کد خبر: ۷۲۴۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
تبلیغات

با کاربرد‌های گاز هیدروژن آشنا شوید!

در این مطلب به معرفی برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های گاز هیدروژن در صنایع مختلف پرداخته ایم.
با کاربرد‌های گاز هیدروژن آشنا شوید!
آفتاب‌‌نیوز :

هیدروژن با نماد شیمیایی H و عدد اتمی یک، ساده‌ترین عنصر شناخته شده توسط انسان‌ها است. همین نکته موجب شده است تا عنوان سبک‌ترین عنصر جهان را به خود اختصاص دهد. از کنار هم قرار گرفتن چند مولکول H ۲، گاز هیدروژن تشکیل می‌شود. این گاز در صنایع مختلف کاربرد‌های فراوانی دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد شناخته شده نباشد. در این مطلب به معرفی برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های گاز هیدروژن در صنایع مختلف پرداخته ایم. لازم به ذکر است که قیمت گاز هیدروژن نیز درست همانند سایر گازها، به طور مستقیم با کاربرد‌های آن در ارتباط است.

آشنایی با کاربرد‌های گاز هیدروژن

پالایشگاه ها، صنایع شیمیایی، کارگاه‌های شیشه گری، متالورژی، الکترونیک، استفاده به عنوان سوخت برای کاربرد‌های فضایی، تولید الیاف نساجی و ... تنها گوشه‌ای از کاربرد‌های این گاز هستند. خوب است بدانید که تقریباً تمام هیدروژن مصرفی در ایالات متحده برای تصفیه نفت، تصفیه فلزات، تولید کود و پردازش مواد غذایی مورد استفاده صنایع قرار می‌گیرد. پالایشگاه‌های نفتی ایالات متحده از هیدروژن برای کاهش میزان گوگرد سوخت استفاده می‌کنند.

گاز هیدروژن و محیط زیست

در زمینه حفاظت از محیط زیست، استفاده اصلی از هیدروژن برای حذف گوگردی است که به طور طبیعی در روغن وجود دارد تا سوخت‌های تمیزتری تولید کند. از این سوخت برای پرتاب موشک نیز استفاده می‌شود. همچنین خوب است بدانید که هیدروژن، همراه با پیل سوختی، ناقل بزرگی از انرژی پاک است؛ چرا که تولید برق را مستقیما در خودرو‌های برقی یا مناطق دور افتاده از شبکه برق ممکن می‌سازد.

با کاربرد‌های گاز هیدروژن آشنا شوید!

کاربرد گاز هیدروژن به عنوان سوخت موشک

اداره ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) استفاده از هیدروژن مایع را در دهه ۱۹۵۰ به عنوان سوخت موشک آغاز کرد. این مجموعه یکی از اولین کسانی بود که از سلول‌های سوختی هیدروژنی برای تغذیه سیستم‌های الکتریکی در فضاپیما‌ها استفاده کرد.

از ابتدای صنعت فضایی، هیدروژن نقش مهمی به عنوان سوخت موشک ایفا کرده است. این گاز بیشترین انرژی را متمرکز می‌کند؛ در واقع یک کیلوگرم هیدروژن در مقایسه با یک کیلوگرم بنزین حاوی ۳ برابر انرژی بیشتر است. این یک معیار مهم است، زیرا پرتاب کننده باید تا حد ممکن سبک باشد.

در حال حاضر، هیدروژن مایع و اکسیژن مایع با یکدیگر ترکیب شده و برای پرتاب موشک اروپایی Ariane ۵ به کار می‌رود. در مرحله اصلی سرمایش فنی آریان ۵، احتراق هیدروژن مقدار زیادی بخار تولید می‌کند که با سرعت بسیار بالایی از طریق لوله دم موتور Vulcain دمیده می‌شود. این پرتاب گاز با سرعت بالا است که موشک را مطابق با اصل عمل و واکنش پیش می‌برد.

برای مشاهده توضیحات بیشتر در مورد انواع گاز‌های صنعتی و آزمایشگاهی، میتوانید به این لینک به عنوان منبع مراجعه کنید.

کاربرد هیدروژن در تولید برق

از هیدروژن برای تولید انرژی پاک و بی صدا برای کاربرد‌های گوناگون استفاده می‌شود که انجام آن نیاز فوری را برآورده می‌کند. همچنین مزایای واقعی را ارائه می‌دهد. این امر در مورد منبع تغذیه مناطق جدا شده که به شبکه برق متصل نیستند، سایت‌های حساس که نیاز به سیستم‌های انرژی پشتیبان قابل اعتماد دارند، (ناوگان اسیر) لیفتراک و اتوبوس) و ژنراتور‌های قابل حمل مورد استفاده برای رویداد‌های خارج از منزل صادق است.

سلول‌های سوختی هیدروژنی با ترکیب اتم‌های هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته تولید می‌کنند. هیدروژن با اکسیژن در یک سلول الکترو شیمیایی مشابه باتری واکنش می‌دهد تا برق، آب و مقدار کمی گرما تولید کند.

انواع مختلفی از پیل‌های سوختی برای طیف وسیعی از کاربرد‌ها در دسترس است. سلول‌های سوختی کوچک می‌توانند کامپیوتر‌های لپ تاپ و حتی تلفن‌های همراه و برنامه‌های نظامی را تغذیه کنند. پیل‌های سوختی بزرگ می‌توانند برق مورد نیاز برای برق پشتیبان یا اضطراری در ساختمان‌ها را تأمین کرده و در مکان‌هایی که به شبکه‌های برق متصل نیستند، برق تأمین کنند.

استفاده از هیدروژن در خودرو‌ها

علاقه به هیدروژن به عنوان سوخت حمل و نقل، به دلیل پتانسیل آن برای تولید داخلی و استفاده از آن در پیل‌های سوختی برای وسایل نقلیه الکتریکی با راندمان بالا و آلایندگی صفر است. پیل سوختی دو تا سه برابر کارآمدتر از موتور احتراق داخلی است که با بنزین کار می‌کند. استفاده از هیدروژن در وسایل نقلیه تمرکز اصلی تحقیق و توسعه پیل سوختی است.

در ایالات متحده، چندین سازنده خودرو شروع به ساخت خودرو‌های برقی پیل سوختی هیدروژنی سبک در مناطق منتخب مانند جنوب و شمال کالیفرنیا کرده اند که دسترسی به ایستگاه‌های سوخت رسانی هیدروژن در آن‌ها وجود دارد. وسایل نقلیه آزمایشی نیز به تعداد محدود برای انتخاب سازمان‌هایی که به ایستگاه‌های سوخت رسانی هیدروژن دسترسی دارند، در دسترس هستند.

بیشتر وسایل نقلیه مجهز به سوخت هیدروژنی خودرو‌ها و اتوبوس‌های ترانزیتی هستند که دارای موتور الکتریکی هستند که از پیل سوختی هیدروژنی استفاده می‌کنند. تعدادی از این خودرو‌ها مستقیماً هیدروژن می‌سوزانند. هزینه بالای پیل‌های سوختی و محدودیت دسترسی به ایستگاه‌های سوخت رسانی هیدروژن، تعداد خودرو‌های دارای سوخت هیدروژن را محدود کرده است.

چالش سوخت‌گیری

با کاربرد‌های گاز هیدروژن آشنا شوید!

تولید وسایل نقلیه با سوخت هیدروژن محدود است؛ چرا که اگر ایستگاه‌های سوختگیری هیدروژن به راحتی در دسترس نباشند، مردم این وسایل نقلیه را خریداری نمی‌کنند. اگر این وسایل نقلیه هیدروژنی مشتری نداشته باشند، ایستگاه‌های سوخت رسانی نیز ساخته نمی‌شود. با توجه به این نکته، در ایالات متحده، حدود ۴۶ ایستگاه سوخت رسانی خودرو‌های هیدروژنی وجود دارد و تقریباً همه در کالیفرنیا هستند. برنامه حمل و نقل پاک ایالت کالیفرنیا شامل کمک برای ایجاد ایستگاه‌های سوخت رسانی وسایل نقلیه هیدروژنی در سراسر کالیفرنیا برای ترویج بازار مصرف برای خودرو‌های پیل سوختی بدون آلاینده می‌باشد.

خرید گاز هیدروژن

شرکت پارس هوای البرز از سال ۱۳۸۷ تا کنون در زمینه واردات و تولید انواع مخلوط‌های گازی، گاز‌های صنعتی، گاز‌های خالص آزمایشگاهی، میعانات گازی، گاز‌های سرمایشی و ... فعالیت داشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید انواع گاز‌ها و استعلام قیمت گاز آرگون، نیتروژن، هیدروژن و. می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین با مراجعه به وب سایت رسمی این مجموعه به نشانی https://parshavayealborz.com/ می‌توانید به اطلاعات خوبی درباره انواع گاز‌ها دست یابید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین