کد خبر: ۷۲۵۴۶۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
چین و روسیه مشوق ایران برای خودداری از آغاز مذاکرات هسته‌ای

افشای نقش چین و روسیه در تعویق مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام

دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند که تحولات اخیر فرصتی را برای دولت ایران فراهم می‌کند تا فهرست امتیازاتی را که از واشنگتن می‌خواهد را در ازای بازگشت به تعهدات برجامی گسترش دهد و می‌تواند مذاکرات را به زمانی دیگر موکول کند.
افشای نقش چین و روسیه در تعویق مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام
آفتاب‌‌نیوز :

"جاناتان ترون" نویسنده در سایت شبکه خبری "بلومبرگ" مدعی شده که تلاش‌های امریکا و اروپا برای ترغیب ایران به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در ماه سپتامبر به دلیل حمایت رهبران چین و روسیه از ایده به تعویق انداختن آغاز مذاکرات و تشویق ایران از سوی آن کشور به خودداری از مذاکره با غرب با مشکل و چالش مواجه خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری می‌افزاید: "علیرغم آنکه مسکو به وضوح اعلام کرده که انتظار دارد ایران سازوکار بازرسی بین‌المللی را گسترش دهد اما اشتیاق چندانی از خود برای تشویق ایران نشان نمی‌دهد. نتیجه این موضوع و حمایت روسیه از ایران آن است که تهران در حال غنی‌سازی اورانیوم با سرعتی بالا است. دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند که تحولات اخیر فرصتی را برای دولت ایران فراهم می‌کند تا فهرست امتیازاتی را که از واشنگتن می‌خواهد را در ازای بازگشت به تعهدات برجامی گسترش دهد و می‌تواند مذاکرات را به زمانی دیگر موکول کند.

"علی واعظ" تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران می‌گوید مذاکره‌کنندگان ایرانی خواهان لغو تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های هسته‌ای دوره ترامپ هستند.

این شبکه خبری می‌افزاید: اروپا اعتبار خود را از دست داده است. چین و روسیه از تحقق هرگونه تلاشی از سوی غرب برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران جلوگیری خواهند کرد.

"تارا کرونبرگ" پژوهشگر موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم می‌گوید: "اروپا پس از اعمال سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران با یک معضل لاینحل مواجه شد. اکنون وضعیت به نفع چین در حال تغییر است و رویکرد کشور‌ها به سوی شرق در حالت چرخش است. این موضوع در قبال رویکرد ایران نیز صدق می‌کند و به سوی چین متمایل شده است".

چشم انداز مناقشه میان ایران و امریکا

بخش عربی خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" در گزارشی درباره چشم انداز مناقشه میان ایران و امریکا بر سر آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: واشنگتن در مورد به تعویق افتادن از سرگیری مذاکرات هسته‌ای هشدار داده و از اعمال تحریم‌های تازه علیه برخی از مقام‌های ایرانی خبر داده است.

ناظران معتقدند اقدامات اخیر امریکا از جمله قرار دادن نام افراد ایرانی در فهرست تحریم‌ها تلاشی از سوی آن کشور برای اعمال فشار به ایران به منظور وادار کردن تهران به از سرگیری سریع‌تر مذاکرات در وین است تا از این طریق شکست امریکا در افغانستان و خروج نیرو‌های نظامی امریکایی از آن کشور در افکار عمومی تحت الشعاع قرار گیرد. ناظران معتقدند تاخیر در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین به نفع ایران است.

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: تحلیلگران معتقدند بایدن می‌خواهد در زمینه مذاکرات هسته‌ای نفع سیاسی کسب کند تا جبرانی برای موضع‌گیری منفی افکار عمومی نسبت به تصمیم اخیر او درباره بحران افغانستان باشد. در صورت تاخیر در از سرگیری مذاکرات و عدم پذیرش خواسته‌های ایران از سوی امریکا این موضوع به نفع ایران است چرا که آن کشور زمان بیشتری برای پیشرفت در زمینه هسته‌ای در اختیار خواهد داشت و این به ضرر امریکا خواهد بود.

"عماد آبشناس" تحلیلگر سیاسی معتقد است که اوج‌گیری تنش میان ایران و امریکا بدان خاطر است که هر دو طرف می‌خواهند به میز مذاکره بازگردند اما با کارت‌هایی قوی‌تر از قبل.

او معتقد است ترامپ تمام کارت‌های امریکایی‌ها را سوزانده و هر کارتی که ممکن بود را علیه ایران استفاده کرد و دیگر هیچ کارت فشار تازه‌ای در دست امریکایی‌ها وجود ندارد. به همین خاطر، اکنون امریکا مجبور می‌شود افراد ایرانی را تحریم کند.

این تحلیلگر سیاسی می‌گوید این تحریم‌ها بی‌تاثیر هستند چرا که اکثر این افراد شخصیت‌های امنیتی و نظامی هستند که طبق قوانین ایران اصولا اجازه خروج از کشور را ندارند مگر در موارد استثنایی و اکثرا در خارج از ایران حساب بانکی ندارند.

آبشناس معتقد است ایران در حال افزایش غنی سازی اورانیوم و کاهش تعهدات برجامی خود است تا به طرف مقابل فشار آورد که خواسته‌هایش را بپذیرد و مجبور به امتیاز دادن شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
France
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
95
همه کشورها به فکر منافع خودشون هستند به جز کشور ما که ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
83
آقایان مسئولین بیدار شوید. باور کنید مسئولین هیچ کشوری در دنیا منافع کشور خودش را به خاطر دیگری به خطر نمی اندازد البته ببخشید به جز ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
5
37
علي واعظ همين ديروز بريروز تو شبكه انترناشونال داشت مي كفت به بايدن نامه نوشتن كه جابهار را هم تحريم كند بابا كجا داريد مي ريد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
58
و چه مبالغ نجومی از قبال هیزم گذاشتن زیر تنور هراس و تنفر از غرب و ترغیب ذوب شدن در چین و روسیه به جیب از ما بهتران رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
2
51
چین و روسیه پشت پرده زد و بندهای خود را با غرب دارند، ما قرارداد بیست و پنج ساله، تائید سهم ناعادلانه از دریای خزر، مجوز به توبره کشیدن کف خلیج فارس ووو را تنها برای سکوت آنها در مجامع یا گفتگوهای چند جانبه اتمی به این دو کشور پیشکش میکنیم و خود را گول میزنیم که چین کمونیست و روسیه سرکوبگر هوای ما را دارند. و اینگونه است که ما خود را خیلی زرنگ فرض کردیم.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
2
57
خدا شاهده روز اول این مذاکرات گفتم ، چین و روسیه به ظاهر حامی برجام هستن ولی در واقع چین و روسیه از ایران یک اسرائیل ساخته اند در مقابل آمریکا در خاورمیانه.
ناشناس ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
8
13
(چین و روسیه از تحقق هرگونه تلاشی از سوی غرب برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران جلوگیری خواهند کرد.) این قسمتی
از متن هست اگر این حرکت روسیه و چین باعث تعویق مذاکرات شده به نظر شما خوب هست یا بد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
برا کدوم ما؟؟؟؟
ما ایرانیان( مردم عادی)؟؟؟؟
یا
ما کاسبان تحریم؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
2
6
همسو با دوستان داخلی !!!!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
1
17
همه مطالبی که شما دوستان نوشتید محترم ولی اصل قضیه اینه که روسیه چون به هیچ وجه نمیخاهد کنار خودش یک کشور اتمی مخصوصا ایران که طبق سیاست کلانشون راه ارتباطی به دریای آزاد هست وجود داشته باشه چه بخواهد چه نخواهد مجبوره مطابق سیاستهای آمریکا از اتمی شدن ایران جلوگیری کنه پس نباید فریب روسها رو خورد وسلام ختم کلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
2
7
نقل قول از متن خبر:

"این تحلیلگر سیاسی می‌گوید این تحریم‌ها بی‌تاثیر هستند چرا که اکثر این افراد شخصیت‌های امنیتی و نظامی هستند که طبق قوانین ایران اصولا اجازه خروج از کشور را ندارند مگر در موارد استثنایی و اکثرا در خارج از ایران حساب بانکی ندارند."

یعنی اولا در موارد استثنایی اجازه خروج دارند و دوما اکثرا یعنی نه همه، حساب بانکی در خارج ندارن !!!!

اینارو ننویسن بالا غیرتا به دشمن برای تحریم اشخاص خط داده نشه ، چون خودشون که عقلشون نمی رسه!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
1
15
نقش چین و روسیه را کی نمی دونست که حالا افشا شده؟!
حسین نقاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
4
8
البته نباید به هیچ کشوری اعتماد صد در صد داشت چه روسیه و چین و چه آمریکا و انگلیس.
از کجا معلوم که جاناتان ترون و شبکه خبری بلومبرگ درست میگن.
از هموطنان عزیزم در پایگاه خبری آفتاب انتظار می رود بیشتر به فکر منافع ملی ایران بخصوص منافع راهبردی باشند و این گونه مسایل را بصورت تخصصی تر بررسی و آگاهی بخشی کنند.
گره زدن منافع راهبردی کشور به مسایل جناحی و سیاسی برای کشور بسیار زیانبار خواهد بود.
دوستان عزیز در این شرایط همه باید برای رفع مشکلات کشور تلاش کنند و هر کسی از خود شروع کند و سهم خود ایفا نماید حتی خود من .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
1
15
چین و روسیه فقط به فکر منافع شون هستند و بس
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
2
15
چین وروسیه بشدت با برجام مخالفند وبشدت در روند برجام کارشکنی می کنند.منافع این دوکشور درجهت مخالف منافع ایران و به نتیجه نرسیدن برجام است.متاسفانه درکشور ما برخی ها که باید این مسئله را بفهمندنمی فهمند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین