کد خبر: ۷۲۹۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
سقف زمانی برای بازگشت به مذاکرات وین وجود ندارد

بورل: از سرگیری مذاکرات وین امری ضروری است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که ازسرگیری مذاکرات وین امری ضروری است و این مذاکرات باید در اسرع وقت از سرگرفته شود.
بورل: از سرگیری مذاکرات وین امری ضروری است
آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در راس هیاتی از این اتحادیه به منطقه سفر کرده است در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که ازسرگیری مذاکرات وین درخصوص برنامه هسته ای ایران امری ضروری است.

وی گفت: ایران به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد درحالی که مذاکرات وین متوقف شده است و زمان درحال پایان یافتن است.

بورل گفت که سقف زمانی برای بازگشت به مذاکرات وین وجود ندارد و باید در اسرع وقت به این مذاکرات برگردیم.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار با بورل در نیویورک با تاکید بر این امرس که دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاستهای دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می گیرند صد در صد اشتباه می کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریمهای غیرقانونی را ببینیم. همه طرفها باید عملا با برداشتن گامهای محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرفهای مثبت میزند و از طرف دیگر تحریمهای جدید علیه ایران اعمال می کند.

وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکاییها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.

جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیاء برجام اظهار داشت: به نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۱+۴ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده است ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیاء برجام ایجاد کرده است.

بورل ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت ها و چالش ها در وین اظهار داشت: مسئولیت آمریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی الطرفین برسیم. قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است.

مسئول ارشد اتحادیه اروپا خواستار اقدامات اعتماد ساز از سوی همه طرف‌ها شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین