کد خبر: ۷۲۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
درباره توصیه‌های بعد از ایمنی جمعی

نامه رییس فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر بهداشت

رییس فرهنگستان علوم پزشکی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و مسؤولین ذی ربط نکاتی را در خصوص پرهیز از ایجاد هرگونه ساده‌انگاری در توصیه‌های بعد از ایمنی جمعی به مردم مطرح کرد.
نامه رییس فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر بهداشت
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش فرهنگستان علوم پزشکی، در نامه سید علیرضا مرندی خطاب به دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: «نظر به اهمیت مدیریت، کنترل و نظارت بر روند همه‌گیری کرونا و اطلاع‌رسانی عمومی در این خصوص، موارد زیر را به اطلاع می‌رساند:

کلیه مستندات علمی بین‌المللی که به ایمنی جمعی (herd immunity) توصیه کرده‌اند، همزمان به حفاظت‌های فردی نیز تاکید جدی ورزیده‌اند.

در کشورهای متعدد به عنوان نمونه کانادا که دو نوبت واکسیناسیون در بیش از ۸۰ درصد از جمعیت صورت پذیرفته است، کماکان سخت‌گیری‌های جدی از جمله بستن مرز خود با امریکا و نیز قرنطینه دو هفته‌ای افرادی که وارد کشور می‌شوند را اعمال می‌کنند.

برخی کشورها که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت خود را در دو نوبت واکسینه کرده‌اند، ولی حفاظت‌های فردی را جدی نگرفته و رها کرده‌اند، مجددا به پیک‌های بعدی کرونا دچار شده‌اند.

تجربه نشان داده است که بیماری‌های با خطر کمتر و شیوع کمتر مانند سرخک و فلج اطفال حتی با بیش از ۹۰ درصد، ایمنی جمعی ایجاد نمی‌کند.

با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد توصیه‌ها و قول‌هایی از جمله آزادی مسافرت و موارد دیگر که پس از انجام ۷۰ درصد واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت به مردم داده می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با ساده انگاری در این خصوص و کاهش حفاظت‌های فردی مجددا شاهد پیک‌های بعدی بوده و زحمات و تلاش‌های اخیری که در حوزه سلامت تا کنون صورت گرفته، کم اثر شود. لذا پیشنهاد می‌شود در توصیه‌هایی که به مردم عزیزمان بعد از ایمنی جمعی می‌شود، ضمن مشورت با مجامع علمی داخلی و بین‌المللی و با احتیاطات لازم در اطلاع‌رسانی‌ها صورت گیرد، بنحوی که در آینده باعث بدبینی مردم نشود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین