کد خبر: ۷۲۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲

تغذیه مناسب در افزایش تمرکز دانش آموزان موثر است

صمدپور گفت: تغذیه مناسب (به ویژه وعده صبحانه)، تحرک و خواب کافی در افزایش تمرکز دانش آموزان موثر است.
تغذیه مناسب در افزایش تمرکز دانش آموزان موثر است
آفتاب‌‌نیوز :

کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: یکی از این گروه‌های سنی که سلامتشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دانش آموزان هستند به ویژه کلاس اولی‌ها که امسال وارد مرحله جدیدی از زندگی خواهند شد و ممکن است به صورت حضوری در مدارس شرکت داشته باشند و حتی در صورت مجازی بودن تحصیلشان نیز به تغذیه نیاز دارند که بتوانند تمرکز کافی برای یادگیری مطالب درسی داشته باشند.

صمدپور افزود: اولین توصیه ما این است که دانش آموزان در طول روز از تمام گروه‌های غذایی مثل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها، غلات و لبنیات به اندازه استفاده کنند. نکته حائز اهمیت است برای دانش آموزان مصرف صبحانه است برخی از کودکان به دلیل عدم تنوع مواد مصرفی در وعده صبحانه علاقه‌ای به خوردن صبحانه ندارند و خانواده‌ها باید تنوع غذایی در وعده صبحانه را برای بچه‌ها را رعایت کنند و چه بهتر که صبحانه ترکیبی از غلات باشد. همچنین مصرف پروتئین‌هایی مثل تخم مرغ در وعده صبحانه برای کودکان بسیار موثر و مفید است. مصرف گروه لبنیات و مغزیجات در وعده صبحانه برای دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: خانواده‌ها توجه داشته باشند از غذا‌های آماده و فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده در وعده صبحانه استفاده نکنند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در تغذیه دانش آموزان، تامین ویتامین‌های مورد نیاز از طریق مصرف مواد غذایی است. توصیه ما این است که دانش آموزان به صورت ماهانه یک قرص ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند و در صورت امکان چند ماه یکبار میزان ویتامین دی بدن را بررسی کنیم همچنین مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین دی هستند می‌تواند به تامین ویتامین کمک کند.

او افزود: ویتامین دی جزو ویتامین‌هایی است که از طریق مواد غذایی تامین می‌شود و باید با مکمل‌ها وارد بدن شوند.

صمدپور گفت: از دیگر املاح مهم که دانش آموزان باید مصرف کنند مواد غذایی سرشار از آهن است که معمولاً در گوشت و حبوبات و تخم مرغ به فراوانی یافت می‌شود و باید در وعده‌های غذایی دانش آموزان گنجانده شود. از دیگر املاحی که روی رشد قد و افزایش تمرکز کودکان نقش موثری دارد روی است . مواد غذایی که آهن دارند حاوی روی نیز هستند بنابراین استفاده از آجیل‌ها و خشکبار و حبوبات و میوه‌های خشک شده می‌توان در میان وعده کودکان به عنوان منابع غنی حاوی روی استفاده کرد.

او ادامه داد: مصرف مواد غذایی مثل سبزیجات و میوه جات که سرشار از ویتامین آ و سی هستند نقش موثری در سلامت کودکان دارد. داشتن خواب کافی برای کودکان در افزایش تمرکز و یادگیری نقش بسیار موثری دارد و خانواده‌ها باید به این نکته برای رشد مناسب کودکشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر کودکان با آن مواجه هستند کاهش و یا عدم تحرک به دلیل بروز پاندمی کرونا است، زیرا بچه‌ها مدام در منزل هستند یا با فضای مجازی سر و کار دارند و دچار اضافه وزن شده‌اند. این اضافه وزن اگر در همراهی با فصل‌ها و غذا‌های فرآوری شده باشد می‌تواند در طولانی مدت مشکلات عمده‌ای برای سلامت آن‌ها به وجود بیاورد.

صمدپور گفت: استفاده از همه گروه‌های غذایی مصرف صبحانه تامین ویتامین دی از طریق منابع غذایی که سرشار از ویتامین دی هستند و است. همچنین استفاده مداوم از منابع غذایی حاوی آهن و ویتامین c در کودکان دانش آموزان بسیار موثر است. خواب کافی و تحرک لازم نیز منجر به افزایش قدرت تمرکز و یادگیری دانش آموزان می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین