کد خبر: ۷۲۴۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۲
سعی شود روزانه بیش از دو وعده سویا میل نکنید تا از خطرات احتمالی سلامتی در امان باشید.
آفتاب‌‌نیوز :

مصرف سویا فواید زیادی دارد، اما فقط به یاد داشته باشید که همه محصولات سویا به طور برابر ایجاد نمی‌شوند. به عنوان مثال، مواد غذایی مانند سویای فرآوری شده می‌توانند حاوی مواد افزودنی و مواد نگهدارنده باشند، در حالی که غذایی مانند ادمام یا سویا، یک منبع طبیعی و کامل از سویا است. اما به طور کلی، سویا می‌تواند منبع خوبی برای تغذیه باشد.

خود سویا پر از پروتئین است. در حقیقت، غذا‌های کامل سویا مانند سویا، تمپه و توفو دارای پروتئین‌های کامل هستند، به این معنی که آن‌ها حاوی ۹ اسید آمینه ضروری هستند که بدن به آن نیاز دارد، اما به تنهایی قادر به تولید آن نیست. مصرف پروتئین کامل به ویژه برای گیاهخواران و گیاهخواران بسیار مهم است، زیرا بسیاری از گوشت‌ها منبع اصلی پروتئین کامل هستند.

علاوه بر پروتئین، برخی از مواد مغذی مفید دیگر موجود در سویا وجود دارد. به عنوان مثال، سویا حاوی فیبر، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C و آهن است. همچنین حاوی پروبیوتیک‌هایی است که برای سلامتی روده و میکروبی شما مفید هستند.

چه کسی باید از مصرف سویا اجتناب کند؟

علاوه بر این، سویا برای افرادی که شرایط تیروئید دارند می‌تواند مشکل ساز باشد. همه افراد باید در رژیم غذایی خود ید دریافت کنند، زیرا بدن یّد را به طور طبیعی تولید نمی‌کند. ید برای تولید هورمون‌های تیروئید بسیار مهم است.

سویا حاوی گیتروژن است، که می‌تواند جذب ید را کاهش دهد و بدون ید کافی شرایط برای ایجاد کم کاری تیروئید مهیا می‌شود. کمبود ید می‌تواند منجر به علائمی مانند تیروئید بزرگ شده و احتمالاً عدم توانایی تمرکز شود؛ بنابراین، افرادی که دارای شرایط شدید تیروئید هستند باید از مصرف سویا خودداری کنند. اگر وضعیت خفیف تیروئید دارید، می‌تواند اشکالی نداشته باشد، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین پیرامون اینکه کودکان باید سویا مصرف کنند اختلاف نظر وجود دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در تحقیقات تغذیه‌ای منتشر شد، تقریباً ۴۰۰ فرد را مورد بررسی قرار داد و دریافت که کودکانی که سویا مصرف کرده اند، ایزوفلاون‌ها موجود، دو تا دو و نیم برابر بیشتر از کسانی است که سویا مصرف نکرده اند، احتمال ابتلا به بیماری کاوازاکی را دارند. بیماری کاوازاکی باعث ایجاد التهاب در شریان‌ها و غدد لنفاوی می‌شود. در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

با این حال، یک بررسی در سال ۲۰۱۷ منتشر شده در Nutrition Review نتیجه گرفت که ایزوفلاون‌های موجود در سویا اثرات منفی بر روی بلوغ ندارند، اما این تحقیقات ناقص و محدود است.

خط آخر

اینکه سویا برای شما “خوب” باشد یا “بد” باشد، به وضعیت سلامتی خاص شما، نوع محصول سویا که می‌خورید و کل رژیم غذایی شما بستگی دارد. توصیه‌های رژیم غذایی باید فردی باشد، زیرا غذا‌های خاصی وجود دارد که برای بعضی از افراد مفید است، اما برای دیگران مضر است.

به عنوان مثال، اگر مبتلا به سرطان سینه هستید یا از نظر ژنتیکی مستعد آن هستید و برای شما و سلامتی تان بهتر است که سویا نخورید، پس آن را میل نکنید. همچنین، در صورت وجود بیماری تیروئید باید از خوردن سویا خودداری کنید. با این حال، برای برخی از افراد، مانند گیاهخواران، وقتی صحبت از سویا است، جوانب مثبت بیشتری نسبت به منفی دارند. فقط سعی شود روزانه بیش از دو وعده میل نکنید تا از خطرات احتمالی سلامتی در امان باشید.

او همچنین توصیه می‌کند به طور کلی به رژیم غذایی خود نگاه کنید، و به جای تثبیت غذا‌های انفرادی، می‌گوید که باید الگو‌های کلی رژیم غذایی خود را بررسی کنید تا از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل اطمینان حاصل کنید.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین