کد خبر: ۷۲۷۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

پیچیده‌ترین دلایل بروز درد در ناحیه دیافراگم

متخصصان می‌گویند درد در ناحیه دیافراگم می‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از مسائل بروز کند.
پیچیده‌ترین دلایل بروز درد در ناحیه دیافراگم
آفتاب‌‌نیوز :

دیافراگم یک پرده گنبدی شکل است که شامل ماهیچه اسکلتی بوده و به دنده‌های انتهایی و مهره‌ها می‌چسبد و قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند. دیافراگم نقشی حیاتی در عمل دم و بازدم دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی،  درد در دیافراگم موضوعی رایج است. این امر می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند که مهمترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- جراحت

۲- مشکلات اسکلتی – عضلانی: هر گونه تروما، در رفتگی و یا سرفه‌های شدید می‌تواند باعث کشیدگی عضلات دنده شود و دردی که ایجاد می‌کند به درد دیافراگم شبیه است. همچنین درد شکستگی دنده می‌تواند با درد دیافراگم اشتباه گرفته شود.

۳- فعالیت شدید

۴- بیماری کیسه صفرا مانند سنگ صفرا

۵- فتق هیاتل

۶- بارداری

۷- پلوریت (التهاب و تحریک پرده جنب)

۸- برونشیت

۹- ذات الریه

۱۰- پانکراتیت

۱- آسیب عصبی

با مشاهده درد در بخش دیافراگم مراجعه به پزشک عمومی ضروری است. پزشک عمومی با بررسی و معاینه بیمار و تشخیص ابتدایی، می‌تواند فرد را به پزشک متخصص رجوع دهد. کمتر کسی می‌داند که عمل جراحی قلب و یا پرتو درمانی نیز می‌تواند باعث بروز درد‌های مشابه با درد دیافراگم شود.

با این حال، پزشک متخصص براساس تشخیصی که می‌دهد می‌تواند راهکار‌های درمانی خود را ارائه کند. برای مثال در بیماری ذات الریه درمان عفونت و جلوگیری از پیشرفت بیماری می‌تواند درد دیافراگم را تسکین دهد. تجویز آنتی بیوتیک، دارو‌های سرماخوردگی، و مسکن در این زمینه مفید است.

همچنین بارداری نیز می‌تواند در زنان باعث بروز درد در ناحیه دیافراگم شود. در طول بارداری و با رشد جنین رحم شروع به بزرگ شدن می‌کند. با گسترش رحم به دیافراگم فشار وارد می‌شود و این ماهیچه به سمت بالا حرکت می‌کند. این امر منجر به تحت فشار قرار گرفتن ریه و سختی در عمل دم و بازدم می‌شود. متاسفانه در این زمینه کمک پزشکی خاصی نمی‌توان به فرد ارائه کرد، اما با بروز علائم شدید مانند سرفه مداوم و تنگی نفس دائمی باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

سنگ صفرا یکی دیگر از عوامل دخیل در بروز درد در ناحیه دیافراگم است. درد این بیماری شبیه به درد دیافراگم بروز می‌کند و با علائمی همچون تغییرات در اجابت مزاج، تب یا لرز، اسهال، حالت تهوع، زردی و استفراغ خود را نشان می‌دهد. در این موارد پزشک متخصص براساس شدت بیماری از دارو‌های ضدالتهابی و مسکن استفاده می‌کند. با این حال، سنگ صفرای پیشرفته تنها با عمل جراحی بهبود می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین