کد خبر: ۷۲۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

آیا کرونا لامبدا دردسرساز می‌شود؟ علائم لامبدا چیست؟

بار دیگر کرونا و اینبار با جهشی که از آمریکای جنوبی نشات گرفته داستان جدیدی روایت می‌کند، اما اینکه آیا سویه لامبدا هم مانند دلتا دردسرساز است یا خیر نیاز به انجام مطالعات انسانی بیشتر است.
آیا کرونا لامبدا دردسرساز می‌شود؟ علائم لامبدا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

حدود دو سال است که ویروس کرونا دست از سر انسان برنداشته و هر بار با چهره ای جدید، دردسری تازه برایمان ایجاد می کند. درحالیکه هنوز از شر سویه دلتای کرونا که از هند نشات گرفته خلاص نشده ایم، لامبدا به نگرانی مقامات بهداشتی بدل شده است، چراکه بنا به گفته محققان، این سویه جدید نه تنها از انواع قبلی عفونی تر است و سرعت انتشار بالاتری پیدا کرده، بلکه حتی ممکن است در برابر واکسن های موجود هم مقاومت کند!

این نوع ویروس که بانام C.۳۷ شناخته می‌شود، نخستین بار در آمریکای جنوبی شناسایی شد و این احتمال می رود که کم کم گونه غالب کرونا در جهان شود.

نوع لامبدا برای اولین بار در پرو در آگوست ۲۰۲۰ شناسایی شد. در سراسر آمریکای جنوبی گسترش یافت و اکنون در ۲۹ کشور از جمله ایالات متحده وجود دارد.

یک مطالعه از سوی محققان دانشگاه شیلی در سانتیاگو نشان می دهد این جهش بسیار عفونی است و می تواند از دست آنتی بادی های واکسن فرار کند.

این محققان می گویند: پروتئین اسپایک نوع لامبدا در مقایسه با پروتئین انواع آلفا و دلتا، عفونت را افزایش می دهد و با افزایش عفونت و قابلیت انتقال بیشتر گزارش شده است.

لامبدا دارای هفت جهش در پروتئین اسپایک است، برآمدگی های قارچی شکل در پوسته بیرونی ویروس که به سلول های ما چسبیده و به آنها حمله می کند. این جهش ها ممکن است اتصال لامبدا به سلول های انسان را آسان تر کرده و آنتی بادی ها را در ویروس متصل کرده و آن را خنثی کند.

سازمان بهداشت جهانی -WHO- در گزارش ماه ژوئن خود اشاره کرد که نوع لامبدا در ۲۹ کشور، شناسایی شده است، اگرچه بیشتر در آمریکای جنوبی حضور دارد.

واکسیناسیون در دنیا در حال اجرا است، اما هنوز از شر این ویروس خلاص نشده ایم و تا زمانی که تعداد قابل توجهی از جمعیت در برابر این ویروس واکسینه نشوند نمی توان از دست آن در امان بود و این درحالی است که ویروس با جهش های پیاپی در برابر واکسن های موجود هم مقاومت می کند و عملا ما در برابر کرونا بی سلاح می شویم.

بنا گفته محققان فعلا تنها حفاظ ایمنی ما ماسک با کیفیت بالا است که می تواند قرار گرفتن در معرض ویروس را تا ۶ برابر کاهش دهد.

علائم کرونا لامبدا چیست؟

در حال حاضر، هیچ شواهدی نشان نمی‌دهد که علائم عفونت با نوع جدید C.۳۷ یا Lambda، با سایر گونه های کروناویروس متفاوت باشد.

علائم اصلی COVID-۱۹ عبارتند از درجه حرارت بالا، سرفه مداوم جدید که بیش از یک ساعت باشد، از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی که بیشتر افرادی که علائم COVID-۱۹ را دارند حداقل یکی از موارد بالا را خواهند داشت.

آیا لامبدا دردسرساز می‌شود؟ علائم کرونا لامبدا چیست؟

نقشه پراکندگی نوع لامبدا تا آگوست ۲۰۲۱. اندازه دایره متناسب با تعداد ژنوم های مختلف است، در حالی که رنگ نشان از موارد اخیر است، قرمز جدیدترین عفونت های تأیید شده را نشان می دهد.

لامبدا و واکسن های موجود؟

واکسن مورد استفاده در پرو کواک است و براساس نتایج انجام شده در آنها، سویه لامبدا بر واکسن ها غلبه می کند، البته باز هم، مطالعات بیشتری در مورد تاثیری که نوع لامبدا بر اثر واکسن دارد، به ویژه در مورد واکسن هایی مانند فایزر، مدرنا و آکسفورد آسترازنیکا که به طور گسترده در دسترس هستند، مورد نیاز است.

برزیل، شیلی و پرو همگی به واکسن های سینو واک و سینوفام چین را تزریق کرده اند، اما میزان واکسیناسیون در سراسر آمریکای جنوبی بسیار متفاوت است.

در آزمایشی در برزیل که نتایج آن در ماه ژانویه منتشر شد، سینوواک ۵۰.۴ درصد موثر بود و مطالعه ای که در دسامبر گذشته در امارات منتشر شد، نشان داد که واکسن سینوفارم ۸۶ درصد موثر است.

با این حال، چین از واکسن های خود دفاع کرده است و کارشناسان خاطرنشان می کنند که کشورها نباید استفاده از واکسن های کووید چین را به ویژه در شرایط عدم عرضه در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​متوقف کنند.

در یک مقاله پیش چاپی از دانشکده پزشکی گروسمان دانشگاه نیویورک که به بررسی تأثیر واکسن های فایزر و مدرنا بر روی نوع لامبدا پرداخت، حاکی از کاهش دو تا سه برابر آنتی بادی های ناشی از واکسن در مقایسه با ویروس اصلی است. این موضوع گواه از دست دادن گسترده آنتی بادی های خنثی کننده نیست و محققان نتیجه می گیرند که واکسن های mRNA احتمالاً در برابر نوع لامبدا محافظت می کنند.

به گزارش ایسنا، نوع لامبدا فعلا با عنوان "مورد علاقه" از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و هنوز زنگ هشدار این سویه اعلام نشده است، البته گفته شده که این سویه می تواند عفونی تر باشد و مقاومت واکسن را کاهش دهد. این بررسی ها هنوز در حد مطالعات آزمایشگاهی است و هنوز در انسان مشاهده نشده است. این داده ها هنوز مورد بررسی یا انتشار قرار نگرفته اند، با این وجود احتیاط شرط عقل است و با توجه به تجربه ای که از جهش های پیشین این ویروس داریم باید هرچه بیشتر مراقب باشیم و تنها راه نجاتمان فعلا استفاده از ماسک است و بس.....

منبع: infectioncontroltoday، who، cnbc، theconversation، goodrx، sciencefocus،

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین