کد خبر: ۷۲۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
همچنانکه دنیا در تلاش برای مبارزه با بیماری کوید- 19 است، هرگز به این اندازه نگران سلامتی خودمان و افرادی که دوستشان داریم، نبوده ایم. علیرغم کثرت مرگ های منتسب به کووید-19، بیماری های قلبی عروقی با 18.6 میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند. این گروه از بیماری ها علل متعددی دارند: مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و عوامل کمتر شایعی مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی.
آفتاب‌‌نیوز :

همچنانکه دنیا در تلاش برای مبارزه با بیماری کوید- 19 است، هرگز به این اندازه نگران سلامتی خودمان و افرادی که دوستشان داریم، نبوده ایم. علیرغم کثرت مرگ های منتسب به کووید-19، بیماری های قلبی عروقی با 18.6 میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند. این گروه از بیماری ها علل متعددی دارند: مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و عوامل کمتر شایعی مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی.

بیماری کووید- 19 برای میلیون ها بیمار قلبی عروقی نگران کننده تر است. بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع شدیدتر کوید-19 هستند. بسیاری از بیماران قلبی بدلیل پاندمی کوید-19 برای انجام مراقبت های روتین و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و ... وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از بیماری کوید-19 از دوستان و اقوام نیز دوری می کنند و جدا افتاده اند.

در روز جهانی قلب از دنیا میخواهیم از ابزارهای دیجیتال سلامت و فضای مجازی برای ایجاد ارتباط استفاده کنند.

هدف روز جهانی قلب امسال و سال های آینده، پیوند زدن سلامتی با قلب هایمان است.

با توجه به بحران جهانی کووید-19، بهره برداری جهانی از قدرت سلامت دیجیتال برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی در دنیا یکی دیگر از اهداف روز جهانی قلب است.

امسال سه بعد مختلف وجود دارد:

1-عدالت: قلب هایی که ارتباط شان با جامعه قطع شده در معرض بیشترین خطر بروز بیماری قلبی و سکته مغزی به علت فقدان دسترسی به پیشگیری، درمان و کنترل بیماری قلبی عروقی هستند. با توجه به اینکه هنوز نیمی از جمعیت دنیا دسترسی به اینترنت ندارند باید از راه های دیگری برای ارتقای دانش و آگاهی و تغییر نگرش، برای در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم، استفاده کرد.

2-پیشگیری: با اقدامات ساده، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه گفتن به مصرف دخانیات و فعالیت بدنی به میزان مناسب میتوان سلامت قلب را حفظ کرد. ابزارهای دیجیتالی مانند اپلیکیشن های تلفن های هوشمند وwearables همچون ساعت های هوشمند می توانند در ایجاد انگیزه و قدم برداشتن در جهت ارتقای سلامت قلب، کمک کنند.

3-جامعه: 520 میلیون نفر در جهان با بیماری قلبی عروقی زندگی می کنند که در سال گذشته بطور نا متناسب به بیماری کووید 19 مبتلا شده اند. به علت اینکه آنها مستعد به ابتلای به انواع شدیدتر کووید 19 هستند، به این افراد جمعیت مستعد و در معرض خطر گفته می شود.

امسال روز جهانی قلب در روز چهارشنبه 29 سپتامبر(مصادف با 7 مهر) برگزار می شود.

شعار ملی: » قلبهایمان را با سلامتی پیوند بزنیم».

پیام اصلی: « برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه ، قلب های خود را با سلامتی پیوند بزنیم».

هدف از برگزاری این روز:

ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده به تضمین سلامتی قلب کمک می کند.

شیوه زندگی سالم را برای ارتقای سلامت قلب خودتان ، خانواده ،دوستان و نیز کل افراد جامعه ترویج کنید.

مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت قلب الزامی است.

با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب خود را حفظ کنید

مصرف نوشابه ها و آبمیوه های شیرین را کاهش دهید بجای آن آب یا آبمیوه های طبیعی را انتخاب کنید.

انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین را با میوه های تازه به عنوان یک جایگزین سالم جایگزین کنید.

روزانه 5 سهم میوه و سبزی (معادل 400 گرم) میل کنید.

الکل مصرف نکنید.

مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد را محدود کنید.

غذاهای محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنید.

فعالتر زندگی کنید

تصمیم بگیرید حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و 5 روز در هفته انجام دهید.

یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته انجام دهید.(در 3 تا 5 روز هفته)

بازی کردن، پیاده روی، کار در خانه، حرکات موزون همه جزء این فعالیت به حساب می آیند.

هر روز بیشتر فعال باشید-از پله ها بالا بروید، بجای رانندگی پیاده روی کنید یا دوچرخه سواری کنید.

به مصرف دخانیات نه بگویید

این بهترین کاری است که برای بهبود سلامت قلب انجام می دهید.

طی 2 سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب بطور اساسی کاهش می یابد.

طی 15 سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان خطر در افراد غیر سیگاری میرسد.

مواجهه با دود دست دوم دخانیات نیز یک علت بیماری قلبی عروقی در افراد غیر سیگاری است.

آیا میدانستید؟

فشارخون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی است و به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود، چون معمولا" هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی شوند.

آیا می دانستید؟

قند خون بالا می تواند نشانه بیماری دیابت باشد. بیماری قلبی عروقی علت اکثریت مرگ ها در افراد دیابتی است. بنابراین اگر بدون تشخیص و درمان باقی بماند می تواند شما را در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دهد.

آیا می دانستید؟

کلسترول بالا سالانه به 4 میلیون مرگ می انجامد، لذا به پایگاه های سلامت و درمانگاه ها مراجعه کنید و از مراقب سلامت / بهورز درخواست کنید علاوه بر فشار خون، میزان کلسترول خون و وزن و نمایه توده بدنی شما را اندازه گیری کنند. سپس آن ها قادر خواهند بود خطر ده ساله احتمال بروز حوادث قلبی عروقی شما را محاسبه کنند و بر مبنای آن راهنمایی های لازم برای کاهش میزان خطر و ارتقای سلامت قلب را ارائه نمایند. در نتیجه می توانید با بکارگیری راهنمایی ها، سلامت قلب خود تضمین نمایید.

آیا می دانستید:

بیماری قلبی عروقی بزرگترین قاتل دنیاست.

6/18 میلیون مرگ در سال ناشی از بیماری قلبی عروقی است.

در سنین 30 تا 70 سال از هر 10 نفر یک نفر به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کند.

31 % تمام مرگ ها ناشی از بیماری قلبی عروقی است.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین