کد خبر: ۷۲۴۵۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
زلزله تهران ۲ میلیون کشته و مصدوم شدید خواهد داشت

پیش‌بینی ترسناک مدیریت بحران از لحظه اول زلزله تهران؛ ۴۰۰ هزار کشته در یک دقیقه

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ۱۰۳ پایگاه بحران ساخته شده در اختیار شهرداری تهران است.
پیش‌بینی ترسناک مدیریت بحران از لحظه اول زلزله تهران؛ ۴۰۰ هزار کشته در یک دقیقه
آفتاب‌‌نیوز :

رضا کرمی محمدی در هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارش عملکرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن ارزوی سلامتی برای چمران، ریاست شورای شهر تهران گفت: شهر تهران دارای مخاطرات طبیعی بسیاری مانند زلزله، فرو نشست، سیل و... است. میزان خطر این بلایا به گونه ای است که از نظر سازمان مدیریت بحران، دیگر ساختمان پلاسکو، بحران خوانده نمی شود؛ بلکه فقط حادثه است. ارزش بودجه سازمان مدیریت بحران از سال ۸۸ تا ۹۳ مناسب بود که در حال حاضر بودجه قبلی به یک پنجم رسیده است.

وی افزود: مدیریت بحران باید برمبنای تحلیل داده ها باشد، تا پیش بینی و هشدارها پیش از وقوع مخاطرات داده شود. تجهیزات بسیاری نظیر، باران سنج، سد سنج و ... برای سازمان مدیریت بحران خردیداری شده است. مخاطراتی که در شهر تهران با آن مواجه هستیم نیاز به رصد دارد که این رصد با استفاده از سامانه هایی نظیر هشدار سریع زلزله، تخمین خسارت و ... است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تجهیزات زیرساختی دیگری مانند دکل های خود ایستا،۶ کواد کوپتر خریداری شد. همچنین تابلوهای هشدار هواشناسی جهت جلوگیری از بروز حوادث در مبادی کوهستانی نصب شد. تابلوهای راهنمایی اضطرای در شهر معرفی شد و دستگاه تولید ماسک بهداشتی خریداری و تجهیز شد که این دستگاه برای بحران هایی مانند زلزله که می‌تواند موجب اپیدمی شود، قطعا به کار خواهد آمد.

کرمی محمدی با اشاره به تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان مدیریت بحران افزود: بخش پایش و رصد به سازمان اضافه شده است که حائز اهمیت است و به زودی چارت جدید ابلاغ خواهد شد.

وی درخصوص پایگاه های مدیریت بحران نیز گفت: ۱۰۳ پایگاه بحران ساخته شده که در اختیار شهرداری تهران است. همچنین ۸ پایگاه دیگر در حال آماده سازی است که در صورت تزریق بودجه به بهره برداری خواهد رسید.

کرمی محمدی با اشاره به انجام مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف درباره مخاطرات شهر تهران توضیح داد: مدل سازی ریسک لحظه ای ساختمان ها از مطالعات و بررسی های این دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس نیز مطالعات خوبی در حوزه بحران و مقاوم سازی در شهر داشته که این مطالعات و بررسی ها نشان می دهد در هر کدام از مناطق زلزله ای که مورد انتظار است اتفاق می افتد. پس از وقوع زلزله حدود ۶۰ درصد سازه ها در همه مناطق دچار آسیب می شوند که اگر مقاوم سازی انجام شود این آمار به ۴۰ درصد خواهد رسید یعنی ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

وی درباره تلفات و مصدومیت های پس از زلزله در مناطق تهران اینگونه گفت: مناطق ۱ تا ۵ باتوجه به ساخت و ساز، بلند مرتبه سازی و گسل ها تلفات بیشتری خواهند داشت و در مجموع با وقوع زلزله ۲ میلیون کشته و مصدوم شدید خواهیم داشت و این آمارها مربوط به مطالعاتی است که در حال انجام هستند و از این ۲ میلیون نفر حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته در یک دقیقه خواهد بود، لذا برای گزینه دفن جمعی باید از هم اکنون برای آن فکری بکنیم و امکانی غیر از این نداریم و قطعا اگر مقاوم سازی انجام شود تعداد کشته و مصدوم های شدید به ۴۰۰ هزار نفر کاهش می یابد که از این تعداد زیر ۱۰۰ هزار نفر کشته خواهیم داشت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: سامانه پایش و پیش بینی زلزله و سامانه مانیتورینگ ایستگاه های بادسنج در ‌این دوره ایجاد شد که با استفاده از داده های این سامانه ها می توان از بحران ها جلوگیری کرد و مطالعات دیگر دانشگاه شهید بهشتی در حوزه بحران نشان‌ می دهد که هر محله تهران با چه مشکلاتی مواجه است تا این مسائل به هر منطقه ابلاغ شود.

وی درباره بافت فرسوده در شهر تهران نیز گفت: بافت فرسوده در شهر تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار است که در صورت نوسازی بافت فرسوده این آمار کاهش پیدا خواهد کرد.

کرمی درخصوص صدور پروانه های بهسازی لرزه ای بیان کرد: تدوین فرآیند صدور پروانه بهسازی لرزه ای نسبی به کمک معاونت شهرسازی و معماری تدوین و به شهرداری ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به سامانه هشدار سریع زلزله ذکر کرد: این سامانه مردم را نجات خواهد داد که دانشگاه فردوسی مشهد دارد این سامانه را پیگیری می کند. سنسورهای هشدار سریع زلزله اطراف تهران نصب شده است. همچنین سامانه تخمین خسارت علاوه برخارج شهر در داخل شهر نیز نصب شده است. این سامانه بعد از ۵ دقیقه حدود ۷۰‌ گزارش را به دست سازمان مدیریت بحران برای تعیین وضعیت بعد از زلزله می رساند.

کرمی محمدی به سامانه آنلاین پایش حرکات پوسته زمین اشاره کرد و گفت: این سامانه برای موادی مانند فرونشست زمین به کار خواهد آمد.

وی از استقرار ۵۶ پایگاه اورژانش در شهر تهران خبر داد و افزود: این پایگاه ها زمان حضور اورژانش در محل حادثه را از ۴۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش داد. همکاری بخشی از نیروهای داوطلب بحران در فرآیند واکسیناسیون از اتفاقات مهم دوران کرونا است. اجرای سامانه طرح ملی مدرسه آماده در ۱۱ کلانشهر، پخش برنامه رادیویی شهر آماده، پخش برنامه های تلویزیونی شهر آماده و مقدمات تهیه فیلم‌نامه سینمایی برای زلزله تهران از دیگر اقدامات سازمان مدیریت بحران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
9
برای مردم اضطراب ایجادنکنیددست شماروشده‌ .زندگی دراین کشورچندان مباهاتی هم ندارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین