کد خبر: ۷۲۶۶۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

ویتامینی که خطر ابتلا به سرطان را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

مکمل روزانه کلکالسیفرول معروف به ویتامین D۳ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کشنده را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.
ویتامینی که خطر ابتلا به سرطان را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

 ارتباط بین ویتامین دی و سرطان سال‌هاست که ذهن متخصصان را مجذوب خود کرده است. آنان دریافتند، در افراد ساکن مناطقی که مقدار بیشتری نور خورشید و مقدار زیادی ویتامین دی دریافت می‌کنند، میزان مرگ‌ومیر ناشی از انواع مختلف سرطان کمتر است.

به نقل از سایکولوژی نیوز، نتایج تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که ویتامین دی پیشرفت سلول‌های سرطانی را کند می‌کند اما مطالعات بالینی بر روی انسان تاکنون نتوانسته است پاسخ خاصی ارائه کند.

در آزمایش ویتامین دی و امگا ۳ (VITAL) بررسی شد که آیا سطح بالای ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی (میزان ویتامین دی در خون) ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های کشنده دارد یا خیر.

محققان دریافتند، مصرف روزانه ۲۰۰۰ IU ویتامین دی با کاهش ۱۷ درصدی خطر ابتلا به سرطان همراه است و در افراد با BMI (شاخص توده بدنی) طبیعی این کاهش خطر ۳۸ درصد است. به این معنی که عوامل مرتبط با چاقی مانند چربی اضافی بدن می‌تواند اثر مفید مکمل‌های ویتامین دی را کاهش دهد.

همچنین نشان داده شده است که چاقی به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و موجب مواردی ازجمله تخریب عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی و التهاب طولانی‌مدت می‌شود.

محقق این تحقیق گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتامین دی ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های پیشرفته را کاهش دهد.

ویتامین دی مکملی که به راحتی در دسترس و ارزان‌قیمت است دهه‌ها مورد استفاده و مطالعه قرار گرفته است. یافته‌های ما به ویژه کاهش شدید خطر در افراد با وزن طبیعی را نشان داده و اطلاعات جدیدی در مورد رابطه بین ویتامین دی و سرطان پیشرفته ارائه کرده است.

این تحقیق پنج ساله، شامل ۲۵ هزار و ۸۷۱ فرد بزرگسال بود که در ابتداء آزمایش هیچ گونه سرطانی نداشتند و هدف این تحقیق بررسی کاهش احتمالی مرگ ناشی از سرطان با ترکیب یا اثرات فردی مکمل‌های امگا ۳ و ویتامین دی بود.

شرکت کنندگان در چهار گروه قرار گرفتند؛ گروه اول ۲۰۰۰IU ویتامین دی به اضافه یک گرم روغن ماهی در روز استفاده و گروه دوم ویتامین D به همراه دارونما، گروه سوم امگا ۳ به علاوه دارونما و گروه چهارم فقط دارونما به جای ویتامین دی با روغن ماهی دریافت کردند.

کشف این‌که BMI بر نقش ویتامین دی تاثیر می‌گذارد نیز در مطالعات قبلی پیشنهاد شده است. علاوه بر این، التهاب ناشی از چاقی با تغییر در عملکرد گیرنده ویتامین دی یا پاسخ آن، اثر ویتامین دی را کاهش می‌دهد.

میزان ویتامین دی بیماران سرطانی پایین و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، میزان کمبود در بین این بیماران ۷۲ درصد است.

شواهد بیشتر همچنین تایید می‌کند که هرچه چربی بدن افراد بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است.

این محقق اظهار کرد: یافته‌های ما همراه با نتایج مطالعات قبلی، از ارزیابی مداوم مکمل ویتامین دی برای جلوگیری از سرطان متاستاتیک (سرطان پیشرفته) حمایت می‌کند، ارتباطی که از نظر بیولوژیکی قابل قبول است.

شایان‌ذکر است که مطالعات بیشتری با تمرکز بر بیماران سرطانی و بررسی نقش BMI ضروری است.

نتایج این تحقیق در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین