کد خبر: ۷۲۷۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

برجام چگونه مسیر عضویت ایران در سازمان شانگهای را هموار کرد

شبکه تلویزیونی CTGN دولت چین در مورد عضویت ایران در سازمان شانگهای تصریح کرد: تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ (زمان انعقاد برجام) مانع از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای شده بود. براساس قوانین سازمان شانگهای، کشور‌هایی که تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند، نمی‌توانند عضو دائم این سازمان شوند.
برجام چگونه مسیر عضویت ایران در سازمان شانگهای را هموار کرد
آفتاب‌‌نیوز :

عضویت ایران در سازمان‌های شانگ‌های با تحلیل‌ها و واکنش‌های بسیاری را در نقاط مختلف دنیا همراه بود، در این بین شبکه تلویزیونی دولت چین معتقد است که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ (زمان انعقاد برجام) مانع از عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های شده بود.

شبکه تلویزیونی CTGN دولت چین تصریح کرد که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ (زمان انعقاد برجام) مانع از عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های شده بود. براساس قوانین سازمان شانگهای، کشور‌هایی که تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند، نمی‌توانند عضو دائم این سازمان شوند.

این رسانه بیان کرد که بعد از انعقاد برجام و برداشته شدن اصلی‌ترین مانع، تاجیکستان از عضویت ایران جلوگیری کرد.

به نوشته وبسایت این شبکه، این ماجرا به این دلیل بود که تاجیکستان در آن زمان ادعا می‌کرد ایران از «حزب نهضت اسلامی» و اعمال آن‌ها حمایت می‌کرده است.

آیا عضویت در سازمان شانگ‌های به معنای اتحاد ایران، روسیه و چین است؟

همچنین استاد و عضو مرکز خاورمیانه دانشگاه LSE در رشته توئیتی در واکنش به عضویت ایران در این سازمان نوشت: بنابراین بالاخره {عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای} به وقوع می‌پیوندد. اما قبل از اینکه ناظران غربی این را به عنوان محور/اتحاد ایران، روسیه و چین در نظر بگیرند، باید به ماهیت این سازمان‌ها توجه شود. آن‌ها بر حاکمیت دولت‌ها بر تعهدات الزام آورتر فراملیتی تاکید دارند.

وی افزود: به عنوان نمونه: آیا عضویت{ در این سازمان} تنش بین هند و پاکستان یا هند و چین را کاهش داده است؟ به ندرت.

عضویت کامل ایران در سازمان شانگ‌های دو سال طول می‌کشد؟

از سوی دیگر عضو مرکز بلفر دانشگاه هاروارد معتقد است که عضویت کامل ایران در سازمان شانگ‌های دو سال طول می‌کشد.

وی در توئیتی نوشت: ایران در دومین دوره افزایش اعضای سازمان همکاری شانگ‌های به این سازمان می‌پیوندد، اما این کار یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

او افزود: سازمان همکاری شانگ‌های درخواست‌های هند و پاکستان برای عضویت در این سازمان را در اجلاس اوفا در سال ۲۰۱۵ تأیید کرد، اما هر دو پس از امضای اسناد در اجلاس آستانه در سال ۲۰۱۷ عضویت کامل را به دست آوردند.

گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگ‌های حضور داشت و از امروز (جمعه) و در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های به عضویت کامل این سازمان درآمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین