کد خبر: ۷۲۶۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

آلزایمر خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنیم، آغاز می‌شود

شاید یکی از ترس‌ها و ناامیدی‌های پیر شدن، حداقل برای بسیاری از ما، مبارزه روزافزون برای به خاطر سپردن افراد و خاطراتی است که یک زمانی بسیار ساده و راحت در خاطر داشتیم و گمان می‌کنیم در این دوران دیگر توانایی داشتن آن را نداریم.
آلزایمر خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنیم، آغاز می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

آلزایمر بیماری هنوز ناشناخته است که سلول‌های مغزی گاهی از کار می‌افتند و ارتباطات بین مراکز مغزی ضعیف شده و منجر به ضعف حافظه و توانایی تفکر می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون مورد جدید گزارش و به این جمعیت افزوده می‌شود، در ایران نیز حدود ۷۰۰ هزار نفر آلزایمر دارند و با توجه به روند پیری در جمعیت کشور، زنگ خطر ابتلا به این بیماری به صدا در آمده است.

تحقیقات نشان داده است عواملی مانند افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک بدنی، دیابت، چاقی، چربی خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، انزوای اجتماعی و تنهایی، مصرف زیاد الکل، اختلالات خواب و از دست دادن شنوایی، به عنوان عوامل بروز زوال عقل و آلزایمر شناخته شده‌اند.

برخی از پزشکان بر این باورند که تاکنون هیچ درمانی برای آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل وجود ندارد، اما بهبود عوامل مختلف سلامت، شیوه زندگی و عوامل اجتماعی ـ فعالیت بدنی، رژیم غذایی، افسردگی، تحصیلات و تنهایی در دوران جوانی و بزرگسالی و بدون توجه به سن، می‌تواند از یک سوم موارد زوال عقل جلوگیری کند.

مهدی افسری روانپزشک در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: با افزایش سن تغییراتی در حافظه ایجاد می شود که طبیعی است، اما نشانه های بیماری آلزایمر چیزی بیش از فراموشی های موقتی و ساده بوده، افرادی که به بیماری آلزایمر دچار می شوند، مشکلاتی را در برقراری ارتباط، یادگیری، تفکر و استدلال تجربه می کنند. این مشکلات بر وضعیت شغلی، فعالیت های اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد تاثیر می گذارد.

وی تصریح می کند: بیماری آلزایمر شایعترین علت دمانس است، بیماری پیشرونده و تحلیل برنده که با تغییراتی که در مغز افراد مبتلا ایجاد می کند، موجب ضعف حافظه و اختلال در عملکردهای شناختی و رفتاری می شود، به مرور حافظه و تواناییهای ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد مبتلا را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می کند.

غذاهای رنگارنگ بخورید

این روانپزشک اظهار می دارد: تغییر شیوه زندگی شامل افزایش فعالیت بدنی، به چالش کشیدن ذهن و انتخاب غذاهای رنگارنگ، می‌تواند به جلوگیری یا حداقل تاخیر درآلزایمر کمک کند.

وی می افزاید: خوردن غذاهای حاوی فلاونوئیدها می‌تواند به شاداب و تیز نگهداشتن ذهن کمک کند. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، توت سیاه، زغال اخته، کرفس، گیلاس، گریپ فروت، پرتقال، گلابی، فلفل و توت فرنگی حاوی فلاونوئید بالا هستند و قوی‌ترین اثر محافظتی در میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی دیده می‌شود. فلاونوئیدها در پیشگیری از کاهش مهارت‌های ذهنی و فکری که معمولاً بر اثر افزایش سن ناشی می‌شود، نقش قوی و موثری دارند.

انجام فعالیت بدنی
افسری تاکید می کند: فعالیت بدنی متوسط، مانند پیاده روی سریع روزانه، باعث بهبود سلامت کلی جسمی و روحی، بهبود خواب، کاهش علائم افسردگی و ارتقای عملکرد شناختی می‌شود و فعالیت بدنی منظم به رشد عروق خونی مغز و حفظ سلامت آن کمک کرده، سطح گلوکز خون در مغز را افزایش می‌دهد، از کاهش ماده خاکستری مغز جلوگیری و به توجه، سازماندهی افکار و دستیابی به اهداف در بزرگسالان جوان و بزرگسال کمک می‌کند.

این روانپزشک می گوید: افرادی که در سنین میانسالی وضعیت سلامتی ضعیف‌تری دارند، فعالیت فیزیکی کمی دارند، رژیم غذایی آنها نامناسب است و فشار خون بالا دارند، بیش از دو برابر افراد دیگر با خطر ابتلا به آلزایمر مواجه هستند. همچنین، افرادی که در سن ۱۸ تا ۳۰ سالگی از سلامت نسبی برخوردارند و فشار خون بالا، قند خون و کلسترول داشتند، در مقایسه با افرادی که در این سنین در وضعیت سلامتی خوبی قرار دارند، در چهل و پنجاه سالگی نمره‌های عملکرد شناختی پایین‌تری می‌گیرند

ذهن خود را به چالش بکشید
افسری می افزاید: چالش ذهنی می‌تواند به حفظ حافظه و مهارت‌های تفکر خوب کمک کند. فعال ماندن از نظر ذهنی مانند نوشتن نامه، انجام معماها، حل پازل یا مطالعه می‌تواند سبب شود علائم زوال عقل و آلزایمر ۵ سال دیرتر آغاز شود.

وی تاکید می کند: گاهی اوقات مشاوره کمکی بزرگ برای خانواده هایی است که درگیر مراقبت از یک فرد مبتلا به آلزایمر هستند، چنین کمکی ممکن است از طرف گروه های حمایت کننده، یک مددکار اجتماعی، یک پرستار، یک روانشناس یا یک پزشک باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین