کد خبر: ۷۲۶۶۴۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
توافق برای جلوگیری از افزایش تنش دیپلماتیک بر سر مسئله هسته‌ای

واکنش‌ها به توافق ایران و آژانس؛ استقبال اروپا، نگرانی اسرائیل و عربستان

این اقدام ایران به طور بالقوه از رویارویی دیپلماتیک بیشتر قدرت‌های جهانی با تهران جلوگیری می‌کند. تهران علیرغم آنکه مذاکرات وین را متوقف ساخته، فعالیت‌هایش را در تاسیسات هسته‌ای آن کشور ضبط می‌کند.
واکنش‌ها به توافق ایران و آژانس؛ استقبال اروپا، نگرانی اسرائیل و عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

علیرغم آن که مذاکرات بر سر بازگشت ایران و امریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی کماکان متوقف شده است، تهران با ضبط فعالیت‌های هسته‌ای خود در تاسیسات اش موافقت کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "پولیتیکو" در گزارشی با اشاره به اینکه ایران موافقت کرده تا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی کارت‌های حافظه تازه‌ای را در دوربین‌های نظارتی در سایت‌های حساس هسته‌ای آن کشور نصب کنند تا از فعالیت‌های هسته‌ای ایران فیلمبرداری شود، می‌نویسد: این اقدام ایران به طور بالقوه از رویارویی دیپلماتیک بیشتر قدرت‌های جهانی با تهران جلوگیری می‌کند. تهران علیرغم آنکه مذاکرات وین را متوقف ساخته، فعالیت‌هایش را در تاسیسات هسته‌ای آن کشور ضبط می‌کند.

"رافائل گروسی" رئیس آژانس اعلام کرده که برای آن نهاد ضروری است که اطلاعات لازم را کسب کند تا اطمینان حاصل نماید که همه چیز مرتب است.

میخائیل اولیانوف" سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق اخیر ایران و آژانس را در توئیترش ستود و آن را از نظر فنی بسیار مهم خواند.

او نوشت که برای ایران مهم است که اقدامی را انجام دهد تا شایعات بی‌اساس و اتهامات مطرح شده علیه آن کشور رد شوند.

در مقابل، اما در اسرائیل "نفتالی بنت" نخست وزیر آن رژیم از قدرت‌های جهانی خواسته "در دام فریب ایران که منجر به ارائه امتیازات اضافی از سوی قدرت‌های جهانی به آن کشور می‌شود"، نیفتند.

اسرائیل مدعی است ایران در آستانه دستیابی به بمب اتمی قرار دارد. علاوه بر اسرائیل، دیپلمات‌های ارشد سعودی نیز نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

 استقبال اتحادیه اروپا

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از ترک ایران گفت توافق آژانس با ایران با هدف "ایجاد فضای دیپلماسی" برای "رسیدن به راه‌حل‌های گسترده‌تر" بوده است.‌

در سفر گروسی به تهران، دو طرف توافق کردند که بازرسان آژانس برای سرویس تجهیزات و تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای، به ایران سفر کنند.

گروسی در فرودگاه وین گفت اجرای توافق اخیر "خیلی زود" و در "چند روز آینده" آغاز می‌شود و به این ترتیب آژانس قادر خواهد بود "اطلاعات لازم را نگه دارد".

با این حال دسترسی به آنچه دوربین‌های جدید ضبط می‌کنند به گفته آقای گروسی "نیاز به توافقی در سطح برجام دارد."

اتحادیه اروپا نیز از این خبر استقبال کرده است.

انریکه مورا، مذاکره کننده هسته ای اتحادیه اروپا توافق اعلام شده را قدم مثبتی برای اطلاع از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد.

به نوشته بی بی سی، مورا که مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا است با انتشار یک توییت از خواسته این اتحادیه برای اجرای کامل برجام از سوی همه امضاکنندگان و از سرگیری هر چه زودتر مذاکرات وین خبر داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود گفته بود که پس از تعلیق برخی بازرسی‌های این سازمان از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وظایف نظارتی‌اش در این کشور "به طور جدی تضعیف شده است".

رافائل گروسی و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بعد از دیدار در تهران، اعلام کردند که برای ادامه مذاکرات فنی در چارچوب پروتکل الحاقی در وین و سپس تهران توافق کرده‌اند.

اسلامی در نشست خبری مشترک با آقای گروسی گفت که او در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند و اعلام کرد که توافق شده "کارشناسان ‌آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند و کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می‌شود همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند."

اسلامی پس از مذاکرات گفت که "سازنده" بوده و "تفاهم کردیم در اجلاس آینده شرکت و در حاشیه اجلاس مذاکرات خود را ادامه دهیم".

گروسی هم گفت که "توافق کردیم ادامه مذاکرات را در وین ادامه دهیم" و "پس از آن برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی مجدداً به ایران بازمی‌گردم".

همچنین در بیانیه مشترک ایران و آژانس اعلام شد که اطلاعات دوربین‌های نظارتی تحت مهر و موم هر دو طرف نگهداری خواهد شد. این بیانیه می‌گوید درباره شیوه و زمان‌بندی این کار توافق شده اما جزییات آن را اعلام نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
2
20
من کاری به واکنش رسانه های خارجی یا این کشور و آن کشور به توافق هسته ای دولت آقای رئیسی با آژانس ندارم . تمام صفحات روزنامه کیهان را زیر و رو کردم مطلبی در این مورد پیدا نکردم. آیا مگر موضوع توافق به گوش آقای حسن شریعتمداری نرسیده است؟!!!!!! شاید ایشان به خواب رفته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
3
26
پس کجان اون جماعتی که داشتند یقشون رو پاره میکردند و هر روز ...شعار می دادند و جلوی دوربینها ژست برای عکس میگرفتند. چرا .... از اول هم معلوم بود هدفشون حل هر چه سریعتر مشکل مردم نیست و فقط قصدشون له کردن دولت به هر قیمتی است. از خدا میخوام حتی یک روز هم روزگار به کامشون نچرخه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
1
18
مشکل فقط دولت روحانی بود ! تمام تحریمها برداشته شد!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
2
16
چرا عزیزان به برجام اویزان هستند قرار بود به توان داخلی تکیه شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
توان داخلی با عوام فریبی و شوآف و ...ر فرض کردن مردم ایجاد نمیشه
دنیای کنونی دنیای همکاری و همراهی و احترام و درستکاریه
کسی بخواد پاشو از گلیمش درازتر کنه ممکنه پاش بره زیر چرخ ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
5
1
هر کاری که دولت تدبیر و اصلاح طلبان کردند غلط بود چه برجامشان چه ۲۰۳۰ چه اف ای تی اف امروز هم دارند از غصه دق می کنند و دلشان به ضبط انرژی هسته ای است که آن هم توسط ابران پلمب شده و چیزی گیر آژانس‌ و اروپا برای جاسوسی باقی نمی ماند
رحمت بر پدر و مادر گاندو سازان که چهره اینها را برملا کرد
ebi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
2
5
هر نوع تعاملی با دنیا در دولتهای اصلاح طلب غربزدگی و وادادگی تلقی میشه و هر حرکتی در دولت اصولگرا خوب و زیبا و منطقی تلقی میشه این اندیشه تند رو های درون ...هست .... روزی هم دوباره به برجام بر میگردند و اون روز میشه یوم الله و جشن پیروزی .....حالا میبینید ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
1
6
کجایید ای کفن پوشان مجلس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین