‌ترین حلقه‌ی سلامت، پزشک خانواده و پرونده‌ی الکترونیک است، تا وقتی که افراد برای یک بیماری مجبور به مراجعه‌ به چند پزشک هستند، وضع همین است، در صورتی که دکتر عین اللهی وزیر پیشنهادی یکی از اولویت‌هایش پزشک خانواده است.

بندپی افزود: در خصوص کمیت و کیفیت باید بگویم که ما در شرایط مطلوبی قرار نداریم و در این شرایط به مدیریت خوبی نیاز داریم، بنابراین خواهش من این است که حداکثر رای را به دکتر عین اللهی بدهید.

وی در پایان گفت: اگر دغدغه مردم، بیماران و مناطق محروم را دارید به دکتر عین اللهی رای مثبت بدهید.

عین‌اللهی و دوستانش نامه امضا کردند که «واکسن وارد نکنید»/ امروز می‌گویند هرکجا واکسن بدهد وارد می‌کنیم

محمدجواد عسکری نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ۱ شهریور مجلس طی سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی گفت: نمایندگان عزیز انتخاب همه وزرا مهم است اما انتخاب وزیر بهداشت و درمان حیاتی است؛ چرا که با جان مردم نمی‌توان با تساهل برخورد کرد.

وی افزود: دوستان عزیز ما یک وزیر معمولی برای شرایط عادی نمی‌خواهیم؛ امروز مساله اول کشور کرونا است و وزارت بهداشت هر تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می‌شود، نقش آفرین است و تصمیم‌سازی می‌کند. حتی در برخی موارد به طور مستقل عمل می‌کند؛ برخی اختیارات فراتر از قانون اساسی است و اعتبارات ویژه به این وزارتخانه اعطا شده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در ادامه بیان کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مانند گذشته تقلید از سازمان بهداشت جهانی است با آن همه کشته‌هایی که در کارآزمایی بالینی داشتیم، دیده می‌شود. اکنون وزارت بهداشت اعلام می‌کند ۵ هزار میلیارد برای رمدسیور هزینه کردیم اما اکنون اثربخشی آن زیرسوال است.

وی ادامه داد: شما تناقضات را نگاه کنید! ایشان و دوستان‌شان امضا کردند که واکسن وارد نکنید اما امروز می‌گویند هرجا به ما واکسن بدهد وارد می‌کنیم. ما از آقای رئیسی انتظار کابینه قوی داریم.

عسکری در بخش پایان تصریح کرد: عزیزان بدانید وزارت بهداشت وزارت سلامت است نه وزرات پزشکان. امروز در برخی حوزه‌ها گعده‌های رانت و مافیا تشکیل شده است اگر دولت قوی و دولت آقای رئیسی نمی‌تواند جلوی برخی را بگیرد چه کسی قرار است بگیرد؟ از سوی دیگر بخش اعظمی از سوابق ایشان در حوزه آموزش است، ما برای این حوزه سوابق قوی و جدی می‌خواهیم.

آقای عین‌اللهی، آمارهای موجود در برنامه شما مربوط به ۱۰‌ سال قبل است

فتح‌الله توسلی در جلسه علنی امروز مجلس (دوشنبه ۱ شهریور) در مخالفت با بهرام عین‌اللهی گفت: انتخابات ۲۸ خرداد بارقه امیدی بود برای مردمی که بسیاری از آنان در تامین حداقلهای زندگی خود ناتوان هستند. روز گذشته متاسفانه ۶۸۴ نفر از هموطنان ما در اثر بیماری کرونا در دامان خاک آرام گرفتند و هزاران خانواده عزادار شدند.

نماینده کبودر آهنگ و بهار ادامه داد: تورم، گرانی و تحریم‌ها موجبات ناامیدی مردم شده است، بروز فساد در برخی از نهادهای کشور، مردم را با مسئولان درگیر کرده است، مردم منتظر فردی بودند که این وضعیت را سامان دهد، رأی مردم به رئیس‌جمهور و نمایندگانشان حاوی پیام‌هایی بود که با توجه به آن می‌توان معنی آن را درک کرد.

وی افزود: اول شهریور روز پزشک را به شاغلان حوزه سلامت تبریک گفته و از آنان تشکر می‌کنم.

توسلی با بیان اینکه حوزه سلامت شاید مهم‌ترین بخش از زندگی انسان است، اظهار داشت: انسان سالم می‌تواند بیاندیشد و منشأ خیر برای کشور باشد و فقدان یک برنامه صحیح در حوزه سلامت یعنی افزایش بیماری و نهایتاً مرگ. دکتر عین الهی انسانی فرهیخته در زمینه پزشکی و چشم‌پزشکی است، اما در برنامه ۱۱۰ صفحه‌ای ایشان نشانه‌ای از تفکر استراتژیک در حوزه سلامت را مشاهده نکردیم و متاسفانه کلی‌گویی را شاهد هستیم و شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیری در زمان‌بندی مناسب در آن دیده نمی‌شود.

نماینده بهار و کبودر آهنگ خاطرنشان کرد: پزشک خانواده و نظام اجرای آن از وظایف بالادستی در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است، در نظام سلامت پرونده سلامت الکترونیک کشور ۱۰ سال است به روز نشده است. وجود تمام وقت اساتید بالینی در بیمارستان خصوصی لطمات زیادی به اقشار متوسط جامعه زده است.

وی ادامه داد: در برنامه شما برخورد با زیرمیزی برای مواردی مثلاً در مسئله سقط جنین کجاست؟

توسلی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دقیق آموزش پزشکی گفت: من نمی‌دانم برنامه‌ای که شما نوشته‌اید خود خوانده‌اید یا نه؟ داشتن برنامه صحیح منجر به تصمیم صحیح است، بسیاری از کارها باید مبنای تصمیمات استراتژیک در حوزه سلامت قرار گیرد اما جنابعالی به عنوان وزیر چیزی در این رابطه در برنامه خود ندارید برخی از مباحث عنوان شده در برنامه شما مربوط به سال‌ها قبل است در صورتیکه روزآمد کردن آمار و ارقام مربوط به وظایف یک وزیر است.

وی ادامه داد: در برنامه وزیر پیشنهادی علت اصلی مرگ ایرانیان بیماری های عروقی عنوان شده که این موضوع حداقل مربوط به ۵ سال قبل است و اکنون این کروناست که مردم را قتل عام می‌کند. گفتید آلزایمر ۱۰۳ درصد افزایش داشته که این برای ۵ سال قبل است و به روز نیست و این بیماری در جامعه بسیاری از مردم را دچار نسیان کرده است. برنامه شما برای کنترل این بیماری چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صفحه ۴۲ برنامه خود گفتید ۱۲ و نیم میلیون ایرانی مبتلا به بیماری روانی پزشکی هستند در صورتی که این آمار برای ۱۰ سال قبل است. جناب آقای دکتر آمارهای تزریقی واکسن کرونا مربوط به دو ماه قبل است که شما فرمودید!

وی افزود: جناب آقای دکتر عین اللهی در حالی که سازمان بهداشت جهانی راهبرد طب سنتی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ را مطرح کرده است، در کشور ما سخن گفتن از آن جرم است و حکیم بزرگی چون خیراندیش را وزارت بهداشت ۵۷ بار به دادگاه بردند در حالی که در دنیا بیمارستان اختصاص می‌دهند. مافیایی در کشور وجود دارد و اجازه نمی‌دهد طب سنتی جان بگیرد اما شما اعلام نکرده‌اید نظر شما چیست؟ در حالی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در دستور ملی است!

توسلی ادامه داد: چرا نگفتید در حوزه نیروی انسانی بسیاری از پرستاران و کادر درمانی دور از محل زندگی خود فعالیت می‌کنند که نه انگیزه نه توان لازم را برای ادامه فعالیت ندارند این‌ها باید چه کاری می‌کنند؟ اما در برنامه شما مطلبی برای تغییر وضعیت آنها نیافتیم!

این نماینده مجلس تاکید کرد: بسیاری از کادر درمان ما نیروهای قراردادی هستند و حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند که در برنامه شما برای تبدیل وضعیت آنان هم چیزی را ندیدیم.

وی ادامه داد: در برنامه شما مطلبی درباره پزشک خانواده و راهکارهای رفع کمبود پزشک و دارو هم دیده نمی‌شود، یکی از عوامل ناکارآمدی بیمارستان‌های دولتی ما حضور پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی است و شما همزمان در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنید و یکی از سهامداران اصلی بیمارستان نگاه هستید.

نماینده کبودر آهنگ و بهار خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: آقای عین‌اللهی آقازاده و داماد شما از استان گلستان در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده‌اند و طبق قانون باید ۴۸ ماه در آنجا خدمت می‌کردند اما به دماوند منتقل شدند بعد از دو سال و نیم زمانی که شما به عنوان وزیر بهداشت و درمان معرفی شدید به تهران منتقل شدند که ان شاءالله رانت و پارتی بازی در این زمینه دخیل نبوده باشد.

وی ادامه داد: شما دوره‌های دکتری علوم آزمایشگاهی را لغو و آن را به کارشناسی تقلیل دادید که باید توضیح دهید که علت آن چه بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین در سال ۷۴ ، ۱۴ دانشکده پزشکی بیش از ۶۶۰ دانشجو پذیرش کرده که این رقم در سال ۸۳ با وجود ۱۶ دانشکده دندانپزشکی به ۴۳۰ دانشجو کاهش یافته است.

وی عنوان کرد:حضور همزمان وزیر پیشنهادی در بخش خصوصی و دولتی ممنوعیت داشته اما آقای عین اللهی با وجود دارا بودن کرسی در دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان شهید لبافی نژاد دارای مطب خصوصی در بیمارستان خصوصی نگاه واقع در خیابان گل نبی و مجتمع خصوصی قائم بوده‌اند.

سکان وزارت بهداشت را تقدیم عین‌اللهی کنید

«خلیل بهروزی‌فر» نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد به عنوان موافق وزیر بهداشت پیشنهادی گفت: از آقای رییسی به دلیل ترکیب کابینه که از جوانان مومن انقلابی با روحیه جهادی، متخصص و متعهد در کنار پیشکسوتان مجرب، متعهد و مومن استفاده‌کرده‌اند، تشکر می‌کنم. اما دکتر عین‌اللهی شخصیتی انقلابی با روحیه جهادی و فرهنگ بسیجی و رزمنده دوران دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: رییس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور دارای سوابق روشن، درخشان و صلاحیت علمی و حرفه‌ای و مسلط بر مسائل حوزه درمان بوده که دارای تفکر توسعه‌ای است. سوابق گذشته ایشان نیز این مسئله را تایید می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که در شهرستان‌ها در زمان مدیریت شکل گرفته است به شکل قابل توجهی توانسته‌اند جایگاه آموزش بهداشت و درمان را ارتقا دهند.

نماینده مردم شفت و فومن با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: 91 درصد برنامه‌های ایشان براساس ارزیابی معاونت مجلس در تطبیق یا همسو با اسناد بالادستی است و حکایت از تسلط قابل توجه ایشان به این موضوع است و 9 درصد اشاره نشده است که نسبت به میانگین 15 درصدی وزرای پیشنهادی رقم قابل مناسبی است.

بهروزی‌فر تصریح کرد: اولویت دادن به مسائل مربوط به سلامت و مقابله با کرونا از محاسن و ضروریات برنامه ایشان است متاسفانه مردم عزیزمان به سبب امواج متعدد ویروس کرونا صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری خصوصا اقشار ضعیف جامعه دیده‌اند. واکسینه کردن رایگان و توجه مشهود و محسوس به بیماران کرونایی به ویژه در اقشار ضعیف جامعه در دولت مردمی باید به منصه ظهور برسد و این موضوع در برنامه وزیر محترم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب سال‌های اخیر هر دو شیوه لاک دان و واکسیناسیون در برنامه ایشان مورد توجه قرار گرفته است. همچنین یکی از مسائل پرتکرار در مطالبات مردم گرانی داروهای خاص و نقش بیمه‌ها در همراهی است که در این برنامه مورد توجه است. الزام پوشش سلامت موثر برای همه آحاد جمعیت کشور از نقاط برجسته این برنامه است که با همت ایشان جامعه عمل پوشانده خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نگاه عادلانه به تجهیزات پزشکی و مدرن سازی تجهیزات پزشکی و توجه به نیروی انسانی کارامد و رضایت‌مندی آنها و حل موضوع تعدد و تنوع نیروی انساین شاغل در مراکز بهداشتی یکی از خواست‌های جدی مسئولان است، ترجیح بهداشت بر درمان و توجه به نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی که از الزامات پاسداری از حوزه سلامت است در دستور کار وزیر است.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: توجه به خودکفایی کشور در تامین دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی براساس نیاز و منطبق بر دستاوردهای جدید نظلام سلامت است همچنین یکی از برنامه‌های مهم وزیر محترم توجه ایشان به توزیع عادلانه بودجه و پزشک متخصص به مناطق محروم و مناطق کمتر توسعه یافته، توزیع لوازم و تجهیزات پزشکی و مکان درمانی و خانه‌های بهداشت در سطح مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور است امیدوارم به برادر رزمنده دوران دفاع مقدس که سالیان سال در جبهه جنگ حق علیه باطل حضور داشته و مسئولیت خطیر و سنگین بهداشت و درمان را مدیریت می‌کردند، اعتماد کرده و به این برادر عزیز رای قاطع و بالایی را بدهید و سکان وزارت بهداشت را تقدیم ایشان کنید.

وزیر پیشنهادی بهداشت، مرد میدان عمل است/ تاکید عین‌اللهی بر طبِ سنتی

«سید جلیل میر محمدی میبدی» نماینده مجلس شورای اسلامی در حمایت از وزیر پیشنهادی بهداشت بیان کرد: من نیامدم تا از یک فرد معصوم دفاع کنم، زیرا هر فردی با ۲۰ الی ۳۰ سال سابقه‌ی کار حتما نقاط ضعفی هم داشته است اما دکتر عین اللهی مرد میدان عمل است.

وی ادامه داد: توجه کنید که کنترل کرونا، قرار نیست توسط یک وزارتخانه حل شود، چرا که مدیریت کرونا کار تنها یک وزارت خانه نیست و دکتر عین اللهی همان کسی است که در والفجر مقدماتی ۲ هزار مجروح را برای درمان منتقل کرد و بدون اینکه ریالی از دولت پول بگیرد کارها را انجام داد.

میبدی افزود: از طرفی باید توجه کنیم که بحث طب سنتی را چه کسی مطرح کرد؟ همین بنده خدا مطرح کرد در حالی که در ۸ سال گذشته بر ضد طب سنتی حرف‌هایی مطرح شد.

وی گفت: اگر برنامه‌ی دکتر عین اللهی مورد نقد واقع شد، برنامه‌های دیگر همچون برنامه دوره ششم را پیگیری کنید که قطعا اگر این برنامه‌ها اجرا شود همه از شما دفاع خواهند کرد.

میبدی گفت: سوابق ایشان در دهه‌های گذشته نشان از تلاش مجاهدانه‌ی ایشان دارد و بحثی که در مورد اهمیت ایشان به مناطق محروم مطرح شد قابل ذکر است که واقعا مناطق محروم برای ایشان مهم است و بازدیدهای میدانی از این مناطق داشتند همچون سیستان بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد که برای درمان حضور پیدا می‌کردند.

وی افزود: در زمان ایشان ما شاهد توسعه‌ در دانشگاه بودیم دکتر عین اللهی بسیار فعال هستند همچون حضورشان در جامعه علمی و بسیج پزشکی و همچنین حضور فعال در جنگ نشان از پای کار بودن ایشان است.

در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد/ ناچاریم واکسن کرونا را وارد کنیم/ تا پایان بهمن واکسیناسیون را تمام می‌کنم

«بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس ضمن تبریک روز پزشک گفت: پیش از هر سخنی برای رهبری آرزوی تندرستی و طول عمر دارم و از اعتماد آیت الله رئیسی تشکر می کنم.

او ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب مسئولیت های بزرگی بر دوش پزشکان گذاشته شد و باید در شهرها و روستاها عقب افتادگی های گذشته را جبران می‌کردند و همزمان در دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می پرداختند.

او ادامه داد:‌ جنگ جهانی با ویروس منحوس کرونا در ایران نیز کادر درمان را در خط درمان کرونا قرار داد و دشواری کرونا را با پوست و گوشتم حس کردم. در اسفند 98 یکی از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشما ن خود دیدم و امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری از پزشکان که در بیمارستان مسیح دانشوری برای زنده ماندنم تلاش می کردند چیزی به خاطر ندارم.

او ادامه داد:‌ در آن روزهای سخت خدا دستم را گرفت و جانی دوباره به من داد تا با لباس سفید به میدان نظام سلامت بیایم. در این کارزار مبارزه با بیماری کرونا چنانچه شما مصلحت بدانید در برابر این اعتماد سر تعظیم فرود می آورم و در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: براین باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار آنان ایستاده باشد عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که شب و روزش خواب و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج هزینه درمان به رنج بیماری آن‌ها اضافه شده است. من یک طبیبم نه صنعتگر و نه تاجر. من دوشادوش مدافعان سلامت هستم نمی‌توانیم سلامت مردم را فدای تاخیر و تعجیل در تصمیم‌گیری این و آن کنیم.

وی ادامه داد: دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیزی گردد. حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است کدام پدر را دیده اید که برای سلامت فرزندان خود معطل کند. سلامت مردم خط قرمز ما است. دفاع از سلامت باعث وفاق همدلی ایرانیان در دولت خواهد شد.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه ما سوگند خورده‌ایم هر که آمد درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم، تاکید کرد: در دفاع از سلامت مردم همه چنددستگی‌ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می‌شود روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل‌های مرده را بیدار خواهد کرد اکنون صد سال پیش نیست که ایران مقهور بیماری گردد ما می‌توانیم بر این ویروس منجوس غلبه کنیم.

وی تصریح کرد: سلامت موضوعی تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر می‌گذارد من سال‌هاست در این عرصه حضور دارم و امیدوارم با اعتماد نمایندگان بتوانم جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم. با تاسی از سند توسعه کشور در افق 1404 و احکام مندرج بر برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌های ابلاغی برنامه خودم را به اختصار توضیح می‌دهم.

او با اشاره به برنامه‌هایش گفت: اولویت و مهمترین موضوع بحث بیماری کرونا بود که در سه بخش به آن می‌پردازم. بخش اول واکسیناسیون است. امروزه در دنیا ثابت شده است که آنچه که می‌تواند به کاهش بیماری کمک کند واکسیناسیون است امروزه در کشورهایی که واکسیناسیون درصد بالایی انجام شده است میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده است البته واکسیناسیون به معنای این نیست که کسی درگیر بیماری نمی‌شود بلکه شدت بیماری کم می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما واکسیناسیون است. جمعیت بالای 18 سال در کشور 60 میلیون نفر است که برای واکسیناسیون آن‌ها دو دوز واکسن لازم است یعنی 120 میلیون دوز واکسن لازم داریم تاکنون 22 میلیون واکسن زدیم طبیعی است که میزان تولیدات داخلی به 98 میلیون دوز واکسن نمی‌رسد بنابراین ما ناچار هستیم واردات واکسن را انجام دهیم و این اولویت اول ما است و از بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم.

عین اللهی ادامه داد:‌ برنامه ما این است که تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم و محدود شدن و ایستادن مردم در صف را با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استفاده از امکانات مملکت به صورت بسیجی استفاده و آن را کنترل می‌کنیم. واکسن زدن کار سختی نیست و باید از همه امکانات استفاده و به مردم احترام بگذرایم و واکسیناسیون را انجام دهیم.

او ادامه داد:‌ طرحح شهید سلیمانی که در بسیج در حال اجرا است را با قدرت ادامه می‌دهیم.

عین اللهی درباره قرنطینه اظهار کرد:‌ بحث قرنطینه یا لاک داون در دنیا از 10 تا 100 درصد انجام می‌شود. ما با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود باید در این طیف لاک داون را انجام دهیم اما نباید قرنطینه نمایشی باشد. اینگونه نباشد که دو هفته تعطیل کنیم و بعد از دو هفته مرگ و میر افزایش یابد و این قرنطینه نیست.

او تاکید کرد: باید از همه امکانات کمک بگیریم و از همه کسانی که در این زمینه موثر هستند و خارج از وزارت بهداشت حضور دارند کمک بخواهیم تا توانیم چرخه ویروس را متوقف کنیم.

عین اللهی گفت: مهمترین مساله در کنترل بیماری کرونا مدیریت است. از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان مجلس باید در ستاد کرونا حضور یابند و استفاده موثر از همه ببریم. باید بسیاری از اختیارات خود را به استان ها واگذار کنیم و با توجه به شرایط محلی درباره کرونا تصمیم‌گیری کنند. کمیته علمی از افراد متدین و باسواد تشکیل خواهد شد تا موارد لازم را انجام دهند.

او با اشاره به تولیت خدمات و کارکردهای نطام بهداشت و درمان گفت: تولیت در سلامت با وزارت بهداشت است اما 75 درصد از عوامل تاثیر گذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است. باید تولیت وزارت بهداشت به حاکمیت شناخته شود و بتواند تولیت خود را در سایر قسمت ها انجام دهد و نیاز به متناسب سازی ساختار داریم.

عین اللهی در ادامه گفت: براساس فرمایش رهبری اگر کسی بیمار می شود فقط باید از بیمار ی رنج ببرد نه اینکه به دنبال مخارج درمان نیز باشد. پیشگیری بر درمان مقدم است خوشبختانه نظام شبکه و خانه های بهداشت را داریم و در همه مناطق روستایی این شبکه را داریم و باید روی کارایی‌ها دقت کنیم.

عین اللهی با تاکید بر اینکه نظام پزشک خانواده برای ما ارجح است، گفت:‌ امروزه در مسائل بهداشتی بیماری های مزمن غیرواگیر یکی از مشکلات است. مساله چاقی، دیابت، فشار خون و چربی بالا از جمله این موارد است و در اصلاح سبک زندگی و تغذیه بسیار مشکل داریم.

او ادامه داد:‌ نظام ارجاع و پزشک خانواده مطلب دیگر است که در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده است. اما چرا موفق نشدیم و مقاومت وجود دارد؟ نظام ارجاع و پزشک خانواده کلید موفقیت ما است.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص حجت عبدالملکی قرائت شد

رضا حاجی‌پور در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه یکم شهریور ) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حجت الله عبدالمالکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون آموزش بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی ص لاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود. علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مقدمه:

حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای امکانپذیر نخواهد بود، به همین منظور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت کار موظف است به آموزش نیروی کار متخصص بپردازد. به ویژه پس از تصویب قانون نظام جامع تربیت فنی و حرفه ای که اهمیت وزیر پیشنهادی را دوچندان می کند.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر عبدالملکی دارای دکتری رشته علوم اقتصادی از دانشگاه اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) می با شد. از سوابق اجرایی ایشان می توان به عضویت در هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) و معاون اشتغال و خودکفایی آن کمیته اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر عبدالملکی به اولویت های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

- برآورد دقیق سرانه رفاه اجتماعی و ایجاد عدالت بین مناطق مختلف کشور

- گسترش بیمه ها

- حمایت از کارگران ساختمانی

- رفع مشکلات سازمان بهزیستی کشور

- توجه به آسیب های اجتماعی

- اصلاح قانون کار از طریق ارائه لایحه

- گسترش اشتغال و مخصوصا مشاغل زودبازده برطرف نمودن مشکل زنان سرپرست خانوار

- اجرای اصول ۲۸ و ۲۹ قانون اساسی و توجه به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان

- بالا بردن میزان بهره وری در شرکتهای شستا و لزوم تغییر برخی مدیران و سروسامان دادن به بنگاههای اقتصادی آن

همچنین ایشان تعهد نمودند که اهمیت بیشتری به گسترش مهارت آموزی در جامعه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بدهند و تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶/۸/۲۶ به کار گیرند و چالش های پیش روی اجرای این قانون را برطرف نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم را ندارد. هر چند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد و وظایف سنگینی بر عهده دارد اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را بر عهده دارد، مغفول بماند. در حای که متاسفانه در برنامه ارائه شده، هیچ اشاره ای به آن نشده است.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۸۹ در صد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. همچنین این برنامه با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه (معادل ۱ درصد کل احکام) مغایرت دارد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۳ درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

۱- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی ایشان

۲- صلاحیت علمی، حرفه ای و تسلط بر مسائل مرتبط با حوزه فعالیت وزارتخانه ایشان

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عبدالملکی نشان می دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب

از جمله معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

گزارش کمیسیون بهداشت در خصوص وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

زهرا شیخی در نشست علنی امروز (دوشنبه یکم شهریور) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان را در خصوص حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بدین شرح است:

مقدمه :

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از منظر جامعه هدف، دستگاهی با وظایف چندین مجموعه بزرگ تلقی می گردد. لذا شایسته است که در ابتدای دولت سیزدهم که چشم میلیونها ایرانی به اقدامات راهگشا و امیدوارکننده اش در رفع تنگناهای جاری و بهبود وضعیت رفاهی و اجتماعی جامعه دوخته شده است، نسبت به بررسی سوابق و برنامه های وزیر محترم پیشنهادی اهتمام کافی مبذول گردد.

این کمیسیون در راستای ماده(202) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این مهم را در جلسه خود مورد رسیدگی قرار داد که به شرح ذیل به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند.

شرح استعلامات:

جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه اصفهان می باشند. عضویت در صندوق اجتماعی بیمه روستاییان و عشایر از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمله سوابق قابل ذکر ایشان می باشد. سمتهای مدیریتی در کمیته امداد امام (ره) و ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موجب شده که ایشان به خوبی با وظایف، اختیارات و همچنین مشکلات و معضلات مزمن این وزارتخانه آشنا باشند.

تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

جناب آقای دکتر عبدالملکی در نشست این کمیسیون مواضع، دیدگاهها و برنامه های خود در زمینه های درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش رفاه و تامین اجتماعی و بهزیستی را بیان نمودند.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

یکی از مهمترین کارکردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریگلاتوری و تنظیم اصول و سیاستهای نظام جامع تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین بازوی آن با شخصیت حقوقی مستقل، نمونه بارز و شاخص آن می باشد از اولین و بلکه مهمترین شاخصهایی که می باید در ارزیابی کم و کیف برنامه های وزیر قرار گیرد و مورد امعان نظر این کمیسیون قرار گرفت عبارتند از:

_تاکید برتعیین تکلیف و مطالبه بدهی های دولت به

سازمان تامین اجتماعی

- ارتقا فعالیتهای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ویژه سازمانهای تولید دارو وتجهیزات پزشکی

-ارتقاء کیفی و کمی خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی با رویکرد اصلاح فرایندهای جاری، جذب نیروهای متخصص و کارآمد و به روز رسانی زیر ساخت های ارائه خدمات فوق در حوزه درمان تامین اجتماعی

- تاکید بر تفویض اختیار لازم به روسای بیمارستانهای تامین اجتماعی با هدف تسریع در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی

- تاکید بر ارتقاء هتلینگ بیمارستان های تامین اجتماعی با هدف حفظ کرامت بیمه شدگان تامین اجتماعی

- تاکید بر پیش بینی ساز و کارهای لازم و تمهید خدمات کمی و کیفی تشخیصی، درمانی به بازنشستگان تامین اجتماعی و ایجاد دورانی پر نشاط و مملو از سلامت برای آنان

- توزیع عادلانه خدمات و امکانات تشخیصی، درمانی و توانبخشی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار

- تاکید بر ارتقاء کمی و کیفی و بهبود سطح خدمات تخصصی به مددجویان بهزیستی در عرصه های توانبخشی اجتماعی، درمان و تقویت مراکز مثبت زندگی با مشارکت و بهره مندی از توان بخش خصوصی

- ایجاد و تقویت ساز و کار لازم برای پیشگیری از وقوع معلولیتها اعم از معلولیتهای ناشی از حوادث و معلولیتهای مادر زادی

- اهتمام به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی خصوصا قانون احکام دائمی و قوانین برنامه و احکام لازم الاجرای بودجه سنواتی .

- تاکید بر تدوین برنامه های عملیاتی و علمی با رویکرد کاهش آسیبهای اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان

- تاکید بر تدوین برنامه های کاربردی و علمی برای غلبه بر مشکلات صندوقهای بازنشستگی

- تعامل با مجلس شورای اسلامی به عنوان یک ضرورت و استفاده از ظرفیت‌های مجلس در حل مسائل نظام سلامت

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالا دستی:

با توجه به ارائه راهکارهای اساسی در خصوص جهش تولید در بخشهای تولیدی وزارتخانه، اصلاحات پارامتریک بیمه ای درسازمان تامین اجتماعی و نیز خط مشی های ساماندهی حوزه درمان که از زمینه های فعالیتهای تخصصی این کمیسیون می باشد، این کمیسیون مراتب را با دید مثبت ارزیابی نموده و عزم ایشان برای بهره‌مندی از هسته های اندیشه ورزی و نیروهای جوان و خلاق به همراه تجربه‌گرایی و شایسته در انتصاب مدیران ارشد را از نقاط قوت وی می داند .

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

این کمیسیون براساس برنامه اعلامی برابر با ماده (202)آیین نامه داخلی مجس شورای اسلامی طی نشستی با ایشان موضوعات مورد نظر را به بحث وبررسی گذارد که نتیجه نهایی را به شرح زیر به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند .

نتیجه گیری و نظر نهایی :

این کمیسیون پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی با اسناد بالا دستی، جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی را با اکثریت آرا فردی شایسته برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص داد.

گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی صلاحیت عبدالملکی در صحن مجلس قرائت شد

مجید انصاری در جلسه علنی امروز (دوشنبه، یکم شهریور) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

مقدمه:

با عنایت به تکلیف قانونی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تنظیم این گزارش بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن با اسناد و قوانین بالا دستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، وظایف قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور و ... و نیز ارزیابی برنامه های ارائه شده بر مبنای معیارهای عمومی تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی در کمیسیون اجتماعی انجام و در چند نوبت جلساتی با وزیر محترم پیشنهادی برگزار، و در نهایت بر اساس مباحث مطروحه در جلسات، تبیین برنامه ها، سوالات و ابهامات مطروحه توسط نمایندگان محترم کمیسیون و پاسخ های ارائه شد،ه گزارش کمیسیون اجتماعی تنظیم که در سرفصل های ذیل تقدیم می گردد.

شرح استعلامات: (مدرک):

- مدرک تحصیلی: به منظور استعلام مدرک تحصیلی آقای حجت الله عبدالملکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه و حسب جوابیه واصله، تاییدیه دوره دکتری ایشان در دانشگاه اصفهان مورد تایید قرار گرفته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

اهم تعهدات شفاهی وزیر محترم پیشنهادی در جلسات کمیسیون اجتماعی بدین شرح است:

- تقویت سرمایه انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از مدیران جوان، توانمند، با تجربه و انقلابی؛

- هوشمند سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه منابع اطلاعاتی و ایجاد نظام جامع اطلاعات در حوزه های رفاه، تعاون، اشتغال و ...

- ایجاد نظام شایسته گزینی؛

- فساد ستیزی، مقابله با رانت و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص در سال اول حضور در وزارتخانه؛

- تعیین دستیارهای منطقه ای با هدف رسیدگی به موضوعات ارجاعی و مطالبات نمایندگان و استانداران و ایجاد سازوکار به منظور تعاملات منطقه ای؛

- تشکیل جلسات ماهانه با مجمع نمایندگان استان و با حضور شورای معاونین وزارتخانه در مرکز استان ها در راستای حل و فصل مشکلات استان ها؛

- ایجاد ستادی برای انتصاب مدیران در وزارتخانه در سطح معاونت وزیر و ایجاد سازوکار منسجم در راستای ارزیابی دقیق اشخاصی که در پست های مدیریتی وزارتخانه اشتغال داشته یا منصوب خواهند شد؛

- شفافیت و ایجاد نظام اطلاعات و تشکیل سامانه های مرتبط و راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان؛

- اجرای آمایش و عدالت سرزمینی در حوزه سرمایه گذاری های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

حسب بررسی ههای بعمل آمده برنامه های وزیر محترم پیشنهادی بر اساس معیارهای عمومی به شرح ذیل ارزیابی می گردد:

۱-تناسب: برنامه های ارائه شده از حیث تناسب با مسائل و مشکلات و واقعیت های موجود مطلوب ارزیابی می گردد.

۲-واقع گرایی: برنامه های ارائه شده از حیث قابلیت اجرا با توجه به شرایط و امکانات موجود مطلوب ارزیابی می گردد.

۳-صراحت: برنامه های ارائه شده از حیث روشن، ساده و قابل درک بودن برای کاربران مطلوب ارزیابی می گردد.

۴-شفافیت: برنامه های ارائه شده از حیث منابع مورد نیاز و راه های تامین آن کامل ارزیابی می گردد.

۵-انسجام: برنامه های ارائه شده از حیث هماهنگی و هم راستایی اجزاء و مولفه ها مطلوب ارزیابی می گردد.

۶-جامعیت: برنامه های ارائه شده از حیث لحاظ ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متوسط ارزیابی می گردد.

۷-آینده نگری: برنامه های ارائه شده از حیث پیامدهای احتمالی برنامه ها و سناریوهای محتمل پیش بینی شده کامل ارزیابی می گردد.

۸- سنجش پذیری: برنامه های ارائه شده از حیث تعیین اهداف کمی و کیفی مطلوب ارزیابی می گردد.

۹- زمان بندی: برنامه های ارائه شده از حیث زمانبندی اجرا در افق زمانی چهار ساله متوسطارزیابی می شود.

انطباق برنامه­های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام مذکور «منطبق» بوده و ۵۰ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حاکی از آن است که این برنامه ها با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه (معادل ۱ درصد کل احکام) «مغایرت» دارد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

حسب ارزیابی بعمل آمده توسط نمایندگان محترم کمیسیون اجتماعی در شاخص های ارائه شده، این کمیسیون صلاحیت جناب آقای حجت الله عبدالملکی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطلوب ارزیابی نموده است.

نتیجه­گیری ( نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات و وعده های شفاهی وزیر به ویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، بیمه افراد فاقد بیمه و ...، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامه های وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی می نماید.

خیلی‌ها با ما تماس گرفتند که صحبت نکنید/ وزارت کار، سرقفلی تمام وزارتخانه‌هاست

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: شهید چمران درباره تعهد و تخصص جمله خوبی دارد. ما جمعی از نمایندگان مردم در خانه مردم نسبت به وزرای پیشنهادی گله‌مند هستیم. اینجا خانه ملت است و من باید دغدغه مردم را از نمایندگان دولت پیگیری کنم. انسان‌های معرفی شده لایق هستند اما من نماینده مردم هستم و از زبان آنها سخن می‌‌گویم. دوران آزمون و خطا تمام شده است.

وی گفت: آقای رئیسی، اگر وزیری مخالف نداشته باشد چگونه برنامه‌هایش را آنالیز کنند؟ شما باید از نمایندگان مخالف خرسند باشید، اینجا خانه مردم است. وزارت کار، وزارتخانه‌ای کوچک نیست و سرقفلی تمام وزارتخانه‌هاست. خیلی‌ها با ما تماس گرفتند که صحبت نکنید، اگر وزیری مخالف نداشته باشد چطور می‌خواهد برنامه های خود را به مردم ارائه کند؟ شما باید بگویید «زنده باد مخالف من»!

چنارانی با اشاره به وضعیت نامعلوم حساب‌های هتل‌های وزارت کار تصریح کرد: هتل‌های هما یکی از هزاران مجموعه وزارت کار است. یکی از هتل‌های هما که در میدان احمدآباد مشهد واقع است اما هیچ‌کسی از گردش مالی آن خبر ندارد. آقای رئیسی، مردم به امیدی به شما رای دادند. آقای رییسی، شما را فسادستیز می‌‌دانیم. این کابینه درست و تخصصی نیست.

وی ادامه داد: ما از جوانان زمان جنگ حمایت می‌کنیم اما در حال حاضر فرصت نداریم. کسی که جزو یک بدنه نیست تا زمانی که با آن آشنا شود، زمان زیادی خواهد برد. ما به دنبال مدیران انقلابی هستیم اما تخصص را مطابه می‌کنیم. ایشان برنامه‌ای ۷۷ صفحه‌ای ارائه دادند که ۳۰ صفحه آن تصویر است که راهکار تئوری و نظری است. برنامه‌های نظری عبدالملکی بر اساس سیاست‌های توسعه اشتغال و آمایش سرزمینی و دستورات رهبری است. تنها برنامه‌های بهزیستی که حوزه تخصصی ایشان است، قابل قبول است.

چنارانی اظهار کرد: وزارت کار حلقه مفقوده وزارتخانه‌هاست شما چه برنامه‌ای دارید. ما درباره روابط کار از شما برنامه می‌خواهیم. حوزه روابط کار همه چیزش تئوری است اما برنامه عملیاتی ارائه نشده است. ما از شما می‌خواهیم در حوزه صندوق‌های وزارت کار شفافیت‌سازی کنید.

وی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از دغدغه‌های اصلی مجلس است. ما در بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۸۹ هزار میلیارد به این موضوع اختصاص دادیم. شما یک وزارتخانه به وسعت اقیانوس را تحویل می‌گیرید. آیا شما به ما قول خواهید داد که بازنشستگان مقابل مجلس تجمع نخواهند کرد.

وی افزود: شما چه برنامه دارید تا سهم تعاونی‌ها را افزایش دهید. ما می‌خواهیم بدانیم که اموال به فروش برسد. در شهرستان من ۴۰۰ هزار بیمه‌گر تامین اجتماعی وجود دارد. کی این بیمارستان‌ها تعیین تکلیف خواهد شد. برای درمان کارگران چه برنامه‌ای دارید. حلقه میان وزارتخانه‌ها گم شده است.

بعضی‌ها شب قبل از ارائه کابینه جای دیگری بودند اما صبح برای یک وزارتخانه دیگر معرفی شدند

عبدالحسین روح الامینی در مخالفت با حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شاید آشنایی من با آقای عبدالملکی عزیز به سال ۹۴ و هیئت گزینش لیست اصولگرایان در تهران بازمی‌گردد، آنجا مبارزه کردیم چندین جوان از جمله ایشان در لیست قرار بگیرند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که جناب رئیس‌جمهور می‌دانند مخالفت و انتقاد از سر دلسوزی و دغدغه است.

وی خاطرنشان کرد: سرداران راهبردی که در این کابینه هستند، مانند دکتر وحیدی، آقایان ضرغامی، رستم قاسمی، آشتیانی و برخی از جوانان گام دوم مانند خود آقای عبدالملکی حصار دارند.

روح الامینی ادامه داد: در جلسه روز گذشته هم گفتم ایشان اشرافی روی این حوزه چندمنظوره ندارد و آنجا جای سیاستگذاری زیاد است، جای سیاست بافی و نظریه‌پردازی و تئوری‌سازی نیست. آقای عبدالملکی شاید به عنوان یک داور موفق مسابقه میدان خوب درخشیدند اما اشراف و استعداد کافی برای این وزارتخانه را ندارند.

وی گفت: گفته می‌شود بعضی‌ها شب قبل از ارائه کابینه یک جای دیگری بودند اما صبح برای یک وزارتخانه دیگری معرفی شدند من به نظرم تفاوت ابعاد کار با محیط کار مانند کمیته امداد و حوزه چند ساحتی بسیار متفاوت است.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان امام جمعه مشهد درخصوص رأی اعتماد به وزرا عنوان کرد: رونوشت می‌دهیم خدمت آقای علم‌الهدی که بله این گردن مجلس است، چراکه رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دهند و مجلس انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: آقای رئیسی ما شما را خیلی دوست داریم اما اخطار قانون اساسی این است وزیر یا رئیس‌جمهور در مقابل نمایندگان مردم و پاسخگو هستند، جای شما نباید معاون اول بنشیند و پاسخ دهد، آقای عبدالملکی پختگی لازم را ندارد و در پاسخ به سوالات ساده بدنه مانند حوزه دارو که ۶۰ درصد بر عهده تامین اجتماعی است، جواب نداشت.

عبدالملکی با نیم درصد اعتبار توانسته قریب به ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند/ جای جای این کشور با قدوم او آشناست

علی اکبر بسطامی نماینده ایلام در جلسه صحن علنی امروز ۱ شهریور مجلس شورای اسلامی و در زمان بررسی برنامه‌های پیشنهادی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضرت آقا در آغاز مجلس و همینطور در اجلاسیه دوم فرمودند این مجلس سه کار مهم باید انجام دهد؛ توجه به اشتغال، توجه به معیشت و توجه به اقشار آسیب پذیر و در همه این حوزه‌ها یکی از مهمترین برنامه‌های مجلس یازدهم است. باید توجه کنیم که مخاطب این برنامه‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: برادر و خواهران عزیز امروز از هفت معضل بزرگ کشور چهارتای آن‌ها در حوزه این وزارتخانه است. برای انجام این کارها و اولویت‌ها در این وزارتخانه به یک نیروی جوان انقلابی نیاز داریم و آن فرد همین دکتر عبدالملکی است.

بسطامی در ادامه بیان کرد: این جوان انقلابی با عملکردهای بسیار مثبت در حوزه اشتغال و کارآفرینی و صندوق‌های بازنشستگی و هر جایی که مسئولیت داشته به نحوی عمل کرده است که ریاست جمهوری با شناختی که از ایشان دارد، او را انتخاب کرده است.

وی افزود: آقای عبدالملکی در دوران خدمت الگویی را به جهان عرضه داشت که سازمان کار بین‌الملل توفیقات ایشان را به همه کشورها عرضه کرد تا از مدیریت ایشان الگو بگیرد.

نماینده ایلام همچنین با اشاره به عملکرد عبدالملکی در معاونت اشتغال کمیته امداد، تصریح کرد: دکتر عبدالملکی با نیم درصد از اعتبارات توانسته است بیش از ۶۹۳ هزار شغال ایجاد کند؛ ایشان به همه جای کشور رفته و جای جای این کشور با قدوم عبدالملکی آشناست. من رجاء واثق دارم جوانی که پرورش یافته مکتب امام و رهبری است می‌تواند در راستای حل مشکلات این حوزه قدم بردارد.

وی در پایان بیان کرد: والله بالله تالله، به اسماء الهی عبدالملکی شب و روز در کنار مردم و محرومین بوده است. دست همه عزیزان را به گرمی می فشارم برای اینکه این برادر عزیز را برای خدمت به مردم به مسئولیت این وزارتخانه انتخاب کنید؛ قطعا او از شاگرد اول های مکتب امام و رهبری است.

کابینه از وزن لازم برای اداره کشور برخوردار است/ نمایندگان از عبدالملکی جوان حمایت کنند

بهزاد علیزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای روح الامینی و خانم چنارانی به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی کار به موضوع خاصی در مورد برنامه‌ها اشاره نکردند. این وزارت‌خانه از وزارتخانه‌های بزرگ است و برنامه‌های زیادی دارد که نمایندگان مخالف در واقع به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی پرداختند. باید توجه داشته باشیم که برخی از مشکلات به دولت قبل برمی‌گردد که در مورد آنها وزیر پیشنهادی نباید جوابگو باشد و بخش دیگر به انتظارات از ایشان است.

وی ادامه داد: من از آقای رئیسی تشکر می‌کنم که کابینه ایشان دو عنصر جوانی و تجربه را برای انتخاب وزرا رعایت کردند. وزرای ایشان هم انقلابی و فسادستیز هستند و هم تخصص لازم را در زمینه‌ مورد نیاز دارند. البته شاید عده‌ای به کابینه نقد داشته باشند اما در مجموع کابینه از وزن لازم برای اداره کشور برخوردار است.

علیزاده در خصوص وزارت تعاون گفت: این وزارتخانه از بزرگترین و مهم‌ترین و پیچیده‌ترین وزارت‌خانه‌ها است که قطعا چالش‌های بزرگی پیشرو دارد و برای حل آن نیاز به برنامه است که ایشان برنامه دارند. این وزارتخانه ترکیبی از سه وزارت‌خانه است و اگر این مجموعه بتواند هماهنگ عمل کند، می‌تواند به خوبی اداره شود.

علیزاده با اشاره به برخی از چالش‌ها در حوزه اشتغال، تعاون، رفاه و تامین اجتماعی گفت: از جمله‌ این مسائل و چالش‌ها می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم، عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد کشور، اتکا به بودجه‌ سازمان تامین اجتماعی در حوزه‌ بهزیستی، تبعیض بین صندوق‌های مختلف بازنشستگی، نارضایتی در بخش درمان و بیمه‌ها، افزایش بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تسلط و اشراف آقای عبدالملکی و همچنین برنامه‌هایی که ارائه دادند و بیان راهکارهای عملی خود برای حل این چالش‌ها، من فکر می‌کنم ایشان توانایی اداره‌ این وزارتخانه را داشته باشند.

این نماینده مجلس در ادامه به برخی از برنامه‌های ارائه شده اشاره کرد و گفت: برخی از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی کار عبارتند از: بهبود فضای کسب و کار و حمایت از بنگاه‌ها، توسعه کارآفرینی، اصلاح قانون کار با نظارت طرفین، حمایت از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اجرای نظام طبقه‌بندی مشاغل، تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران، شفافیت کامل دخل و خرج صندوق‌ها.

علیزاده در ادامه گفت: البته ما به عنوان نماینده موافق شما توقعاتی نیز داریم. در صورتی که شما رای بیاورید یکی از توقعات از شما در خصوص انتصابات است. ما انتظار داریم در انتصابات مربوط به مدیران بخش‌های مهم وزارتخانه و هیئت مدیره‌ صندوق‌های وابسته دقت لازم را داشته باشید تا حیات خلوت عده‌ای نشوند. انتظار داریم شما نظارت کافی بر مجموعه‌ تحت کنترل و عملکرد آنها و نظلارت بر دخل و خرج صندوق‎های وابسته داشته باشید.

وی افزود: انتظار دیگر ما از شما این است که به استان‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته توجه بفرمایید و در صورت کسب رای به برنامه‌هایتان عمل کنید و گزارش مفصل از آن ارائه دهید.

علیزاده در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا از عبدالملکی جوان حمایت کنند و اظهار امیدواری کرد که حضور ایشان در وزارت کار منشاء خیر شود.

آقای عبدالملکی قول می‌دهد صندو‌ق‌‌های بازنشستگی حیاط خلوت دوستان و همفکرانش نشود؟

علی اصغر سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حجت‌الله عبدالملکی گفت: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه‌ای با معضلات زیاد است اداره آن احتیاج به تیم بسیار قوی، فنی، کارکشته و با تجربه دارد و جناب آقای عبدالملکی که از بدنه این وزارتخانه نیستند، چگونه می‌تواند در کوتاه‌مدت تیم مدیریتی قوی شناسایی کنند.

نماینده سمیرم ادامه داد: این وزارتخانه متولی صندوق‌های بازنشستگی در کشور است و بحران صندوق‌های بازنشستگی که عدم تعادل بین منابع و وزارتخانه‌ها دارد که اگر با طرح‌های کارشناسی و دقیق از گسترش آن جلوگیری نشود، عوارض غیرقابل جبرانی دارد. جناب آقای دکتر باید بتوانید از حقوق بازنشستگان صیانت کنید آیا به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعتقاد دارید.

وی یادآور شد: این وزارتخانه متولی بیش از ۴۰۰ شرکت مهم در اقتصاد ملی است و مشکل اصلی در این حوزه اختصاص مدیران غیرمتخصص و اتخاذ سیاست‌های خاص و فاقد صلاحیت در ترکیب هیئت رئیسه است که منجر به حیف و میل منابع و فسا شده است، آقای عبدالملکی آیا شما قدرت کافی برای تغییرات گسترده دارید آیا قول می‌دهید حیاط خلوت برای دوستان و همفکران‌تان نشود.

سلیمی افزود: جامعه هدف وزارت کار اقشار آسیب‌پذیر را تشکیل می‌دهد و آیا شما می‌توانید مشکلات این قشر را برطرف کنید؟ دولت‌های قبلی هم برنامه جامع و کامل ارائه دادند اما در عمل دیدیم عملی نشد، آیا جنابعالی به برنامه خود اعتقاد دارید؟ خانواده بهزیستی احتیاج به کمک بیشتری دارد و این خدمات حداقل‌های آنها را پوشش نمی‌دهد چه برنامه‌ای دارید؟ برای عدالت در بخش درمان چه می‌کنید؟ آیا افراد که حق بیمه پرداخت می‌کنند نباید خدمات دریافت کنند؟ برای طلاق و بزهکاری چه برنامه دارید؟ برای زنان سرپرست خانوار چه می‌کنید؟

وی تاکید کرد: حوزه تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مغفول مانده است برای‌شان چه می‌کنید؟ با توجه به ریزش ۲ میلیون شغل برای احیای آن چه کردید؟ برای واکسیناسیون کارگران چه برنامه‌ای دارید؟ آیا صرفاً با این شاخص می‌توان وزارتخانه را اداره کرد؟ آیا خودتان را دارای صلاحیت کافی می‌دانید؟

انتظار داشتیم رئیسی فردی در تراز مخبر را برای این وزارتخانه معرفی می‌کرد

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی امروز ۱ شهریور مجلس و در جریان بررسی برنامه‌های مختلف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مخالفت من تنها از سر دلسوزی است و هیچ انگیزه سیاسی پشت آن نیست چنانچه برای موافقت با ۱۶ وزیر پیشنهادی هم ثبت‌نام کردم.

وی افزود: همکاران ارجمند هیبت و هیمنه این وزارتخانه بسیار زیاد است؛ چراکه از سه وزارتخانه تشکل شده است به عنوان مثال هر استان ۱۱ مدیرکل دارد. همچنین نیروهای تحت پوشش زیاد است و ماهیانه چند ده هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند. از همین جهت در گذشته اغلب وزرای این وزراتخانه در حد رئیس‌جمهور بودند یا سابقه نمایندگی داشتند مانند آقای مصری، آقای شریعتمداری و آقای عباسی.

نماینده فلاورجان در ادامه بیان کرد: انتظار ما از آقای رئیس‌جمهور این بود که شخصیتی در تراز آقای مخبر برای اینجا معرفی می‌کرد. فردی که باتجربه و کار آزموده باشد چون در این حوزه جای آزمون و خطا نداریم. وزیر پیشنهادی این وزارتخانه باید مقبول کارگران و مورد پذیرش بازنشستگان باشد. همچنین باید مقبول آسیب‌دیدگان و جامعه بهزیستی و تعاونی‌ها باشد به عبارت دیگر این وزیر باید مقبول ۷۰ درصد جمعیت کشور باشد.

وی افزود: حتی مدیران زیرمجموعه این وزارتخانه مانند بهزیستی و شستا و صندوق بازنشستگی کشور به جز موارد معدودی این‌ها در حد وزیر بودند لذا شخصیت وزیر این دستگاه‌های معظم باید عالم به صنعت پزشکی، اشتغال، نفتی و صادرات، واردات، بیمه‌ها، روابط کارگری و ... باشد تا بتواند علاوه بر تولید پول عظیم برای صندوق‌های بازنشتگی بر بحران‌های متعدد مسائل مختلف به ویژه کارگری و تعاونی ها غلبه کند.

موسوی لارگانی همچنین اظهار داشت: آقای دکتر عبدالملکی جوان معتقد، هوشمند، تئوری‌پرداز و مسلط به حوزه اقتصاد هستند. آقای رئیس‌جمهور علت معرفی ایشان را سابقه‌اش در کمیته امداد معرفی کردند اما همه مطلع هستید که اشتغال، یک موضوع فراوزارتخانه‌ای است و کار تنها این وزارتخانه نیست. برای این وزارتخانه علم و تجربه باهم نیاز است و امیرالمومنین می‌فرماید تجربه بالاتر از علم است. وقتی این وزارتخانه در هر استان ۱۱ مدیرکل منصوب می‌کند، سطح وزیر از وزرای دیگر بالاتر باشد. بنده ضمن احترام به دانش و تجربه و تخصص آقای عبدالملکی وزارت ایشان را در این وزارتخانه ظلم به این جوانی که آینده‌دار است و در درجه دوم ظلم به مجلس انقلابی می‌دانم.

وی افزود: عزیزان اگر ایشان فقظ برای بخش تعاون، بخش کار یا رفاه اجتماعی انتخاب شده بود بنده قطعا کسی بودم که از ایشان تمام قد دفاع می‌کردم.

نماینده فلاورجان در ادامه سخنان خود ابراز داشت: در این چند سال سه حادثه بزرگ رخ داد؛ سقوط هواپیمای آسمان که منجر شد به قتل تعداد زیادی از عزیزان ما شد، بحث آتش‌سوزی کشتی سانچی دردی غیرقابل جبران و سانحه معدن یورت در استان گلستان که در بحبوحه انتخابات ۹۶ خون عزیزانی که در معدن کشته شدند پایمال شد. هر سه سانحه بزرگ و خسارت بار می‌توانست باعث استعفای کل دولت شود.

وی ادامه داد: آقای عبدالملی اگر وزیر بشود یا نشود آینده درخشانی دارد چرا اجازه نمی‌دهیم ایشان بعد از کسب تجربه‌های لازم در این جایگاه حضور پیدا کند؟ چه جوابی می‌توانیم به کارگران و بازنشستگان بدهیم؟

موسوی لارگانی در ادامه سخنان خود، خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم انتخاب ایشان قبل از همه ظلم به این جوان است و بعد به مجلس؛ فرض کنیم آقای رئیس‌جمهور براساس نظرات کارگروه تصمیم گرفتند، مجلس نباید بررسی کند؟

وی ادامه داد: همکاران عزیز شما صحبت‌های آقای علم‌الهدی را در نماز جمعه شنیدید دیگر کسی به دولت فحش نمی‌دهد و مجلس را زیر سوال می‌برند که باید در انتخاب دقت می‌کرد.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: مشاورانی که در کنار آقای عبدالملکی هستند آینده نگران‌کننده است. اینکه می‌گویند «اگر من را انتخاب نکنید نفر بعدی را هم من انتخاب می‌کنم» یا اینکه می‌گویند «در کشور فردی مانند من پیدا نمی‌کنید»، این که کسی بخواهد برای نشان دادن نزدیکی خودش به رئیس‌جمهور اینطور صحبت کند، اشتباه است.

اولین ویژگی که وزیر پیشنهادی کار دارد، باورمندی و اعتقاد به جمله «ما می‌توانیم» است

مهدی روشن‌فکر نماینده دنا در جلسه رای اعتماد وزیران درباره وزیر پیشنهادی کار دولت سیزدهم گفت: برخی از نمایندگان که از طرف رئیس‌جمهور به عنوان وزیر معرفی شدند، انسان‌هایی دارای برنامه هستند بی‌شک مجلس وظیفه سنگینی بر عهده دارد و آینده مردم به مباحث مطرح شده امروز مجلس وابسته است. ما به نمایندگی از مردم، برنامه‌ها را رصد کرده و به وزرای پیشنهادی رای خواهیم داد.

وی تصریح کرد: من موضوعی عرض می‌کنم که در آیین‌نامه نیست اما با فضای حاکم بر مجلس منطبق است. با توجه به وضعیتی که از مجلس امروز رصد کرده‌ام، کمیسیون‌های مربوطه هر وزیر فرصت کمتری برای نقد و بررسی دارند.

روشن‌فکر تصریح کرد: من به برخی از نمایندگان مخالف ارادت دارم و من موافق را برانگیختند تا نسبت به برخی مسائل بیشتر فکر کنم. من پرسشی مطرح می‌کنم، این جلسه برای رای اعتماد یا استیضاح برگزار شده است. پرسش ما در کمیسیون برای وزرای پیشنهادی این است که بر چه اساسی به عنوان وزیر معرفی شده‌اند. مبنای انتخاب نسبت به پیشنهاد وزیر چیست؟ اولین ویژگی که وزیر پیشنهادی کار دارد، باورمندی و اعتقاد به جمله «ما می‌توانیم» است.

وی با اشاره به مدیریت عبدالمکلی در کمیته امداد گفت: ایشان در بدترین شرایط توانست برنامه‌های محوله کمیته امداد را اجرا کند و از عهده آن برآید. کمیته امداد موظف بود تا سالانه ۷۰ هزار اشتغال ایجاد کند که در طول ۴ سال مدیریت وی حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد. او، تخصص کافی را دارد.

نماینده دنا افزود: بر اساس نظر متخصصان، کسانی که اموری را برعهده می‌گیرند باید بتوانند از عهده انجام آن برآیند. اگرچه وزارت کار یک ابر وزارت است اما عبدالملکی تخصص کامل را دارد. او نسبت به مسائل مدیریتی، مدیریت سیستمی و خرد جمعی آگاه است و به مشورت اعتقاد دارد. یکی از ویژگی‌های مدیریت نوین، مدیریت سیستمی است.

روشن‌فکر گفت: او با فسادستیزی مبارزه می‌کند و شهامت و شجاعت دارد. انسان‌های پاکدستی در حوزه مدیریت حضور دارند اما شجاعت ندارند. بدون یک تیم قدر نمی‌توانیم رفع مشکل کنیم و ایجاد عدالت کنیم تا رشد و نمو حاصل شود. موردی که اغلب دوستان اشتباه برداشت کرده‌اند، جوان‌گرایی و داشتن سوابق است. بسیاری از مدیران نظام بیش از چندین سال سابقه مدیریتی دارند اما نه تنها مفید نبودند بلکه مضر هم بوده‌اند. بسیاری از افرادی که سکان وزارتخانه را به عهده گرفتند، کارایی کافی را نداشتند اما مصداق موفقیت جوانگرای همین آقای عبدالملکی است.

وی تاکید کرد: با توجه به توان ایشان و برنامه‌های مطرح شده توسط ایشان در کمیسیون، ما ایشان را در روز رای‌گیری حمایت خواهیم کرد تا رای اعتماد را کسب کنند. بیمه درمانی، بازنشستگی، ازکارفتادگی، عمر و حوادث در برنامه‌های ایشان است. او برای کارگران بیمه‌نشه برنامه دارد. عبدالملکی برای کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور برنامه دارد.

عبدالملکی جزو نخبه‌های اقتصادی کشور است/ کابینه پیشنهادی با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست

سید محمد موحد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی، گفت: کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم در مقایسه با دولت های سابق که شاهد معرفی آنها در مجالس مختلف بودم و کمیسیون ها، فراکسیون ها و مجموعه هایی که در طول این روزها در فرآیندهای مختلف و متعدد صلاحیت آنها را بررسی کردم، با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست و این دولت قوی ترین دولت نظام جمهوری اسلامی و وزرای معرفی شده، برجسته، توانمند و نخبه و جوان هستند.

وی با بیان اینکه عبدالملکی جزو نخبه های اقتصاد است، در تشریح پیشنهادهای عملیاتی برای ایجاد تحول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با عنایت به تنوع و تکثر وظایف و رسالت های گسترده مجموعه بزرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با عنایت به طیف وسیع جامعه هدف این وزارتخانه در حوزه های گوناگون و با نظر به معرفی جوانترین وزیر۴۰ ساله برای راهبری و مدیریت این وزارتخانه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی،۴۰ برنامه عملیاتی نوآورانه در راستای تحول بنیادین در این دستگاه اجرایی حاکمیتی چند بعدی باید مواردی مانند برنامه ریزی و اقدام برای کمک به "ایجاد کسب و کارهای تعاونی خوشه ای" و "خوشه ها و شبکه های کسب و کارتعاونی"در راستای توانمندسازی و بهره وری تعاونی ها و افزایش تاب آوری آنها و بسترسازی برای مضاعف نمودن سهم و نقش تعاونی ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و برنامه ریزی و اقدام برای ساماندهی و سازماندهی کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی مهارت آموخته در قالب کسب و کارهای کارآفرینانه تعاونی و ارائه بسته جامع مشوق های ویژه تعاونی های جوانان و تعاونی های دانش بنیان، همچنین برنامه ریزی و اقدام برای"ایجاد کرسی های تعاون و کارآفرینی در کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور" به منظور ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و کارآفرینی در میان دانشجویان و کمک به ایجاد "کسب و کارهای تعاونی دانشجویی" با رویکرد ایجاد پیوند بین دانشگاه و بازارکار و تربیت دانشجویان خلاق،نوآور و کارآفرین و زمینه سازی برای اشتغال پذیری کارآفرینانه دانشجویان را در دستور کار قرار دهد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین وزیر آینده باید به برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد رشته دانشگاهی تعاون و توسعه اقتصادی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری و تعامل سازنده با وزارت های متولی آموزش های رسمی به منظور ایجاد درس سه واحدی"آشنایی با مبانی تعاون و کارآفرینی"در کلیه رشته های تحصیلی، برنامه ریزی و اقدام برای حمایت نظام مند و نهادینه از زنجیره های تامین و زنجیره های ارزش در کسب و کارهای تعاونی و ایجاد پیوند معنی دار بین تعاونی های نوظهور و تعاونی های بزرگ (تعاونی های نوپدید تا زمان خودکفایی،تحت برند تعاونی های بزرگ فعالیت خواهند نمود)، برنامه ریزی و اقدام برای سازماندهی مشاغل خرد و خانگی در قالب تعاونی های مادرتخصصی(تعاونی های تامین نیاز) و بسترسازی تقنینی مناسب برای کمک به ایجاد و توسعه تعاونی های هلدینگی و هلدینگ های تعاونی موضوعی، برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد تعاونی های زراعی در روستاها و بسترسازی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تحت مدیریت تعاونی ها(کلیه روستاییان در تعاونی های اراضی یکپارچه شده هم عضو و هم سهامدار و هم شاغل خواهند بود)، برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد و توسعه تعاونی های انبوه سازی مسکن با استفاده از اراضی ملی و با رویکرد تولید مسکن ارزان و باکیفیت و حمایت از تعاونی های مسکن محله به منظور احیا و مرمت و بازسازی ساختمان های فرسوده بارویکرد هوشمندسازی،صنعتی سازی و سبزسازی ساختمان ها توجه کند.

موحد یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در حوزه توسعه اشتغال و کارآفرینی باید به مواردی مانند طراحی و اجرای طرح ملی"نهضت ظرفیت اسمی"(طراحی و اجرای بسته جامع مشوق ها در راستای کمک به احیای بنگاه های کسب و کار راکد و نیمه فعال با رویکرد تولید کالاها و خدمات بر اساس ظرفیت اسمی اعلام شده در مجوزهای رسمی آنها)، ارائه کارت اعتباری یارانه ای مهارت آموزی و شغل یابی به کارجویان(کارت اعتباری هر کارجو به تناسب مدرک تحصیلی او به میزان مشخصی شارژ خواهد شد و کارجویان با استفاده از این کارت برای کسب آموزش های کارآفرینی و مهارت های فنی و حرفه ای و تامین هزینه های کاریابی اقدام خواهند نمود) و حمایت از حمایت از ارائه آموزش های کارآفرینی بر اساس الگوهای SIYB و KAB و NFTE و... به کارجویان و علاقه مندان به کارآفرینی و طراحی و تنظیم بسته جامع مشوق های کازآفرینی و برنامه ریزی و اقدام برای توسعه مشاغل خرد و خانگی و حمایت از کارآفرینی خانوادگی با رویکرد توانمندسازی شاغلین خانگی از طریق عضویت آنان در شبکه های کسب و کار و ایجاد پیوند بین آنان و مراکز بزرگ عرضه و فروش توجه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی گفت: برنامه ریزی و اقدام برای بازطراحی نظام آزمون وسع به منظور اعطای یارانه ها به افراد صرفا مستحق و نیازمند و جلوگیری از یارانه بگیری ثروتمندان، برنامه ریزی و اقدام برای هدایت یارانه ها به سمت توانمندسازی و اشتغال یارانه بگیران(هدایت منابع مالی یارانه ها برای ایجاد و توسعه مشاغل کوچک،خرید اوراق بهادار و حضور هدایت شده یارانه بگیران در بورس و ...)، برنامه ریزی و اقدام برای حضور همه بنگاه های موفق تحت پوشش شستا و سازمان بازنشستگی و سایر سازمان های اقتصادی فعال در حوزه وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی در بازار بورس از جمله مواردی است که باید در دستور کار وزیر کار آینده قرار بگیرد.

 

وزارت تعاون را وزارت مردم می‌دانم/ آغاز کار ما نقطه پایان فساد و مافیاست/ مدیران جهادی شناسایی و جایگزین مدیران رانتی می‌شوند

حجت‌الله عبدالملکی ضمن تشکر از رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگانی که در موافقت و مخالفت از او در صحن علنی مجلس صحبت کردند، گفت: نکاتی به بنده نسبت داده شد که صحت ندارد و باید بدانیم که همه در محضر خداوند هستیم.

وی ادامه داد: بنده دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان دارم و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق هستم با مرتبه‌ دانشیاری و افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ساله خود را فعالیت اجرایی و مدیریتی انجام داده‌ام. بنده در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، وزارت امور اقتصادی، استانداری استان کردستان، کمیته امداد امام خمینی و بیش از ده‌ مجموعه اقتصادی بزرگ که هر کدام دهه‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه را مدیریت کردند، سابقه‌ فعالیت و مدیریت دارم.

وزیر پیشنهادی کار اظهار کرد: نکته‌ای که باید بگویم این است که قطعا نمایندگان بین سابقه طولانی و تجربه‌ موفق تفکیک قائل هستند. این مطلب را دوستانی که در دفاع مقدس حضور داشتند درک می‌کنند؛ فرمانده گردان موفق در عملیات بعد فرمانده‌ لشگر می‌شد و چه بسا افرادی در جایگاه‌های بالا بودند اما سابقه‌ آنها حاکی از موفقیت‌شان نبود.

عبدالملکی در ادامه در خصوص وزارت کار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت بسیار بزرگی است با بالاترین سطح تماس با حوزه‌های رفاهی و معیشتی مردم؛ کارگران، بازنشستگان، روستائیان و عشایر عزیز، معلولان، زنان سرپرست خانوار، کارجویان، کارآموزان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، سالمندان، کودکان و مراکز خیریه و غیرانتفاعی متعددی که با این مجموعه در تماس هستند. یعنی این وزارت خانه تقریبا به ۷۰ درصد مردم خدمات می‌دهد برای همین من این وزارتخانه را وزارت مردم می‌دانم.

وی گفت: تحقق تعداد زیادی از اسناد بالادستی نظام و قوانین مجلس در گروی مدیریت صحیح این وزرتخانه است. من به عنوان مدیر اجرایی که ده‌ها سال توفیق خدمت داشتم، معتقد هستم بخش زیادی از مشکلات کشور ناشی از عدم اجرای درست قوانین است یعنی مشکل ما عمدتا مربوط به آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی است که در دستگاه‌های اجرایی تنظیم می‌شود و متاسفانه گاهی باعث نقض غرض قانونگذار می‌شود، پس من بر اجرای قانون تاکید دارد.

عبدالملکی گفت: این وزارتخانه متکفل بخش زیادی از سیاست‌های کلان و قوانین کشور است؛ اصول ۱۰، ۲۱، ۲۹، ۳۱، ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی بخش‌های مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه مبارزه با فساد و ایجاد رفاه برای مردم، سیاست‌های کلی نظام از جمله سیاست اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴، مبارزه با مواد مخدر، سلامت، مسکن، اشتغال و قوانین بسیار کلیدی مثل قانون کار، قانون بیمه بیکاری، قانون حمایت از معلولین و ... همه در این وزارتخانه باید اجرا شود و انشاالله بنده توفیق داشته باشم این مسئولیت را از طرف شما عهده دار شوم.

وی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی و اجرایی گفت: در کمسیون‌ها بیشتر بحث‌های راهبردی را مطرح کردیم و باور دارم به فضل الهی در صورت کمک شما این برنامه‌ها همگی قابلیت عملیاتی شدن دارند.

حجت‌الله عبدالملکی درارتباط با برنامه‌های محوری خود توضیح داد: گستره وزارت کار بسیار وسیع است که به تبع آن من ۶ برنامه برای دوران مدیریت خود درنظر گرفته‌ام. محور نخست برای اشتغال، روابط کار و آموزش فنی و حرفه‌ای است. تورم و بیکاری از معضلات اصلی کشور هستند. آقایان نماینده مجلس، شما دغدغه بیکاری جوانان در حزوه انتخابیه خود را دارید. اشتغال در بخش‌های مختلف مثل آموزش، کشاورزی گردشگری شکل گرفته است اما حوزه‌های دیگر به دست فراموشی سپرده شده است. تحقق برنامه اشتغال کشور با فرماندهی رییس‌جمهور پیگیری خواهد شد. وزارت کار مسئول برنامه اشتغال دولت است.

وی ادامه داد: پرسشی در ارتباط با حوزه اتشغال مطرح می‌شود؛ برنامه‌های حوزه اشتغال در طول ۴۳ سال گذشته اجرا شده اما اطلاعاتی درباره اشتغال افراد در دسترس نیست. آیا با کد ملی می‌توان اشتغال افراد را پیگیری کرد؟ آیا درباره مهارت افراد اطلاعاتی در دسترس است؟ اطلاعاتی در دسترس نداریم و نمی‌توانیم برنامه‌ای دقیق اجرا کنیم. «سامانه اشتغال ایرانیان» را راه‌اندازی خواهم کرد تا با برنامه‌ریزی بتوانیم به حوزه اشتغال کمک کنیم. همچنین بانک اطلاعاتی قوی برای کارفرمایان مهیا خواهد شد و چراغ راهی برای برنامه ما در حوزه مهارت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی کار دولت سیزدهم ادامه داد: آقایان درباره هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سخن گفتید. به طور قطع، عدالت سرزمینی در ارتباط با این مجموعه‌ها رعایت نمی‌شود و حرف شما درباره اشتغال مناطق است. این موضوع، دغدغه من هم محسوب می‌شود؛ هر دستگاهی باید به نوبه خودش در توسعه اشتغال ایفای نقش کند. توسعه منطقه‌ای می‌تواند به پیشرفت اقتصادی کمک کند و زنجیره ارزش شغلی در یک منطقه را تامین کند. این برنامه یکی از اهداف اساسی ماست و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، حذف زوائد سازمان تامین اجتماعی از دیگر برنامه‌های آتی دولت سیزدهم است. بخشنامه‌های متعددی توسط سازمان ارائه شده که موجب سردرگمی و ضرر و زیان کارفرمایان و کارگران شده است. حدود ۷۰ درصد از زوائد سازمان حذف خواهد شد.

عبدالملکی با تاکید بر اهمیت سه‌جانبه‌گرایی تصریح کرد: من با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی گفت‌وگو کرده‌ام. تمامی آنها واقف به این موضوع هستند که روابط کار نیاز به اصلاح دارد. این موضوع می‌تواند سه‌جانبه‌گرایی میان کارگر، کاررفرما و دولت را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه اصلاح هزینه بیمه می‌تواند به کارفرمایان کمک کند، اظهار داشت: کارفرمایان خواهان یارانه بیمه کارگران هستند تا اشتغال را رسمی کنند. منابعی را برای یارانه کارفرمایان به منظور بیمه کارگران فراهم خواهیم کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه اشتغال بخش خانگی در کشورهای اروپای سهمی ۱۰ درصدی از کل اشتغال دارد، توضیح داد: اشتغال خانگی مورد تاکید است. بر خلاف تصور ما، کشورهای خارجی به مشاغل خارجی توجه می‌کنند اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است. ما کار از منزل را به صورت پایلوت اجرا کردیم و ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم. «نظام جامع فنی شغلی و مهارتی» را اجرا خواهیم کرد و آموزش فنی‌حرفه‌ای مورد توجه خواهد بود. واحد فنی‌حرفه‌ای به مرکز کارآفرینی تبدیل خواهند شد.

وزیر پیشنهادی کار در ارتباط با برنامه‌های پیشنهادی خود در ارتباط با بازنشستگان توضیح داد: شفاف‌سازی دخل و خرج سازمان تامین اجتماعی از دیگر برنامه‌های ماست و در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت. عدالت درمانی در کشور وجود ندارد، ایجاد عدالت درمانی کشور از اهداف ماست. واحد درمانی در مناطق فاقد واحد درمانی ایجاد خواهد شد و اگر ایجاد نشود، خدمات درمانی خریداری خواهد شد. الکترونیکی کردن خدمات تامین‌اجتماعی از دیگر برنامه‌های من است. سامانه «بانک جامع رفاه ایرانیان» نیز تکمیل خواهد شد.

عبدالملکی در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توضیح داد: تصویب ۸۹ هزار میلیارد در بودجه ۱۴۰۰ برای مطالبات تامین اجتماعی توسط شما نمایندگان صورت گرفت.

وی درباره حوزه تعاون نیز توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته، تعاون مظلوم واقع شد و به حاشیه رفت. ما باید حوزه تعاون را بالا بکشیم و یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی توسعه بخش تعاون است. سند توسعه تعاون در سال ۹۲ تصویب شد اما عملیاتی نشد. اگر اجرا شود جهش حوزه تعاون میسر می‌شود. تقویت بانک توسعه تعاون هم می‌تواند عاملی برای پیشرفت حوزه تعاون باشد.

وی ادامه داد: حوزه بهزیستی گسترده است و ۶.۵ میلیون نفر تحت پوشش سازمان هستند که از این تعداد حدود ۲۵۰ هزار زنان سرپرست خانوار و ۲۷ هزار کودکمان بد و بی سرپرست هستند. قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را پیگیری می‌کنیم و سهیمه ۳ درصدی از اشتغال را مدنظر داریم. هزینه‌های بهداشتی و کاشت حلزون گوش نیز در برنامه‌های ماست. برنامه سالمندی و اجرای قانون حمایتی را به شدت پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: حوزه اقتصادی درباره شرکت‌ها و هلدینگ‌ها که نسبت به آن نگران هستید، مورد توجه قرار خواهد گرفت. شستا بیش از ۱۷۸ شرکت بزرگ و ۵۰ شرکت بزرگ بورسی دارد. ناپایداری مدیریتی، بدکاری و شفاف نبودن از دغدغه‌های همه ماست. مساله مدیریت سیاسی و غیراقتصادی و انتصاب رانتی و حقوق نجومی است. اولین گام فسادزدایی و سالم‌سازی سرمایه انسانی در این مجموعه است. ضمن حفظ مدیران سلامت و کارآمد، مدیران رانتی شناسایی و برکنار خواهند شد.

عبدالملکی تاکید کرد: مدیران جهادی شناسایی و جایگزین آنها خواهند شد. وی در پایان تأکید کرد: تا کی گوشه‌ای بنشینیم و بگوییم که فلان جا را مافیا دست گرفته‌اند. با وجود یک دولت و مجلس انقلابی، کم کاری پذیرفته نیست. این روزها کسانی که منافعشان به خطر افتاده، دروغ پراکنی می‌کنند چرا که بنده پای ریشه کن کردن فساد از این مجموعه‌ها خواهم ایستاد. تا روز آخری که بنده مدیریت می‌کنم، دستگاه انتصابات برای شایسته‌گزینی کار خواهد کرد. اگر مدیری که من منصوب کردم، دست از پا خطا کند؛ فساد کند یا ناکارآمدی او ثابت شود، بلافاصله برکنار خواهد شد. ما که نمازخوان هستیم و خودمان را پیرو ولایت می‌دانیم نباید بگویم فلان مجموعه مربوط به فلان بیت آیات عظام است یا متعلق به فلان جریان سیاسی است. آغاز کار ما پایانی است بر مسئله مافیا در مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی اغراق‌آمیز است

مهرداد ویس‌کرمی از مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه امروز کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است اظهار کرد: در حال حاضر 26 درصد از صادرات غیرنفتی، 20 درصد اشتغال، 85 درصد تولید غذا و 11 درصد تولید ناخالص ملی در بخش کشاوری انجام می‌شود و از این جهت این بخش می‌تواند محور اقتصاد و خودکفایی کشور باشد.

وی ادامه داد: به رغم تحریم‌ها ما شاهد آ‌ن هستیم در بخش کشاورزی رشد 4.5 درصدی را داشتیم و این بخش همواره یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور بوده است.

ویس‌کرمی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از نظر تعداد کارکنان و وظایف وسعت زیادی دارد، افزود: در جهاد کشاورزی 94 هزار نفر مشغول به کار هستند و 895 وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری در آن وجود دارد که این نشان دهنده اهمیت این وزارتخانه است.

وی مراتع آبخیزداری بازرگانی کشاورزی و ... تنها مثال‌هایی هستند که در حیطه گسترده وظایف جهاد کشاورزی جای می‌گیرند و تنها کسی می‌تواند از عهده آن برآید که توان تخصصی و اجرایی لازم در این حوزه را داشته باشد.

ویس‌کرمی خصوصیات فرد مناسب برای وزارت جهاد کشاورزی را داشتن علم و تخصص، آشنایی با تمامی زوایای مخفی جهاد کشاورزی و برخورداری از برنامه واقع‌بینانه علمی و دست‌یافتنی برشمرد.

وی گفت: آقای ساداتی‌نژاد باید خود را در باره خصوصیات عنوان شده ثابت کند و توضیح دهد که آیا می‌تواند از پس اداره و مدیریت وزارت بزرگ و مهم جهاد کشاورزی برآید.

ویس کرمی تخصص ساداتی‌نژاد را در حیطه کشاورزی ناکافی دانست و افزود: علم و تخصص وی در حیطه کشاورزی بسیار معمولی است و تعداد افراد زیادی هستند که از تخصص بهتر و بالاتر و با سوابق مناسب‌تر اجرایی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: تنها وظیفه اجرایی که مربوط به بخش کشاورزی بوده به معاونت آبخیزداری جهاد کشاورزی کاشان برمی‌گرد که آن نیز برای سال 70 بوده و بعد از آن عمدتا وظایف غیرمرتبط بر عهده آقای ساداتی‌نژاد بوده که از جمله معاون پارلمانی وزیر علوم، معاون دانشجویی و ... بوده است.

ویس‌کرمی همچنین عهد‌ه‌دار بودن فراکسیون آب و همچنین یک سال ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس را نیز برای وظایف اجرایی یک کاندیدای وزارت جهاد کشاورزی ناکافی دانست.

وی اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید آنقدر در این حوزه شناخت داشته باشد که هر کسی نتواند کلاه سرش بگذارد و مدیریتش کند و با استفاده از شناخت اندک او در حوزه رانت و فساد ایجاد کند.

ویس‌کرمی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ساداتی‌نژاد برنامه مشخصی را برای برنامه‌هایی مثل مهار آبهای مرزی، حفاظت از آب و خاک و اطلاعات زیست بوم کشور ندارد و بسیاری از پاسخ سوالات در برنامه‌های وی ابهام دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد با بیان اینکه برخی طرح امنیت غذایی و سنددار کردن مزارع از افتخارات وزیر پیشنهادی برمی‌شمارند گفت: در واقعیت طرح امنیت غذایی هنوز اجرایی نشده و سنددار کردن مزارع کشاورزی نیز همچنان بلاتکلیف است پس نمی‌توان این برنامه‌ها را جزو افتخارات ساداتی‌نژاد دانست.

وی برنامه ارایه شده از سوی وزیر پیشنهادی را اغراق‌آمیز دانست و افزود: به طور مثال در برنامه ارائه شده از افزایش پنج برابری تولید کلزا و هشت برابری تولید سویا صحبت شده است و همچنین عنوان شده که کشت آبی را به 10 میلیون هکتار می‌رساند در حالی که با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور این برنامه اغراق‌آمیز است.

ویس‌کرمی اظهار کرد: در مجلس چپ و راست به ما می‌گویند مخالف صحبت نکنید تا بتوانیم با رای حداکثری وزرا را به کابینه دولت بفرستیم در حالی ما در این اینجا باید سخنان مردم را عنوان کنیم.

۸ هزار میلیارد تومان اشتغال با همت ساداتی‌نژاد به وجود آمد

رحمت‌الله نوروزی در جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروز همه تشکل‌های کشاورزی بدنه وزارتخانه خطه مازندران، گیلان، گلستان و همه استان‌هایی که کشاورزی دارند از انتخاب آقای ساداتی‌نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی خوشحال هستند.

وی افزود: از ویژگی‌های مهم آقای ساداتی‌نژاد می‌توان به تخصص و تعهد ایشان اشاره کرد ایشان با اعتماد جدی در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی خدمت بزرگی کردند. من شاهد بودم که تا ۱۰ شب در کمیسیون می‌ماندند و کار می‌کردند.

نماینده شهر علی آباد کتول در مجلس گفت: در موارد متعددی آقای ساداتی نژاد جلسات مکرری برگزار می‌کردند. ایشان اهل خرد و تصمیم جمعی هستند با ۱۳۰ زیرمجموعه جهاد کشاورزی جلسه داشتند و نقطه‌نظرات همه را گرفتند.

نوروزی خاطرنشان کرد: با همت آقای ساداتی نژاد ۸ هزار میلیارد تومان اشتغال، ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات تولید، چهار هزار میلیارد تومان بیمه کشاورزی ایجاد شده است با ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه، کودهای شیمیایی برای کشاورزان را مورد توجه قرار دادند.

وی در ادامه بیان کرد: ایشان از متخصصین و نیروهای زبده به خوبی استفاده می‌کنند. بالنده‌ترین، پویا‌ترین و فعال‌ترین کمیسیون در مجلس کمیسیون کشاورزی است. امروز اعضای کمیسیون نگران از دست دادن ایشان هستند.

وی یادآور شد: در موضوع کمبود مرغ و تخم‌مرغ سه جلسه با وزیر را برگزار کردند در مورد مشکل نهادها و گرانی کود و بذر بسیار تلاش کردند. تا ۱۰ شب برای کار در کمیسیون می‌ماندند و برای منابع طبیعی، شیلات، دامداران، مرغداران و ... بسیار تلاش کردند.

ساداتی‌نژاد چالش‌های کشاورزی را به خوبی می‌شناسد و برای همه آن‌ها ارهکار ارائه کرده است

غلامعلی کوهساری نماینده رامیان و آزادشهر در نوبت عصر جلسه صحن علنی امروز مجلس و در زمان بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی طی سخنانی، گفت: قصد من دفاع از آقای ساداتی نژاد نیست بلکه قصد دارم از حوزه کشاورزی دفاع کنم چراکه زحمات ایشان در کمیسیون بر هیچکس پوشیده نیست.

وی ادامه داد: همکاران عزیز ابتدای انقلاب تاکنون کدام وزیر کشاورزی بوده است که در همه حوزه‌های تخصصی زیرمجموعه خود تخصص داشته باشد؟ هرکسی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود نهایتا در یک یا دو حوزه صاحب تخصص است و مهم این است که بتواند با مدیریت خود و استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص و کاربلد امور را پیش ببرد. من پیشنهاد می‌کنم همکاران عزیز حداقل یک بار برنامه ۶۷ صفحه‌ای که آقای ساداتی نژاد ارائه کردند را مطالعه کنند.

کوهساری در ادامه اظهار داشت: در صحبت‌های مخالف محترم هم بود که علیرغم تحریم‌های شدید تحمیل شده از سوی کشورهای استعمارگر بر کشور ما، طی سال‌های اخیر رشد کشاورزی نشان از قابلیت‌های این حوزه دارد و توانسته است با تامین ۸۰ درصد امنیت غذایی کشور نقش بسزایی در امنیت غذایی و ثبات کشور داشته باشد.

وی افزود: امروز بیکاری یکی از معضلات اصلی کشور ماست و در حال حاضر بیش از ۴ و نیم میلیون بهره‌بردار داریم که کشاورزی می‌تواند سهم بزرگی در اشتغال دارد. در نتیجه با توجه به نقش مهمی که کشاورزی در اقتصاد و بیکاری و امنیت غذایی کشور دارد انتخاب ایشان از سوی آقای رئیسی نشان از دغدغه‌مندی و اهمیت نسبت به این مساله دارد.

نماینده رامیان همچنین تصریح کرد: طی یکسال گذشته آقای ساداتی نژاد طی سفرهایی به نقاط مختلف کشور شناخت درستی از میدان و عرصه کشاورزی پیدا کرده و ارتباط خوبی با نخبگان این حوزه دارد، حمایت تشکل‌های مختلف این حوزه از ایشان دلیل بر این مدعا است.

وی افزود: در برنامه آقای ساداتی‌نژاد هم به چالش‌ها و مشکلات حوزه کشاورزی اشاره شده و هم به راهکارهای حل این مشکلات و بحران‌ها توجه صورت گرفته است. یکی از طرح‌های مورد نیاز کشور اجرای طرح‌های تحولی حوزه کشاورزی است.

کوهساری ادامه داد: با توجه به مصرف ۹۰ درصدی آب در شرایط خشکسالی، افزایش بهره‌وری آب در این دوره خشکسالی بسیار مهم است که نیازمند هماهنگی دو وزارتخانه کشاورزی و نیرو است. با حضور ایشان که تخصص آب دارد این تعامل میان وزارت کشاورزی و نیرو می‌تواند محقق شود. با نگاه به برنامه‌های آقای ساداتی‌نژاد توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و زهکشی اراضی در استان‌های شمالی و همچنین پروژه‌های مختلف این حوزه آمده است. در مجموع بررسی برنامه ۶۷ صفحه‌ای پیشنهادی حکایت از این دارد که ۵۰ درصد منطبق و ۴۰ درصد همسوی سیاست‌های بالادستی است و مغایرت مشاهده نمی‌شود که این موضوع نشان می‌دهد که آقای ساداتی‌نژاد با وظایف وزارت کشاورزی آشنایی کامل دارد.

وی در پایان گفت: همچنین نهاده‌های کشاورزری، دام و طیور و تامین ارز مورد نیاز در این زمینه باید مورد توجه باشد، با توجه به اهمیت حوزه‌های مختلف مانند دام و طیور، شیلات و منابع طبیعی از آقای رئیس‌جمهور می‌خواهیم که بعد از رأی اعتماد بالای نمایندگان با تفویض اختیارات ویژه حمایت کند.

سامانه «سوت‌زنی» در وزارت کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم/ سند کشاورزی تا چهار سال آینده داده می‌شود/ می‌توانیم در خاورمیانه اقتدار غذایی داشته باشیم

سیدجواد ساداتی‌نژاد در صحن علنی مجلس در پاسخ به نمایندگان و دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی با بیان اینکه کشاورزان ضامن امنیت غذایی کشور هستند، اظهار داشت: نمایندگان کمیسیون کشاورزی اقدامات شایسته‌ای در حوزه کشاورزی داشته و از قشر کشاورز دفاع کردند، امیدوارم این نگاه تا پایان مجلس کنونی ادامه یابد.

وی تشکیل شورای قیمت‌گذاری کالای اساسی و همچنین قانون امنیت غذایی را از جمله اقدامات مثبت مجلس برشمرد و افزود: با این برنامه‌ها مشکلات چندین ساله کشاورزان برطرف و بسترساز تحول خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است گفت: تامین غذای مردم در تمامی دنیا به عهده دولت‌ها است در کشور ما هم به همین ترتیب است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی اولویت کشور است و هیچ اولویتی با آن رقابت نمی‌کند خاطرنشان کرد: اکنون امنیت غذایی در دنیا ارتقا یافته و از کف تامین غذا به قدرت غذایی رشد پیدا کرده است.

وی تاکید کرد:‌ اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم در دنیا هستند بنابراین بستر قدرت غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وی یادآور شد: برای قدرت غذایی به اقتدار کشاورزی نیاز داریم اما سوال این است که در این شرایط کشور ما در چه وضعیتی است اوضاع کشاورزی چگو.نه است

ساداتی نژاد بیان داشت: ما در حوزه کشاورزی بی‌نظیر هستیم؛ 84 میلیون هکتار اراضی کشاورزی، 14 میلیون هکتار جنگل، 120 میلیون واحد دامی، 38 میلیون هکتار اراضی زیر کشت، 18 میلیون هکتار در حال کشت، 2700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت شیلات، 11.6 درصد تولید ناخالص داخلی، 19 درصد اشتغال، 20 درصد صادرات غیرنفتی ، 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی به طور کلی 20 میلیون نفر در این حوزه (یک سوم جمعیت) و 10 هزار محقق و دانش آموخته در حوزه کشاورزی از جمله مزیت‌های کشور ما است.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در خاورمیانه دارای اقتدار غذایی باشیم، گفت:‌ امروز این کرسی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا در اختیار ما نیست ما باید با ظرفیت نیروی انسانی و منابع طبیعی به جایگاه خودمان در جنوب غرب آسیا دست یابیم.

وی تاکید کرد:‌ برای اقتدار کشاورزی باید تحول ایجاد شود و دولت سیزدهم رسیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار داده است.

وی توضیح داد: ما برای تحول در کشاورزی و رسیدن به اقتدار کشاورزی 16 چالش را شناسایی کردیم و 25 راهبرد ارایه دادیم همچنین پذیرای نقد هستیم.

وی ادامه داد: نگاه به کشاورز فقط تولید کننده غذا نیست بلکه تولیدکننده قدرت است.

وی با اشاره به لزوم تحقق شعار همه باهم جهاد سازندگی گفت: با بکار بستن این شعار توانستیم روستاها را آباد و محرومیت‌زدایی کنیم اکنون شعار همه باهم در جهاد کشاورزی مغفول واقع شده تمام عناصر باید با هم فعالیت کنند تا این شعار اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ما طی این مدت وزارت به قطب‌های کشاورزی خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم مشکلات برطرف شود اظهار داشت: مشکلات بخش کشاورزی فراوان است اما ما کشاورزان سیاست گذاران و تشکل‌های صنفی اعتقاد داریم با تحول زمینه‌ساز سایر بخش‌ها نیز خواهیم بود و منجر به اشتغال پایدار خواهیم شد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه مشکلات طولانی کشاورزان را در دولت سیزدهم برطرف خواهیم کرد افزود: سند کشاورزی تا چهار سال آینده به تمامی اراضی کشاورزی داده خواهد شد به عبارت دیگر تمامی زمین‌های کشاورزی سنددار خواهد شد و جشن سند اراضی کشاورزی را برگزار خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اصل سوم برنامه‌های خود را «یک بار برای همیشه» عنوان کرد و گفت:‌ در بخش کشاورزی باید یک بار برای همیشه مشکلات برطرف بشود که یکی از این مشکلات سنددار شدن زمین‌های کشاورزی است.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: ‌با این روندی که در حال اجرا است تا 30 سال آینده نیز کشاورزان صاحب زمین خود نمی‌شوند اما بر اساس اصل سوم برنامه‌های من طی چهار سال آینده ما جشن تمام شدن تحویل سند به همه کشاورزان را خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه اصل چهارم برنامه علمی شدن کشاورزی است، افزود: هیچ بخشی نمی‌تواند توسعه پیدا کند مگر اینکه مبنای علمی داشته باشد. ما نیز در کشاورزی باید نگاه خود را تغییر بدهیم و از شکل سنتی به روش‌های علمی و تجاری روی بیاوریم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: من نگاه غیرتجاری و غیرمعیشتی به کشاورزی را قبول ندارم و معتقد هستم آنچه باعث فرار سرمایه از این بخش و از دست رفتن اشتغال شده است همین نگاه غیرتجاری به کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه تولید در بخش کشاوری بر اساس سود و زیان باشد اظهار کرد:‌ تا امروز قیمت خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان غیرواقعی و یا دستوری بوده است در حالی که نباید از جیب کشاورزان یارانه به مردم داد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: بخش کشاورزی نیز مانند همه بخش‌ها باید از حمایت برخوردار شود تا از فرار سرمایه از این بخش و مهاجرت از آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم تشکل‌های بخش کشاورزی افزود: با کمک تشکل‌ها می‌توان واسطه‌ها را حذف و هزینه مازاد را از بخش کشاورزی کاهش داد و من بر این باور هستم که تشکل‌ها می‌توانند ما را در رسیدن به این مهم و برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های درست یاری کنند.

وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه بخش‌های فراموش شده زیادی در حوزه کشاورزی وجود دارد گفت: یکی از این بخش‌ها روحیه جهادی است که از وزارت جهاد کشاورزی رفته و فراموش شده است در حالی که در ابتدا یکی از مهمترین بخش در کشاورزی جهاد در این راه بود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: روستاها نیز موضوع فراموش شده در بخش کشاورزی هستند که هم اکنون با داشتن بیش از 20 دستگاه متولی بی‌پناه ماندند و باید برای آنها یک متولی داشته باشیم.

وی کشت دیم را از دیگر بخش‌های فراموش شده عنوان کرد و افزود: ظرفیت فراوانی برای کشت دیم در کشور ما وجود دارد اما بر خلاف تمام دنیا ما 70 درصد کشت‌هایمان را به صورت آبی و تنها 30 درصد به صورت دیم انجام می‌دهیم که این موضوع برای بخش کشاورزی مشکل‌ساز شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: شیلات نیز از دیگر بخش‌هایی است که به رغم داشتن ظرفیت فوق‌العاده اشتغال رها شده و توجه کافی به آن نمی‌شود و به رغم اینکه 2700 کیلومتر مرز آبی داریم 50 درصد تولیدات شیلات در منابع داخلی آبی کشور انجام می‌شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در باره برنامه تحولی خود نیز گفت: در برنامه تحولی وظایف به استان‌ها و شهرستان‌ها بیش از گذشته واگذار می‌شود تا تصمیمات در میدان گرفته شود. همچینن در این برنامه از قطب‌های کشاورزی حمایت ویژه‌ای خواهد شد علاوه بر آن در برنامه تحولی حرکت به سوی کشاورزی تجاری در نظر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد:‌ کشاوری تجاری شامل کشاورزی قراردادی می‌شود به این معنی که بذری کاشته نمی‌شود مگر آنکه مشتری برای آن مشخص شده باشد.

وی توجه به زنجیره ارزش توسعه کشاورزی بر اساس اقلیم در کشاورزی پایدار در تمام کشور اجرای الگوی کشت و ایجاد رصدخانه کشاورزی را از دیگر موارد ارایه شده در برنامه تحولی خود برشمرد.

ساداتی‌نژاد با تاکید دوباره بر اهمیت تقویت امنیت غذایی افزود: افزایش خودکفایی کاهش هزینه تولید، تقویت لاین مرغ آرین، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی دانش بنیان اجرای کامل قانون تجارت کشاورزی و مدیریت ریسک کشاورزی، حرکت بیمه به سمت مدیریت بحران، توجه به ظرفیت باغبانی، توسعه گلخانه‌ها، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

وی با تاکید بر امر مهم فسادستیزی و توجه خاص به آن اظهار کرد:‌ برای جلوگیری از انحصار و فسادستیزی، تعاونی‌های کشاورزی را در سراسر کشور به کار خواهیم گرفت، همچنین برای این مهم سامانه «سوت‌زنی» برای ارایه گزارش فساد در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اهمیت منابع انسانی در بخش کشاورزی گفت:‌ تربیت کشاورزان برای آینده با تشویق جوانان برای بخش کشاورزی کشورمان بسیار اهمیت دارد چراکه متوسط سن کشاورزان در ایران بسیار بالاتر از نرم جهانی است.

وی ادامه داد: برای تجارت آب مجازی نیز در برنامه‌های خود راهکارهایی را ارایه دادیم تا محصولات آب‌بر را وارد و منابع داخلی آب کشور را برای محصولات استراتژیک باقی بگذاریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه حافظت از منابع آب و خاک در دستور اکید دولت هستند گفت: در همین ارتباط لایحه جامع آبخیزداری در دستور کار قرار داده و موضوعاتی مانند مبارزه با آتش سوزی در جنگل‌ها و کشت چوب را در برنامه‌ها مطرح کرده‌ایم.

ساداتی‌نژاد در پایان سخنان خود از تلاش برای به پایان رساندن طرح 550 هزار هکتاری توسعه اراضی کشاورزی در استان ایلام و خوزستان خبر داد و افزود: همچنین توزیع هوشند اقلام اساسی و نهاده‌های دامی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت کسب اعتماد مجلس متعهد به انجام تمامی برنامه‌های خود هستم.

با این ترکیب دولت، قوه قضائیه و مجلس، هیچ بهانه‌ای برای ناکارآمدی نداریم

امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری با توجه به نبودن مخالف و صحبت نکردن موافقان پس از رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بدون مقدمه پشت تریبون رفت و در دفاع از خود ضمن تبریک روز پزشک گفت: لازم می‌دانم از ریاست قوه قضائیه آقای اژه‌ای و آقای رئیسی و از حسن اعتماد به خودم تشکر کنم. از تک تک نمایندگان تشکر دارم این که وزرا در کمیسیون‌ها رفتند بسیار خوب بود، دغدغه‌ها را شنیدیم و برنامه‌ها را ارائه کردیم انتظار از دولت سیزدهم کارآمدی است، این امکان ندارد مگر اینکه همه قوا با هم تعامل کنند.

وی با بیان اینکه معنای استقلال قوا جزیره‌ای عمل کردن نیست، گفت: ترکیب مجلس و قوه قضائیه و دولت را ببینیم هیچ بهانه‌ای برای کم بودن کارآمدی نداریم، وزیر دادگستری طبق قانون مسئول تعامل بین قواست. باید تلاش کنیم قوه قضائیه از طریق تعامل با دولت و مجلس کارآمد شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری یادآور شد: از پیشگیری از وقوع جرم تا احقاق حق و تکریم مردم و ارتقای امنیت قضایی همه در این راستا تعریف می‌شود. امنیت قضایی یعنی اگر کسی مورد ظلم قرار گرفت، مطمئن باشد جایی هست که به آن رسیدگی می‌شود زمینه این کار باید فراهم باشد. در مقابل، کسانی که قانون‌شکن هستند همواره باید از قوه قضائیه نگران باشند و بدانند اگر مرتکب جرم شدند، دادگاه توانمندی هست که حق مظلوم را بگیرد.

رحیمی تاکید کرد: اگر کسی حقی را تضییع کرد باید مجازات شود و این حتما بازدارنده است. این افراد باید همواره نگران باشند اما عموم مردم که خلاف نمی‌کنند باید آرامش داشته باشند و نگران نباشند که بی‌گناه محکوم شوند و اگر گزارش خلافی از ناحیه هر دستگاهی علیه آنها آمد، قاضی عادل رسیدگی می‌کند. باید به این ایده آل برسیم. وزیر دادگستری وظیفه دارد این امکانات را فراهم کند که قوه قضائیه به این درجه برسد.

وی ادامه داد: ارتباط میان قوا در این حوزه وظیفه وزیر دادگستری است، وزیر دادگستری وظیفه دارد لایحه‌ای که رئیس قوه قضائیه آن را ارائه می‌کند به کمیته قوانین دولت برده آن را تصویب کند، به مجلس بیاورد و تلاش کند تا قانون شود. همچنین تعامل دو جانبه اگر نماینده یا نمایندگانی از رئیس قوه قضائیه داشته باشند با توجه به اینکه این دو نهاد دو قوه مستقل هستند این وزیر دادگستری است که سوال را ببرد و جواب آن را دریافت کرده و به مجلس ارائه کند.

وزیر پیشنهادی دادگستری همچنین اظهار داشت: من همه مسائل شما را محضر ریاست محترم قوه قضائیه آقای محسنی اژه‌ای ارائه کردم و ایشان فرمودند ما به دنبال اجرای عدالتیم لذا باید این ارتباط نزدیک ایجاد شود شما سازوکاری طراحی کنید که از این به بعد ارتباط نمایندگان مجلس با قوه قضائیه بهتر شود. من به نمایندگان عزیز متعهد می‌شوم با هیات رئیسه محترم مجلس سازوکاری را طراحی کنیم که ارتباط شما با دادگستری‌های استانی و قوه قضائیه بهبود پیدا کند.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر نگرانی‌های نظارتی است، به عنوان مثال سازمان بازرسی یک نامه را می‌زند و برخی این را بهانه می‌کنند و کار می‌کنند اما برخی هم واقعا نگران می‌شوند و این می‌تواند مانع توسعه کشور شود. ما کارگروهی با حضور مدیرکل اطلاعات، دادستان محل و مسئولان مربوطه تشکیل می‌دهیم تا این موارد تعیین تکلیف شوند.

رحیمی در ادامه سخنان خود به شکایات مردم از عملکرد دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: اکنون در دیوان عدالت اداری تعداد زیادی شکایت مردمی علیه عملکرد دستگاه‌ها داریم باید برای رسیدگی به این شکایات سازوکار مشخصی تعیین شود.

وی ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی موضوع بسیار مهمی است که تصور عموم مردم این است که مبارزه با گرانفروشی تنظیم بازار و حتی تورم را شاید انتظار این باشد که سازمان تعزیرات حکومتی برطرف کند، در حالی که این سازمان همانند دادگاه است و برای رسیدگی باید براساس گزارش‌ها اقدام کند در حالیکه مردم کاری ندارند که چه وزارتخانه‌ای مسئول گرانفروشی است. من خدمت آقای مخبر هم گفتم یک ستاد باید برای رسیدگی به همه این موارد از تنظیم بازار تا مبارزه با گرانفروشی و.. تشکیل دهیم تا بحث مبارزه با گرانفروشی و تنظیم بازار را تنظیم کنیم به این خاطر که اکنون بین سازمان تعزیرات و وزارت صمت اختلاف است یکی منتظر گزارش دیگری است و دیگری منتظر پیگیری آن یکی که با راه‌اندازی این قرارگاه برطرف خواهد شد. البته باید تاکید کنیم که در این حوزه متخلفین باید بترسند اما اگر کسی درست کار می‌کند نباید برای او ایجاد نگرانی شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به نقش این وزارتخانه در کنوانسیون‌ها و قراردادهای خارجی، تصریح کرد: وزارت دادگستری به لحاظ این که بین سه قوه اختیارات خاصی برای هماهنگی دارد، می‌تواند خیلی مناسب باشد. ما چندین کنواسیون بین الملل داریم که وزیر مسئول داخلی آن است، یکی کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل است این کنوانسیون ظرفیتی را ایجاد می‌کند که بتوانیم اموال خارج از کشور مفسدین را به کشور بازگردانیم. اکنون تنها قادر به بازداشت خود فرد هستیم.

وی افزود: دومی کنوانسیون حقوق کودک است، واقعا شأن پایتخت جمهوری اسلامی این است که وقتی پشت چراغ قرمز هستید کودکانی به عنوان کودک کار دور ماشین‌ها جمع شوند؟ در مجموع وزارت دادگستری در این حوزه و در حوزه استرداد مجرمین و محکومین و قراردادهای بین المللی می‌تواند مفید به فایده باشد.

وزیر پیشنهادی دادگستری ادامه داد: من از دادیاری دادگستری در مناطق محروم شروع کردم تا به اینجا رسیدم، بنابراین تمام مشکلات را می‌دانم.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنم نماینده مجلس بودم و متوجه هستم مردم از شما چه انتظاراتی دارند و شما چه وظایفی در قبال مردم دارید؛ از طرفی با انتخاب همین مجلس محترم به عنوان دادستان دیوان محاسبات و رئیس کل دیوان محاسبات انتخاب شدم‌ مسائل بودجه کشور را به طور دقیق می‌دانم و تصور می‌کنم با این سوابق برای وزارت دادگستری انشالله اگر مورد اعتماد شما قرار بگیرم با کمک خود شما بتوانیم مسائل را حل کنیم.

رحیمی ادامه داد: با اعتماد شما کارآمدی را در وزارت دادگستری بالا خواهیم برد و می‌توانیم در قوه قضاییه و اموری که مربوط به نمایندگان است، پاسخگو باشیم، در سازمان تعزیرات حکومتی که مستقیم زیر نظر وزارت دادگستری است جواب دهیم و بتوانیم موفق باشیم و آن کارآمدی را که مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند، ایجاد کنید.

وی تاکید کرد: ما خدمتگزار مردم هستیم و آقای رئیس‌جمهور در این مجلس گفتند ما خادم ملت هستیم قول می‌دهم چه همه کسانی که به این دولت رای دادند، چه کسانی که رای ندادند و چه کسانی که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد، لذا از امام زمان می‌خواهیم برای ما دعا کنند که در دنیا و آخرت شرمنده ملت عزیزان نشویم.

امیدوارم عاقبت من هم ختم به شهادت شود/ نیروهای مسلح بیش از هر زمانی در هماهنگی با ستاد کل قرار دارند

امیر محمدرضا آشتیانی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: به روح حضرت امام و شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی و شهدای پرافتخار مدافع حرم و شهدای ولایت شهید سپهبد صیاد شیرازی و شهید سپهبد سلیمانی درود می‌فرستم‌.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که به واسطه انقلاب به مردم عزت عطا کرد و نیز عزتی به من در دنباله روی از سیره صیاد شیرازی‌ها عنایت شد تا فرصت خدمت در حوزه‌ای پیش‌تر شهیدچمران و شهید فکوری و شهید نامجو در آن خدمت کردند و امیدوارم عاقبت من هم ختم به شهادت شود.

وی افزود: از برادر همرزم خود امیر حاتمی به دلیل تلاش‌های شبانه روزی تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در ابتدا از رئیس محترم جمهور به دلیل اعتماد به بنده تشکر می‌کنم. به یقین خدمت در دولت ولایی و انقلابی مایه افتخار و پاسخگویی در مجلس مایه مباهات خواهد بود.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح بیش از هر زمان دیگری در مجموعه سازمان‌ها و ارتش و نیروی انتظامی در هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد و گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا، آماده حضور در صحنه‌های دفاعی، سازندگی و مواجهه با دشمنان هستند.

وی افزود: مقابله با خنثی‌سازی توطئه‌افکنی، اغواگرای بدخواهان و خنثی‌سازی تفرقه در میان نیروهای مسلح و صیانت از اقتدار فاعی در دستور کار قرار دارد که همواره به یاس دشمنان انجامیده است. خدمتگزاران شما در همه دوره‌ها در صحنه‌های مقابله با فتنه دشمن داخلی و خارجی و تهدیدات و مخاطرات و بلایا حضور فعال و چشم‌گیر داشتند. هرجا دشمنان قصد شیطنت داشتند به گونه‌ای با آنها برخورد شده که صحنه را ترک کردند.

امیرآشتیانی گفت: آمریکا به عنوام نماد پوشالی قدرت و ایادی زخم خورده او مظهر گزافه گویی و استیصال گاهی رویا پردازی می‌کند چرا که میدانند که ایران با تاسی از عاشورا و تبعیت محض از امام حاضر به دنبال گسترش عدالت و احقاق حقوق مستضعفین و حمایت از مقاومت در جهان از یک سو و آرامش در منطقه با تعامل با کشورهای منطقه از سوی دیگر است.

وزیر پیشنهادی دفاع در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: هزینه ای به دشمن تحمیل خواهیم کرد که از توان و تحمل او خارج باشد، به گونه ای که همانند گذشته برایشان پشیمانی و شکست را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای وظایف ذاتی و ماموریتی برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه تدابیر و فرامین حکیمانه امامین انقلاب، قانون تشکیل وزارت دفاع، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست های کلی ابلاغی در حوزه های خودکفایی دفاعی و امنیتی، صنعت، انرژی، تجارت، علم و فناوری ، اقتصاد مقاومتی و شناخت تهدیدها، چالش ها و فرصت ها، رویکرد تحولی خود را در ۴ سال آینده به فضل خدا و همراهی و همکاری دولت و مجلس انقلابی با لحاظ و توجه جدی و عمیق به افزایش تاثیرگذاری فناوری های نوین در عرصه های گوناگون قدرت، اهمیت یافتن بهره گیری از سامانه های ترکیبی در حوزه های سخت، نیمه سخت و دفاعی، پیشرفت های جهشی در حوزه فناوری های نانو، زیستی، شناختی، سایبر، کوانتوم، مواد جدید و فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت و نقش دیپلماسی دفاعی و پشتیبانی موثر و قدرت ساز نیروهای مسلح در عمق بخشی راهبردی توأم با استحکام درونی و قابلیت های بازدارنده بر محورهای برنامه جامع تقدیمی استوار کرده است.

آشتیانی در ادامه خاطرنشان کرد: من و همکارانم در وزارت دفاع بر خود فرض می دانیم به موارد ارائه شده در چارچوب به کارگیری همه فرصت ها، منافع و ظرفیت های ممکن پایبند بوده و همه دیدگاه ها و نظرات کارشناسی نمایندگان مجلس را در پیاده سازی اجرای برنامه ها در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: مبنای این برنامه ها، پشتیبانی از نیروهای مسلح جهت تامین دفاع و امنیت با بهره گیری از الگوهای بومی توأم با پیشبرد سیاست های اقتصاد دفاعی و مقاومتی به طور قطع و یقین از ظرفیت های بخش های دولتی و خصوصی اعم از دانشگاه ها، جامعه علمی، شرکت های دانش بنیان و بنگاه های تولیدی برای مشارکت در تامین نیازمندی های حوزه دفاع با بهینه سازی و تقویت سازوکارهایی که از قبل بنیان گذاشته شده با مشارکت راهبردی و حداکثری بهره گیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی دفاع همچنین ضمن گرامیداشت روز صنعت دفاعی و یاد و خاطره دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده افزود: ما بر انتقال فناوری و سرریز توانمندی های صنعت دفاعی به بخش های غیرنظامی و تجاری سازی آنها به صورت هدفمند و منطقی با پرهیز از رقابت با بخش خصوصی تاکید داریم. همچنین بر تعامل نظام مند نخبگان صنعت دفاعی با محیط های علمی، فناوری و صنعتی کشور و شناسایی چالش های اساسی صنایع مادر و حساس و حل مسال صنایع کشور اعم از دفاعی و ملی اقدام و اصرار خواهیم ورزید.

وی ادامه داد: در طرح های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی لشکری و نقش فناورانه صنایع دفاعی در زنجیره ارزش ساز راهبردی کشور، نظیر پتروشیمی حوزه های نفت و معدن با رویکرد تامین نیازهای خاص و مشترک نظامی و غیرنظامی و جهش صادراتی با مشارکت بخش خصوصی ایفای نقش خواهیم کرد و جهت گیری برای تقویت بازار سرمایه و ساماندهی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تحت پوشش ساتا و اتکا، مردمی کردن اقتصاد ملی را هماهنگ با برنامه تحول اقتصادی دولت سیزدهم اولویت خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی دفاع خاطرنشان کرد: ارتقای توان رزم نیروهای مسلح از طریق دستیابی به قابلیت های بیشتر صنعت دفاعی برای همه حوزه های نظامی به ویژه، افزایش توان موشکی اعم از بالستیک، کروز، پدافند هوایی، پهبادی، سامانه فضایی، شناورهای سطحی و زیرسطحی، تجهیزات و رزم دریایی، هوشمندسازی مهمات، افزایش تحرک و ارتقای قدرت زرهی و ضد زره واحدهای زمینی، جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و سایبر الکترومغناطیس و تحرک خلاقانه در زمینه فناوری های بدیع و نوظهور از زمره هدفگذاری های برنامه آتی وزارت دفاع خواهد بود.

وی افزود: در دیپلماسی دفاعی هماهنگ با سیاست خارجی و سیاست های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح ما به دنبال تحقق اهداف کلان امنیت و منافع ملی با نیل به دفاع همه جانبه و با رویکرد بازدانده فعال و حمایت قاطعانه و موثر از محور مقاومت و امنیت پایدار منطقه ای و مقابله با تروریست و مداخله بیگانگان هستیم. همچنین تقویت شبکه هوشمند هدایت و راهبری، همکاری های دفاعی و بین المللی و بهره گیری از دیپلماتیک به منظور رفع گلوگاه های فناورانه و تصویب فعالیت های صادراتی و تامین نیازمندی های دفاعی و توسعه همکاری های اقتصادی و گسترش سامانه اشراف اطلاعاتی به منظور تحولات محیطی و بین المللی و مشارکت در تصمیم سازی راهبردی و معاهدات دفاعی و نیز تعیین تکلیف پرونده های بزرگ حقوقی دعاوی خارجی و دریافت مطالبات حوزه دفاعی در دستور کار قرار دارد.

آشتیانی درباره اولویت‌های اساسی تأمین معیشت و مسکن نیروهای مسلح و ارتقاء منزلت و کرامت آنها افزود: وزارت دفاع به دنبال ترمیم کامل و پایدار حقوق کارکنان، منطقی سازی سهم ساتا در تأمین حقوق بازنشستگان، افزایش سرانه یارانه حکمت، ارائه کالاهای مصرفی و فروشگاهی با افزایش تخفیف‌های قابل قبول، پشتیبانی از طرح‌های ملی تأمین مسکن به ویژه تحقق و تسریع در اجرای قرارداد ساخت یکصد هزار واحد مسکن شخصی و تلاش برای توسعه ظرفیت تولید مسکن و صنعتی‌سازی آن، کاهش سهم بیماران از هزینه‌های سلامت و درمان، ارتقاء و پوشش فراگیر بیمه و بهره‌گیری از ساماندهی هوشمند در توسعه خدمات غیرحضوری و خدمات حمایتی برای ایثارگران نظامی و انتظامی، معسرین تحت پوشش و بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های صبور آنها است.

وی ادامه داد: آن چیزی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد توجه قرار گرفت رفاه، ساماندهی معیشت سربازان، ساز و کارها برای تامین منابع پایدار دفاعی، چگونگی ایجاد صندوق سازمان بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی برای نیروهای مسلح، توجه ویژه به پیشرفت صنایع هوایی، تصمیمات مرزبانی، بهینه سازی ساختار ها و رویکردهای اقتصادی، توسعه علوم پایه دفاعی بود.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: البته در بکارگیری و هدایت نیروهای جوان خلاق مستعد و کیفی و منابع انسانی و مهارت افزایی و استقرار مدیریت دانش و بهینه سازی مدیریت راهبردی و تولید محتوا در مقابله با جنگ های شناختی و دفاع کارآمد و شبکه‌های اجتماعی و مقابله با نفوذ و خرابکاری صنعتی و پیشگیری از شکست های حفاظتی توجه وافر شده است.

وی بیان کرد: تأمین انگیزه‌ها و باورهای دینی و انقلابی و رشد معنوی و ایثار و فضای معنوی، تلاش مستمر در تراز سربازان انقلاب اسلامی و ملت انقلابی ایران در محور ولایت همواره در برنامه ها خواهد بود و از خدا می‌خواهم مارا یاری کند.

مسکن پاشین آشیل کشور است/ وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی خوب نیست

رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با اشاره به برنامه‌های خود برای این وزارتخانه اظهار داشت: با توجه به اینکه از وزارتخانه دیگری به این وزارتخانه کوچ می‌کنم، روزمه مختصری را ارایه می‌کنم که البته در کمیسیون‌ها به صورت جداگانه درباره روزمه و عملکرد خود توضیح داده‌ام. در دوره سربازی در دفاع مقدس حضور داشتم و پس از آن بلافاصله در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان مجموعه چند رشته‌ای در حوزه های مختلفی فعالیت داشتم.

وی افزود: در شروع بازسازی و سازندگی کشور بسیاری از باور نداشتند که طرح‌های بزرگ می‌توان توسط متخصصان داخلی انجام داد اما طبق گفته امام با اتکا به «ما می‌توانیم» بازسازی مبتنی بر همین تفکر انجام دادیم و تمام طرح‌های بزرگ جوانان کشور اجرا شد و چون می‌توانیم توانستن را محقق ساختیم.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی بابیان اینکه بخشی از مجموعه راه‌های کشور در دوره ای که در قرارگاه فعالیت داشتم ساخته شد، گفت: در حالی که پیش از انقلاب طرح‌های کوچک دریایی هم توسط خارجی‌ها در کشور ساخته می‌شد اما پس از جنگ و با فعالیت قرارگاه خاتم الانبیاء توانستیم تمام این زیرساخت‌ها با استفاده از توان داخل احداث کنیم. چنانکه بندر شهید رجایی با توسعه 7 میلیون TEU در همان دوران ساخته شد و بنادری که در عسلویه به احداث رسید در مقیاس بنادر بزرگ دنیا بوده است همچنین امروز بندر امام خمینی که توانایی پهلودهی کشتی‌های سوپر پست پاناماکس را دارند در همان دوران ساخته شده است.

قاسمی با بیان اینکه در بخش هوایی قبل از فرودگاه سازی و هوانوردی حضور داشتم گفت: در چهار مقوله حوزه حمل و نقل برنامه‌های خود را ارایه دادم. امروز 200 هزار کیلومتر جاده در سطح کشور وجود دارد که متاسفانه در بخش نگهداری شرایط مطلوبی ندارند و همگان شاهد کیفیت این جاده‌ها هستیم.

وی گفت: در بخش ریلی هم که در همه کشورها این بخش از حمل ونقل عمومی ایمن و ارزان محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر داشته باشد اما در ایران متاسفانه نه زیرساخت مناسبی دارد و نه سرعت قطارها قابل قبول است. امروز متاسفانه شاهد حدود 10 درصد حمل بار و مسافر از طریق حمل ونقل ریلی انجام می‌شود که این شایسته کشورمان نیست.

قاسمی با اشاره به وضعیت ناوگان هوایی و دریایی گفت: متاسفانه وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی هم خوب نیست و در کشورمان برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و اگر تحولی صورت نگیرد، فرصت‌های باقیمانده را هم از دست می‌دهیم.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم حمل ونقل در ایران نسبت به تولید ناخالص ملی بسیار اندک است اظهار داشت: در حالی که در ایران سهم حمل و نقل نسبت به تولید ناخالص ملی ناچیز است اما در همین کشورهای همسایه این عدد 5 برابر بوده است. بنده برای حل این مشکل روش‌ها و راهکارهای جدی ارایه می دهم.

وی با بیان اینکه برای تحول در این حوزه‌ها نیازمند به اقدام ملی و شجاعانه هستیم گفت: حمل ونقل جزو شاخصه‌های حوزه کشور است و باید هر چه سریعتر اقدامات تحولی در این حوزه انجام شود. می‌دانیم که با بودجه‌های امروز کشور نمی‌توانیم حتی یک کیلومتر آزادراه بسازیم، بنابراین باید به سمت روش‌های جدید و استفاده از سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی داخل کشور، ایرانی‌های خارجی از کشور و سرمایه گذاران خارجی برویم و از روش‌های متداول فاینانس، BOT، BOO از تهاتر استفاده کنیم وگرنه اجرای پروژه‌های عمرانی شدنی نیست.

قاسمی با بیان اینکه روش‌های تامین مالی و اجرای نگاه پروژه‌ها و همچنین حل مساله ترانزیت را در کمیسیون‌ها توضیح دادم، اظهار داشت: اجرای تمام این روش‌ها نیازمند همکاری و همدلی دولت است و باید برای افزایش سرمایه گذاری دراین بخش اف سی پروژه‌ها را شیرین‌تر کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: منابع نقدینگی باید به جای هدایت به سمت دلار و سکه و ... به سمت سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها برود و باید این حوزه‌ها را برای افزایش سرمایه گذاری جذاب تر کنیم.

قاسمی ادامه داد: در دوره ای که در وزارت نفت حضور و مسوولیت داشتم با کشورهای بزرگ دنیا با استفاده از روش‌های متنوع مذاکره داشتیم تا از طریق تهاتر ، سرمایه گذاری تبادل تجارب همکاری ها را بالا ببریم. در یک مقطعی کره جنوبی خرید نفت ایران را قطع کرد بلافاصله به این کشور سفر کردم و در روز تعطیل جلسه ای دو ساعته با رییس جمهور این کشور داشتیم و قاطعانه به او گفتم که در حالی که 10 تا 15 میلیارد دلار کالای کره‌ای را ایرانی‌ها را مصرف می‌کنند، نمی‌توانید روند خرید نفت را متوقف کنید در همان جلسه برای خرید نفت ایران به توافق رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم، ادامه داد: تا پیش از این مسوولیت با کشورهای بزرگ دنیا کار کرده ام و روش مذاکره را می دانم و امید دارم به عنوان یک سرباز کوچک تمام هستی‌ام را بگذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم. برای این که رییس جمهور به بنده اعتماد داشته تمام هستی‌ام را می‌گذارم تا شرایط حمل ونقل کشور را تغییر دهم. از اینکه هیچ نماینده مخالفی در مجلس نبود صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک شما نمایندگان مجلس کارهای بزرگی در این وزارتخانه انجام شود.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های حوزه مسکن گفت: مسکن امروز پاشین آشیل کشور است و خواسته رییس جمهور نمایندگان مردم و مردم رفع کشور است متاسفانه سهم هزینه مسکن در سبد خانوار از 37 درصد عبور کرده و در شهرهای جدید حتی به بیش از 60 درصد هم رسیده است که این امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
2
47
نیاز به بررسی نیست قبلا تایید شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
34
آقای رییسی حتی برای چاره اندیشی وضع موجود پیگیر تغییر وزرای فشل قبلی هم نبوده و در نتیجه وضع بدتر شده حال چه برسد به بهبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
1
42
اروپایی ها بیمه هستندونیازبه آواره شدن به کشوردیگر برای درمان ندارند. فقط عراقی ها ویکی دوکشورمشابه برای درمان میان ایران اونم بخاطربی ارزش بودن پول ما درمقابل پول اونا نه معجزه شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
23
آیا واقعا فکر کردید حتی یک نفر ... پیدا میشه این سه متر و نیم ... را بخونه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
29
ریس جمهور عوض شد
گرانی ادامه دارد
صدا و سیما هم مثل اینکه دیگه گزارشی از گرانی ندار ه و همه چی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
درود بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
15
صدا و سیما از مرگ و میر در غرب گزارش نمیدهد می‌شود گزارشگران خسته شدن از گزارش های خودشان
ناشناس
|
Poland
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
16
این دولت نیامده گل کاشت، هنوز یه حقوق ساده فرهنگیان نداده!!!
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
21
فقط وزیر راه و شهرسازی که نمیدونست برای کدوم وزارتخونه انتخاب شده ولی بـــا بـــرنــامـه اومده بود !!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین