کد خبر: ۷۲۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

ادامه تنش‌ها بر سر توافق آکوس/ دیدار مقامات فرانسه و آمریکا لغو شد

مقامات آمریکایی اعلام کردند دیدار میان سران فرانسه و آمریکا با حضور مقامات دیگر کشورها که قرار بود در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتد، "به دلیل تداخل برنامه ها" لغو شده است.
ادامه تنش‌ها بر سر توافق آکوس/ دیدار مقامات فرانسه و آمریکا لغو شد
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند دیدار امروز چهارشنبه میان آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برگزار نخواهد شد.

یک مقام آمریکایی مدعی شد: فکر می‌کنم تداخل برنامه مانعی برای برگزاری این دیدار شد. اما بسیاری از این کشورها به شکل دیگری دیدار خواهند کرد.

به گزارش رسانه های آمریکا،این مقام وزارت خارجه آمریکا به تنش اخیر دیپلماتیک میان فرانسه و آمریکا بر سر قرارداد زیردریایی‌های اتمی با استرالیا به عنوان دلیل لغو دیدار روز چهارشنبه هیچ اشاره‌ای نکرد.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه تصمیم گرفته است حضور امسال خود در مجمع عمومی سازمان ملل را محدود نگه دارد و با ارسال پیامی ضبط شده در سخرانی مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

نماینده فرانسه در مجمع عمومی امسال سازمان ملل، ژان ایو لودریان وزیر خارجه این کشور و هیات همراهش است که برخلاف سنت حضور گسترده و سطح بالای فرانسه در چنین مراسمی است.

غیبت مکرون در مجمع عمومی که خود را از حامیان چند جانبه گرایی در جهان می داند تعجب بسیاری را بر انگیخته است و این سوال را مطرح ساخته که اختلاف میان فرانسه و آمریکا تا چه حد فاصله میان این دو متحد قدیمی و شکاف در ناتو را افزایش خواهد داد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد این همکاری به خبرنگاران گفتند که تحت مشارکت اعلام شده توسط جو بایدن، بوریس جانسون و اسکات موریسون نخست وزیران انگلیس و استرالیا، آمریکا فناوری و توانایی استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهد.

در این همکاری هیچ نامی از فرانسه که به دنبال فروش زیردریایی به استرالیا است، آورده نشد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

دیدار روز چهارشنبه یکی از سه دیدار برنامه ریزی شده میان مقامات فرانسه و آمریکا از جمله دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و ژان ایو لودریان همتای فرانسوی وی بود.

فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

یک مقام ارشد در دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود که بایدن امیدوار به گفت و گوی تلفنی با امانئول ماکرون رییس جمهوری فرانسه است.

با این حال مقامات فرانسوی همچنان از اقدام آمریکا در لغو قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا انتقاد می‌کنند.
جرارد آرود، سفیر سابق فرانسه در آمریکا، به "نیو رپابلیک" گفته است که همه در سراسر اروپا از بایدن ناامید شده‌اند.

توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "آکوس" دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم ساخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین