کد خبر: ۷۲۶۵۵۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
حرکت آژآنس در حل اختلاف نظر‌ها با ایران مسیر خوبی را طی می‌کند

دستاورد مهم گروسی در سفر به تهران/ نیازی به صدور قطعنامه نیست

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات با مقامات ایران را در جریان سفرش به تهران، سازنده خواند و گفت که دو طرف در مسیر خوبی در راستای حل اختلاف نظرها حرکت می‌کنند.مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که نیازی به صدور قعطنامه علیه ایران در شورای حکام نمی‌بیند.
دستاورد مهم گروسی در سفر به تهران/ نیازی به صدور قطعنامه نیست
آفتاب‌‌نیوز :

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین در کنفرانس خبری شرکت کرد.

وی در این کنفرانس خبری گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع ارتباط بزرگی با ایران داشته که این موضوع در سفر به تهران حل شد.

وی اضافه کرد: «من توافقی با دولت قبلی داشتم که نیار داریم که دولت جدید نیز به آن متعهد باشند تا موضوعات باقی مانده با آژانس حل شوند».

گروسی گفت: «توافق با ایران توافق دائمی نبوده و این توافق زمانی را برای دیپلماسی می‌دهد بدون آنکه ما اطلاعات مورد نیاز در ایران را از دست دهیم و البته معلوم نیست که تا چه زمان این موضوع طول بکشد».

وی اضافه کرد: «ما به جایگزینی دوربین‌های شکسته شده و خراب شده در کارخانه کرج خواهیم پرداخت و سرویس دوربین‌ها به زودی و طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما به طور کلی درباره برنامه غنی سازی ایران صحبت کردیم اما پس از سرویس مجدد دوربین‌ها، ما نیاز داریم تا با دولت جدید ایران بشنیم و درباره موضوعات نگران کننده صحبت کنیم و مشکلات را مطرح کرده و با آنها مذاکره کنیم. پس از نشست‌ها و گفت‌وگوها در وین به تهران باز خواهم گست و با مقام‌های ارشد ایرانی گفت‌وگو خواهم کرد».

گروسی اضافه کرد: «من به شورای حکام نظرات و دیدگاه‌هایم را ارائه خواهم کرد به آنها چیزهایی را که بدست آوردم توضیح خواهم داد و آنها المان‌های جدیدی را در اختیار خواهند داشت و درباره صدور قطعنامه تصمیم گیری خواهند کرد. توافق جدید به ما اجازه می‌دهد تا اطلاعات درباره فعالیت هسته‌ای ایران در زمینه آب سنگین، روتورها، سانتریفیوژها و غنی سازی ادامه یابد.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که آیا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره صدور قطعنامه توصیه‌هایی خواهد داشت، گفت: «به این موضوع نیازی نیست. فکر می‌کنم موفق شدیم تا فوری‌ترین موضوع را که از دست دادن قریب‌الوقوع اطلاعات بود که تا دیروز با آن مواجه بودیم را برطرف کنیم. ما الان یک راه‌حل داریم».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «مذاکرات من با مدیر کل آژانس انرژی اتمی ایران بسیار صریح بوده و این مذاکرات سازنده بود. به نظر می رسد که با این توافق فضایی برای دیپلماسی فراهم شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به دنبال ایجاد راه حل است. الان یک مسیر در برابر ما قرار دارد و ما دیدارهای دیگری خواهیم داشت».

گروسی در ادامه این کنفرانس خبری درباره پادمان‌ها تاکید کرد که هیچ چیزی به حاشیه رانده نخواهد شد و چیزی از دید وی پنهان نخواهد ماندو

وی افزود: «اما با توجه به دولت جدید در ایران،‌ نیازمند آن هستیم که با آنها بشینیم و مشکلات را مطرح کرده و درباره آن با آنها مذاکره کنیم».

گروسی در این کنفرانس خبری مشخص نکرد که بازرسان چه زمانی به تجهیزات نظارتی تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی خواهند داشت اما وی گفت که این موضوع «بسیار زود» اتفاق خواهد افتاد اما به سوال خبرنگاری که خواست مشخص کند که این دسترسی پیش یا پس از نشست چند روز آینده شورای حکام خواهد بود،‌ پاسخ صریحی نداد. اگر چه برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که این دسترسی پس از نشست شورای حکام خواهد بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته (شنبه) در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر امروز (یکشنبه) ۲۱ شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با «محمد اسلامی» دیدار و گفت‌و‌گو کرد که این دیدار ۲ ساعت به طول انجامید.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران امروز (یکشنبه) بیانیه مشترکی صادر و توافق کردند تا به بازرسان آژانس اجازه داده ‌شود نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

بر اساس بیانیه مشترک که به امضاء طرفین رسید، آن‌ها روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

دراین بیانیه همچنین‌آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا قرار شد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
1
13
سمبه تحریم پر زور شد؟!!! ...حتما باید ابروی ایران رو ببرد بعد کوتاه بیاد؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
9
هان!؟ چی شد!؟ کجایید ...!؟ کجایید ..!؟ در زمان روحانی که خوب همش کف خیابان بودید و مشغول فحاشی! حال چطور شد که همگی ...!؟
ای ...و تندروها که هیچ یک از کارهایتان برای رضای خدا نبوده و نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
9
خوب اون همه داد و فریادهای دوستان انقلابی تو مجلس چی شد... اونا که میخواستن دوربین ها رو جمع کنن و کلی هلدرم و بلدرم راه انداخته بودن...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
6
تحت فشار روسیه و تهدید به قطعنامه بعد از این دست ما را خوب خوانده اند و کار خود را پیش می برند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
1
2
یعنی این امر یک پیروزی برای ایران بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
1
هیچ خبری ازرفع تحریمها نیست وبرداشته نخواهد شد مردم سرکارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
2
چه امتیازات وسیعی به بیگانگان داده شده است؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین