کد خبر: ۷۲۹۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵

رونق بازار مسکن در آخرین ماه تابستان

تقاضای خرید مسکن در کل کشور و شهر تهران در شهریورماه امسال رشد ۲.۵ برابری نسبت به ماه گذشته داشت؛ آمارهای غیررسمی هم از افزایش ۲ درصدی قیمت حکایت دارد.
رونق بازار مسکن در آخرین ماه تابستان
آفتاب‌‌نیوز :

بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات با جهش قابل توجهی در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به مردادماه مواجه شد. آمارهای خام ثبت شده از معاملات مسکن، رشد ۱۵۵ درصدی قراردادهای خرید و فروش در تهران و افزایش ۱۴۸ درصد در کل کشور را نشان می‌دهد. شهریورماه ۱۴۰۰ تعداد ۹۱۲۴ مورد خرید و فروش ملک در پایتخت انجام شده و در کل کشور این رقم ۵۳ هزار و ۱۱۶ فقره بوده است.

در واقع بازار ملک به لحاظ حجم تقاضا با رشد ۲.۵ برابری در کل کشور و شهر تهران نسبت به ماه قبل مواجه شد. از سوی دیگر آمار سامانه‌های ملکی از افزایش ۱.۵ برابری حجم عرضه در مقایسه با مرداد حکایت دارد. با این حال قیمتهای پیشنهادی حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرده که با توجه رشد سنگین معاملات، رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود. در واقع بازار در یک رونق غیرتورمی قرار گرفته است.

جدا از آنکه معمولا در شهریورماه با افزایش جابه‌جایی خانوارها قبل از بازگشایی مدارس مواجه می‌شویم به نظر می‌رسد امسال عامل ثانویه‌ای نیز در تحرک نسبی بازار مسکن در مقایسه با پنج ماه قبل از آن تاثیرگذار بوده است. رشد تقاضای خرید ملک در آخرین ماه از نیمه اول سال تا حد زیادی به تغییر انتظارات از گشایش در ارتباطات بین‌الملل و تاثیر آن بر اقتصاد کشور مربوط می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا قبل از شهریورماه این برداشت وجود داشت که دولت جدید به سمت احیای برجام حرکت خواهد کرد. اما به تدریج این گمانه‌زنی ایجاد شد که ممکن است مذاکرات هسته‌ای به طول بینجامد. به همین دلیل بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید دارایی‌های ثابت کردند. با وجود آنکه در شش ماهه نخست امسال حجم معاملات مسکن در کل کشور کاهش ۳۷ درصد و در تهران افت ۴۸ درصد داشته، به یکباره در شهریورماه با جهش تقاضا برای خرید ملک مواجه شدیم.

با اینکه هنوز آمار بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران ارایه نشده، اطلاعات سامانه‌های ملکی از رشد دست کم ۲ درصدی قیمت‌های پیشنهادی نسبت به مردادماه حکایت دارد. رشد حجم عرضه به همراه افزایش تقاضا و افزایش نسبی قیمتها بازار مسکن را در آستانه رونق غیرتورمی قرار داد.

طبق گزارش بانک مرکزی از معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۲.۱ هزار فقره، در اردیبهشت ۳.۹ هزار، در خرداد ۵.۱ هزار، در تیرماه ۵.۱ هزار، در مرداد ۵.۵ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن انجام شده است. در شهریورماه اما بر اساس اطلاعات خام سامانه املاک و مستغلات ۹.۱ هزار قرارداد خرید و فروش ملک در تهران منعقد شده که ممکن است آمار قطعی بیش از این تعداد باشد.

اتفاق قابل توجه دیگر در شهریورماه جهش سنگین تعداد قراردادهای اجاره طی یک ماه اخیر است. آنطور که آمار اولیه حکایت می‌کند در شهریورماه ۱۴۰۰ در کل کشور حدود ۴۵۳ هزار اجاره نامه به امضا رسیده که در مقایسه با مردادماه رشد عجیب ۸۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. در تهران نیز طی شهریور ۱۴۰۰ تعداد ۶۹ هزار قرارداد اجاره منعقد شده که از افزایش ۵۹۰ درصد نسبت به ماه قبل از آن حکایت دارد.

نمایه‌های دریافتی حاکی از آن است تقاضای بالقوه مسکن که از توان خرید برخوردار نیست، همزمان با آخرین مهلت جابه‌جایی به سمت بازار اجاره سوق یافته است. از طرف دیگر به دلیل نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و اعمال مالیات بر خانه‌های خالی، در شرایطی که بازار فروش ملک طی پنج ماه اول سال در رکود قرار داشته، بخشی از فایلهای فروش وارد بازار اجاره شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین