کد خبر: ۷۲۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶

ایران مهمترین محور سفر خاورمیانه‌ای چنی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آنگونه که خبرگزاری‌های غربی عنوان کرده‌اند نگرانی از افزایش قدرت و نفوذ ایران، بالارفتن شدید قیمت نفت و تلاش برای احیای روند سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین مهمترین محورهای سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه به شمار می‌روند.

سفر دیک‌چنی به خاورمیانه از روز یکشنبه آغاز می‌شود. چنی در این سفر از عمان، امارات متحده عربی ، مصر ، عربستان سعودی، سرزمین‌های فلسطینی و ترکیه دیدن خواهد کرد. 

سفر وی تقریبا با پنجمین سالگرد تهاجم ائتلاف تحت رهبری آمریکا به عراق در سال 2003 همزمان شده، موضوعی که به نظر می‌رسد تاثیری بسیار منفی بر وجهه ایالات متحده در افکار عمومی کشورهای عرب خاورمیانه داشته‌است.

در گزارشی که پایگاه خبری بلومبرگ روز یکشنبه منتشر ساخته آمده است چنی در این سفر خواهد کوشید تا اعراب خاورمیانه را متقاعد به همراهی بیشتر با سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران و چگونگی متقاعد ساختن تهران به توقف برنامه غنی سازی‌ اورانیوم نماید.

وی همچنین خواهد کوشید آنچه را که به ادعای مقامات آمریکایی «حمایت ایران از حماس و دخالت تهران در جنوب لبنان و نوار غزه» ‌است را با رهبران کشورهای عربی به بحث گذارد.

تحلیلگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز درباره این سفر نوشته‌است: «چنی آخرین مقامات آمریکایی است که می‌کوشد راهی برای برقراری معاهده صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری بوش پیدا کند». 

انتظار می‌رود جان مک‌کین نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز طی هفته جاری در همین زمینه با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌و‌گو کند.

دولت بوش با اینکه طی سال‌های گذشته تحقق صلح خاورمیانه را به عنوان هدف اصلی سیاست خارجی خود تعیین کرد، با این‌حال حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و حملات متقابل حماس به شهرک‌های یهودی نشین جنوب اسرائیل اینک به مانعی عمده برای طرح صلح پیشنهادی وی تبدیل شده‌است.

جورج بوش رسما آشکار ساخته که انتظار دارد دیک‌چنی در سفر خود به خاورمیانه هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را به پذیرش تعهدات‌شان در کنفرانس آناپولیس متقاعد سازد. 

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و متذکر شده بود که این اقدامات روند صلح را با «مشکلاتی جدی» مواجه می‌سازد.

عراق بخش دیگری از سفر خاورمیانه‌ای چنی خواهد بود. انتظار می‌رود وی در دیدار با رهبران عرب خاورمیانه پیشرفت‌های امنیتی ناشی از طرح افزایش نیروهای آمریکایی در عراق را به آنان خاطرنشان ساخته و از این کشورها بخواهد نقشی سازنده‌تر در روند آشتی ملی میان نیروهای سیاسی سنی و شیعه عراق ایفاء کنند.

وی همچنین از رهبران کشورهای عربی خواهد خواست تا با احیای حضور دیپلماتیک‌شان در بغداد دولت عراق را برای یافتن شخصیت و موقعیتی با ثبات در دنیای عرب یاری کنند. بنا به تحلیل AP دولت آمریکا دلایل کشورهای عربی برای عدم افزایش مراودات تجاری ، فرهنگی و سیاسی‌شان با دولت جدید عراق را قانع‌کننده ارزیابی نمی‌کند.

تلاش برای پائین‌آوردن قیمت نفت یکی دیگر از دلایل سفر چنی به خاورمیانه‌است، انتظار می‌رود او در دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان از او بخواهد که از نفوذ ریاض بر سایر اعضای اوپک استفاده کرده تا با افزایش تولید راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت بیابند، ولی واقعا انتظار نمی‌رود توفیق چشمگیری در این راه به دست‌آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین