کد خبر: ۷۲۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
معاون دارویی سازمان غذا و دارو پاسخ داد

تصمیمی برای واردات واکسن مدرنا وجود ندارد/ واکسن فایزر وارداتی به چه کسانی تزریق خواهد شد؟

محمدی گفت: برنامه‌ای برای واردات واکسن مدرنا نداریم، فایزر وارداتی هم به عنوان دوز سوم کادر درمان استفاده خواهد شد.
تصمیمی برای واردات واکسن مدرنا وجود ندارد/ واکسن فایزر وارداتی به چه کسانی تزریق خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: تا امروز تعداد ۷۳ میلیون دوز واکسن در کشور تامین کردیم، از این تعداد ۴۵ میلیون دوز تزریق شده که شامل واکسن‌های تک دوزی و دو دوزی می‌شوند.

او افزود: ۳۵ میلیون نفر در کشور دوز اول واکسن را دریافت کردند، انتظار داشتیم از ابتدای واکسیناسیون حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند. گروه هدف در واکسیناسیون کرونا نسبت به واکسن آنفلوانزا متفاوت است، در آنفلوانزا جامعه هدف ما تنها دو میلیون نفر بود، اما در واکسن کرونا، چون یک جامعه بزرگ درگیر این بیماری هستند ما تصمیم داشتیم ۶۰ درصد افراد واکسینه شوند.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جامعه هدف (افراد بالای ۱۸ سال) واکسینه شده‌اند. بعد از تزریق دوز اول واکسن آنتی بادی در بدن ایجاد و ایمنی اولیه در بدن ایجاد می‌شود و ایمنی نهایی بعد از ۲۸ روز که دوز دوم به بدن فرد تزریق می‌شود ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه چند درصد واجدین شرایط برای تزریق واکسن مراجعه کرده اند، ادامه داد: آمار دقیق تزریق واکسن افراد واجدین شرایط در دست وزارت بهداشت است، اما طبق شواهد مردم استقبال خوبی از واکسیناسیون کرده اند.

معاون دارو سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به زودی محدوده سنی خاصی اعلام خواهیم کرد که اگر در تاریخ و زمان مشخص برای تزریق واکسن اقدام نکنند، سامانه برای آن‌ها بسته خواهد شد و دیگر نمی‌توانند واکسن تزریق کنند، زیرا از این به بعد انجام بسیاری از امور اجتماعی منوط به تزریق واکسن است.

او افزود: باتوجه به شماره ملی فرد، واکسینه شدن و نشدن آن‌ها در انجام برخی کار‌ها در مراکز مشخص می‌شود. اجازه نمی‌دهیم کسانی که واکسینه نشده اند در کشور فعالیت کنند، چون احتمال ناقل بودن آن‌ها وجود دارد.

فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و آلمان تهیه می‌کنیم

معاون دارو سازمان غذا و دارو بیان کرد: ایران در حال خرید دو میلیون دوز واکسن کرونای محصول شرکت‌های آلمانی «فایزر» و «بیو ان تک» از کشور بلژیک است.

او افزود: فایزر و جانسون اند جانسون مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته اند اما چون خوش قول نیستند، خیلی روی آن حساب باز نمی کنیم.

محمدی تاکید کرد: از آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی واردات واکسن نخواهیم داشت. فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و آلمان تهیه خواهیم کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این واکسن‌ها به عنوان دوز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده خواهد شد.

احتمال توزیع واکسن پاستوکووک تا یک هفته دیگر

محمدی گفت: احتمالا یک هفته دیگر واکسن پاستوکووک وارد بازار می شود که برای زیر ۱۸ سال مجاز است. این واکسن را میتوان برای مادران باردار هم استفاده کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: واکسن زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال تفاوتی باهم ندارند فقط برای اینکه به یک گروه سنی واکسن تزریق شود، باید افراد آن گروه سنی در مطالعات بالینی حضور داشته باشند و همین امرباعث محدودیت شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین